Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jadran z nebe: kde se ženil Djokovič a kde odpočívala císařovna Sissi

  14:09aktualizováno  14:09
Třetí den výpravy letadlem nad ostrovy v Jaderském moři nezačal zrovna nejlépe. Nepříjemný a neochotný personál na letišti v černohorském Herceg Novi nechtěl Jiřího Prušu vůbec pustit k letadlu. Dokonce po něm žádali, aby se odbavil. Piloti ale letenku na svůj stroj nemívají.

Z Herzeg Novi, kde jsem nocoval, to na letiště po silnici trvá kolem Boky Kotorské hodinu a půl. Chtěl jsem odstartovat co nejdřív a tak jsem ráno využil ferry, kyvadlové lodní dopravy přímo přes záliv. To mi cestu na letiště zkrátilo na třetinu, čili dobré rozhodnutí.

Letadlo on-line

Sledujte 4. díl unikátního projektu

Co píše pilot z letadla a kde se zrovna nachází najdete zde

Ostrovy Jaderského a Egejského moře

Ostrovy Jaderského a Egejského moře

Ještě že jsem byl na letišti dřív - start totiž provázelo drobné drama. Dáma za přepážkou, přes niž jsem musel projít k letadlu, mě přivítala podobně jako policista na letišti Mali Lošinj před dvěma dny. Jen namísto televize měla puštěné rádio. Když jsme se přes hluk linoucí se z rádia vůbec uslyšeli, nevěděla, co se mnou. Já zase skoro nerozuměl její lámané angličtině. Výsledkem byly znechucené grimasy úřednice a můj poněkud kyselý úsměv. Dvě dívky, které si zavolala na pomoc, si se mnou sice také nevěděly rady, ale alespoň se mile usmívaly.

Zkoušely odbavení u check-in přepážky, ale to jaksi nejde, jako pilot jsem pochopitelně letenky prost. Pokus číslo dva: bezpečnostní prohlídka. Tam mi přísně vyhlížející mladá žena stroze oznámila, že s kufříky na letištní plochu nesmím a tečka. Už se mi lehce začínala pěnit krev, na druhou stranu jsem se bavil představou, že to bude dobrý příběh do článku na další den. Usmíval jsem se proto a celkem klidně požádal, ať to nějak vyřeší, že bez „těch kufříků“ prostě nemohu odletět.

Fotogalerie

Nakonec se objevil jakýsi šéf, který naštěstí uvažoval rozumně. Nechal si ukázat kamery v jednom a dráty s nabíječkami ve druhém kufříku, pravil, že je to O.K., ať to dám na rentgen. Pak vše ještě prohlédli, nadělali mi v kufrech trochu binec, ale hlavně, že jsem mohl jít. Žena od security se mi omluvila. Prý si myslela, že tam mám nějaké nářadí s ostrými hroty a to prý nesmím. Proč se nepodívala ani nezeptala, to mi vysvětlit zapomněla. 

Náladu mi zvedlo povolení k obletu Boky Kotorské, takže jsem nedlouho poté, co mě k letadlu pustili, ve výšce 1 000 stop zběsile prolétával jednotlivá ramena Boky Kotorské. Bylo to skvělé. Kolem mě vysoké hory, pode mnou moře a úzké pobřeží s vesničkami. Jen to chtělo trochu více soustředění, když jsem se v těch údolích točil. Chvílemi jsem si připadal jak v akčním filmu, zejména když jsem před otočkou chvíli zdánlivě mířil přímo na skály. „Šněrování“ Bokou můžete dobře vidět na on-line mapě ve speciálu.

Oblet Boky Kotorske

Oblet Boky Kotorske

Pilot Jiří Pruša

pilotuje malá sportovní letadla již řadu let. S iDNES.cz spolupracuje už delší dobu. Nyní z nebe mapuje evropské ostrovy

Společně s režisérem Petrem Nikolaevem připravuje filmovou epopej o čsl. legionářích

Více o Jiřím Prušovi na webu www.prusa.org

Jiří Pruša, bloger iDNES.cz a pilot malého letadla

Po ukončení Mise Boka Kotorská jsem odletěl k ostrůvku Sveti Štefan. Tento ostrůvek má impozantní historii, protože se sem v letech 1960-1980 sjížděly světové celebrity. Seznam mluví za vše: Elisabeth Taylorová, Sophia Lorenová, princezna Margareta, Marylin Monroe, Carlo Ponti, Kirk Douglas, Ingemar Stenmark a šachisté Boris Spassky a Bobby Fischer. Celý ostrov, který původně hostil královskou letní residenci, je od šedesátých let vlastně jeden uzavřený resort, který byl nedávno znovu restaurován a jeho nové slávě pomohlo i to, že se tu v roce letos v červenci oženil tenista Djokovič.

Pak už jsem přeletěl Ulcinj a vletěl do albánského prostoru. Dispečer mi nabídl přímou cestu na Korfu, což cestu trochu zkrátilo. Musel jsem ale vystoupat výš, protože přímá dráha mě zavedla dále nad moře a posléze do vysokých hor na jihu Albánie. Jakmile jsem hory překonal, byl jsem opět nad mořem – tentokrát už ale ne Jaderským, nýbrž Jónským, které v této oblasti začíná.

