Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Londýnské oko, nejvýnosnější atrakce světa. Za rok vydělá téměř miliardu

aktualizováno 
V Londýně se točí peníze. Nejvýnosnější atrakcí světa je totiž Londýnské oko. Jen za minulý rok vydělalo 850 milionů korun. Let do nebe vysoko nad londýnské střechy, do výšky přes 100 metrů, jsme vyzkoušeli na vlastní kůži. Na magicky podmanivý zážitek hned tak nezapomenete.

Londýn, Londýnské oko | foto: Libor Budinskýpro iDNES.cz

Vzhůru nad střechy

Za deset minut po startu nás prosklená gondola vynesla do výšky 100 metrů. To už jsme si naplno užívali pohledu z ptačí perspektivy. Hluboko pod námi se vedle sebe "tísnily" honosné paláce, výstavní mosty, chrámy i divadla. Při pohledu na slavný Westminster či Buckinghamský palác se člověk nemohl zbavit dojmu, že stojí nad dokonalým modelem města. Ale všechno bylo samozřejmě reálné.

Při jízdě Londýnským Okem nemusíte sedět na jednom místě, ale můžete se v klimatizované gondole procházet kolem dokola a dívat se všemi směry. Počítejte s tím, že pohled pod nohy není úplně nejpříjemnější. Ale kabinky jsou uchycené na vnější části kola, takže výhled vůbec nic neruší. A když je jasno, vidíte až padesát kilometrů daleko.

Londýn. Parlament z Londýnského oka

Londýn. Parlament z Londýnského oka

Na pět let? Navždy!

Londýnské "ruské" kolo oslavilo před pár měsíci 10. výročí. Monstrózní stavba ozdobila Londýn na oslavu Milénia v roce 2000. Vloni se Londýnské kolo stalo vůbec nejúspěšnější světovou atrakcí. Vydělalo 29 milionů liber (necelých 850 milionů korun) a je populárnější než indický Tádž Mahál či egyptské pyramidy.

Jen v loňském roce se nad Londýn vzneslo tři a půl milionů lidí. Oproti roku 2008 se zisk atrakce zvýšil o neuvěřitelných 18 procent, a to vše v době světové hospodářské krize. A ještě doplňme celkový obrat, který činil 56 milionů liber.

Londýn, Londýnské oko

Londýnské oko

Londýnské oko, při jízdě se všichni stále fotí

Při jízdě se všichni stále fotí

A tak se stalo to, co na začátku zřejmě čekali jen největší snílci. Londýnské oko se během pár let proměnilo v největší atrakci města. I když původně mělo stát na nábřeží Temže pouhých pět let a potom měla být stavba demontována, radnice změnila dočasné povolení na trvalé a v Londýně tak zůstane navždy.

A přitom Londýnské oko stojí přímo naproti již zmíněnému Westminsteru, kde sídlí britský parlament. Kdyby někdo přišel s podobným nápadem v Praze, kde pohořel i celkem nevinný Blob, zřejmě by ho veřejně popravili.

Londýnské oko, prosklená kabina se blíží na vrchol

Londýnské oko, prosklená kabina se blíží na vrchol

Trochu drahá sranda

Londýnské oko už sice není největším ruským kolem světa, neboť před dvěma lety vyrostlo ještě větší kolo v Singapuru, ale pro Londýn je nenahraditelné. Za pouhých deset let stalo nejvýznamnější ikonou města. A dávno za sebou nechalo všechny vyhlášené památky, od pevnosti Tower po Britské muzeum, které je na rozdíl od Londýnského Oka zdarma.

Půlhodinový let Londýnským Okem je naopak relativně drahý, základní lístek pro dospělého vyjde na 18 liber, tedy 500 korun, za dítě zaplatíte deset liber (280 korun). Pokud se chcete projet bez čekání ve frontě, můžete si za 850 korun koupit přednostní vstupenku.

Londýnské oko, nová dominanta města

Londýnské oko, nová dominanta města

Londýnská Eiffelovka

Londýnské oko

Anglicky London Eye, jinak také zvané Millennium Wheel.

Výška: 135 m
Celková váha: 1 700 tun
Kabinek: 32
Rychlost pohybu kabin: 0,9 km/h
Slavnostní otevření: 31.12.1999
Uvedeno do provozu pro veřejnost: květen 2000

"Londýnské oko znamená pro Londýn to, co pro Paříž Eiffelova věž. Dalo městu nový symbol a umožnilo lidem vyletět nad město a podívat se na něj z výšky. Navíc tuto možnost nemá jen nějaká skupina privilegovaných či bohatých, ale všichni občané i návštěvníci města. A to je na tom to nejkrásnější. Oko, stojící v samotném srdci Londýna, je přístupné úplně všem," prohlásil o atrakci jeden z nejvýznamnějších světových architektů Richard Rogers, kterého proslavilo třeba proslulé Pompidou Centre v Paříži.

