Továrna na lososy. Jak se vyrábí mořská delikatesa pro střední Evropu

aktualizováno 
Třicet šest hodin. Právě za tuhle dobu dorazí chlazený filet lososa kamionem z Norska do Prahy, která je centrem distribuce do zemí střední Evropy. Nám to opačným směrem trvalo letadlem jen pár hodin. Na místa, kde se nejoblíbenější mořská ryba chová, než po čtyřech letech doroste do „jateční“ velikosti.

Když nasedneme na loď v malebném norském přístavním městečku Alesund, svítí sluníčko a teploměr ukazuje deset stupňů nad nulou. Po hodině a půl dlouhé plavbě směrem do ústí fjordu se citelně ochladí a teplota klesne na nulu.

Ale uvnitř velké a moderní haly, která je s cenou 24 milionů eur nejmodernější porodnicí a mateřskou školkou lososů současnosti, je mnohem tepleji. A také zde vládnou striktní pravidla. Abychom mohli vstoupit dovnitř, musíme si obléknout rovnou dvě sady hygienických oblečků.

Porodnice lososů

Přísná opatření tady nejsou jenom pro ozdobu, v jedné jediné místnosti žije více než tři miliony kusů rybího potěru. Několik milimetrů velké rybky jsou umístěné v platech nad sebou a v každém boxu je nějakých 350 tisíc ryb.

V jedné místnosti je umístěno na tři miliony rybích miminek.

V jedné místnosti je umístěno na tři miliony rybích miminek.

Šuplíky na rybí potěr v norské porodnici lososů

Šuplíky na rybí potěr v norské porodnici lososů

Jen co trochu vyrostou, poputují do vedlejší haly, kde ve sladké vodě stráví první rok svého života. A z váhy několika gramů dorostou do hmotnosti zhruba čtvrt kilogramu, která je vstupenkou do světa slané vody. Respektive do plovoucích farem umístěných v klidném prostředí norských fjordů.

Tam stráví další dva až tři roky, než budou s váhou v rozmezí od čtyř až šesti kilogramů vyloveni k finálnímu zpracování a k distribuci do evropských supermarketů.

Farma na volném moři

Podobných farem funguje v norských fjordech několik stovek, jen Marine Harvest, jedna z hlavních producentských společností, jich provozuje více než sto. Na jedné takové farmě rybáři chovají zhruba jeden a půl milionů ryb, tedy nějakých 200 tisíc ryb v každé z osmi velkých kruhových klecích.

Byť se ryby musejí pohybovat v uzavřeném prostředí, mají relativně dost prostoru na plavání. Poněkud smutnějším dojmem působí továrna na zpracování lososů, byť pro Čecha, který je zvyklý na každoroční předvánoční zabíjení kaprů palicí do hlavy, to není žádný šok.

Omráčené ryby jsou rychle vykrveny a během pár desítek metrů na páse už „padají“ do beden buď celé ryby nebo dokonce čisté filety bez kůže.

Podobných farem najdete v norských fjordech několik stovek.

Podobných farem najdete v norských fjordech několik stovek.

Proč cena stoupá?

Většina milovníků lososů si v posledních měsících stěžuje na výrazný nárůst cen (zhruba 30 – 40 %), což způsobuje nejen nárůst poptávky po mase lososů, ale také několikaprocentní snížení evropské produkce, způsobené mořskou vší, kvůli které byla řada farem nucena zpracovat lososy předčasně a tudíž před dosažením ideální hmotnosti.

Fotogalerie

Dalším důvodem je pomalejší růst ryb. Podle Roberta Grigy, regionálního ředitele společnosti Marine Harvest, je možné lehký pokles cen lososů očekávat až někdy na podzim roku 2017. Nikdo však zatím nedokáže odhadnout, o kolik se ceny sníží.

Nejlepší je pikantní

Losos patří již řadu let mezi nejoblíbenější mořské ryby. Z tučného chutného masa je možné vykouzlit celou řadu delikates, skvělá je kupříkladu kombinace pečeného lososa s pomerančovou či citrusovou omáčkou - například restaurace golfového klubu Loreta na Benešovsku servíruje pečeného lososa s bramborovou kaší ochucenou wasabi křenem a citrusovou omáčkou.

