Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Krkonoše: Špindl chce obří skiterminál, KRNAP je proti

  9:35aktualizováno  9:35
Tlaky investorů a podnikatelů v Krkonoších rostou. Nedlouho poté, co se vedení národního parku dohodlo s Pecí pod Sněžkou na lanovce na Sněžku, chce Špindlerův Mlýn prosadit obří skiterminál a lanovky na Pláních a Medvědíně.

Návrh budovy skiterminálu, který chtějí vlekaři postavit ve Špindlerově Mlýně. - Vizualizace | foto: ArchivMF DNES

popisek ALPY V ČESKU?
Investoři si podmaňují Krkonoše

popisek STAVÍ SE VŠUDE
Lanovkou na Sněžku už v roce 2009

Ochranářům se plány místního skiareálu na vybudování nových kabinových lanovek a sjezdovek na Pláních a na Medvědíně nelíbí. "Záměr překračuje hranice méně chráněného území Špindlerova Mlýna a tvrdě zasahuje do národního parku. Čekají nás náročná jednání a domnívám se, že poprvé mohou skončit tím, že se s investorem nedohodneme,“ uvedl ředitel Krkonošského národního parku Jiří Novák.

Tři patra pro pět set aut

Z podkladů, které si nechal špindlerovský skiareál zpracovat od trutnovského projekčního ateliéru Atip, vyplývá, že základem nového pojetí lyžování ve Špindlerově Mlýně se stane obří skiterminál, jenž vyroste hned za Labskou přehradou u vjezdu do střediska.

Skiterminál bude obsahovat třípodlažní parkovací dům přibližně pro 500 automobilů, samoobslužnou restauraci se 140 místy, restauraci s obsluhou s 88 místy, veřejné toalety i další nezbytné služby pro lyžaře včetně úschovny, prodejny sportovních potřeb či skiservisu.

Dvě nové osmimístné lanovky

Skiterminál bude současně dolní stanicí dvou nových osmimístných kabinových lanovek. Jedna z nich bude končit na Pláních a druhá na protějším Medvědíně. Z obou vrcholů povedou podle představ špindlerovských vlekařů zpět ke skiterminálu nové sjezdovky. Takové řešení umožní snadný přechod ze svahů na Medvědíně na tratě ve Svatém Petru, aniž by si při něm lyžaři museli sundávat lyže z nohou. Dnes je možné z jednoho areálu do druhého přejet jen prostřednictvím skibusů.

"Plánované řešení nebude přínosem jen pro lyžaře. Prospěje i městu, protože výrazně přispěje k dalšímu snížení dopravy v centru,“ uvedl místostarosta Špindlerova Mlýna Stanislav Řehoř.

Proto si špindlerovská radnice na žádost skiareálu už nechává zpracovat změnu územního plánu, bez níž nelze lyžařský terminál postavit. Pokud se nevyskytnou nějaké nečekané problémy, měli by zastupitelé dokument příští rok schválit.

"Současně pracujeme na úplně novém územním plánu. Výstavbu skiterminálu však řešíme změnou starého dokumentu. Především proto, aby to bylo rychleji hotové,“ upřesnil Řehoř.

Vedení skiareálu, který je se šestadvaceti kilometry sjezdovek největším a nejznámějším střediskem zimních sportů v republice, se zatím ke svým plánům nechce blíže vyjadřovat. "Náš projekt představíme veřejnosti v listopadu. Do té doby nebudu žádné podrobnosti uvádět,“ řekl ředitel skiareálu Jiří Beran.

Více o lyžařském středisku Špindlerův Mlýn - ZDE.

Příroda, nebo lyžařský byznys?

Vlekaři jsou skoupí na slovo zřejmě hlavně proto, že pět největších lyžařských středisek v Krkonoších už několik měsíců jedná se správci národního parku o koncepci dalšího rozvoje sjezdového lyžování. Dokument by měl nahradit chybějící generel sportovně-rekreačního využití Krkonoš a stanovit zásady rozvoje skiareálů do roku 2020, které uvedou do rovnováhy počet rekreačních lůžek, ochranu přírody a služby pro lyžaře.

"Dokud nevydá správa parku stanovisko ke koncepci dalšího rozvoje sjezdového lyžování, nebudu k našemu záměru nic sdělovat. Jestliže se má něco začít stavět v roce 2010 nebo 2011, měsíc nehraje roli,“ sdělil Beran.

