Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Zlatá Mamaia, vzpomínáte? Rumunské pobřeží je dnes skanzenem komunismu

aktualizováno 
Jsou to bizarní scenerie: na široké písečné pláži, lemované blankytně modrým mořem, se potuluje leda tak pár bezprizorních psů. Z vnitrozemské strany se zvedá hradba panelákových hotelů, otřískané budovy plážových diskoték zejí prázdnotou. Rumunské pobřeží na konci či začátku sezony přináší nevšední zážitky.

Široké pláže v Eforii Nord lemují hotely, které nezapřou dobu svého vzniku, tedy většinou 60. a 70. léta 20. století. | foto: Vít Štěpánek, pro iDNES.cz

Existuje dost dobrých důvodů, proč se na rumunské pobřeží nepouštět. Z Česka je tam složitá a drahá doprava, infrastruktura se od doby usmoleného komunismu téměř nezměnila, ubytování často nestojí za nic, veřejný prostor je zaneřáděný a budete mít potíž se tu domluvit. Pokud vám jde především o dovolenou u moře, tak ani krásné pláže, čisté moře a docela nízké ceny výše uvedené handicapy nevyváží. Rumunské resorty zkrátka v mezinárodním srovnání s Itálií, Řeckem, ale ani sousedním Bulharskem nemohou obstát.

Fotogalerie

Přesto radíme, pro tu změnu, zajeďte tam někdy. Nejlépe před začátkem sezony nebo těsně po ní. Dovolenkáři, tedy v drtivé většině domácí Rumuni, zalidňují černomořské pláže v masových počtech jen od konce června do počátku září a po zbytek roku je tu prázdno. Moře obvykle vydrží teplé do půlky října. Garantujeme zážitky, které si budete dlouho pamatovat. A ti dříve narození si možná připomenou doby před rokem 1989, kdy Mamaia, Eforie i Mangalia patřily ke stálicím letních dovolených v rámci "spřátelených" komunistických zemí.

Široké pláže na pozadí komunismu

Ta část rumunského pobřeží Černého moře, kterou lze využít pro plážovou turistiku, není dlouhá, jde o asi 70 kilometrů dlouhý úsek od bulharské hranice směrem na sever. Největší město oblasti, důležitý přístav Constanţa, přechází směrem k severu v plochou kosu, na které vyrostlo největší zdejší letovisko Mamaia s krásnou, sedm kilometrů dlouhou pláží. Jižně od Constanţy pak najdete dva větší resorty, Eforii a Mangalii, a to je skoro všechno.

Rumunské pobřežní resorty zažívaly zlatý věk v 60. až 80. letech 20. století, kdy sem hojně jezdili na rekreaci občané těch komunistických zemí, které neměly teplé moře. Tedy např. obyvatelé Československa, NDR či Polska. Tehdy vyrostly monstrózní socialistické hotely, typ jednoduchých paneláků přesazených z města k moři. Od té doby se tady, na rozdíl od nedalekých přímořských středisek v Bulharsku, skoro nic nezměnilo. Renovovaných nebo nových hotelů a penzionů je poskrovnu, ulice ani pláže zrovna nevynikají čistotou, doplňkové služby jsou minimální. Zkrátka jeden velký skanzen komunismu v zemi, která je dnes politicky svobodná, kde jinde tohle najdete?

Pozor na to! Dostat se na pláž nemusí být snadné.

Pozor na to! Dostat se na pláž nemusí být snadné.

O toulavé psy není nouze, na rozdíl od divokých smeček z rumunských hor jsou

O toulavé psy není nouze, na rozdíl od divokých smeček z rumunských hor jsou ale tihle neškodní (Eforie Sud).

Pláže nemají sprchy nebo se za ně platí. Vývěsní štít restaurace je tak otřískaný, že název už nelze přečíst. Každou chvíli se vám o nohy otře toulavý pes. Každou druhou chvíli projede po ulici stovkou černý mercedes se řvoucím motorem, kouřovými skly a bukurešťskou značkou: místní mafie vám dává vědět, kdo je tady pánem. Zábradlí u nábřežní promenády je tak rezavé, až se rozpadá, možná 25 let ho nikdo nenatřel. Schody vedoucí dolů na pláž se už rozpadly, musíte jinudy. Můžete mluvit anglicky, německy, rusky, francouzsky či italsky, stejně vám to tady často nebude k ničemu.

