Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Krušné hory: ve vzhledu převálcují i Krkonoše

  21:26aktualizováno  13. prosince 9:40
Krušné hory si bohužel stále nesou nelichotivé označení zdevastovaného pohoří, kde z jedovaté půdy trčí uschlé pahýly stromů. To už ale několik let není zcela pravda. Východní část pohoří navíc v zimě nabízí několik sjezdovek a pro běžkaře ideální terény.

Nejdelší v ČR

Krušné hory jsou naším nejdelším pohořím. Mezi východním a západním koncem činí vzdálenost vzdušnou čarou zhruba 160 km. Dnes jsou z velké části opět zalesněny a lze o nich říci, že působí mnohdy zachovalejším dojmem než třeba holosečemi postižené Krkonoše, Orlické hory nebo Jeseníky.

Lahůdkou pro lyžaře-turisty je přejezd celého pohoří, který se dá zvládnout za 4 až 6 dní. Nevýhodou však bývají ne vždy zcela ideální sněhové podmínky, protože některé partie Krušných hor mají malou nadmořskou výšku. Ve srovnání s jinými českými horami tu také bývá o něco tepleji.

Bouřňák

Jedním z nejvýznamnějších lyžařských středisek ve východní části Krušných hor je Bouřňák, jehož jméno v přehledném sněhovém zpravodajství z Krušných hor nikdy nechybí. Jezdí sem především lyžaři z Teplic.

Skicentrum Bouřňák se rozkládá na úbočí stejnojmenného kopce (869 m) mezi Mikulovem a horským letoviskem Nové Město. Z vrcholu Bouřňáku se můžete spustit jednou z pěti sjezdových tras. Čtyři z nich vedou východním směrem do Mikulova, jedna trať směrem na jih. Součástí areálu je také dětský svah Údolíčko v Mikulově, kde působí 2 lyžařské školy. Za dobrých sněhových podmínek jezdí vleky každý den a přepraví až 3000 osob za hodinu. Jednodenní jízdenka stojí 350 Kč, šestidenní 1200 Kč.

V okolí Bouřňáku si přijdou na své i běžkaři. Sportovně založení běžci se vyřádí na SKI stadionu v Novém Městě, kde se nacházejí pravidelně upravované homologované tratě o délce 1, 2, 3, 4, 5, 7 a 7,5 km. Na stadionu nechybí ani bufet s možností občerstvení.



Na pláních východních Krušných hor

Kromě těchto běžeckých tratí jsou k dispozici také turistické okruhy v délkách 5, 10 a 15 km, které vedou směrem na Cínovec a Moldavu.

Pro turisty na lyžích, kteří mají platné doklady, se nabízí přechod na území Německa, kde se nachází řada dalších ideálních terénů.

UBYTOVÁNÍ V TELNICI
několik tipů

* Horská chata U Nováčka  tel. 475 223 252

* Penzion Vestas
tel. 475 223 347

* Hotel Telnický dvůr
tel. 475 223 084

* Chata U vleku
tel. 475 207 152

* Sauna klub Telnice
tel. 475 223 285

Telnice

Další významné lyžařské středisko východní části Krušných hor se jmenuje Telnice, které se rozkládá na rozdíl od Bouřňáku v hluboce zaříznutém horském údolí. Coby kamenem dohodil je to odtud do Ústí nad Labem.

Středisko leží v nadmořské výšce 600–800 m n. m., což není mnoho, výhodou ale je, že všechny svahy mají severní orientaci. K dispozici je 6 vleků o celkové kapacitě 2400 osob/hod. Nejnáročnější je slalomový svah s homologací FIS o celkové délce 504 m a převýšením 200 m, který je ošetřován technickým sněhem.  Nechybí ani umělé osvětlení pro večerní lyžování.

Nejmenší si přijdou na své pro změnu na svahu Meva se 150 m dlouhým kotvovým vlekem. Podle zájmu na něm funguje v sobotu a v neděli od 10 do 12 hodin lyžařská škola (cena za dvě hodiny 450 Kč).

Lyžování v Telnici je o něco levnější než na Bouřňáku – jednodenní jízdenka stojí 330 Kč.

Nad Telnicí ve výšce asi 750 m leží osada Adolfov, kde se nacházejí upravované běžecké tratě s přímým napojením na telnický areál. Dvoustopé tratě mají délku 3, 5, 7 a 10 km.

Přes Cínovec a Komáří vížku

Milovníci lyžařských přejezdů jistě nepohrdnou překrásnou trasou, která vede z Bouřňáku do Telnice (celkem asi 19 km). Trasa sleduje v podstatě letní červenou turistickou značku a její nadmořská výška kolísá mezi 700 m až 850 m. Terén je tudíž velmi příjemný a nenáročný, v bezlesých úsecích je tyčové značení.



Výhled z Komáří vížky

Zastávky s možností občerstvení se nabízejí na Cínovci (6 km), další na vrchu Komáří vížka (13 km), kam vede lanovka z Krupky. Komáří vížka je zároveň místem krásného rozhledu na krajinu severních Čech – zejména na kužele Českého středohoří. Necelý kilometr jihovýchodně od vrcholu bývají v provozu 3 kratší vleky.

