Diskuze

VIDEO: Elegantní dáma v letech. Lokomotiva 475.1 jezdila i v KLDR

Krásná a elegantní lokomotiva si přezdívku Šlechtična vysloužila právě díky svým proporcím. Znalci oceňují zejména boční pohled, kdy je dobře vidět prázdný prostor mezi kotlem a koly. Šlechtična tak působí mnohem lehčím dojmem, než je skutečná váha sto tun. Krása by však pro úspěch na železnici nestačila, slávu si získala i díky skvělým vlastnostem.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
RJ

Ve článku je více nepřesností. Lokomotivy této řady se vyráběly v letech 1947 až 51 - to jest 5 let. Do tendru se vešlo více než 11 tun uhlí , už podle označení 9 + 3 = 12 tun ale ve skutečnosti 15 tun.

Nízká čísla měla olejová ložiska a ty byl náročná na udržbu. Do čísla 55 byly na lopatu a topit na ní nebylo lehké. Od čísla 56 byly první naše lokomotivy s mechanickým přikladačem - štokrem. V Českých Budějovicích jim říkali "Štokry" na rozdíl od jíných míst, kde se tak říkalo řadě 556.0

Vysoká čísla byla na provoz výborná, valivá ložiska na nápravách a poslední čísla i na rozvodu.

Později se rekonstruovaly mechanické přikladače, dvojité komíny s dyšnou Kylchap.

Přerovští fířy s nima vozili rychlíky od Prahy až po Žilinu. Také rameno Bohumín - Břeclav. Byla velká rivalita mezi mezi Přerovem a Prahou střed/dnes Masaryčka.

To začalo už za 1.republiky, kdy první "Mikáda" 387.0 až do čísla 17 chodily z výroby do Přerova. Do Prahy přišlo první Mikádo 18 v roce 1933.

4 0
možnosti
FM

Jen škoda, že pan autor si plete sílu s výkonem!

0 0
možnosti
FM

Nebylo nad to zatáhnout za střevo a šoupátka Trofimov se rozskočily. Nato vyrazil kouř s párou komínem Kilchap. A štokr si vesele broukal a už se jelo.

1 0
možnosti
ZW

Ten typ dyšny se jmenuje Kychlap.

Ono je vůbec taky zábavné sledovat názvy lokomotiv napříč zemí. Šlechtična se tomu říkalo snad všude, ovšem kromě Jižních Čech. Tady se řadě 475.1 říkalo štokr, podle podavače. A všude jinde se štokr říkalo řadě 556.0 - jenže tady to byla bugatka.. ;-D

2 0
možnosti
TH

Myslím, že 475.1 je lokomotiva dvojčitá, nikoli dvouválcová. Detail, leč pro konstrukci parní lokomotivy podstatný.

0 1
možnosti
DP

Mela by byt poze dvouvalcova. Taky me to prekvapuje, ale asi je to tak. Albatros byl trivalcovej.

1 0
možnosti
TH

Jinak z našich parních lokomotiv se mi úplně nejvíce líbí 387.0. Škoda jen, že žádná není v provozu.

0 0
možnosti
TH

Neví někdo o 475.1142? Pamatuju ji z doby jejího nostalgického působení z Přerova, pak prý zmizela do depozitáře NTM do Chomutova. Když jsem tam jel ale v září na výlet, nebyla tam, i když na fotkách jen o pár týdnů starších, co jsem našel na webu, tam umístěna byla. Jak to s ní vypadá?

0 0
možnosti
ZW

Když jsem tam byl já, tak válečková šlechtična opravdu stála v Chomutově, dokonce byla i přístupná, byly tam schůdky to kuchyně. Ale párkrát jí přetáhli do Lužné na nějaké akce...

0 0
možnosti
ZD

Krásná mašina, jako model TT by se mi krásně vyjímala na mém kolejišti:-P

5 0
možnosti
ZW

v modýlku to nevynikne. Na to se musí koukat z podhledu...

5 0
možnosti
ZW

Ach jo. Šlechtična je řada 475.1, máte to přehozené. Ty čísla mají přesný význam a dá se u nich ledacos vyčíst, dobře to pan Kryšpín vymyslel ;-)

4 0
možnosti
MK

Pan Kryšpín to vymyslel dobře pro tehdejší dobu. Jenže prakticky všechny moderní elektrické lokomotivy mají v Kryšpínově označovacím systému parametry 499, takže nakonec byl před třiceti lety nahrazen současným víceméně nicneříkajícím.

3 0
možnosti
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  17.4 21:34

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Největší hřbitov lodí západní polokoule vznikl kvůli kardinálnímu průšvihu

15. dubna 2024

Válka je o ničení a zabíjení. O újmě na životním prostředí. Snad právě proto tolik fascinuje osud...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Žádný porod a na toaletu vezměte pravítko! Podivná pravidla národních parků

18. dubna 2024

Americké národní parky trhají rekordy, patří k nejvyhledávanějším destinacím světa. Ročně do nich...

OBRAZEM: Na samotě V lomu. Podívejte se na nejnovější glamping v Česku

17. dubna 2024

Glamping, tedy luxusní kempování, nabírá v tuzemsku v posledních letech na popularitě. Nejnovější...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Váháte, kam na dovolenou? Toulání po Dánsku vás nabije pozitivní energií

12. dubna 2024

Dříve jsme chtěli vidět celý svět, dnes máme chuť jezdit jen do zemí, ve kterých se cítíme dobře....

To nejlepší z Itálie. Florencie ohromí nejen originály starých mistrů

19. dubna 2024

Ve zvlněné krajině Toskánska leží kolébka renesance, která kdysi bývala jedním z nejvýznamnějších...

Žádný porod a na toaletu vezměte pravítko! Podivná pravidla národních parků

18. dubna 2024

Americké národní parky trhají rekordy, patří k nejvyhledávanějším destinacím světa. Ročně do nich...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  17.4 21:34

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Pěšky, na kole, po vodě. Horní Rakousko je utajený ráj nedaleko českých hranic

17. dubna 2024

Premium Rakousko jsem dosud znala jen pod sněhem, bylo pro mě vždy osvědčeným lyžařským cílem. Zajímalo mě...