Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Učíme děti bezpečně lyžovat. Vsaďte na chránič páteře a výrazné oblečení

Seriál aktualizováno 
Všichni si chceme pobyt na horách užít a vrátit se domů odpočatí, vylyžovaní a hlavě celí. Na sjezdovkách ale stále přibývá lidí, díky snadněji ovladatelným lyžím stoupá rychlost a také množství lyžařů, kteří ještě nejsou úplně zkušení, a přesto se vydají na svahy. Na základní prvky bezpečnosti upozorňují lyžařští instruktoři Štěpán Koudela a Ondřej Novák.

„Čepičářů“ dnes už na svazích naštěstí moc nepotkáte. Helma rozhodně patří k naprosto základnímu vybavení každého lyžaře a jinak tomu není ani u dětí. Při nákupu ale rozhodně nespěchejte.

„Helem určitě vyzkoušejte víc a nestyďte se nechat ji dětem v obchodě na hlavě alespoň deset minut. Na sjezdovce v ní budou celý den a proto musí sedět opravdu dobře. A to při letmém nasazení úplně nepoznáte ani vy, ani vaše ratolest, “ říká lyžařský instruktor Ondřej Novák.

Fotogalerie

Zapomenout byste neměli ani na chránič páteře. Snad ani ne tak kvůli případným pádům, páteřák je totiž nesmírně důležitý hlavně v případě, že dítě někdo srazí.

Ideální jsou pro malé lyžaře měkké chrániče páteře ve vestě. Jednoduše se nandají, zip se zapíná podobně jako u mikiny a páteřák se přizpůsobí tělu tak, že o něm dítě vlastně ani nebude vědět.

Buďte vidět!

Trendy netrendy, vsaďte na výrazné barvy. V bílé bundě a světlých kalhotách v kombinaci s bleděmodrou helmou budete vy i vaše dítě nenápadní a rychle jedoucí lyžař zezadu vás velmi snadno přehlédne a na včasnou reakci nemusí mít dostatek času.

Sobě i dětem tedy pořiďte alespoň bundu a helmu třeba v oranžové, svítivě růžové nebo žluté či zelené. V mlze či chumelenici dejte dětem třeba i reflexní vestu nebo „blikátko“ na helmu.

Pořiďte dětem pořádnou helmu, chránič páteře, naučte je základní bezpečnostní...

Pozor na hrany

Role rodiče je na sjezdovce bezesporu hlavně ochranitelská. Začněte tím, že dítěti vysvětlíte, jak se na svahu chovat. Než se rozjede, musí se podívat za sebe, jestli někdo nejede.

Nebezpečné je také zastavovat tam, kde se kříží sjezdovky a pod hranou, kde se mírná sjezdovka láme a začíná prudký svah. Pod hranu nikdo nedohlédne a malér může být na světě.

Škola lyžování pro děti

„Pokud zvolím variantu, že dítě jede za mnou, mělo by mít odstup pouze metr, metr a půl. Vytvoříme tak kompaktní útvar, jsme lépe viditelní,“ vysvětluje Štěpán Koudela.

Pravidla silničního provozu pro lyžaře

I na sjezdovkách byste měli dodržovat pravidla, která pro lyžaře a snowboardisty sestavila Mezinárodní lyžařské federace FIS a platí na všech svazích v Česku i v zahraničí. Prostudovat si je můžete nejenom v našem článku, (Proč lyžařské desatero existuje a na co si dát na horách pozor), ale také skoro u každé lanovky.

A mohou se vám skutečně hodit. Nejenom že je dobré je dodržovat kvůli vlastní bezpečnosti, ale hodí se je znát zejména pro případ, že se něco stane. Pojišťovna totiž zpravidla prověřuje, jestli jste dodrželi všechno, co se má a pokud ne, může dojít ke krácení plnění.

Výstražný trojúhelník

Pokud máte sebemenší podezření na úraz, volejte horskou službu. Několik metrů nad místo, kde zraněný leží, umístěte zkřížené lyže nebo alespoň hůlky, aby ostatní lyžaři věděli, že se něco děje, mají zpomalit a místu se vyhnout.

Pro dítě je také důležité zvládnout všechny typy vleků.

Pro dítě je také důležité zvládnout všechny typy vleků.

„I když na první pohled k žádnému zranění nedošlo, je dobré si s tím, kdo nás srazil nebo koho jsme srazili my, vyměnit kontakty, ukázat si vzájemně doklady, pokud by následně došlo k nějakým komplikacím. Jedná se zejména o následné jednání s pojišťovnou,“ doporučuje Ondřej Novák ze společnosti Simplerent.

