Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z Lotyšska po nebi přes krásné pláže Litvy a nakonec až do Polska

  10:13aktualizováno  10:13
Pilot Jiří Pruša šestý den svého dobrodružného letu kolem Baltu se vyhýbal bouřkám, drncal po rozbité přistávací dráze a sháněl benzín. Nepustili ho sice nad Rigu, ale nakonec vyfotil shora aspoň města Kaunas a Vilnius.

Letiště Spilve v Rize oslavovalo v sobotu 60. výročí otevření svého velmi „sovětského“ terminálu a tak bylo od deseti hodin ráno pro letecký provoz uzavřené. Dorazil jsem tam proto už v 8 hodin ráno a připravil stroj.

E-knihy o létání ke stažení

Ve Spilve nemají řídící věž a tak jsem se jen jeho šéfa zeptal, zda používají ranvej 14 nebo 32. Řekl mi, že to záleží na situaci a protože je dnes vítr z boku, tak to může být kterákoliv. Ať prý poslouchám rádio, že to budou létající letadla hlásit.

Fotogalerie

Pojížděcí dráha zde vede přímo na práh dráhy 32, která je vlastně pokračováním té pojížděcí. Jel jsem tedy až k ní a zastavil se, abych se trochu zorientoval. Rádio bylo úplně ticho, nikdo nic nevysílal, zdálo se, že ještě nikdo nelétá. Během pár vteřin ale nade mnou z ničeho nic proletěla s rachotem Cessna 172. Trochu vyděšen jsem pochopil, že se startuje z dráhy 14.

Šéf letiště vůbec říkal divné věci. Třeba že není potřeba, abych dával letový plán, když chci fotit střed města. Když jsem ale požádal věž o povolení letu nad střed města, odmítli mě s tím, že nemám letový plán. Riga tak zůstala bohužel jediným z baltických hlavních měst, jehož střed se mi nepodařilo nafilmovat.

Cesta přes Lotyšsko směrem k pobřeží a na letiště Lepaja proběhla už bez problémů. Letiště bylo ale těsně po bouřce s těžkým deštěm, na dráze bylo mnoho děr, nerovností a tráva pokrytá řadou velkých louží, které při přistání s letadlem pěkně cukaly.

Na letišťátku nebyl absolutně žádný provoz, jen dispečerka na věži, její otec technik dole a pán na vybírání poplatků a otevírání závory. Podal jsem tu letový plán do Kaunasu v Litvě, kde podle oficiálních zdrojů měli mít i letecký benzín.

Po startu jsem směřoval podél krásných opuštěných pláží směrem na litevskou hranici. Těsně po jejím přeletu ale nastaly další komplikace. Z letiště Palanga přišla zpráva, že v Kaunasu letecký benzín nemají. Jižně od Palangy se navíc docela rychle vytvářel bouřkový mrak a chvílemi se z něho blýskalo. Kdosi z jiného letadla mi řekl, že benzin mohu dostat na nějakém letišti jižně od Vilniusu. Ať prý tam najdu Aljošu a ten mi ho prodá.

On-line: Nebe nad Evropou III

Ostrovy Baltského moře

Řeka Niemen a staré město v Kaunasu

Sledujte let Jiřího Pruši nad ostrovy Baltského moře s letounem Dynamic WT-9 (OK-LEX). Více o pilotovi na jeho webu www.prusa.org.

Nakonec se ukázalo, že bouřky se vytvořily asi čtyři a tak jsem musel kličkovat mezi nimi, ale i mezi dvěma zakázanými prostory, jichž je na jihu Litvy před hranicí s ruským Kaliningradem celkem dost.

Rozhodl jsem se, že plán nebudu měnit, doletím na velké letiště v Kaunasu a tam se rozhodnu co dál. Měl bych v té chvíli mít benzín ještě asi na hodinu letu. Nafilmoval jsem historický střed Kaunasu a po přistání na letišti, kam nelétá nyní nikdo jiný než Ryanair, mi potvrdili, že benzín nemají. Přesvědčil jsem je, aby zatelefonovali na pár letišť kolem, ale někde to nikdo nebral, jinde benzín neměli.

