Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


VIDEO: Elegantní dáma v letech. Lokomotiva 475.1 jezdila i v KLDR

aktualizováno 
Krásná a elegantní lokomotiva si přezdívku Šlechtična vysloužila právě díky svým proporcím. Znalci oceňují zejména boční pohled, kdy je dobře vidět prázdný prostor mezi kotlem a koly. Šlechtična tak působí mnohem lehčím dojmem, než je skutečná váha sto tun. Krása by však pro úspěch na železnici nestačila, slávu si získala i díky skvělým vlastnostem.

Spolehlivost spolu s nenáročnou údržbou udělaly z lokomotiv 475.1 žádané zboží. Škodovy závody v Plzni jich vyrobily celkem 172 kusů. V současnosti jsou v České republice provozuschopné jen tři.

V tendru je při plném stavu 11 tun paliva a 32 kubíků vody. Uhlí stačí zhruba na 500 kilometrů jízdy, zatímco voda jen na 150 km. Dvouválcová šlechtična dokáže proměnit vodu v sílu téměř dvou tisíc koní, ti ji pak rozhýbou až na sto kilometrovou rychlost.

Zaniklé tratě

Tyto lokomotivy vynikaly širokou škálou využití, vozily rychlíky i osobní vlaky, ale i rychlé nákladní expresy. „Dvakrát denně třeba jela v čele rychlíku z Chomutova do Chebu a zpátky, nebo jezdila s osobními vlaky z Chomutova do Karlových Varů. Patřila k jednomu z posledních typů parních lokomotiv, které Škodovka vyrobila. Měla výhodu moderního kotle a to řadě těchto lokomotiv zachránilo život - když dojezdily, sloužily jako výtopny. Proto neskončily v Kovošrotu,“ okomentoval lokomotivu pro iDNES.cz strojvůdce Jiří Mirvald.

V roce 1947 jste si takovou krasavici mohli koupit zhruba za tři miliony a 114 tisíc korun. Tolik za ni výrobce požadoval. K tomu ovšem připočtěte ještě odpovídající tendr za necelých 700 tisíc korun.

Výroba ve Škodových závodech trvala jen tři roky a byla ukončena v roce 1950. Při výrobě použila lokomotivka řadu moderních technologií a konstrukčních prvků ze zahraničí. Kromě moderního kotle s přehřívačem a natřásacích roštů spalovací komory a varníku se na některých kusech objevila také valivá ložiska.

Posledních 25 kusů z výroby bylo v rámci socialistické výpomoci odesláno do KLDR (1951). O čtyři roky došlo i k představení lokomotivy v Číně, tamní úřady ale žádnou objednávku neuskutečnily.

Lokomotiva bývá pro fanoušky železnic k vidění pravidelně na českých tratích. Sdružení Iron Monument Club Plzeň, které jednu z těchto lokomotiv vlastní, má na letošní rok naplánováno celkem 12 akcí, mezi nimi například Muzejní noc v Praze a okolí, Chodské slavnosti nebo Karlštejnské vinobraní. Kompletní seznam akcí si můžete prohlédnout zde.

Technická data lokomotivy s tendrem

Charakteristika: 2’D1’ p2 + 2’2’T32
Rozchod: 1 435 mm
Počet válců, vrtání: 2 × 530 mm
Zdvih pístů: 680 mm
Průměr kol hnacích dvojkolí: 1 750 mm
Průměr kol
- předního podvozku: 880 mm
- zadního běhounu: 1 150 mm
- tendru: 1 045 mm

Přetlak páry: 16 bar
Roštová plocha: 4,34 m2
Celková výhřevná plocha kotle na straně vody: 201,00 m²
Indikovaný výkon parního stroje: 2 000 koní

Služební hmotnost
- lokomotiva 99,6 t
- tendr 69,0 t

Maximální rychlost: 100 km/h
Minimální poloměr oblouku: 150 m
Celková délka přes nárazníky, lokomotiva s tendrem: 24 790 mm
Zásoba vody v tendru: 32 m3

Zásoba uhlí v tendru: 11,2 t

Autor:



Nejčtenější

Český turista chtěl fotku od thajských vodopádů, spadl ze srázu a zabil se

Vodopád Na Muang na ostrově Samui v Thajsku (ilustrační snímek)

Dvaatřicetiletý český turista zemřel na thajském ostrově Samui, uvedla agentura DPA. Zřítil se u vodopádu, kam je...

Hádanka pro zarputilé lyžaře. Kolikrát za den se dá objet Sella Ronda?

Sasso Lungo

Přiznávám, byla to magořina, ale nádherná. Za necelých sedm hodin jsme ujeli 73 kilometrů sjezdovek po oranžovém...



Byla rájem na zemi, teď ji ničí turisté. Maya Bay bude část roku zavřená

Na pláži Maya Bay se natáčel film Pláž s Leonardem DiCapriem v hlavní roli....

Je to neustálý koloběh. Cestovatelé tělem i duší hledají uprostřed autentické přírody ráj na zemi, a když ho najdou, za...

DOVOLENÁ 2038: Opravdovou exotiku budeme hledat lupou. Klidně za humny

Exotikou budou místa bez davů turistů. Klidně za humny.

Během dvaceti let se změní jak letecká doprava, tak celý trh s cestováním. Změny začínají právě teď a my se musíme...

Nová spojení i výhodnější ceny. Kam cestovat železnicí ve střední Evropě

Moc pěkné svezení. Německý Intercity Express třetí generace na rychlotrati...

Železniční cestování nejen po střední Evropě je již několik let na vzestupu. Tratě se postupně zrychlují, objevují se...

Další z rubriky

VIDEO: Zaniklé tratě v Česku. Úzkokolejka na severu zápasila s větrem i osudem

Lokomotiva T47 s vagony řady Balm/ú odjíždí z nádraží Frýdlant do Heřmanic

Dnes se podíváme do nejsevernějších končin Česka, do Frýdlantského výběžku. Právě tam, z Frýdlantu v Čechách do...

Od Motýlího ráje až ke slepici. Ždánickou podkovou za slováckou idylkou

Bukovanský mlýn

Nejdřív vyšplháte ke slepici, pak se podíváte na kostru psa, který měl odhánět zlé duchy, a v létě tu můžete napočítat...

Nepoznaná brdská divočina. Turisté se nehrnou, chybí atrakce a bufety

K bunkru Jordán známého z filmu Obecná škola se smí jen po cestě. (leden 2018)

Původně vojenský prostor Brdy je už dva roky veřejně přístupný. Navzdory očekávání brdských obyvatel a čím dál většímu...

Najdete na iDNES.cz