Křest ve slovenských horách. Výstup na Lomnický štít Birkenmajerovou hranou

Rodinka stojící na vyhlídce Lomnického štítu vytřeští oči a intuitivně ustoupí o krok dozadu. Zatímco vyjela na vrchol druhé nejvyšší hory Slovenska lanovkou, my jsme to vzali po svých. Ale ne „Normálkou“, jak horští vůdci říkají zajištěné cestě s řetězy, ale Birkenmajerovou hranou. S horským vůdcem, skálou přímo nahoru a přivázaní na laně.
Odpočinek cestou na Lomnický štít

Odpočinek cestou na Lomnický štít | foto: Branislav Adamec

Přelézáme stříbrné zábradlí na vyhlídce a nadšeně se objímáme. Byl to můj první horolezecký křest a trénink na nejvyšší slovenskou horu – Gerlachovský štít. Ten Lomnický jsem prý zvládla na jedničku.

Lanovkami do Lomnického sedla jsme vyjeli mezi prvními. Zatímco si rodiny ve frontě sdělovaly zážitky z dovolené, horští vůdci s lany omotanými na trupu těla si plánovali dnešní výstupy. Lanovkami se dostáváme až do Lomnického sedla v nadmořské výšce 2 190 metrů. Odtud je to ještě dalších 150 výškových metrů procházka „růžovou zahradou“.

Vlastně už se jedná o ostřejší horský terén, občas lezeme po čtyřech, ale příkaz vzít si sedák a připnout se karabinou k lanu dostáváme až pod samotnou Birkenmajerovou hranou. „To lehce zvládnete,“ směje se horský vůdce Branislav Adamec našemu překvapení, když vzhlédneme nahoru.

Na provaz si mě uvazuje jako první, další dva kluky až za mě. Teď se budeme spoléhat na svou hlavu, zručnost a body ve skále, které cestu nahoru jistí. „Hlavní síla musí být v nohou, na ruce se spoléhejte až pak,“ radí horal.

Začínáme pomalu lézt. Začátek je docela dobrý, ale jak přibývá výškových metrů, terén je těžší a asi dvakrát se mi stane, že na příkré stěně nevidím správný chyt, a musím si nechat poradit, kam přesně dát nohu.

„Velmi důležité pro vysokohorskou turistiku jsou boty s pevnou podrážkou, už neplatí, že by se měly nosit jen kotníkové. Doporučuji také dlouhé kalhoty, které vydrží oděrky a do batůžku si sbalit kromě svačiny i větru a vodě odolnou bundu,“ dodává 58letý horolezec, kterého odkojily právě Tatry.

My všechno máme a cestu nahoru to velmi usnadňuje. Proto je mi záhadou, jak se bez toho mohl obejít obuvník Jakub Fábry, který vrchol zdolal jako první, a to někdy v letech 1760 až 1790. Snad si ušil aspoň ty boty s pevnou podrážkou.

Pohled shora na jednu z nejtěžších částí výstupu

Gumoví medvídci na strach

Jsem klidná, nebojím se, nevadí mi se ohlédnout a podívat ze stěny dolů. Baví mě to, hodně. Lezeme postupně, aby bylo lano mezi námi pořád jen mírně napnuté. Kamarád za mnou toho začíná mít dost. Občas mu uklouzne sprosté slovo, přiznává, že se bojí. Nepomáhá, ani když ho na jedné ze zastávek nakrmíme jeho oblíbenými gumovými medvídky.

Jak takový výstup může vypadat, když to člověk umí, nám Branislav ukáže, když poslední z nás zapomene ze stěny vytáhnout friendy, mechanické vklíněnce, které usnadňují lezení. Nechá nás odpočívat a sleze si pro ně. Celá akce, i s vytažením, mu trvá pár minut.

Pohled na nejtěžší úsek výstupu na Lomnický štít
Výhled z vrcholu. Hory se halí do mraků.

Ještě poslední hrana a jsme nahoře na 2 634 metrů vysokém „Lomničáku“, který byl dlouho považovaný za nejvyšší horu Vysokých Tater. Od roku 1941 turisty vyváží lanovka, ale nevede sem značený chodník.

Cesta zvaná „Normálka“, která je „normální“ jen pro dobře trénovaného horala, je sice zajištěná řetězy, ale doporučuje se zaplatit si služby profesionálního horského vůdce. Kromě „Normálky“ vede na vrchol Západní stěnou řada populárních horolezeckých cest, pojmenovaných podle polských horolezců Stanislawského, Orlowského, Birkenmajera. Nejznámější je pověstná Hokejka.

Pohled z lávky nahoře je nepřekonatelný. Z mlhy nad sluníčkem vystupují špičky hor, přes které se převalují další chuchvalce. Vychutnávám si to, jsem na sebe pyšná. Jako odměnu si dávám kafe a makový koláč, které nabízejí v kavárně u vrcholové stanice lanovky. Má moderní ráz, ale pořád v ní poznávám prostory, kde se pan Anděl ve filmu Anděl na horách seznámil se svou nastávající snachou.

