Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Z Lotyšska po nebi přes krásné pláže Litvy a nakonec až do Polska

  10:13aktualizováno  10:13
Pilot Jiří Pruša šestý den svého dobrodružného letu kolem Baltu se vyhýbal bouřkám, drncal po rozbité přistávací dráze a sháněl benzín. Nepustili ho sice nad Rigu, ale nakonec vyfotil shora aspoň města Kaunas a Vilnius.

Letiště Spilve v Rize oslavovalo v sobotu 60. výročí otevření svého velmi „sovětského“ terminálu a tak bylo od deseti hodin ráno pro letecký provoz uzavřené. Dorazil jsem tam proto už v 8 hodin ráno a připravil stroj.

E-knihy o létání ke stažení

Ve Spilve nemají řídící věž a tak jsem se jen jeho šéfa zeptal, zda používají ranvej 14 nebo 32. Řekl mi, že to záleží na situaci a protože je dnes vítr z boku, tak to může být kterákoliv. Ať prý poslouchám rádio, že to budou létající letadla hlásit.

Fotogalerie

Pojížděcí dráha zde vede přímo na práh dráhy 32, která je vlastně pokračováním té pojížděcí. Jel jsem tedy až k ní a zastavil se, abych se trochu zorientoval. Rádio bylo úplně ticho, nikdo nic nevysílal, zdálo se, že ještě nikdo nelétá. Během pár vteřin ale nade mnou z ničeho nic proletěla s rachotem Cessna 172. Trochu vyděšen jsem pochopil, že se startuje z dráhy 14.

Šéf letiště vůbec říkal divné věci. Třeba že není potřeba, abych dával letový plán, když chci fotit střed města. Když jsem ale požádal věž o povolení letu nad střed města, odmítli mě s tím, že nemám letový plán. Riga tak zůstala bohužel jediným z baltických hlavních měst, jehož střed se mi nepodařilo nafilmovat.

Cesta přes Lotyšsko směrem k pobřeží a na letiště Lepaja proběhla už bez problémů. Letiště bylo ale těsně po bouřce s těžkým deštěm, na dráze bylo mnoho děr, nerovností a tráva pokrytá řadou velkých louží, které při přistání s letadlem pěkně cukaly.

Na letišťátku nebyl absolutně žádný provoz, jen dispečerka na věži, její otec technik dole a pán na vybírání poplatků a otevírání závory. Podal jsem tu letový plán do Kaunasu v Litvě, kde podle oficiálních zdrojů měli mít i letecký benzín.

Po startu jsem směřoval podél krásných opuštěných pláží směrem na litevskou hranici. Těsně po jejím přeletu ale nastaly další komplikace. Z letiště Palanga přišla zpráva, že v Kaunasu letecký benzín nemají. Jižně od Palangy se navíc docela rychle vytvářel bouřkový mrak a chvílemi se z něho blýskalo. Kdosi z jiného letadla mi řekl, že benzin mohu dostat na nějakém letišti jižně od Vilniusu. Ať prý tam najdu Aljošu a ten mi ho prodá.

On-line: Nebe nad Evropou III

Ostrovy Baltského moře

Řeka Niemen a staré město v Kaunasu

Sledujte let Jiřího Pruši nad ostrovy Baltského moře s letounem Dynamic WT-9 (OK-LEX). Více o pilotovi na jeho webu www.prusa.org.

Nakonec se ukázalo, že bouřky se vytvořily asi čtyři a tak jsem musel kličkovat mezi nimi, ale i mezi dvěma zakázanými prostory, jichž je na jihu Litvy před hranicí s ruským Kaliningradem celkem dost.

Rozhodl jsem se, že plán nebudu měnit, doletím na velké letiště v Kaunasu a tam se rozhodnu co dál. Měl bych v té chvíli mít benzín ještě asi na hodinu letu. Nafilmoval jsem historický střed Kaunasu a po přistání na letišti, kam nelétá nyní nikdo jiný než Ryanair, mi potvrdili, že benzín nemají. Přesvědčil jsem je, aby zatelefonovali na pár letišť kolem, ale někde to nikdo nebral, jinde benzín neměli.