Rozhodl jsem se tedy přeletět zpět asi 20 km na sportovní letiště Aleksotas, kde prý sice benzín také nemají, ale usoudil jsem, že tam mohu sehnat taxi, kanystr a pro benzín dojet. To totiž není na dopravním letišti s bezpečnostními prohlídkami možné.

V Aleksotas mi dispečerka řekla, že benzín sice ve skutečnosti mají, ale pumpař o víkendu nepracuje. Přesvědčil jsem ji, aby mu zavolala a zeptala se, zda by nemohl přijet. A stal se zázrak, pumpař slíbil přijet z 50 km vzdálené chaty a benzín mi prodat. Za hodinu opravdu dorazil, načepoval mi 104 litry a já mohl pokračovat.

Tentokrát přes Vilnius na sportovní letiště Suwalki v Polsku. Už jsem byl poučený a tak jsem do letového plánu dal průlet nad středem Vilniusu, což mi umožnilo udělat zajímavé fotky i videa tohoto překrásného hlavního města Litvy.

Na aeroklubovém letišti Suwalki mi pak nabídli možnost přespat na letišti, což mi přišlo velmi vhod.  Konečně jsem také mohl použít svůj spacák. Dostal jsem palandu na společné ložnici a vrátil se tak do mladých let na vojně v Táboře...

Autor:


Nejčtenější

Sezona skončila, lidé jsou pryč. Kam na poslední chvíli k moři a do hor

Noli, ležící západně od Janova, patří k nejpěknějším místům Ligurie.

Mnohem méně lidí, mírnější ceny, přitom ještě stabilní počasí. Takové jsou hlavní výhody návštěvy přímořských i...

Pilot boeingu zapomněl vyrovnat tlak v kabině, cestující krváceli z nosu

Ilustrační foto

Nejméně třicet pasažérů muselo vyhledat ošetření poté, co pilot indických aerolinek „zapomněl“ stisknout tlačítko...



Na Mount Everestu řádí pojistná mafie. Horolezce okrádaly i nemocnice

Horolezci se kochají pohledem na Mount Everest

Stovky milionů dolarů během několika posledních let měly vydělat na pojistných podvodech nemocnice, společnosti s...

Nejmenší skanzen a opuštěné lázně. Moravským krajem, který ani nemá jméno

Skanzen v Horním Smržově

Tento kraj nemá žádný zažitý zeměpisný ani národopisný název, a možná právě proto patří k nejhezčím venkovským oblastem...

Bez stativu nejdu. Největší hříchy fotografa při cestě za skvělými obrázky

Hříchy fotografů 01

Fotíte dobře a rádi? Možná, že čtete i odbornou literaturu, časopisy, diskuse na internetu, nebo se bavíte se stejně...

Další z rubriky

Průlet sopkou i důkaz, že gruzínští generálové neznají Google Earth

Písčitý výběžek u města Kurtulus

Šest tisíc kilometrů, 550 litrů paliva, 30 hodin v kokpitu. Proletěl jsem několika sopkami a zápasil s bouřkami i...

Pro nouzové přistání na moři Pruša pořídil pilu. Na Azory nedorazil

Jiný způsob létání…. Vírník.

V letecké expedici Azorské ostrovy došlo hned na začátku k zásadnímu zlomu. Počasí, zejména prudký vítr na Madeiře,...

Kličkování mezi sopkami a blesky. Český pilot si prožil turecké peklo

Zasněžené kopce v okolí Kayseri

Další dny expedice Evropské limity mi opět ukázaly hranice mých leteckých schopností. Poté, co mi Gruzínci zakázali...

Najdete na iDNES.cz