Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Londýnské oko, nejvýnosnější atrakce světa. Za rok vydělá téměř miliardu

aktualizováno 
V Londýně se točí peníze. Nejvýnosnější atrakcí světa je totiž Londýnské oko. Jen za minulý rok vydělalo 850 milionů korun. Let do nebe vysoko nad londýnské střechy, do výšky přes 100 metrů, jsme vyzkoušeli na vlastní kůži. Na magicky podmanivý zážitek hned tak nezapomenete.

Londýn, Londýnské oko | foto: Libor Budinskýpro iDNES.cz

Vzhůru nad střechy

Za deset minut po startu nás prosklená gondola vynesla do výšky 100 metrů. To už jsme si naplno užívali pohledu z ptačí perspektivy. Hluboko pod námi se vedle sebe "tísnily" honosné paláce, výstavní mosty, chrámy i divadla. Při pohledu na slavný Westminster či Buckinghamský palác se člověk nemohl zbavit dojmu, že stojí nad dokonalým modelem města. Ale všechno bylo samozřejmě reálné.

Při jízdě Londýnským Okem nemusíte sedět na jednom místě, ale můžete se v klimatizované gondole procházet kolem dokola a dívat se všemi směry. Počítejte s tím, že pohled pod nohy není úplně nejpříjemnější. Ale kabinky jsou uchycené na vnější části kola, takže výhled vůbec nic neruší. A když je jasno, vidíte až padesát kilometrů daleko.

Londýn. Parlament z Londýnského oka

Londýn. Parlament z Londýnského oka

Na pět let? Navždy!

Londýnské "ruské" kolo oslavilo před pár měsíci 10. výročí. Monstrózní stavba ozdobila Londýn na oslavu Milénia v roce 2000. Vloni se Londýnské kolo stalo vůbec nejúspěšnější světovou atrakcí. Vydělalo 29 milionů liber (necelých 850 milionů korun) a je populárnější než indický Tádž Mahál či egyptské pyramidy.

Jen v loňském roce se nad Londýn vzneslo tři a půl milionů lidí. Oproti roku 2008 se zisk atrakce zvýšil o neuvěřitelných 18 procent, a to vše v době světové hospodářské krize. A ještě doplňme celkový obrat, který činil 56 milionů liber.

Londýn, Londýnské oko

Londýnské oko

Londýnské oko, při jízdě se všichni stále fotí

Při jízdě se všichni stále fotí

A tak se stalo to, co na začátku zřejmě čekali jen největší snílci. Londýnské oko se během pár let proměnilo v největší atrakci města. I když původně mělo stát na nábřeží Temže pouhých pět let a potom měla být stavba demontována, radnice změnila dočasné povolení na trvalé a v Londýně tak zůstane navždy.

A přitom Londýnské oko stojí přímo naproti již zmíněnému Westminsteru, kde sídlí britský parlament. Kdyby někdo přišel s podobným nápadem v Praze, kde pohořel i celkem nevinný Blob, zřejmě by ho veřejně popravili.

Londýnské oko, prosklená kabina se blíží na vrchol

Londýnské oko, prosklená kabina se blíží na vrchol

Trochu drahá sranda

Londýnské oko už sice není největším ruským kolem světa, neboť před dvěma lety vyrostlo ještě větší kolo v Singapuru, ale pro Londýn je nenahraditelné. Za pouhých deset let stalo nejvýznamnější ikonou města. A dávno za sebou nechalo všechny vyhlášené památky, od pevnosti Tower po Britské muzeum, které je na rozdíl od Londýnského Oka zdarma.

Půlhodinový let Londýnským Okem je naopak relativně drahý, základní lístek pro dospělého vyjde na 18 liber, tedy 500 korun, za dítě zaplatíte deset liber (280 korun). Pokud se chcete projet bez čekání ve frontě, můžete si za 850 korun koupit přednostní vstupenku.

Londýnské oko, nová dominanta města

Londýnské oko, nová dominanta města

Londýnská Eiffelovka

Londýnské oko

Anglicky London Eye, jinak také zvané Millennium Wheel.

Výška: 135 m
Celková váha: 1 700 tun
Kabinek: 32
Rychlost pohybu kabin: 0,9 km/h
Slavnostní otevření: 31.12.1999
Uvedeno do provozu pro veřejnost: květen 2000

"Londýnské oko znamená pro Londýn to, co pro Paříž Eiffelova věž. Dalo městu nový symbol a umožnilo lidem vyletět nad město a podívat se na něj z výšky. Navíc tuto možnost nemá jen nějaká skupina privilegovaných či bohatých, ale všichni občané i návštěvníci města. A to je na tom to nejkrásnější. Oko, stojící v samotném srdci Londýna, je přístupné úplně všem," prohlásil o atrakci jeden z nejvýznamnějších světových architektů Richard Rogers, kterého proslavilo třeba proslulé Pompidou Centre v Paříži.

