Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Londýnské metro už není, co bývalo

  9:56aktualizováno  9:56
Zeptejte se v horkém letním dni Londýňanů, co jim vadí na jejich městě. Nemálo jich řekne: Zastaralé metro, které je přecpané a nespolehlivé. Londýnská podzemní dráha je nejstarší na světě a nesporně patří mezi významné technické památky někdejšího centra impéria. Věk je na ní ovšem dost vidět, stůně stářím a přelidněním. V minulých letech se obrovská síť kolejí, výhybek a tunelů poněkud vymkla kontrole a londýnské úřady nedokázaly dostatečně rychle čelit jejímu postupnému úpadku.

Když v květnu 2000 Londýňané zvolili za svého starostu "rudého" Kena Livingstonea, slibovali si od něho hlavně zlepšení a zlevnění místní dopravy. Nyní se ukazuje, že jejich očekávání se hned tak nesplní. Livingstone doposud pouze vyhlásil a vyhrál válku proti holubům na Trafalgar Square, ale v bitvě o záchranu podzemní dráhy nepostoupil ani o centimetr.

Neduhů rychle přibývá

Nyní je na řadě vláda, která minulý týden prosadila svůj plán částečné privatizace metra. Pokud vše půjde podle plánu, do oprav metra budou v příštích třech letech investovány denně asi dva miliony liber (tedy přes sto milionů korun). Je nejvyšší čas. Defekty vzrostly v posledním roce o 36 procent, na některých linkách dokonce o 50 procent.

Nejvíce je postižena District Line, která patří k původním, částečně povrchovým linkám dráhy a slouží 600 tisícům pasažérů z obytných předměstí kolem Londýna k cestě do zaměstnání v centru. Na této lince také drasticky narostl počet zpoždění a cesta je často spojena se značnými zmatky, při nichž po nástupištích na přestupních stanicích zoufale pobíhají stovky lidí a snaží se zjistit, do jaké soupravy vlastně mají nastoupit.

Zvláště tím trpí turisté a ostatní návštěvníci metropole. Nemohou například pochopit, proč se na tabuli nad vlakem objeví informace, kterou vzápětí popře znuděný hlas personálu metra. V nedávných vedrech museli být pasažéři evakuováni přes koleje z vlaku, který zůstal vězet v tunelu, a někteří z nich skončili v nemocničním ošetření. Na některých nádražích se denně stává, že vchod do stanice je uzavřen, protože projíždějící vlaky již nemohou pohltit více lidí.

Brian Sewell, známý historik a kritik umění, napsal o svých zážitcích: "Snažil jsem se dostat do vlaku na District Line. První vlak byl tak plný, že se tam vešlo jen pár lidí. Přijel vlak další a vlna pasažérů mě vlekla až k samým kolejím a vtiskla mě do vlaku, kde pro mě zřejmě nebylo místo, nic, za co se přidržet, a jak se vlak rozjel, celá ta masa se unisono houpala, a jak vlak škytal a škubal sebou, každý závisel na podpoře těl kolem sebe, aby neupadl."

O osud metra vypukl boj

Vedení podzemní dráhy přiznává, že není snadné najít finance na zlepšení tohoto stavu. Od roku 1997, kdy Tony Blair se stal premiérem, je metro vlastněno a kontrolováno vládou. Ta se nyní rozhodla přizvat soukromé firmy, aby financovaly obnovení tratí i signalizace a účastnily se na provozu. Nebylo však snadné tento plán prosadit, je totiž kritizován širokou veřejností, která poukazuje na nedávná železniční neštěstí, jež byla způsobena rozdělením odpovědnosti za bezpečnost mezi soukromými majiteli kolejí a soukromými provozovateli vlakového spojení.