Zvládli jsme to. Vrcholová fotka

Po půl hodině začínáme navázaní na laně sestupovat „Normálkou“. Brzy zjišťuji, že je to pro mě mnohem těžší než lezení na vrchol. Přidržujeme se řetězů, ale lano se mi plete pod nohami. V jednu chvíli nechám pod sebou koleno tak nešikovně, až mi v něm lupne. Prý to slyšeli všichni kolem. Od té doby mě bolí.

Ze sedla sjedeme dolů lanovkou a přesouváme se do nejvýše položeného slovenského hotelu Sliezský dom, odkud se v pět ráno vyráží na Gerlachovský štít. Na koleno nepomáhá wellness, ani Aperol spritz. Když se o půl páté ráno probudím, mám v apartmánu problém vyjít schody.

Výstup vzdávám, koleno stáhnu obvazy a raději se projdu jen po Tatranské magistrále směrem na Hrebionok, což je téměř po rovině. Když odpoledne vidím fotky těch, co vrchol zdolali, závidím a mrzí mě to.

„Nic si z toho nedělej,“ uklidňuje mě náš horský vůdce Branislav Adamec. „Vždy když něco zdolám, druhý den hned začnu vymýšlet, kam pojedu příště. Ty to máš jasné, vrátíš se do Tater a vylezeš na Gerlachovský štít.“

Údaje o výstupu
Výstup na Lomnický štít byl dlouhý 2,99 km. Překonali jsme 420 výškových metrů. Během výstupu jsme spálili 985 kalorií a trvalo nám to tři hodiny.

Výstupy na Lomnický štít
Na vrchol Lomnického štítu vede jen západní stěnou 35 cest, mezi nejznámější a nejtěžší patří patří Hokejka ( klasifikace 6). Nejlehčími cestami jsou Puškášova nebo Orlovského. Další oblíbenou trasou je Jordánka, která vede z Lomického sedla hřebenem nahoru. Na rozdíl od Birkenmajerovy hrany odbočí doleva. Tam začínají řetězy, po nichž se sesoupí do Téryho kuloáru a dále se stoupá do Sedielka pod Lomnickým šítem. Pak se pokračuje po hraně na vrchol. Jedná se lehčí výstup. Další cesta vede přes Vidlový hřeben a má klasifikaci 4 (tedy jen pro zkušené). Jedná se o krásnou exponovanou cestu, která vede po ostrém hřebenu mezi Kežmarským a Lomnickým štítem. Musí se tam přelézat spousty věžiček, některé z nich se musí i slaňovat.

Horský vůdce
Ceny horských vůdců v Tatrách se liší podle toho, na který vrchol se s ním vypravíte. Horský vůdce může „vést“ maximálně tři osoby. Například tři osoby za výstup na Lomnický štít zaplatí 200 eur (5 200 Kč). Výstup na Gerlachovský štít je náročnější, proto je nutné si připravit 300 eur za tři osoby (7 800 Kč). Vůdce UIAGM Vysoké Tatry je možné snadno vygooglovat. Raději si ho ale objednejte dopředu, v hlavní sezoně je obtížné ho na poslední chvíli sehnat. Nejkrásnější výhledy jsou na podzim.

1. října 2021,  aktualizováno  17.3 19:21

Světové legendy lenošení. Seznamte se s nejkrásnějšími termály světa

16. března 2024

Po celém světě bychom napočítali přes šest tisícovek termálních pramenů, ale koupat se dá jen v...

Kapverdy jsou perla uprostřed Atlantiku. Bílé pláže, ferraty i život pod sopkami

11. března 2024

Premium Sopečné peklo, zelený ráj a tisíce lidí v dírách v zemi. Kapverdské ostrovy nabízejí rozmanité...

Až tři metry sněhu. Rakouská střediska, kde si prodloužíte lyžařskou sezonu

14. března 2024

Letošní zimní sezona v Alpách pokračuje. A to bez ohledu na teploty, které v posledním měsíci...

Tajemství přehrad: Slapy jsou ikonou našich vodních děl

17. března 2024

Seriál Tajemství přehrad nás dnes zavede k jednomu z nejznámějších vodních děl u nás, na Slapy. Třetí...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

OBRAZEM: Kde se natáčí Survivor. Ostrov Hispaniola je rájem i peklem

19. března 2024

Nejnovější série reality show Survivor Česko & Slovensko se natáčí v Dominikánské republice na...

Amsterdam v boji proti zlým turistům přitvrzuje a nasadil kvíz

18. března 2024  17:22

Amsterdam v průběhu let vyzkoušel různé způsoby, jak potlačit nepříjemný cestovní ruch, od...

Pozoruhodné botanické zahrady světa zrcadlí džungle, pouště i velehory

18. března 2024

Byť jde primárně o respektované badatelské instituce, návštěva jejich areálů suchopárná rozhodně...

1. října 2021,  aktualizováno  17.3 19:21

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...