Vylidněné pláže v Eforii Nord

Vylidněné pláže v Eforii Nord

Bahno, černé bahno

Když otočíte pohled od moře do vnitrozemí, rychle zjistíte, že krom "folklóru", který se na ulicích rumunských resortů jaksi přirozeně odehrává, tu není v podstatě nic k vidění. Pozůstatky z římských dob v Constanţě jsou tak minimální, že to nestojí za řeč, a kdysi nejvýstavnější budova města, secesní Kasino (Cazinoul), se v současnosti mění ve smutnou ruinu. Při západu slunce to vytváří mrazivý, surrealistický obraz.

Ale přece! Je tu jezero Techirghiol, na dohled z Eforie. Tato laguna má impozantní rozlohu (přes 11 km²), velmi slanou vodu a hlavně v ní rozpadem planktonu vzniká tzv. sapropelové bahno. To má blahodárné účinky zejména na revmatismus, proto ve stejnojmenném městečku u jezera vzniklo velké sanatorium, kam se mnoho Rumunů jezdí léčit. Vy ale zamiřte do "lázní" přímo u vody.

Casino v Constanţě. Možná bude zase jednou takhle vypadat, současný stav je o

Casino v Constanţě. Možná bude zase jednou takhle vypadat, současný stav je o mnoho horší.

Sprchy v

Sprchy v "lázeňském centru" u jezera Techirghiol

Dá to trochu práci najít, nečekejte tu směrovky nebo jinou navigaci. Z Eforie je třeba popojet do Techirghiolu sběrným taxíkem a místní vám pak už ukážou, kudy, ptejte se na lacul, tedy na jezero, jinak vás pošlou do sanatoria. Polorozpadlý betonový komplex "lázní" působí zvenku příšerně zanedbaně a uvnitř to není jiné... ale to bahno! Po zaplacení vstupného vám obsluha doručí otřískaný kbelík plný mazlavé, páchnoucí hmoty, kterou si natřete celé tělo (komplex má část "textilní" a nudistickou, oddělenou pro muže a ženy) a pak na sluníčku vysycháte, dokud se z vás černý povlak nezačne odlupovat. Můžete to zkusit na lehátku, byť najít nějaké, které by bylo funkční, není zrovna snadné.

Až se dosyta vybahníte, skočte do jezera, ale ne hlavou napřed – slanost vody se tu blíží 10 % a utopit se tedy sice nemůžete, zato zbavit se vody z očí jde pak dost těžko. Paralela s Mrtvým mořem je bližší, než by se mohlo zdát. A pak je třeba nastoupit do sprch. To není nic pro slabé povahy, po podlaze leze kdeco a podobnost s kasárnami je víc než zřetelná. Taková je rumunská riviéra!

Může se hodit

  • Jak se tam dostat
    Z Česka je na rumunské pobřeží cesta zarubaná. V letním půlroce sice na letišti u Constanţy občas přistávají linky z Vídně, Mnichova a Milana-Bergama (možný přípoj z Prahy), ale jednodušší je doletět do Bukurešti a zbytek cesty k moři dorazit vlakem či autobusem (asi 3 hodiny). Za přímý spoj ČSA (www.csa.cz) do Bukurešti dáte 5 000 až 6 000 Kč, laciněji to většinou vyjde s přestupem pomocí sítě WizzAiru (www.wizzair.com).
  • Doprava vlakem z Prahy do Bukurešti trvá téměř 24 hodin, přesedá se nejméně jednou, a to v Budapešti, spojení najdete na www.cd.cz. Podobně dlouhá je i cesta autobusem (www.eurolines.cz).
  • Doprava po oblasti
    Podél pobřeží od Constanţy na jih až do Mangalie vede železnice, jízdní řády (též v angličtině) najdete na adrese www.infofer.ro. Jednodušší je ale využít autobusy nebo sběrné taxíky, které jezdí až do pozdního večera, přes den v intervalech kolem 10 minut. Jízdní řády neexistují a jízdné je překvapivě vysoké, např. za cca 15 kilometrů z Constanţy do Eforie zaplatíte 5,50 RON (asi 30 CZK).
  • Informace
    www.romaniatourism.com: Oficiální webové stránky Rumunského úřadu pro cestovní ruch jsou sice stručné, ale psané dobrou angličtinou a postačí pro základní orientaci.
    www.infolitoral.ro: podrobnější popis jednotlivých rumunských přímořských resortech, byť ne vždy aktuální.

