Maglev, vlak, který umí létat

  10:43
Rychlý jako střela, drahý jako vesmírný koráb. Tak se dá ve zkratce charakterizovat supervlak Maglev, jenž má být odpovědí na budoucí potřeby už tak zahlcené japonské dopravy. A možná nejen jí. S využitím síly magnetů má dosahovat závratných rychlostí. S trochou nadsázky se dá říci, že umí létat. Překážkou jeho zavedení by snad mohla být jen vysoká cena převratné technologie.

Když takový vlak vyjíždí ze stanice, očité svědky šokuje razantní zrychlení a téměř neslyšný chod. Už po patnácti sekundách se superexpres řítí rychlostí 160 kilometrů za hodinu. Cestující však skoro nic nezaznamená, cítí se, jako by se vagony ploužily sotva třicítkou. Ovšem pokud náhodou nepohlédne z okna, pak mu podle zběsile ubíhajícího okolí připadne, že sedí v raketě.

A pak se stane ještě něco krajně neobvyklého: právě v rychlosti 160 kilometrů v hodině se kola vysunou vzhůru, zatímco lokomotiva a vagony poklesnou jen těsně nad povrch trati. V tu chvíli se zapojí supravodivé magnety a sedmdesátitunový kolos začne plout na magnetickém polštáři jen pár centimetrů nad zemí. Současně dál mohutně akceleruje. Devadesát vteřin po startu dosáhne cestovní rychlosti 450 kilometrů v hodině. V jeho možnostech je i krátkodobé překročení 550 kilometrů v hodině.

Žádný vlak na světě nikdy nejel rychleji. Že to zní jako fantazie z knih Julese Verna? Něco takového ovšem už reálně existuje. Na zkušební trati Jamanaši západně od Tokia se takový "levitující" vlak vznáší skoro denně. Právě podle oné "magnetické levitace" mu říkají Maglev. "Žádné bezpečnostní pásy nejsou potřeba," tvrdil časopisu Far Eastern Economic Revue Hitoši Curuga, generální manažer zkušebního centra Jamanaši. "Ani žádné ucpávky do uší. Třebaže úroveň hluku při rychlostech nad 400 kilometrů v hodině podstatně vzroste, uvnitř není pro pasažéry nic snazšího než si v klidu povídat, dát si šlofíka nebo posvačit."

Projekt financovaný vládou již spolkl na 2,8 miliardy dolarů, zkušební vlaky najezdily přes 100 000 kilometrů a japonští inženýři si jsou jisti, že nasazení nové technologie na železnici už nic nebrání. Teď jim navíc náhoda přihrála možnost, na kterou čekali: vláda zvažuje vybudování druhé železniční linky mezi Tokiem a Ósakou, neboť stávající expresní rychlovlaky Šinkansen už nestačí požadavkům nejrušnější japonské železniční trasy.

Přestože sviští rychlostí téměř 300 kilometrů za hodinu a převezou 350 000 lidí denně, jejich kapacitu už nelze dále zvyšovat. A tady se naskýtá šance pro Maglev. Ovšem jednoduché to nebude - právě gigantické náklady, které by si vybudování zbrusu nové trati vyžádalo, jsou Achillovou patou projektu. "Japonsko má řadu závažnějších problémů, třeba stárnutí populace nebo stagnující ekonomiku, než aby plýtvalo penězi na supermoderní železnici," nechal se slyšet opoziční politik Jukio Edano. I ti největší optimisté soudí, že nová trať by spolkla o dvacet procent více peněz než linka Šinkansenu - asi sto milionů dolarů na každý kilometr trati. Celková suma by se tak vyšplhala na 60 miliard dolarů. A to se mnohým zdá příliš i na ta k bohatý stát, jakým Japonsko bezesporu je.

Japonci zřejmě zatím neplánují vyvážet novou technologii, i když třeba čínský premiér Ču Žung-ťi si během nedávné návštěvy Tokia Maglev pochvaloval. "Byl to skvělý zážitek," uvedl poté, co absolvoval zkušební jízdu. Čína se totiž chystá vybudovat rychlodráhu mezi Pekingem a Šanghají, přednost ovšem nejspíš dostane německá technologie magnetického rychlovlaku. Něco podobného plánuje i Tchaj-wan, ten však preferuje levnější Šinkansen. Zda nakonec Maglev opravdu vyjede na trať mezi Ósakou a Tokiem, tedy není zdaleka jisté. Jistě se však i nadále bude prohánět po zkušební trati a inženýři budou ze všech sil usilovat o další zkvalitnění a zlevnění této technologie pro 21. století.
 

Supervlak budoucnosti.

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  17.4 21:34

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Největší hřbitov lodí západní polokoule vznikl kvůli kardinálnímu průšvihu

15. dubna 2024

Válka je o ničení a zabíjení. O újmě na životním prostředí. Snad právě proto tolik fascinuje osud...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Žádný porod a na toaletu vezměte pravítko! Podivná pravidla národních parků

18. dubna 2024

Americké národní parky trhají rekordy, patří k nejvyhledávanějším destinacím světa. Ročně do nich...

OBRAZEM: Na samotě V lomu. Podívejte se na nejnovější glamping v Česku

17. dubna 2024

Glamping, tedy luxusní kempování, nabírá v tuzemsku v posledních letech na popularitě. Nejnovější...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Váháte, kam na dovolenou? Toulání po Dánsku vás nabije pozitivní energií

12. dubna 2024

Dříve jsme chtěli vidět celý svět, dnes máme chuť jezdit jen do zemí, ve kterých se cítíme dobře....

To nejlepší z Itálie. Florencie ohromí nejen originály starých mistrů

19. dubna 2024

Ve zvlněné krajině Toskánska leží kolébka renesance, která kdysi bývala jedním z nejvýznamnějších...

Žádný porod a na toaletu vezměte pravítko! Podivná pravidla národních parků

18. dubna 2024

Americké národní parky trhají rekordy, patří k nejvyhledávanějším destinacím světa. Ročně do nich...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  17.4 21:34

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Pěšky, na kole, po vodě. Horní Rakousko je utajený ráj nedaleko českých hranic

17. dubna 2024

Premium Rakousko jsem dosud znala jen pod sněhem, bylo pro mě vždy osvědčeným lyžařským cílem. Zajímalo mě...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...