Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lanovku z Čech na Hochficht Rakušané vítají. Ekologové jsou ale proti

aktualizováno  12:05
Osud lanovky z Nové Pece do lyžařského areálu Hochficht je zatím nejistý. Rakouští provozovatelé lanovek i mnohé šumavské obce by ji uvítali s nadšením, za jistých podmínek s ní souhlasí i Správa Šumavy. Čeští ekologové ale varují, že lanovka může ohrozit cenná území Šumavy.

Lanovka Hochfichtbahn | foto: www.hochficht.at

Ekologům vadí, že by šumavskými lesy měla vést lanovka přepravující denně stovky lidí. A to i přesto, že park její stavbu podmiňuje tichým provozem, který by nerušil zvěř.

"Záměr dopravovat lyžaře z Česka na rakouské sjezdovky mimořádně cenným územím Národního parku a Chráněnou krajinnou oblastí Šumava je v rozporu s posláním obou chráněných území. Všechny varianty představují negativní dopady na vzácnou přírodu," upozorňuje Jaromír Bláha z Hnutí DUHA.

Naopak ředitel střediska Hochficht Richard Brillinger by lanovku uvítal. Mluví o ní už devatenáct let. "Jsme na spolupráci s českou stranou připraveni. Z centra areálu chceme vybudovat sedačkovou lanovku na Reischlsberg, tedy Hraničník," vysvětlil Brillinger.

Právě tam by měla plánovaná lanová dráha z Nové Pece vést. Podle Brillingera je škoda, že na české straně Šumavy nejsou sjezdovky. Ty už ale neplánuje ani Jihočeský kraj, který o nich v minulosti hovořil. "Jsme naopak připraveni vybudovat bariéry, které by divokému sjezdovému lyžování na české straně kopců zabránily," doplnil jihočeský hejtman Jiří Zimola.

2,5 km lanové dráhy za čtvrt miliardy

Vrcholový kříž na Smrčině - HochfichtuStavbu zhruba 2,5 kilometru dlouhé lanové dráhy z Klápy na Reischelberg (Hraničník) nejvíc podporuje Horní Planá a další obce v okolí. Plánský starosta Jiří Hůlka tvrdí, že to je jediný způsob, jak vyřešit vysokou nezaměstnanost a celkový pokles rozvoje této části Lipenska.

Právě zimní měsíce jsou pro místní, z nichž většina pracuje v turistickém ruchu, nejkrušnější. Tehdy jim, na rozdíl od léta, kdy ke břehům Lipenského jezera míří tisíce návštěvníků, nemá oblast co nabídnout. Mnoho penzionů majitelé raději zavřou a zhruba každý pátý člověk se ocitá bez práce.

Hotely, které chtějí zimu přežít, musejí své hosty na Hochficht vozit. Zatímco teď trvá cesta autem z Horní Plané do rakouského lyžařského areálu přes hraniční přechod Zvonková zhruba hodinu, lanovka by ji zkrátila na 20 minut.

Podle průzkumů přitom za sezonu po úzké zničené silnici jezdí tam a zpět 90 kilometrů až 80 tisíc lidí. Mnozí si přitom zkracují cestu přes zamrzlou hladinu Lipna.

Stavba lanové dráhy do Rakouska by si vyžádala zhruba čtvrt miliardy korun. Místní obyvatelé, podnikatelé i turisté už na podporu lanovky podepisovali dvě petice adresované vládě a ministerstvu. Celkem se pro ni dosud vyjádřilo okolo deseti tisíc lidí.

Další varianty

Lanovka ale není jedinou možnou variantou. Lyžaře by mohly do Rakouska vozit i ekologické autobusy. Jenže cesta přes hraniční přechod Zadní Zvonková je nejen dlouhá, ale i ve špatném technickém stavu. V zimě se na ní řidiči často potýkají se závějemi.

"Autobusy by zde musely jezdit kyvadlově, není možné, aby se na této úzké silnici potkaly dva. To by neprojely," podotkl ředitel jihočeské správy a údržby silnic Miloslav Ouředník.

Správa národního parku si naopak dopravu autobusy umí představit. Podobný systém už totiž funguje v některých částech parku, kde takzvané zelené autobusy vozí kromě turistů i cyklisty. Poprvé po 13 letech ale Správa Šumavy nevyloučila ani lanovku. "Dokud nebudeme znát výsledky studie, nemůžeme vyloučit žádnou variantu, tedy ani lanovku," uvedl ředitel NP Šumava František Krejčí.


Zobrazit místo Lanovka Nová Pec - Hochficht na větší mapě
Autoři:


Nejčtenější

VELKÝ TEST ELEKTROKOL: Špatné už nekoupíte, jsou jen dobrá a výborná

Test elektrokol - Full

Redakce iDNES.cz testovala spolu s cyklistickým magazínem Elektrokola a servisem a prodejcem ekolo.cz vzorek elektrokol...

Poslední průsmyk: Trabanty se vyšplhaly do pěti tisíců a přejely Himálaj

Najednou maluch zaječí a vyrazí do proudu. „Co ten blázen dělá?!“ Maluch se rve...

Vybojovali jsme výškový rekord dvoutaktního auta, přejeli dvě pětisícovky, utkali se s prachem, blátem, deštěm, sněhem,...



Lekce z dějepisu za tisícovku. Otestovali jsme hrady a zámky pro rodiny

Zámek Telč

Dopřejte si v létě kromě koupání i atraktivní výlet do historie. MF DNES navštívila patnáct památek, aby zjistila, jaké...

Nejnavštěvovanější polské destinace. Místa, která byste neměli vynechat

Wawel je nízký vrch v Krakově na levém břehu Visly, na němž stojí Královský...

První místo v žebříčku nejnavštěvovanějších polských destinací asi nikoho nepřekvapí, další už ano. V první desítce...

VELKÝ TEST ELEKTROKOL: Kategorie celoodpružených horských kol

Test elektrokol - Full

V kategorii celoodpružených horských kol testovali jezdci sedm kousků různých značek: Apache Scalp, Lapierre Overvolt,...

Další z rubriky

Strana řekla, tak to tak bude. V Číně se učí lyžovat 300 milionů soudruhů

Jihočínské lyžařské středisko Si-ling je nejluxusnějším lyžařským centrem v...

Pchjongčchang 2018 je minulostí, o slovo se hlásí zimní olympiáda Peking 2022. A Čína má ambiciózní plán – chce naučit...

Lyžování v Alpách, kde budete jako doma. Zillertal máme doslova za humny

Hochfügen. Když vyjde počasí, tak je to pohádka.

Zatímco Vídeňáci jezdí do Zillertalu hlavně za dobrým jídlem, pro české lyžaře má tyrolské údolí ještě jinou devizu....

Drsný svět českých hor. Projížďka hřebenem Jeseníků na backcountry lyžích

Osamělý lyžař u Petrových kamenů

Drsný svět Jeseníků, po Krkonoších druhého nejvyššího pohoří České republiky, najdeme v nejsevernějším cípu Moravy při...

Najdete na iDNES.cz