Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Lanovku z Čech na Hochficht Rakušané vítají. Ekologové jsou ale proti

aktualizováno  12:05
Osud lanovky z Nové Pece do lyžařského areálu Hochficht je zatím nejistý. Rakouští provozovatelé lanovek i mnohé šumavské obce by ji uvítali s nadšením, za jistých podmínek s ní souhlasí i Správa Šumavy. Čeští ekologové ale varují, že lanovka může ohrozit cenná území Šumavy.

Lanovka Hochfichtbahn | foto: www.hochficht.at

Ekologům vadí, že by šumavskými lesy měla vést lanovka přepravující denně stovky lidí. A to i přesto, že park její stavbu podmiňuje tichým provozem, který by nerušil zvěř.

"Záměr dopravovat lyžaře z Česka na rakouské sjezdovky mimořádně cenným územím Národního parku a Chráněnou krajinnou oblastí Šumava je v rozporu s posláním obou chráněných území. Všechny varianty představují negativní dopady na vzácnou přírodu," upozorňuje Jaromír Bláha z Hnutí DUHA.

Naopak ředitel střediska Hochficht Richard Brillinger by lanovku uvítal. Mluví o ní už devatenáct let. "Jsme na spolupráci s českou stranou připraveni. Z centra areálu chceme vybudovat sedačkovou lanovku na Reischlsberg, tedy Hraničník," vysvětlil Brillinger.

Právě tam by měla plánovaná lanová dráha z Nové Pece vést. Podle Brillingera je škoda, že na české straně Šumavy nejsou sjezdovky. Ty už ale neplánuje ani Jihočeský kraj, který o nich v minulosti hovořil. "Jsme naopak připraveni vybudovat bariéry, které by divokému sjezdovému lyžování na české straně kopců zabránily," doplnil jihočeský hejtman Jiří Zimola.

2,5 km lanové dráhy za čtvrt miliardy

Vrcholový kříž na Smrčině - HochfichtuStavbu zhruba 2,5 kilometru dlouhé lanové dráhy z Klápy na Reischelberg (Hraničník) nejvíc podporuje Horní Planá a další obce v okolí. Plánský starosta Jiří Hůlka tvrdí, že to je jediný způsob, jak vyřešit vysokou nezaměstnanost a celkový pokles rozvoje této části Lipenska.

Právě zimní měsíce jsou pro místní, z nichž většina pracuje v turistickém ruchu, nejkrušnější. Tehdy jim, na rozdíl od léta, kdy ke břehům Lipenského jezera míří tisíce návštěvníků, nemá oblast co nabídnout. Mnoho penzionů majitelé raději zavřou a zhruba každý pátý člověk se ocitá bez práce.

Hotely, které chtějí zimu přežít, musejí své hosty na Hochficht vozit. Zatímco teď trvá cesta autem z Horní Plané do rakouského lyžařského areálu přes hraniční přechod Zvonková zhruba hodinu, lanovka by ji zkrátila na 20 minut.

Podle průzkumů přitom za sezonu po úzké zničené silnici jezdí tam a zpět 90 kilometrů až 80 tisíc lidí. Mnozí si přitom zkracují cestu přes zamrzlou hladinu Lipna.

Stavba lanové dráhy do Rakouska by si vyžádala zhruba čtvrt miliardy korun. Místní obyvatelé, podnikatelé i turisté už na podporu lanovky podepisovali dvě petice adresované vládě a ministerstvu. Celkem se pro ni dosud vyjádřilo okolo deseti tisíc lidí.

Další varianty

Lanovka ale není jedinou možnou variantou. Lyžaře by mohly do Rakouska vozit i ekologické autobusy. Jenže cesta přes hraniční přechod Zadní Zvonková je nejen dlouhá, ale i ve špatném technickém stavu. V zimě se na ní řidiči často potýkají se závějemi.

"Autobusy by zde musely jezdit kyvadlově, není možné, aby se na této úzké silnici potkaly dva. To by neprojely," podotkl ředitel jihočeské správy a údržby silnic Miloslav Ouředník.

Správa národního parku si naopak dopravu autobusy umí představit. Podobný systém už totiž funguje v některých částech parku, kde takzvané zelené autobusy vozí kromě turistů i cyklisty. Poprvé po 13 letech ale Správa Šumavy nevyloučila ani lanovku. "Dokud nebudeme znát výsledky studie, nemůžeme vyloučit žádnou variantu, tedy ani lanovku," uvedl ředitel NP Šumava František Krejčí.


Zobrazit místo Lanovka Nová Pec - Hochficht na větší mapě
Autoři:



Nejčtenější

Češi si v Astaně oblékli „boratovské“ plavky, skončili ve vazbě

Zelené plavky proslavil filmový snímek Borat z roku 2006 s hercem Sachou...

Skupina Čechů se chtěla z žertu vyfotit v kazašské Astaně v kultovních zelených plavkách, kterými zemi proslavil...

Turisté naházeli za rok do římské fontány 36 milionů, charita je nedostane

Před římskou fontánou jsou každý den takové davy, že je velice těžké se k jejím...

Peníze, jež turisté nahází do slavné římské fontány di Trevi, už nebude automaticky dostávat katolická charitativní...



Je to tady! E-kola naplno vtrhla na cyklostezky i do terénu

Moderní e-kolo Specialized Turbo Vado 4.0 pro jízdu po městě i pro výlety po...

Měl jsem pekelný sen. Sešla se naše parta na bikovou půldenní vyjížďku. „Doufám, že na vás nebudeme čekat,“ obrací se...

Kde sídlili Keltové i páni. Výlet za tajemnými hrady Drahanské vrchoviny

Repešský žleb

Podzimní lesy bez listí jsou ideálním obdobím pro hledání starých zřícenin, ze kterých toho mnoho nezbylo. Doslova...

PŘEHLEDNĚ: Podívejte se na novinky lyžařských areálů. Kde zdražili?

Zahájení lyžařské sezony ve skiareálu na šumavském Špičáku.

Lyžaři si v nadcházející zimní sezoně připlatí za permanentky v průměru o čtyři procenta víc než loni. Vyplývá to z...

Další z rubriky

Skialpový závod jako recept, jak vidět nejhezčí místa švýcarských Alp

Na trati závodu

Láká vás skialpový výlet mezi nejvyšší alpské vrcholky? Pohled na Matterhorn, Dent Blanche i Weisshorn? Pro lyžaře s...

Laviny v Alpách letos zabily už přes 50 lidí, živlu přeje počasí

Lavina ve francouzských Alpách smetla snowboardisty

Jen za uplynulých deset dní zahynulo při lavinách v Alpách nejméně jedenáct lidí. Přírodní živel, kterému letos nadmíru...

Pravé lyžování po italsku: od chaty k chatě za knedlíky a vínem

Alta Badia

Lyžařské středisko v samém srdci Jižního Tyrolska nabízí ve výškách od 1 300 do 2 500 metrů zhruba 130 kilometrů...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.