Rozhodl jsem se tedy přeletět zpět asi 20 km na sportovní letiště Aleksotas, kde prý sice benzín také nemají, ale usoudil jsem, že tam mohu sehnat taxi, kanystr a pro benzín dojet. To totiž není na dopravním letišti s bezpečnostními prohlídkami možné.

V Aleksotas mi dispečerka řekla, že benzín sice ve skutečnosti mají, ale pumpař o víkendu nepracuje. Přesvědčil jsem ji, aby mu zavolala a zeptala se, zda by nemohl přijet. A stal se zázrak, pumpař slíbil přijet z 50 km vzdálené chaty a benzín mi prodat. Za hodinu opravdu dorazil, načepoval mi 104 litry a já mohl pokračovat.

Tentokrát přes Vilnius na sportovní letiště Suwalki v Polsku. Už jsem byl poučený a tak jsem do letového plánu dal průlet nad středem Vilniusu, což mi umožnilo udělat zajímavé fotky i videa tohoto překrásného hlavního města Litvy.

Na aeroklubovém letišti Suwalki mi pak nabídli možnost přespat na letišti, což mi přišlo velmi vhod.  Konečně jsem také mohl použít svůj spacák. Dostal jsem palandu na společné ložnici a vrátil se tak do mladých let na vojně v Táboře...

Autor:




Nejčtenější

Čerpací stanice pro lodě na ostrově Ugljan
Chorvaté otestovali své mariny. Vítězem je přístav na ostrově Krk

Plachtění na jachtě podél jadranského pobřeží v Chorvatsku je stále populárnější i mezi českými turisty. Podívejte se, které mariny ocenili jako nejlepší sami...  celý článek

Jezero Onneto na úpatí sopky Meakan
Mlha a medvědi ostrova Hokkaidó. Výlet do snového Japonska bez turistů

Nejodlehlejším místem celého Japonska je poloostrov Širetoko, který vybíhá jako severovýchodní cíp ostrova Hokkaidó do Ochotského moře. Stejnojmenná rezervace...  celý článek

Nebezpečím jsou pro cyklisty nepozorní řidiči i koleje.
Narazil do dveří, spadl na kolejích. Rady, jak přežít jízdu na kole

Řidič otevřel dveře auta, cyklista do nich narazil a zemřel. Muž na kole přejel zpomalovací práh, spadl a oživit ho už nedokázali. To jsou příklady nehod...  celý článek

Další vodní plochou, kterou je možné se při cestě kochat, je Zámecký rybník u...
Na kole za prohranou bitvou Napoleona. Putování okolím Ústí nad Labem

Pokud je pro vás ideální cyklistický výlet spojený nejen s poznáváním krajiny, ale i s místy, kde se psaly dějiny, přesměrujte svoji pozornost na sever Čech....  celý článek

Další z rubriky

Hory kolem karpatského údolí Oltului
Českého pilota na Kavkaz nepustili. Prý jedině s vojenským kontrolorem

Je to nadlidský úkol. Na Kavkaz se nemám šanci dostat. Gruzínci mi do mého dvoumístného Dynamicu chtěli nacpat další dva lidi včetně vojenského kontrolora,...  celý článek

Písčitý výběžek u města Kurtulus
Průlet sopkou i důkaz, že gruzínští generálové neznají Google Earth

Šest tisíc kilometrů, 550 litrů paliva, 30 hodin v kokpitu. Proletěl jsem několika sopkami a zápasil s bouřkami i blesky. Díky této krásné expedici jsem na...  celý článek

Severní část ostrova Mljet, Chorvatsko
Meteora, uprchlíci i kostelík z muzikálu Mamma Mia! Fotili jsme z nebe

Byly to jedny z nejhorších okamžiků, které Jiří Pruša ve vzduchu zažil. V protivětru rozbitém o jižní Alpy zakusil v malém letounu Dynamic nejsilnější...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.