Kontrola jako v letadle

Londýnské oko dosahuje výšky 135 metrů. Kolo má 32 kabin, z nichž každá pojme 25 cestujících. Jedna otočka trvá zhruba 30 minut. Kolo se stále točí, nastupuje se za jízdy a to z několika vchodů vedle sebe. Ale občas se přece jen zastaví, to když někdo není schopen nastoupit sám a potřebuje asistenci.

Vstup na vyhlášenou atrakci se neobejde bez důkladné bezpečnostní kontroly. Turisté musí ukázat své tašky a obsluha je prověří i mobilním skenere, téměř jako na letišti.A při výměně cestujících se kontroluje prázdná gondola, jestli něco nezůstalo ležet pod lavicemi na sezení. Nad světem stále visí hrozba terorismu a útok na kolo by mohl být neskutečně tragický. Ve vzduchu totiž soustavně pluje několik set cestujících.

Londýnské oko, pohled z výšky na konstrukci kola

Pohled z výšky na konstrukci kola

Londýnské oko, všichni musí projít důkladnou kontrolou

Všichni musí projít důkladnou kontrolou

České součástky

Londýnské kolo je společný evropský výrobek, neboť se na jeho výstavbě podílelo hned několik zemí. 1 700 tun těžká atrakce vznikala především v Británii a Holandsku, ale další součásti pocházejí z Německa, Itálie či Francie. A pozor, také Češi přiložili ruku k dílu a vyrobili hřídel a náboj kola. Ale slevu za to čeští turisté nedostanou.

Autoři:



Nejčtenější

Dvě mrtvoly v rokli. V Mexiku zavraždili cyklisty na cestě kolem světa

Zavraždění cyklisté Krzysztof Chmielewski z Polska (vlevo) a Holger Hagenbusch...

Je to případ, který opět připoutal pozornost světové veřejnosti k eskalující epidemii násilí v Mexiku. Tamní policie...

Z plynárny ve skalách bude penzion. Nový majitel neodolal kouzlu místa

Objekt bývalé plynárny v Hřensku.

Sto let starý kamenný dům v Hřensku schovaný v úzké skalní rokli, který původně sloužil jako plynárna, získal nový...



Další velepočin lezce Ondry. V Rumunsku zdolal dvě nejtěžší cesty

Adam Ondra vylezl v norském Flatangeru nejtěžší sportovní cestu světa, a zavedl...

Český lezec Adam Ondra opět posunul hranice nejen své, ale i všech svých soupeřů: zdolal hned dvě nejtěžší cesty...

Na Vltavu vypluly benátské gondoly, parašutista podletěl most

Slavnosti Navalis na Vltavě v Praze (15. května 2018)

Vltava v centru Prahy v úterý večer patřila Svatojánským slavnostem Navalis. Letos je zpestřily dvě válečné gondoly z...

Plasty jsou i v nejhlubším koutě Země. V Mariánském příkopu našli igelitku

Plasty v Mariánském příkopu

Přívalu plastového odpadu neunikl ani nejhlubší kout světových oceánů: bezmála 11 kilometrů hluboký Mariánský příkop....

Další z rubriky

Víno jen tak na žízeň a parádní archiv bílého. Posezení u sklenky v Ptuji

Dominantou Ptuje je hrad z 12. století, který se tyčí nad městem.

Nejstarší slovinské město Ptuj se do historie zapsalo už v dobách starých Římanů, kdy mělo ve srovnání s dneškem víc...

Na dovolenou s notebookem a powerbankou? Zkontrolujte si výkon baterie

(Ilustrační snímek)

Blíží se sezona letních dovolených a na cesty letadlem se vydají i lidé, kteří běžně nelétají. Ti často tápou, co si s...

Trabantí cirkus hraje svoji pevnost Boyard. A našel ztracené město

Symbol Hampi je kamenný kočár. Ale kočár je zabetonovaný, takže jedeme dál se...

Konečně jedeme! Sice pomaleji, než by se nám hodilo, ale zase ne tak pomalu, že bychom to nečekali. A stojí to za to....

Najdete na iDNES.cz