Na Svaté Heleně to budou jatka, varoval pilot. Letiště bojuje s větrem

  13:42aktualizováno  13:42
Očekávaný, ale i velmi kritizovaný projekt nového letiště na Svaté Heleně za 250 milionů liber může být černou tečkou pro britskou vládu a brzdou místní ekonomiky. Přestože na ostrově už přistál i Boeing 737 a nyní zde již měl fungovat normální provoz, je letiště v podstatě uzavřené. Za všechno může vítr.

Malý ostrůvek Svatá Helena v jižním Atlantiku, s pouhými čtyřmi tisíci obyvatel, se ve Velké Británii stal velmi diskutovaným tématem. Problémem je nově vybudované letiště za 250 milionů liber, kde mají dopravní letadla velké problémy s přistáním. A je možné, že z bezpečnostních důvodů nedojde vůbec k jeho oficiálnímu otevření.

Fotogalerie

Z testovacích přistání s Boeingem 737 bylo patrné, že piloti mají obrovské potíže s větrem a ukočírovat mohutné dopravní letadlo v neočekávaných poryvech vzduchu je velkou výzvou i pro ty nejlepší. Zkušený testovací pilot po úspěšném přistání popsal, že mu při zdejším souboji s přírodou vstávaly chlupy na celém těle.

Větrný zabiják

Při přistání dochází k obrovským turbulencím a hlavně ke strašáku pilotů, tzv. střihu větru, jenž byl v minulosti u velkého počtu fatálních leteckých nehod. Střih větru způsobuje náhlou a silnou změnu proudění, která může stroj výrazně destabilizovat a v krajních případech i převrátit.

„I přesto, že letečtí odborníci tvrdě pracují na řešení problémů se střihem větru, existuje tady reálné nebezpečí, že letiště se stane velmi drahou zbytečností a obrovskou ostudou britské vlády,“ oznámil britský politik Ashcroft.

Politik dodal, že pilot jeho osobního letounu Larry Erd ho před letem na Svatou Helenu také varoval, přestože má za sebou létání ve válečných zónách v Iráku a Afghánistánu.

Místní ekonomika slábne

Nové letiště mělo malému ostrovu a jeho obyvatelům výrazně ekonomicky pomoci, protože by se stal lépe dostupný pro turisty a byznys. Očekávaly se pravidelné lety z Johannesburgu a Británie. Ostrov se nachází 1 200 mil západně od Afriky a 1 800 mil od Brazílie. Aktuálně jediný možný transport po moři na tak velkou vzdálenost logicky turisty ani obchodníky příliš neláká.

Na místní obyvatele mají veškeré problémy a průtahy poměrně výrazný negativní vliv. Mnoho z nich už má svoje podnikatelské záměry s novým letištěm pevně spojené. Například Hazel Wilmotová investovala přes dva miliony liber do nákupu a renovace hotelu z 18. století, který bez letiště zůstane prázdný. Problémy mohou nastat i s dodávkami důležitých zásob a jídla.

Kritika od samého začátku

Plány na výstavbu letiště byly schváleny v roce 2008, ale kvůli finanční krizi se vše o pár let odložilo. S budováním se začalo v roce 2012 a výstavba byla financována 250 miliony liber ministerstvem pro mezinárodní rozvoj. Byla to největší jednorázová investice, která putovala do Britského zámořského teritoria.

Bývalý pilot British Airways Brian Heywood oznámil, že v minulosti varoval ohledně problémů se střihem větru britského premiéra Camerona i ministerstvo pro mezinárodní rozvoj a tvrdil, že uskutečnit plánované lety na Svatou Helenu budou pěkná „jatka“.

Svatá Helena, nové letiště ještě v době výstavby v roce 2015

Svatá Helena, nové letiště ještě v době výstavby v roce 2015

Napsal dokonce i politikům na Svatou Helenu, kde upozorňoval, že postavení letiště ve výše 350 metrů nad mořem na okraji kolmého útesu prostě musí způsobovat problémy s prouděním větru.

„Je to něco podobného jako se divit na africkém letišti uprostřed pouště, že je tam moc horko,“ dodal trefně Heywood. Vláda na Svaté Heleně pouze oznámila, že v boji s turbulencemi a střihem větru byly učiněny „specifické kroky“, které však nijak nerozvedla.

„Soustředíme se na to otevřít letiště v co nejkratší době, ale nejdůležitější je pochopitelně bezpečnost. Dokud nebudeme spokojeni s každým jejím aspektem, žádné lety se konat nebudou, “ dodali vládní činitelé.

Minulý týden přistál po dlouhé době na ostrově zatím poslední, v pořadí šestý let. Šlo o letoun Bombardier Challenger společnosti ExecuJet. Ale o budoucnosti Svaté Heleny patrně rozhodnou až následující měsíce.

Autoři:

Nejčtenější

Otužilci se vydali na Sněžku ve spodním prádle, dolů je snášeli záchranáři

Sněžka (ilustrační snímek)

Sedm lidí, kteří se rozhodli zdolat Sněžku jen ve spodním prádle, snesli zpět dolů polští záchranáři. Otužilci se na...

Lidé zámek nechtěli, obec ale odolala milionům z prodeje a vítá turisty

Obyvatelé Police zámek nejdříve v majetku obce nechtěli. Památka se však...

Referendum v polovině 90. let dopadlo v Polici na Třebíčsku jasně. Více než osmdesát procent obyvatel obce rozhodlo,...

Jeskyně i podzemní továrny. Výlet do zapomenutého Moravského Švýcarska

Františčina huť v Josefově

Nejenom nejhlubší, ale zřejmě i nejhezčí v celém Moravském krasu je údolí mezi Křtinami a Adamovem. Krása zdejší...

Zaniklé tratě v Česku. Dráha pod Lysou horou nedostala šanci na přežití

Poslední vlak projíždí kolem nádraží Ostravice Řečice 11. ledna...

Ve 14. dílu Zaniklých tratí se vydáme mezi strmé svahy Beskyd. Podíváme se na dráhu, která musela ustoupit přehradě s...

Od Kanárských ostrovů po Kuvajt. Prověřené tipy na zimní dovolenou u moře

Pláž Pearl Beach v centru izraelského Ejlatu

Podzimní plískanice a chladné prosincové dny vybízejí k „útěkům“ do teplejších krajin. Přinášíme prověřené tipy, kde...

Další z rubriky

Od Kanárských ostrovů po Kuvajt. Prověřené tipy na zimní dovolenou u moře

Pláž Pearl Beach v centru izraelského Ejlatu

Podzimní plískanice a chladné prosincové dny vybízejí k „útěkům“ do teplejších krajin. Přinášíme prověřené tipy, kde...

Marx a hákové kříže. Výstava ukazuje, jak si Němci zdobili vánoční stromky

Vánoční stromky se v minulosti zdobily všelijak, třeba i hákovými kříži. Takové...

Vánoční stromky se v minulosti zdobily všelijak, třeba i hákovými kříži. Takové ozdoby přitom kdysi bylo v Německu...

SLEPÁ MAPA: Kišiněv, Podgorica, Lisabon. Najdete velká města v Evropě?

Ilustrační snímek

Žijeme v srdci Evropy, ale nakolik opravdu známe kolébku západní civilizace? Otestujte si své znalosti a zkuste najít...

Najdete na iDNES.cz