Kolem půl druhé pražského času jsem přistál na ostrově, o němž jsem se zapřisáhl, že už mě tu letadlem nikdo neuvidí, na Korfu. Loni v dubnu mi tu totiž Dynamic zmrzačili. Napsal jsem o tom tehdy článek na svůj blog. Svůj slib jsem tedy porušil, ale zajistil jsem si přes šéfa zastoupení handlingového agenta, že si pro mě přijedou na ranvej a nenechají mě na pospas nikomu jinému. Vše tentokrát proběhlo perfektně a jejich auto Follow me na mě skutečně hned u dráhy čekalo. Popravdě, jinou volbu než Korfu jsem stejně neměl, protože do Řecka se musí přes mezinárodní letiště, a to je s benzinem pro můj stroj z této strany v Řecku jen jedno – Korfu.

Trochu jsem se osvěžil a hned po hodině odstartoval znovu na cestu kolem ostrova a výlet nad Diapontské ostrovy (Ereikoussa, Othonoi a Mathraki), které leží severovýchodně od Korfu. Stejně jako Korfu jsou součástí Jónských ostrovů. Tohle poletování mi trvalo asi hodinu a půl, po které jsem se vrátil nad hlavní město Korfu, několikrát jsem ho přeletěl a přistál.

Evropské ostrovy z nebe knižně

Korfu má ohromnou historii – nebylo například nikdy dobyté a obsazené Turky, a proto je jeho obyvatelstvo, tradice i kuchyně odlišné od zbytku Řecka. Do roku 1864 bylo kontrolováno Brity a teprve od tohoto roku byl ostrov připojen k Řecku. Na Korfu si na konci 19. století nechala postavit letní sídlo také manželka našeho tehdejšího panovníka Františka Josefa – Alžběta, známá také jako Sissi. Tato impozantní vila, která je dnes muzeem, ohromně připomíná Pelleovu vilu ve stejnojmenné ulici v Praze 6, kde jsem shodou okolností vyrostl.

Tak zase zítra.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

V Kerkyře na Korfu je nejmenší přistávací ranvej v jižní Evropě
VIDEO: Káva a letadla nad hlavou. Pohodová atrakce na řeckém ostrově

Na Korfu je jedna z nejmenších přistávacích ranvejí v jižní Evropě. Piloti musí mít speciální výcvik, neboť z jedné strany je moře a z druhé nejvyšší hora...  celý článek

Tisíc vojáků se střetlo u Slavkova u Brna. Připomněli si rok 1805, kdy...
Kde se psala historie. Procházka za bitvou tří císařů v okolí Slavkova

V dalším díle seriálu Cesty kulturní krajinou jsme tentokrát zamířili do krajiny okolo Slavkova u Brna. Na komentovanou procházku s ruční kamerou jsme se...  celý článek

Pokuta za porušení zákazu kouření na thajských plážích může dosáhnout až 100...
Za cigaretu u moře pokuta 60 tisíc. Thajsko zakazuje kouření na plážích

Jedna z nejpopulárnějších turistických destinací zavádí od 1. listopadu zákaz kouření na vybraných plážích. Thajský turistický úřad k zákazu přistoupil poté,...  celý článek

Sedlo Zbojská
Divoký výlet do historie. Malý Slovenský ráj zbojníka Jakuba Surovca

Ve stínu legendárního Juraje Jánošíka působil v 18. století na Slovensku zbojník nemilosrdného jména Jakub Surovec. Jeho domovským rajonem byla oblast...  celý článek

Karaoke z Islandu
Přijeďte a zlomíte si jazyk. Nejtěžší karaoke píseň má přilákat turisty

Že je váš rodný jazyk komplikovaný a turisté vás nedokáží ve vaší řeči ani pozdravit? Udělejte z toho výhodu. Originální karaoke písnička s komplikovanými...  celý článek

Další z rubriky

Přiblížení na dráhu 12 letiště Grand Case ve francouzské části ostrova St....
Přistání na nejtěžších letištích světa. Češi brázdí letadlem Karibik

Letec Jiří Pruša a režisér Petr Nikolaev několik dnů mapovali z letadla ostrovy Karibiku. Naposledy jsme je opustili při letu na jedno z pilotně...  celý článek

Karpaty, Rumunsko
Ostrovy z nebe: hrozba tureckých stíhaček a zakázaný Bospor

Letiště bez letadel a bez kapky benzínu a ještě obava z tureckých stíhaček Jiřímu Prušovi poněkud zkalily závěr mise na jihovýchod Evropy. Přesto v pátek...  celý článek

Písčitý výběžek u města Kurtulus
Průlet sopkou i důkaz, že gruzínští generálové neznají Google Earth

Šest tisíc kilometrů, 550 litrů paliva, 30 hodin v kokpitu. Proletěl jsem několika sopkami a zápasil s bouřkami i blesky. Díky této krásné expedici jsem na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.