Britové mají zkrátka velmi špatné zkušenosti s privatizací železnic a často nepovažují za rozumné postupovat stejným způsobem v případě podzemní dráhy. Také Ken Livingstone, nový starosta Londýna, proti těmto plánům ostře vystupoval. Na pomoc si přizval Američana Boba Kileyho, který nedávno úspěšně zreorganizoval newyorské metro proslulé násilnostmi, špínou a nepřesností. Kiley byl původně povolán vládou Tonyho Blaira. Od počátku však nesouhlasil s plánem přizvat soukromé firmy, protože v tom viděl nebezpečí pro spolehlivé řízení provozu, a radil vládě změnit úmysly a postupovat jinak. Nakonec byl odvolán a postavil se na stranu starosty Livingstonea, který "bitvu o záchranu metra" dohnal až k Nejvyššímu soudu. Ten však podpořil vládu a částečnou privatizaci. Londýňané jsou ovšem přesvědčeni, že na výrazné zlepšení si ještě počkají hodně dlouho.

Autor:




Nejčtenější

Pokuta za porušení zákazu kouření na thajských plážích může dosáhnout až 100...
Za cigaretu u moře pokuta 60 tisíc. Thajsko zakazuje kouření na plážích

Jedna z nejpopulárnějších turistických destinací zavádí od 1. listopadu zákaz kouření na vybraných plážích. Thajský turistický úřad k zákazu přistoupil poté,...  celý článek

Karaoke z Islandu
Přijeďte a zlomíte si jazyk. Nejtěžší karaoke píseň má přilákat turisty

Že je váš rodný jazyk komplikovaný a turisté vás nedokáží ve vaší řeči ani pozdravit? Udělejte z toho výhodu. Originální karaoke písnička s komplikovanými...  celý článek

Sedlo Zbojská
Divoký výlet do historie. Malý Slovenský ráj zbojníka Jakuba Surovca

Ve stínu legendárního Juraje Jánošíka působil v 18. století na Slovensku zbojník nemilosrdného jména Jakub Surovec. Jeho domovským rajonem byla oblast...  celý článek

Dopravní zácpy na vjezdu do Doveru, které přístav trápily loni v létě.
Brexit ochromí dopravu přes La Manche, Dover se děsí obřích kolon

Vystoupení Británie z Evropské unie ovlivní celou řadu obchodních sfér i životy obyčejných lidí. Velké problémy očekávají provozovatelé přístavu v britském...  celý článek

V Kerkyře na Korfu je nejmenší přistávací ranvej v jižní Evropě
VIDEO: Káva a letadla nad hlavou. Pohodová atrakce na řeckém ostrově

Na Korfu je jedna z nejmenších přistávacích ranvejí v jižní Evropě. Piloti musí mít speciální výcvik, neboť z jedné strany je moře a z druhé nejvyšší hora...  celý článek

Další z rubriky

Pokuta za porušení zákazu kouření na thajských plážích může dosáhnout až 100...
Za cigaretu u moře pokuta 60 tisíc. Thajsko zakazuje kouření na plážích

Jedna z nejpopulárnějších turistických destinací zavádí od 1. listopadu zákaz kouření na vybraných plážích. Thajský turistický úřad k zákazu přistoupil poté,...  celý článek

Celý svět i Peruánci tradičně spojují "objevení" skalního města Machu Picchu se...
Panika mezi cestovateli: Povolení na Machu Picchu budou do Vánoc pryč

Pokud plánujete cestu na Machu Picchu cestou Inků, zarezervujte si ihned povolení. Letos se totiž vydávají o tři měsíce dřív než obvykle a předpokládá se, že...  celý článek

Hasiči se vzhledem k výšce plamenů a nebezpečí zhroucení věže nemohli po...
Shořela oblíbená vyhlídková Goethova věž ve Frankfurtu nad Mohanem

Největší a nejstarší dřevěnou vyhlídkovou věž ve Frankfurtu nad Mohanem zcela zničil požár. Informovala o tom agentura DPA. Příčiny požáru Goethovy věže...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.