Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Elegantní dáma v letech. Lokomotiva 475.1 jezdila i v KLDR

aktualizováno 
Krásná a elegantní lokomotiva si přezdívku Šlechtična vysloužila právě díky svým proporcím. Znalci oceňují zejména boční pohled, kdy je dobře vidět prázdný prostor mezi kotlem a koly. Šlechtična tak působí mnohem lehčím dojmem, než je skutečná váha sto tun. Krása by však pro úspěch na železnici nestačila, slávu si získala i díky skvělým vlastnostem.

Spolehlivost spolu s nenáročnou údržbou udělaly z lokomotiv 475.1 žádané zboží. Škodovy závody v Plzni jich vyrobily celkem 172 kusů. V současnosti jsou v České republice provozuschopné jen tři.

V tendru je při plném stavu 11 tun paliva a 32 kubíků vody. Uhlí stačí zhruba na 500 kilometrů jízdy, zatímco voda jen na 150 km. Dvouválcová šlechtična dokáže proměnit vodu v sílu téměř dvou tisíc koní, ti ji pak rozhýbou až na sto kilometrovou rychlost.

Zaniklé tratě

Tyto lokomotivy vynikaly širokou škálou využití, vozily rychlíky i osobní vlaky, ale i rychlé nákladní expresy. „Dvakrát denně třeba jela v čele rychlíku z Chomutova do Chebu a zpátky, nebo jezdila s osobními vlaky z Chomutova do Karlových Varů. Patřila k jednomu z posledních typů parních lokomotiv, které Škodovka vyrobila. Měla výhodu moderního kotle a to řadě těchto lokomotiv zachránilo život - když dojezdily, sloužily jako výtopny. Proto neskončily v Kovošrotu,“ okomentoval lokomotivu pro iDNES.cz strojvůdce Jiří Mirvald.

V roce 1947 jste si takovou krasavici mohli koupit zhruba za tři miliony a 114 tisíc korun. Tolik za ni výrobce požadoval. K tomu ovšem připočtěte ještě odpovídající tendr za necelých 700 tisíc korun.

Výroba ve Škodových závodech trvala jen tři roky a byla ukončena v roce 1950. Při výrobě použila lokomotivka řadu moderních technologií a konstrukčních prvků ze zahraničí. Kromě moderního kotle s přehřívačem a natřásacích roštů spalovací komory a varníku se na některých kusech objevila také valivá ložiska.

Posledních 25 kusů z výroby bylo v rámci socialistické výpomoci odesláno do KLDR (1951). O čtyři roky došlo i k představení lokomotivy v Číně, tamní úřady ale žádnou objednávku neuskutečnily.

Lokomotiva bývá pro fanoušky železnic k vidění pravidelně na českých tratích. Sdružení Iron Monument Club Plzeň, které jednu z těchto lokomotiv vlastní, má na letošní rok naplánováno celkem 12 akcí, mezi nimi například Muzejní noc v Praze a okolí, Chodské slavnosti nebo Karlštejnské vinobraní. Kompletní seznam akcí si můžete prohlédnout zde.

Technická data lokomotivy s tendrem

Charakteristika: 2’D1’ p2 + 2’2’T32
Rozchod: 1 435 mm
Počet válců, vrtání: 2 × 530 mm
Zdvih pístů: 680 mm
Průměr kol hnacích dvojkolí: 1 750 mm
Průměr kol
- předního podvozku: 880 mm
- zadního běhounu: 1 150 mm
- tendru: 1 045 mm

Přetlak páry: 16 bar
Roštová plocha: 4,34 m2
Celková výhřevná plocha kotle na straně vody: 201,00 m²
Indikovaný výkon parního stroje: 2 000 koní

Služební hmotnost
- lokomotiva 99,6 t
- tendr 69,0 t

Maximální rychlost: 100 km/h
Minimální poloměr oblouku: 150 m
Celková délka přes nárazníky, lokomotiva s tendrem: 24 790 mm
Zásoba vody v tendru: 32 m3

Zásoba uhlí v tendru: 11,2 t

Autor:



Nejčtenější

Sovětské mapy světových měst byly jako Wikipedia a Google Maps v jednom

Sověti byli pečliví: takhle detailně zmapovali New York (vpravo) a přístavní...

Podle sovětských civilních map vlastních oblastí se spolehlivě bloudilo. A to byl záměr, měly totiž mást Západ i za...

Hitparáda turistických přešlapů. Čím zaručeně naštvete místní obyvatele

Turista si užívá krmení volně žijících hyen v Hararu v Etiopii.

Chtějí toho vidět co nejvíc a v neposlední řadě jsou důležitým zdrojem příjmů. Z pohledu místních obyvatel jsou však...



Nejkrásnější partie Krounky. Parádní výlet s ferratou, kterou zvládnou i děti

Krounka v Otradově

Doslova pohlazením po duši je putování údolím říčky Krounky na Chrudimsku. Nejhezčí pasáž pojmenovaná Šilinkův důl je...

Les nad Kateřinkami ukrývá tajemný pomník. Nikdo neví, kdo ho vztyčil

Vojtěch Mai objevil žulový pomník, který ve stráni nad Kateřinkami stojí...

Nikdo neví, proč tam je, ani kdo ho nechal postavit. Přitom ve stráni nad libereckými Kateřinkami stojí odhadem dobrých...

Český skialpinista nepřežil 300 metrů dlouhý pád ve Vysokých Tatrách

V Nízkých Tatrách zahynuli dva skialpinisté z Česka (26. listopadu 2017)

Český skialpinista ve čtvrtek nepřežil dlouhý pád ve Vysokých Tatrách na Slovensku. Informovala o tom horská záchranná...

Další z rubriky

Nejkrásnější partie Krounky. Parádní výlet s ferratou, kterou zvládnou i děti

Krounka v Otradově

Doslova pohlazením po duši je putování údolím říčky Krounky na Chrudimsku. Nejhezčí pasáž pojmenovaná Šilinkův důl je...

StB a hasiči bez vody. Mýty a pověry o požáru Svaté hory v roce 1978

Rozsáhlý požár zasáhl poutní místo Svatá Hora u Příbrami dne 27. dubna 1978.

Výstava dobových dokumentů a bohatý program s ukázkami práce hasičů připomenou koncem měsíce výročí 40 let od...

Zkamenělá řeka u Chotěboře: unikát, který přírodovědci přehlédli

Úzký proud Zkamenělé řeky

Různých řek máme u nás mnoho, ale Zkamenělou řeku jenom jednu. A jen málokdo o ní ví! Nachází se na severním okraji...

Najdete na iDNES.cz