Létání bude zřejmě dražší

Cestování leteckou dopravou podle odborníků podraží, neboť letecké společnosti jsou nuceny vynaložit více finančních prostředků na větší bezpečnost a snížit počet letů, které každé letadlo může absolvovat. Letecké společnosti, které velmi spoléhaly na transatlantické lety, jako British Airways a Virgin Atlantic, budou postiženy nejvíce. Rozpočet leteckých společností též utrpí vzhledem k zvláštním bezpečnostním kontrolám a k tomu, že již nebude možné, aby se letadlo během 30 minut otočilo a uskutečnilo tak čtyři lety tam a zpátky denně.

Ceny letenek sice nejprve klesnou, jak se budou letecké společnosti snažit přilákat zpět váhající cestující, kteří jsou otřeseni z teroristického útoku na New York při kterém pachatelé použili právě dopravní letadla. Následně však budou muset dopravci ceny zvýšit vzhledem k rostoucím nákladům. Soudí tak vedoucí osobní letecké přepravy jedné letecké společnosti Phil Butterworth Hayes.
   

Asi pětina všech cestujících, kteří si rezervovali místa na lety po úterních únosech, se k letům nedostavila. "Musíme odstranit strach z létání," říká mluvčí letecké společnosti easyJet. Očekává se, že důvěra cestujících se navrátí brzy. Letecké
společnosti však upozornili, že prohlídky si nyní vyžádají o hodinu delší čas než dříve vzhledem k důkladnějším prověrkám. "Lidé se nyní budou muset dostavit k odletu dvě hodiny před startem namísto dřívějších 45 minut nebo půl hodiny, jak to mnoho
z nich dříve dělalo," řekl Butteworth-Hayes.
   

Cestující však  podle manažera společnosti Ryanair spíše podporují omezující opatření a zdá se, že kontroly přivítali, neboť jim dodávají klid.
   

Američané obsazovali dříve více než třetinu všech míst v letadlech a očekává se, že pokles poptávky bude větší, než jaký byl po válce v Perském zálivu, kdy pětina cestujících British Airways zrušila své letenky. Dvěma světovým největším leteckým společnostem, American Airlines a United Airlines, hrozí bankrot vzhledem k náhradám škod požadovaným od příbuzných cestujících, kteří byli na palubách čtyř letadel těchto společností použitých k útokům.
   

Letecké společnosti jsou odpovědné za bezpečnost svých letů včetně prohlídek před letem. Právě právní tahanice, které se uskutečnily po výbuchu bomby v letadle nad skotským Lockerbie, pomohly kolapsu letecké společnosti Pan Am. Pokud American nebo United Airlines budou úspěšné při soudních sporech, i tak mohou zkrachovat a může to vést k recesi v leteckém průmyslu, soudí jeden odborník.
   

Podle redaktora časopisu Travel Trade Gazette Phila Davise tyto strašné události změní tvář létání navždy. "Nemyslím si, že to už bude někdy stejné jako dříve."
   

První letadlo startující z Kennedyho mezinárodního letiště v New Yorku poté, co byl 13. září 2001 obnoven po dvou dnech letecký provoz nad Spojenými státy po teroristických útocích.