Kontrola jako v letadle

Londýnské oko dosahuje výšky 135 metrů. Kolo má 32 kabin, z nichž každá pojme 25 cestujících. Jedna otočka trvá zhruba 30 minut. Kolo se stále točí, nastupuje se za jízdy a to z několika vchodů vedle sebe. Ale občas se přece jen zastaví, to když někdo není schopen nastoupit sám a potřebuje asistenci.

Vstup na vyhlášenou atrakci se neobejde bez důkladné bezpečnostní kontroly. Turisté musí ukázat své tašky a obsluha je prověří i mobilním skenere, téměř jako na letišti.A při výměně cestujících se kontroluje prázdná gondola, jestli něco nezůstalo ležet pod lavicemi na sezení. Nad světem stále visí hrozba terorismu a útok na kolo by mohl být neskutečně tragický. Ve vzduchu totiž soustavně pluje několik set cestujících.

Londýnské oko, pohled z výšky na konstrukci kola

Pohled z výšky na konstrukci kola

Londýnské oko, všichni musí projít důkladnou kontrolou

Všichni musí projít důkladnou kontrolou

České součástky

Londýnské kolo je společný evropský výrobek, neboť se na jeho výstavbě podílelo hned několik zemí. 1 700 tun těžká atrakce vznikala především v Británii a Holandsku, ale další součásti pocházejí z Německa, Itálie či Francie. A pozor, také Češi přiložili ruku k dílu a vyrobili hřídel a náboj kola. Ale slevu za to čeští turisté nedostanou.

Autoři:




Nejčtenější

"V den mých pětadvacátých narozen jsem se ráno podíval na svou kočku a uvědomil...
Moje kočka si žila lépe než já, říká muž, který brázdí svět bez motorů

V pětadvaceti opustil dobře placenou práci a rozhodl se věnovat své vášni – pomalému cestování. Dave Cornthwaite ukrajuje kilometry na paddleboardu, kajaku,...  celý článek

Karaoke z Islandu
Přijeďte a zlomíte si jazyk. Nejtěžší karaoke píseň má přilákat turisty

Že je váš rodný jazyk komplikovaný a turisté vás nedokážou ve vaší řeči ani pozdravit? Udělejte z toho výhodu. Originální karaoke písnička s komplikovanými...  celý článek

Před letošní cestou na Gašerbrum I. měl obavu, zda v něm výstup nerozvíří...
Bál jsem se, že na Gašerbrumu najdu parťákovy ostatky, říká Marek Holeček

Letos poprvé vylezl jihozápadní stěnou na osmitisícovku Gašerbrum I. Před čtyřmi lety tam při druhém společném pokusu tragicky zahynul jeho parťák Zdeněk...  celý článek

Přistání na řece Hudson
Zázrak na řece Hudson. Přistání, které se zapsalo do letecké historie

Úžasná přirozená ranvej. Široká, rovná. Ne příliš rušná. Až na to, že její povrch tvoří vodní hladina, na níž neplánovaně přistál airbus se 150 pasažéry. Po...  celý článek

Značka na golfovém hřišti v Austrálii upozorňující na přítomnost žraloků.
Už žádné další útoky žraloků. Australské pláže budou hlídat drony

Austrálie vyšle na pláže bezpilotní letouny s kamerami, aby hlídaly výskyt žraloků u pobřeží a okamžitě vysílaly poplach pobřežní hlídce a na chytré hodinky...  celý článek

Další z rubriky

Přistání na řece Hudson
Zázrak na řece Hudson. Přistání, které se zapsalo do letecké historie

Úžasná přirozená ranvej. Široká, rovná. Ne příliš rušná. Až na to, že její povrch tvoří vodní hladina, na níž neplánovaně přistál airbus se 150 pasažéry. Po...  celý článek

Zbytky táborových baráků zarůstají, tím více z nich mrazí. Tady trávily léta...
Zapomenutý koncentrák na kraji Evropy. Stíny komunismu v deltě Dunaje

Dunajská delta je proslulá romantickými zákoutími slepých vodních ramen či tisícovými hejny mnoha druhů ptáků. Území do dnešních dnů značně izolované a...  celý článek

V Kerkyře na Korfu je nejmenší přistávací ranvej v jižní Evropě
VIDEO: Káva a letadla nad hlavou. Pohodová atrakce na řeckém ostrově

Na Korfu je jedna z nejmenších přistávacích ranvejí v jižní Evropě. Piloti musí mít speciální výcvik, neboť z jedné strany je moře a z druhé nejvyšší hora...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.