Valašsko a Dobrudža versus Transylvánie a Banát: dvě tváře Rumunska
Posoudit hospodářskou úroveň Rumunska šmahem svádí k odsudku: země jako celek ale skutečně patří k nejchudším v Evropě a podle nejužívanějšího ekonomického ukazatele, kterým je hrubý národní produkt na hlavu podle parity kupní síly (GDP/PPP), se potácí ve společnosti zemí jako je Írán nebo Libye. Ve srovnání s Českem jde ani ne o poloviční hodnoty.

V Rumunsku ovšem existují velké regionální rozdíly, v rámci EU jedny z vůbec nejvyšších. Za hospodářsky nejvyspělejší oblast platí tak jako jinde hlavní město Bukurešť, dále následují vnitrozemské oblasti na sever a západ od karpatského oblouku: Banát a Transylvánie. Na konci vnitrorumunského žebříčku se podle metodiky Eurostatu krčí nejzaostalejší severovýchod (část historické Moldávie) a jihovýchod, tedy Valašsko a právě pobřežní oblasti.

Poněkud paradoxně patří tedy turisticky využívané rumunské pobřeží mezi ty chudší části již tak chudého Rumunska. Důvody je asi třeba hledat v odlišném historickém a kulturním zázemí: zejména Transylvánie dodnes nese výrazné stopy středověké německé a maďarské kolonizace, za turecké nadvlády si tyto oblasti vždy uchovaly vysoký stupeň autonomie, později se staly součástí Rakouska-Uherska a jsou prostě blíže Evropě než zaostalejší rumunský východ.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

Solná poušť po dešti
Dotknout se nebe. Putování nádhernou Bolívií s bleskem za zády

Druhá půlka mého bolivijského pobytu byla stejně nabitá jako ta první. Vydáváme se na povedený trek do And, poté sestoupíme do Amazonské nížiny a nakonec...  celý článek

Britský zaoceánský parník Queen Elizabeth 2 (spuštění na vodu v září 1967)
Komfortní gigant na vodě Queen Elizabeth 2 místo oslav čeká na svůj osud

Zaoceánská pýcha Spojeného království Queen Elizabeth 2 slaví padesátku. Za 40 let služby loď přeplula Atlantik více než 800krát a převezla 2,5 milionu...  celý článek

Etnograf, spisovatel, novinář a bývalý velvyslanec ČR v Kolumbii a Ekvádoru...
Islám nás zničí stejně jako kolonizátoři indiány, řekl v Rozstřelu etnograf

Západní civilizace se podle etnografa Mnislava Zeleného Atapany chová k indiánům stejně jako dobyvatelé v 16. století. Nedávná vražda deseti indiánů na...  celý článek

Happy Guest Hotel Lodge v Duttonu ve Velké Británii nabízí hostům půjčení...
Netradiční hotelové služby: bondage menu nebo rybička pro samotáře

Se skvěle vybaveným minibarem a individuální pokojovou službou už dávno nikoho neohromíte. Hotely teď nabízejí neuvěřitelné spektrum služeb. A některé z nich...  celý článek

Hrad Sklabiňa. Někdejší sídlo Turčianské župy lehlo popelem až rukama...
Skromné a tiché Slovensko. Cyklovýlet po Turčianské magistrále

Turiec je malebná slovenská kotlina sevřená horami ze všech stran. Velice estetická krajina s pohádkovými přírodními scenériemi a absencí masového moderního...  celý článek

Další z rubriky

Barely ropy zkrátka k Dubaji patří. Snímek byl pořízen 4. srpna 1961.
Před padesáti lety bylo v Dubaji 13 aut. Neznámá fakta o ropné metropoli

Perla pouště. Marnotratná, krásná, fascinující. Ačkoli je Dubaj známá svým oslnivým luxusním životním stylem a světovými rekordy, její kořeny sahají do...  celý článek

Až do nedávné doby bylo lezení po petrohradských střechách sice časté, ale...
Prohlídky ze střech Petrohradu jsou drahé, zlobí se nelegální průvodci

Mimořádné vyhlídky na ruský Petrohrad ze střech města už několik dní nabízí cestovní agentura, která několik let bojovala s místními úřady, aby získala...  celý článek

Eiffelova věž po pátečních útocích v Paříži zůstává zavřená (15. listopadu 2015)
Rozhodnuto. Stavba neprůstřelné zdi okolo Eiffelovy věže začíná

Okolí Eiffelovy věže se brzy změní ve staveniště. Na začátku října začnou dělníci okolo symbolu Paříže budovat 2,5 metru vysokou neprůstřelnou zeď, která má...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.