Lanovku z Čech na Hochficht Rakušané vítají. Ekologové jsou ale proti

aktualizováno  12:05
Osud lanovky z Nové Pece do lyžařského areálu Hochficht je zatím nejistý. Rakouští provozovatelé lanovek i mnohé šumavské obce by ji uvítali s nadšením, za jistých podmínek s ní souhlasí i Správa Šumavy. Čeští ekologové ale varují, že lanovka může ohrozit cenná území Šumavy.

Lanovka Hochfichtbahn | foto: www.hochficht.at

Ekologům vadí, že by šumavskými lesy měla vést lanovka přepravující denně stovky lidí. A to i přesto, že park její stavbu podmiňuje tichým provozem, který by nerušil zvěř.

"Záměr dopravovat lyžaře z Česka na rakouské sjezdovky mimořádně cenným územím Národního parku a Chráněnou krajinnou oblastí Šumava je v rozporu s posláním obou chráněných území. Všechny varianty představují negativní dopady na vzácnou přírodu," upozorňuje Jaromír Bláha z Hnutí DUHA.

Naopak ředitel střediska Hochficht Richard Brillinger by lanovku uvítal. Mluví o ní už devatenáct let. "Jsme na spolupráci s českou stranou připraveni. Z centra areálu chceme vybudovat sedačkovou lanovku na Reischlsberg, tedy Hraničník," vysvětlil Brillinger.

Právě tam by měla plánovaná lanová dráha z Nové Pece vést. Podle Brillingera je škoda, že na české straně Šumavy nejsou sjezdovky. Ty už ale neplánuje ani Jihočeský kraj, který o nich v minulosti hovořil. "Jsme naopak připraveni vybudovat bariéry, které by divokému sjezdovému lyžování na české straně kopců zabránily," doplnil jihočeský hejtman Jiří Zimola.

2,5 km lanové dráhy za čtvrt miliardy

Vrcholový kříž na Smrčině - HochfichtuStavbu zhruba 2,5 kilometru dlouhé lanové dráhy z Klápy na Reischelberg (Hraničník) nejvíc podporuje Horní Planá a další obce v okolí. Plánský starosta Jiří Hůlka tvrdí, že to je jediný způsob, jak vyřešit vysokou nezaměstnanost a celkový pokles rozvoje této části Lipenska.

Právě zimní měsíce jsou pro místní, z nichž většina pracuje v turistickém ruchu, nejkrušnější. Tehdy jim, na rozdíl od léta, kdy ke břehům Lipenského jezera míří tisíce návštěvníků, nemá oblast co nabídnout. Mnoho penzionů majitelé raději zavřou a zhruba každý pátý člověk se ocitá bez práce.

Hotely, které chtějí zimu přežít, musejí své hosty na Hochficht vozit. Zatímco teď trvá cesta autem z Horní Plané do rakouského lyžařského areálu přes hraniční přechod Zvonková zhruba hodinu, lanovka by ji zkrátila na 20 minut.

Podle průzkumů přitom za sezonu po úzké zničené silnici jezdí tam a zpět 90 kilometrů až 80 tisíc lidí. Mnozí si přitom zkracují cestu přes zamrzlou hladinu Lipna.

Stavba lanové dráhy do Rakouska by si vyžádala zhruba čtvrt miliardy korun. Místní obyvatelé, podnikatelé i turisté už na podporu lanovky podepisovali dvě petice adresované vládě a ministerstvu. Celkem se pro ni dosud vyjádřilo okolo deseti tisíc lidí.

Další varianty

Lanovka ale není jedinou možnou variantou. Lyžaře by mohly do Rakouska vozit i ekologické autobusy. Jenže cesta přes hraniční přechod Zadní Zvonková je nejen dlouhá, ale i ve špatném technickém stavu. V zimě se na ní řidiči často potýkají se závějemi.

"Autobusy by zde musely jezdit kyvadlově, není možné, aby se na této úzké silnici potkaly dva. To by neprojely," podotkl ředitel jihočeské správy a údržby silnic Miloslav Ouředník.

Správa národního parku si naopak dopravu autobusy umí představit. Podobný systém už totiž funguje v některých částech parku, kde takzvané zelené autobusy vozí kromě turistů i cyklisty. Poprvé po 13 letech ale Správa Šumavy nevyloučila ani lanovku. "Dokud nebudeme znát výsledky studie, nemůžeme vyloučit žádnou variantu, tedy ani lanovku," uvedl ředitel NP Šumava František Krejčí.


Zobrazit místo Lanovka Nová Pec - Hochficht na větší mapě
Autoři:

Nejčtenější

VIDEO: Na co zírá mašinfíra. Velkolepá podívaná na trase z Košic do Prahy

Výhled z lokomotivy Siemens Vectron společnosti Regiojet v čele vlaku RJ 1012...

Nový seriál iDNES.cz zahajujeme přelomovým videem českého internetu. Jako vůbec první jsme natočili kompletní cestu...

VIDEO: Žebřík do nebe. Nová atrakce v Rakousku pro milovníky adrenalinu

V rakouských alpách postavili „žebřík do nebe“

Rakouskou oblast Gosaukamm znají hlavně horolezci. Nově si tu mohou všichni zájemci o dobrodružství vychutnat výstup po...

Vědci našli tajemství úspěchu Vikingů na moři. Lodě utěsňovali dehtem

Kvalitní lodě umožnily Vikingům daleké objevitelské cesty, v průběhu kterých...

Za nevídanými dobyvatelskými úspěchy Vikingů, severských nájezdníků, stály jejich pověstné štíhlé lodě. Rychlé, dobře...

VIDEO: Kyslík jen za příplatek. Vtipný pilot rozesmál cestující v letadle

Vtipná palubní posádka bavila celé letadlo

Bezpečnostní instrukce patří k nejnudnější části cestování před vzletem letadla. Zpříjemnit pasažérům dlouhou chvíli se...

Praha neznámá. Nouzové kolonie si poradily s magistrátem i komunisty

Podívejte se, jakým způsobem vznikaly nouzové kolonie v Praze.

Myslíte si, že moderní Praha už nemůže mít nouzové kolonie? Kotlaska a kolonie Na Hájku vás přesvědčí o opaku. Jejich...

Další z rubriky

Drsný svět českých hor. Projížďka hřebenem Jeseníků na backcountry lyžích

Osamělý lyžař u Petrových kamenů

Drsný svět Jeseníků, po Krkonoších druhého nejvyššího pohoří České republiky, najdeme v nejsevernějším cípu Moravy při...

Lyžování v Česku pořád láká, skiareály se chlubí výbornou sezonou

Skiareál v Janských Lázních na Černé hoře

České skiareály mají za sebou jednu z nejlepších zimních sezon, počet návštěvníků se meziročně zvýšil o dvě procenta a...

Lyžařů ve střediscích ubývá, ale sněhu je na horách stále dost

Skiareál v Janských Lázních na Černé hoře

Lyžařské areály v českých horách navzdory oteplení stále hlásí velmi dobré podmínky. Na sjezdovkách leží kvalitní...

Najdete na iDNES.cz