Za dobrých sněhových podmínek lze z Adolfova nad Telnicí pokračovat stále se snižujícím terénem až do Tisé u Děčína. V opačném případě nezbývá, než sjet do Telnice a zamířit na zpáteční autobus nebo vlak (vlakové nádraží se nachází cca 3 km od vleků údolím dolů).

O ZÁPADNÍ ČÁSTI KRUŠNÝCH HOR SI PŘEČTETE V PŘÍŠTÍM DÍLE

Může se hodit

VLAKEM AŽ NA HŘEBEN

Do Krušných hor je nejlépe vyrazit vlakem. Až do nejvyšších hřebenových partií stoupá několik železnic, po kterých se kdysi přes Krušné hory vozilo severočeské hnědé uhlí do Německa.

Pro návštěvu východní části pohoří se nabízí trať Most – Moldava, která patří k technicky nejpozoruhodnějším u nás. Na velmi krátkém úseku totiž příkrý krušnohorský svah pomocí málo vídané úvratě, několika tunelů a závratně vysokých viaduktů. Netrvá ani hodinu, co vás supící a vzdychající vláček vyveze z Mostecké pánve, která sněhem většinou moc neoplývá, do zimního království v Novém Městě na náhorní plošině Krušných hor ve výšce téměř 800 m.

Další nevšední způsob, jak se dostat na hřeben východních Krušných hor je lanovka z Krupky na Komáří vížku. Je to nejstarší a nejdelší sedačková lanovka bez mezizastávky v ČR – měří 2348 m a překonává 482 m převýšení. Jízda trvá 15 a půl minuty, lístek stojí 40 Kč (60 Kč zpáteční).

KRUŠNOHORSKÉ SILNICE

Další způsob dopravy představuje pochopitelně auto. Krušné hory jsou specifické tím, že náhorní pláně jsou protkány poměrně hustou sítí silnic, spojujících jednotlivé vesnice. Proslulá E 55 vás dovede hraničnímu přechodu na Cínovci, z Krupky vede horská silnička na Komáří vížku (zde parkoviště pro 70 aut), další silnice vedou do Nového Města pod Bouřňák i do Adolfova nad Telnicí.

Pro jízdy autem po krušnohorských silnicích je dobré se vybavit sněhovými řetězy. Většina silnic se udržuje pouze plužením.

VÍCE INFORMACÍ:

www.scbournak.cz
www.ski-telnice.cz
www.krupka-mesto.cz

 

Na pláních východních Krušných hor

Výhled z Komáří vížky

Krušnohorská lyžařská magistrála u Nového Města

Hora Bouřňák se stejnojmenným lyžařským střediskem

Běžecká stopa nad Telnicí

Pod Komáří vížkou

Autoři:


Nejčtenější

VELKÝ TEST ELEKTROKOL: Špatné už nekoupíte, jsou jen dobrá a výborná

Test elektrokol - Full

Redakce iDNES.cz testovala spolu s cyklistickým magazínem Elektrokola a servisem a prodejcem ekolo.cz vzorek elektrokol...

Zakázaná místa lákají zvědavce, někteří se však z dobrodružství nevrátí

Turistka spadla ze skály v lomu Velká Amerika.

Lidé často zbytečně riskují, když chodí na místa se zákazem vstupu. Lezou do zatopených lomů, šplhají na komíny nebo se...



GLOSA: Kolo Favorit je opravdu legenda. Ale ze zoufalství

Výstava Fenomén Favorit v Národním technickém muzeu

Není legenda jako legenda. Některé věci si připomínáme zaslouženě pro jejich výjimečnost. Jiné se staly legendárními z...

Plasty v oceánech jsou globální katastrofa, řekl hrdina úklidu v Rozstřelu

Spoluzakladatel projektu Trash Hero Jan Bareš v diskusním pořadu iDNES.cz...

Thajský ostrov Lipe pomalu zaplavovaly odpadky v době, kdy tam žil Jan Bareš s kamarády. Jednoho dne se rozhodl...

Lekce z dějepisu za tisícovku. Otestovali jsme hrady a zámky pro rodiny

Zámek Telč

Dopřejte si v létě kromě koupání i atraktivní výlet do historie. MF DNES navštívila patnáct památek, aby zjistila, jaké...

Další z rubriky

Lyžařů ve střediscích ubývá, ale sněhu je na horách stále dost

Skiareál v Janských Lázních na Černé hoře

Lyžařské areály v českých horách navzdory oteplení stále hlásí velmi dobré podmínky. Na sjezdovkách leží kvalitní...

Zaniklé obce a tajuplná příroda. Parádní běžky v opuštěných horách

Zaniklá obec Chaloupky

Pro milovníky běžeckého lyžování představuje Krušnohorská lyžařská magistrála jednu z nejkrásnějších dálkových tras u...

Lyžování v Česku pořád láká, skiareály se chlubí výbornou sezonou

Skiareál v Janských Lázních na Černé hoře

České skiareály mají za sebou jednu z nejlepších zimních sezon, počet návštěvníků se meziročně zvýšil o dvě procenta a...

Najdete na iDNES.cz