Místo, kde se nehoda stala, si také vyfoťte. A to zejména v případech, kdy sjezdovka nebyla úplně bezpečná a narazili jste například na neoznačenou díru nebo hranu. Je to vlastně podobné, jako když se stane nehoda v autě.
Přejeme hodně štěstí a hezké lyžařské zážitky s dětmi.

Desatero pravidel chování na sjezdovkách podle Mezinárodní lyžařské federace

1. Každý lyžař nebo snowboardista se musí neustále chovat tak, aby neohrožoval nebo nepoškozoval někoho jiného.

2. Každý lyžař nebo snowboardista musí jezdit s přiměřeným odstupem a s ohledem na vzdálenost, na kterou vidí. Svou rychlost a svůj způsob jízdy musí přizpůsobit svému umění, terénním, sněhovým a povětrnostním poměrům, jakož i hustotě provozu.

3. Lyžař nebo snowboardista přijíždějící zezadu musí svou jízdní stopu zvolit tak, aby neohrožoval lyžaře jedoucího před ním.

4. Předjíždět se může shora nebo zespoda, zprava nebo zleva, ale vždy jen s odstupem, který poskytne předjížděnému lyžaři či snowboardistovi pro všechny jeho pohyby dostatek prostoru.

5. Každý lyžař nebo snowboardista, který chce vjet do sjezdové tratě nebo se chce po zastavení opět rozjet, se musí rozhlédnout nahoru a dolů a přesvědčit se, že to může učinit bez nebezpečí pro sebe a pro ostatní.

6. Každý lyžař se musí vyhýbat tomu, aby se zbytečně zdržoval na úzkých nebo nepřehledných místech sjezdové tratě. Lyžař nebo snowboardista, který upadl, musí takové místo uvolnit co nejrychleji.

7. Lyžař nebo snowboardista, který stoupá nebo sestupuje pěšky, musí používat okraj sjezdové tratě.

8. Každý lyžař nebo snowboardista musí respektovat značení a signalizaci.

9. Při úrazech je každý lyžař nebo snowboardista povinen poskytnout první pomoc.

10. Každý lyžař nebo snowboardista, ať svědek nebo účastník, ať odpovědný nebo ne, je povinen v případě úrazu prokázat své osobní údaje.

Autor:


Nejčtenější

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, nejslabší mají stále Afghánci

Pokud by prý města a obce ze svých peněz nedotovaly úkony, které na ně přenáší...

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, ale Singapurci. Obyvatelé tohoto městského státu v jihovýchodní Asii se díky...

Sezona skončila, lidé jsou pryč. Kam na poslední chvíli k moři a do hor

Noli, ležící západně od Janova, patří k nejpěknějším místům Ligurie.

Mnohem méně lidí, mírnější ceny, přitom ještě stabilní počasí. Takové jsou hlavní výhody návštěvy přímořských i...



Experti varují před tuningem elektrokol. Stroj zničí a je nebezpečný

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Někteří majitelé elektrokol své stroje upravují a navyšují jejich maximální rychlost s podporou motoru. Proti tuningu...

Pilot boeingu zapomněl vyrovnat tlak v kabině, cestující krváceli z nosu

Ilustrační foto

Nejméně třicet pasažérů muselo vyhledat ošetření poté, co pilot indických aerolinek „zapomněl“ stisknout tlačítko...

Na Mount Everestu řádí pojistná mafie. Horolezce okrádaly i nemocnice

Horolezci se kochají pohledem na Mount Everest

Stovky milionů dolarů během několika posledních let měly vydělat na pojistných podvodech nemocnice, společnosti s...

Další z rubriky

Rekordní lavina v Krkonoších: za 48 vteřin se utrhlo 50 tisíc tun sněhu

Archivní fotografie lavinového neštěstí v Krkonoších v roce 1968.

Přesně před padesáti lety se odehrálo největší lavinové neštěstí v moderní historii Krkonoš. Kolem poledne 20. března...

Investice, která se vyplatila. Do Andorry jezdí lyžaři z celé Evropy

Andorra úspěšně zainvestovala do lyžování a přitahuje lyžaře z celého světa. V...

Andorra, vzdálená od velkých alpských zimních středisek, s úspěchem investovala do zimních sportů, které se staly...

Zaniklé obce a tajuplná příroda. Parádní běžky v opuštěných horách

Zaniklá obec Chaloupky

Pro milovníky běžeckého lyžování představuje Krušnohorská lyžařská magistrála jednu z nejkrásnějších dálkových tras u...

Najdete na iDNES.cz