Opatrnost vyplývá zřejmě také z toho, že vlekaři plány nemohou uskutečnit bez dohody s orgány ochrany přírody. "Pokud se nedohodnou s námi, jednání přejdou na krajský úřad nebo až na ministerstvo životního prostředí. Dohoda s některým orgánem ochrany přírody bude v každém případě nezbytná,“ upozornil mluvčí Krkonošského národního parku Radek Drahný.

Ředitel parku: Je to pokus o průlom

Ředitel Krkonošského národního parku Jiří Novák uznává, že pro zlepšení dopravy a lyžování ve Špindlerově Mlýně mají plány místního skiareálu smysl. "Bohužel je s tím spojený jeden veliký problém - naplnění tohoto záměru by bylo průlomem do naší filozofie,“ upozorňuje.

* V čem?

Když jsme v minulosti vycházeli vstříc snaze skiareálů o změny či modernizaci jejich zařízení, vždy jsme se snažili jejich rozvoj držet mimo území národního parku a minimalizovat kácení lesů. Plány skiareálu se ale týkají desítek hektarů lesních porostů a citelně zasahují do III. zóny národního parku. O tom, že se jedná o zásadní věc, svědčí i to, že se o záměry skiareálu už začal zajímat i ministr životního prostředí Martin Bursík.

* Co vám v plánech vlekařů vadí nejvíc?

Největší problém pro nás představují dvě plánované sjezdovky z Medvědína k novému lyžařskému terminálu. Obě jsou pro nás zcela nepřijatelné. A i kdyby vznikla jen jedna v průseku nové lanovky, tak s tím nemůžeme souhlasit.

* Jaký bude další postup?

Čekají nás náročná jednání a domnívám se, že poprvé mohou skončit tím, že se s investorem nedohodneme a věc skončí u našeho nadřízeného orgánu. Pokud vycházím ze současné legislativy upravující ochranu životního prostředí, tak je plánovaný zásah na Medvědíně tak razantní, že je pro nás nepřijatelný. 


Autoři: ,


Nejčtenější

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, nejslabší mají stále Afghánci

Pokud by prý města a obce ze svých peněz nedotovaly úkony, které na ně přenáší...

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, ale Singapurci. Obyvatelé tohoto městského státu v jihovýchodní Asii se díky...

Sezona skončila, lidé jsou pryč. Kam na poslední chvíli k moři a do hor

Noli, ležící západně od Janova, patří k nejpěknějším místům Ligurie.

Mnohem méně lidí, mírnější ceny, přitom ještě stabilní počasí. Takové jsou hlavní výhody návštěvy přímořských i...



Experti varují před tuningem elektrokol. Stroj zničí a je nebezpečný

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Někteří majitelé elektrokol své stroje upravují a navyšují jejich maximální rychlost s podporou motoru. Proti tuningu...

Pilot boeingu zapomněl vyrovnat tlak v kabině, cestující krváceli z nosu

Ilustrační foto

Nejméně třicet pasažérů muselo vyhledat ošetření poté, co pilot indických aerolinek „zapomněl“ stisknout tlačítko...

Na Mount Everestu řádí pojistná mafie. Horolezce okrádaly i nemocnice

Horolezci se kochají pohledem na Mount Everest

Stovky milionů dolarů během několika posledních let měly vydělat na pojistných podvodech nemocnice, společnosti s...

Další z rubriky

Lyžování v Česku pořád láká, skiareály se chlubí výbornou sezonou

Skiareál v Janských Lázních na Černé hoře

České skiareály mají za sebou jednu z nejlepších zimních sezon, počet návštěvníků se meziročně zvýšil o dvě procenta a...

Lyžařů ve střediscích ubývá, ale sněhu je na horách stále dost

Skiareál v Janských Lázních na Černé hoře

Lyžařské areály v českých horách navzdory oteplení stále hlásí velmi dobré podmínky. Na sjezdovkách leží kvalitní...

Investice, která se vyplatila. Do Andorry jezdí lyžaři z celé Evropy

Andorra úspěšně zainvestovala do lyžování a přitahuje lyžaře z celého světa. V...

Andorra, vzdálená od velkých alpských zimních středisek, s úspěchem investovala do zimních sportů, které se staly...

Najdete na iDNES.cz