A ještě jeden tip na úpravu lososa podle michelinského kuchaře: smíchejte sladkou sójovou omáčku s chilli a čerstvým koriandrem, v ní zhruba půl hodiny marinujte lososa a pak ho osmažte na pánvi tak, aby střed lososového steaku zůstal růžový. Budete překvapeni jeho lahodnou, lehce pikantní a rafinovanou chutí.

Čerstvé ryby z Čakovic

Maso lososa má velkou výhodu v tom, že vydrží chlazené v teplotě nula až dva stupně díky své tučnosti mnohem déle než jiné mořské ryby – a to až dva týdny.

Přestože továrna na zpracování lososů je z velké části automatizovaná, bez...

Přestože továrna na zpracování lososů je z velké části automatizovaná, bez lidské síly se stále neobejde.

Několik verzí, jak může vypadat filet z lososa.

Několik verzí, jak může vypadat filet z lososa.

Ale tak dlouho v Česku čekat nemusíme. Díky centrálnímu skladu v Čakovicích máme k dispozici jedny z nejčerstvějších ryb ve střední a východní Evropě, neboť jdou od producentů a dodavatelů do Prahy, odkud jsou pak distribuovány do dalších zemí.

Všem čtenářům, které vyděsily negativní články o jedovatých lososech sdílené čas od času na sociálních sítích, doporučujeme stránky Národního institutu pro výživu a plody moře NIFES, který je nezávislou organizací fungující při univerzitě v Bergenu, jež je Norskou vládou pověřený dohledem nad bezpečností konzumace mořských plodů a ryb. Vedle norštiny fungují také v angličtině.

Autor: pro iDNES.cz

Nejčtenější

Otužilci se vydali na Sněžku ve spodním prádle, dolů je snášeli záchranáři

Sněžka (ilustrační snímek)

Sedm lidí, kteří se rozhodli zdolat Sněžku jen ve spodním prádle, snesli zpět dolů polští záchranáři. Otužilci se na...

Therme Erding. Největší termály na světě máme u sousedů

Therme Erding

Pokud existují lázně, kde mají nejvíc netradičních nápadů, pak jsou to bezesporu Therme Erding. Lokalita, kterou zatím...

Znáte Česko? Vyzkoušejte si kvíz a soutěžte o atlas

Pražský hrad - chrám sv. Víta. Ukázka z encyklopedie Český atlas

Atlasy a encyklopedie se v knihovnách nikdy neztratí. Zkuste si náš vědomostní kvíz o památkách a zajímavostech Česka....

Zachraňte si zadek, posviťte si do tmy. Vánoční dárky pro cestovatele

Vyrážet do světa bez zvídavosti je jedním z největších hříchů pod sluncem.

Některé dárky pro cestovatele, milovníky lyžování a outdooru nemusí okouzlit cenou, naopak jejich největší předností...

VIDEO: Na co zírá mašinfíra. Dráhou přes údolí a hřebeny Krušných hor

Motorový vůz M 131.1513 ve stanici Vejprty na trati 137

Dnes po železnici projedeme trať 137 z Vejprt do Chomutova. Čeká nás 58 kilometrů dlouhá jízda liduprázdnou krajinou,...

Další z rubriky

Půl milionu letadel za pět dní. Letecký provoz o svátcích klidný nebude

Létání o Vánocích

Jestli někdo určitě nebude mít pohodové a klidné vánoce, tak jsou to letoví dispečeři a zaměstnanci na nejvíce...

Marx a hákové kříže. Výstava ukazuje, jak si Němci zdobili vánoční stromky

Vánoční stromky se v minulosti zdobily všelijak, třeba i hákovými kříži. Takové...

Vánoční stromky se v minulosti zdobily všelijak, třeba i hákovými kříži. Takové ozdoby přitom kdysi bylo v Německu...

Na konci roku chtějí Češi do Paříže, Londýna nebo za teplem do Dubaje

Vánoční Paříž je letos nejoblíbenější destinací Čechů

Kam nejraději lítají Češi na konci roku? Nejčastějšími destinacemi v období Vánoc a Nového roku je Paříž, Londýn,...

Najdete na iDNES.cz