Německo, Saské Švýcarsko. Značná část pasažérů využívá tramvaj jako...

Německo, Saské Švýcarsko. Značná část pasažérů využívá tramvaj jako přibližovadlo k pěší túře Labskými pískovci | foto: Jan DoubravnickýiDNES.cz

Labské pískovce z německé strany. Unikátní tramvají po Saském Švýcarsku

  • 24
Roztodivné skalní útvary, vodopády, originální skalní brána i krásné rozhledy na stolové hory. To vše vás čeká, pokud se vydáte do Národního parku Saské Švýcarsko. Během výletu se navíc projedete po unikátní historické tramvajové trati.

Historickou tratí mezi útesy

Kuriózní dráha vozí návštěvníky ze saského městečka Bad Schandau. Místní věhlasné termální lázně Toskana Therme tentokrát mineme, projdeme úzkými uličkami s hrázděnými domky k upravenému parku a pokračujeme alejemi proti proudu říčky Kirnitz. Hladce střižený trávník zčistajasna naruší koleje a malý peron.

Německo, Saské Švýcarsko, Bad Schandau. Cestou k tramvaji stojí za krátkou zastávku i zdejší lázeňský park

Cestou k tramvaji stojí za krátkou zastávku i zdejší lázeňský park

Pak stačí zakoupit si u tramvajáka jízdenku, nastoupit do kanárkově žlutého vozu a bláznivá jízda může začít. Po prvních dvou zastávkách zmizí poslední vilky a tramvaj se s cukáním a lomozením probíjí zátočinami soutěsky. Okolo bývalých mlýnů, dnes přeměněných na penziony, rozkvetlých luk i skalních stěn.

Z pozorování vytrhne hlasité řinčení zvonku na zastávkách, pauza u střídání se s protijedoucím vozem či nenadálá dopravní situace. Trať totiž vede po krajnici úzké silnice a ne každý řidič automobilu bleskově zareaguje, když se na něj zpoza ostré a nepřehledné zatáčky vyřítí rozjetá tramvaj zabírající polovinu vozovky. Během dvou jízd několikrát nebylo daleko ke kolizi.

Německo, Saské ŠvýcarskoNěmecko, Saské Švýcarsko. Detail kabiny tramvaje

Show Lichtenhainského vodopádu

Hlavní atrakce čeká výletníky na konečné tramvaje, kde přítok říčky Kirnitz překonává skalní průrvu několikastupňovou kaskádou. Pětimetrový vodopád, zvaný Lichtenhainský, vznikl částečně i lidským přičiněním. Probojovat se k němu je nutné kolem hlučné restaurace. Působivý vodopád bohužel trochu zaniká, stísněn hrázděnou zdí stejnojmenného hostince a venkovním bufetem.

Protože během léta potok vodou zrovna neoplývá, vymyslelo se pro turisty řešení v podobě nádržky nad vodopádem. Stačí zvednout stavidlo a drobné praménky se promění na burácející bystřinu. Celé představení trvá pár minut. Doprovází ho hudební kulisa - Vangelisovo Dobytí ráje.

Německo, Saské Švýcarsko. Lichtenhainský vodopád

Impozantní skalní brána Kuhstall

Někoho možná zcela pohltí pěnivé půllitry, servírované saskými krasavicemi v selském šatu, byla by ale škoda nechat si ujít hezkou procházku po značce s červeným kolečkem. Pohodlná cesta lesem, protkaným ojedinělými skalními útvary, po dvou kilometrech vyústí na prašnou komunikaci poblíž turistické chaty.

Tady můžete obdivovat pískovcovou německou obdobu Pravčické brány - skalní bránu Kuhstall, tedy spíše pořádný tunel skrz masiv. Ve středověku se v něm skrývali lupiči, za třicetileté války poskytl útočiště sedlákům z přilehlých vsí a zejména jejich dobytku. Proto nese název Kuhstall, což je možné česky vyložit jako "kravín".

Německo, Saské Švýcarsko. Skalní tunel Kuhstall

U skalní brány šplhá stezka uzoučkou štěrbinou na vrchol útesu. Zdolání nekonečného kovového schodiště o přibližně půlmetrové šíři rozhodně není vhodné pro klaustrofobiky. Z temné pukliny nakonec vysvobodí vrcholová plošina s nádherným výhledem do širokého údolí, kde se nad zelení lesů majestátně vypínají stolové hory. A všudypřítomné růžové keříky vřesu potvrzují, že léto se zvolna láme do podzimu.

Německo, Saské Švýcarsko. Vřes – posel pozdního léta na prosluněných pískovcových útesechNěmecko, Saské Švýcarsko. I přes opar je výhled z plošiny nad tunelem okouzlující

Historická tramvajová trať

Poprvé se cestující mohli zdejší drahou o rozchodu 1 000 mm svézt v roce 1898. Dráha s devíti zastávkami měří osm kilometrů včetně výchozí stanice v Bad Schandau i konečné u Lichtenhainského vodopádu.

Okolo druhé poloviny 80. let hrozila tramvajové lince likvidace. Od roku 1994 pochází 30 % spotřeby elektrické energie určené k napájení tramvají ze solárních zdrojů. Datum výroby tramvají a přívěsných vozů začíná u letopočtu 1925, končí rokem 1967. Valnou většinou pocházejí z někdejšího inventáře několika městských dopravních podniků na území bývalé NDR.

V hlavní sezoně od dubna do konce října se vypravuje první spoj z Bad Schandau v 9:30, poslední v 18:30 (během dne interval každých 30 minut), od vodopádu v 10:10 a 18:10. V ostatních měsících - Bad Schandau 9:50 a 16:05, vodopád 10:25 a 16:15, v intervalu 70 minut. Jízda trvá 29 minut. Jednosměrná jízdenka přijde na 3 eura, zpáteční 5 eur, děti od 6-14 let a psi polovic.

může se hodit

Jak se tam dostat
Ačkoli české Hřensko spojuje s Bad Schandau kvalitní silnice, oblast si doslova žádá veřejnou dopravu. Posuďte sami: v Bad Schandau, položeném na důležitém evropském koridoru, zastavují mezinárodní rychlíky, není tedy problém se sem dostat přímým vlakem z Prahy či Brna. Dále městečko slouží jako cílová stanice osobákům z Děčína.

Společný projekt přeshraniční spolupráce zahrnuje rovněž autobusovou dopravu a nabízí zvýhodněné jízdné (REGIONet Labe-Elbe).

Cyklisty zajisté potěší značené trasy, např. počátek dálkové Labské cesty i existence cyklobusů.

A inspirace pro nejvznešenější přesun do Saského Švýcarska? Výletní lodí z Hřenska, případně Děčína, po kalné říční hladině, obklopené pískovcovými skalisky.

Tip iDNES.cz
V Bad Schandau nejprve zajděte do nádražního vestibulu, kde na turisty čeká bezvadně vybavená informační kancelář s nespočetným množstvím kvalitních materiálů v češtině.

Užitečné weby
www.ceskosaske-svycarsko.cz
www.ceskesvycarsko.cz
www.saechsische-schweiz.de

Mapy © Google