Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kuriozita nebo alternativa?

  10:41aktualizováno  10:41
Skidomes, neboli lyžařské haly, se zatím vnímaly spíše jako exhibice Japonců, kteří už roupama nevědí, čím ještě svět trumfnout. V Británii a Holandsku zase jako náhražku pro zoufalce, kteří nemají kde lyžovat. A několik takových staveb jinde ve světě, dokonce i v exotických zemích, platilo opravdu za pouťovou atrakci. Je možné, že první ze dvou lyžařských hal v Německu tento náhled konečně změní. Velká část Německa sice má do Alp stejně daleko jako nešťastní Holanďané, ale přece jenom je to první alpská země a lyžařská velmoc, která takto postupuje.
skihala

skihala - Lyžařská hala na okraji Tokya | foto: Tokyo Skidome


 Strategie „přiblížit sníh k lidem“ je ostatně patrná už několik let. Snowboardové show ve velkých městech (u nás před pár lety v září v Praze), městské sprinty běžců, propagační slalomy ve velkých městech nebo blízko nich, a nejnověji tedy i haly. Říkat jim „lyžařské“ je ostatně nefér a nepřesné, neboť jsou zrovna tak – a možná ještě vhodněji – snowboardové. Možnosti toho, co lze v takové hale pořádat a provozovat, uvádím už v předchozím článku, zamysleme se nad pár věcmi ještě podrobněji.

1. Není nutné, aby kvůli nejzákladnějšímu výcviku na lyžích či prkně adepti jezdili za drahé peníze do vzdálených hor. Vychutnají sice jeich estetiku, ale jejich nabídku terénní nevyužijí. Je rozhodně racionálnější, pokud se napřed v hale naučí jezdit a teprve potom vyrazí do skutečných přírodních terénů.

2. Krátké a silně vykrojené lyže umožňují požitek i na mírném svahu. Jestliže omezenou délku zpestříme různými atrakcemi v podobě nerovností, skoků, klopených zatáček, tunelů a dalších, stane se takový svah zejména pro mládež atrakcí. (Bruslení na zimním stadionu taky nemá kouzlo velké vodní plochy, podobně i plavání v bazénu.)

3. Skluz lyží lze jistě testovat na 250 metrovém úseku ve zcela neměnných podmínkách, např. v noci mimo provoz a za zlomek nákladů na pobyt na ledovci. (Samozřejmě se ale komplexní testování lyží bez klasického terénu neobejde.)
4. Lze si představit i test kraťasů a skiboardů, tedy toho, co tvoří podstatu německého Testu inovací (svaz SPORTS a Brinkmannův SkiMagazin). Tato varianta dokonce byla (je?) v úvaze.

5. I v podmínkách 300 metrového svahu lze uspořádat různé soutěže tradičního (paralelní slalom) i moderního (crossové závody, carvingové, Big Air, rampa) charakteru. Dovedu si představit i discipliny akrobatické (skok, balet). Alpský Světový pohár se tu nepojede, ale závody náborové, amatérské, (před)žákovské a propagační klidně.

6. Tyto stavby vznikají a budou vznikat jako multisportovní a současně i společenské komplexy s širokou nabídkou. (Představme si třeba obří hypermarket s multiplexem, lunaparkem vodním zábavním parkem a právě takovou halou.)
Pokud se chceme nějak postavit hrozbě oteplování a všemu, co slibují stále častější pesimistické prognozy, je třeba jednat. Chemici budou jistě urychleně pracovat na zlevnění výroby technického sněhu na bázi kapalného dusíku (zasněžování při +10°C by zatraceně pomohlo), lze uvažovat o podchlazovaných sjezdovkách i o dalších ještě zdánlivě fantasmagoričtějších projektech. Současně je ale třeba mít lyžaře, tedy udržet stávající a průběžně získávat nové. Je veřejným tajemstvím, že masy „nížinných Němců“, každoročně putující na jih do Alp za svými zimními radovánkami, významně spolurozhodují o prosperitě a životní úrovni velké části Alp. A člověk, jenž sníh nevidí, jak je rok dlouhý, ztrácí k zábavě na něm a s ním chuť a motivaci. Sněhové haly proto nejsou jen zábavou pro pohodlné blahobytné Germány, nýbrž jedním z důležitých prvků záchrany „sněhových“ sportů. Ty jsou dnes natolik významným faktorem hospodářským, že jejich zachování vysoce přesahuje oblast sportu či zábavy.

Autor:




Nejčtenější

Karaoke z Islandu
Přijeďte a zlomíte si jazyk. Nejtěžší karaoke píseň má přilákat turisty

Že je váš rodný jazyk komplikovaný a turisté vás nedokáží ve vaší řeči ani pozdravit? Udělejte z toho výhodu. Originální karaoke písnička s komplikovanými...  celý článek

V Kerkyře na Korfu je nejmenší přistávací ranvej v jižní Evropě
VIDEO: Káva a letadla nad hlavou. Pohodová atrakce na řeckém ostrově

Na Korfu je jedna z nejmenších přistávacích ranvejí v jižní Evropě. Piloti musí mít speciální výcvik, neboť z jedné strany je moře a z druhé nejvyšší hora...  celý článek

Pokuta za porušení zákazu kouření na thajských plážích může dosáhnout až 100...
Za cigaretu u moře pokuta 60 tisíc. Thajsko zakazuje kouření na plážích

Jedna z nejpopulárnějších turistických destinací zavádí od 1. listopadu zákaz kouření na vybraných plážích. Thajský turistický úřad k zákazu přistoupil poté,...  celý článek

Dopravní zácpy na vjezdu do Doveru, které přístav trápily loni v létě.
Brexit ochromí dopravu přes La Manche, Dover se děsí obřích kolon

Vystoupení Británie z Evropské unie ovlivní celou řadu obchodních sfér i životy obyčejných lidí. Velké problémy očekávají provozovatelé přístavu v britském...  celý článek

Sedlo Zbojská
Divoký výlet do historie. Malý Slovenský ráj zbojníka Jakuba Surovca

Ve stínu legendárního Juraje Jánošíka působil v 18. století na Slovensku zbojník nemilosrdného jména Jakub Surovec. Jeho domovským rajonem byla oblast...  celý článek

Další z rubriky

Pfaffenstein a königsteinská pevnost, tentokrát ze Spitzsteinu.
Liduprázdnou pustinou Labských pískovců do Saského Švýcarska

I v profláknutém Saském Švýcarsku se dají najít velice přitažlivá místa, kam masový turismus stále ještě nezatnul svůj drápek. Ba naopak. Na této dobrodružné...  celý článek

Pokuta za porušení zákazu kouření na thajských plážích může dosáhnout až 100...
Za cigaretu u moře pokuta 60 tisíc. Thajsko zakazuje kouření na plážích

Jedna z nejpopulárnějších turistických destinací zavádí od 1. listopadu zákaz kouření na vybraných plážích. Thajský turistický úřad k zákazu přistoupil poté,...  celý článek

V Kerkyře na Korfu je nejmenší přistávací ranvej v jižní Evropě
VIDEO: Káva a letadla nad hlavou. Pohodová atrakce na řeckém ostrově

Na Korfu je jedna z nejmenších přistávacích ranvejí v jižní Evropě. Piloti musí mít speciální výcvik, neboť z jedné strany je moře a z druhé nejvyšší hora...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.