Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec československých trolejbusů v Kábulu

aktualizováno 
Dnes je Kábul považován za takřka válečné město. Únosy a sebevražedné pumové atentáty nejsou výjimkou a nejen cizinci si zvykli žít za vysokými zdmi. Před 30 lety ale bylo všechno jinak, město se otevíralo světu a lidé se seznamovali s moderní technikou. V roce 1979 proto v afghánské metropoli dokonce začaly jezdit trolejbusy československé výroby. Jaký byl jejich osud?

Slavnou éru československých autobusů v Kábulu dnes připomínají už jen kovové sloupy podél silnic. | foto: Jaromír MarekČRo1-Radiožurnál


Zdroj: http://maps.google.com/

Sedím v taxíku, který se prodírá proudem aut. Pocit, který není příjemný nikde na světě. Tady v Kábulu je ale umocněn stálou hrozbou útoku teroristů.

Právě po této ulici kdysi jezdily československé trolejbusy, jaké dnes potkáme třeba v Brně, Českých Budějovicích nebo Pardubicích.

Prvních pětadvacet trolejbusů vyjelo do ulic Kábulu v únoru roku 1979. Trať měla celkem dvanáct a půl kilometru, napříč protínala celé tehdejší město a ve špičkách na ni vyjíždělo až šedesát trolejbusů. Feda Jari, pozdější student v Československu, vzpomíná, kudy kábulská linka vedla.

"Jezdilo se ze Spinzar, což je dnes střed Kábulu, pokračovalo se před Silo, kde byla vozovna, a dál až k textilní továrně."

Bývalý student v Bratislavě Karim Zamat doplňuje jeho vyprávění ve slovenštině:
"Když jsem studoval poslední ročník zemědělské fakulty, jezdil jsem do města vždycky jen trolejbusem. Moc se mi to líbilo."

Československé trolejbusy v Kábulu (1977)

Československé trolejbusy v Kábulu (1977).
Autor: JAN ZRZAVÝ/
Společnost pro veřejnou dopravu

Československé trolejbusy byly ve své době oblíbeným a levným dopravním prostředkem. I když 12kilometrová trasa byla záměrně rozdělena na tři linky, kde se muselo přestupovat a znovu platit jízdné, trolejbusy byly tehdy stále nejlevnějším dopravním prostředkem ve městě.

Pamětníci vzpomínají, že vozy byly neustále přeplněné, a trolejbus tak vždycky doprovázel autobus soukromé společnosti, který sbíral ty, co se do trolejbusu už nevešli. Cena jízdného byla ale pětkrát vyšší.

ZÁPISNÍK ZAHRANIČNÍCH ZPRAVODAJŮ

ČRo1 - RadiožurnálTuto sobotu a neděli od 10:05 (repríza ve 22:10) na Radiožurnálu:

Sobota:
Před devadesáti lety obsadily československé legie Jekaterinburk
Jak se New York chová ke stárnoucím gayům a lesbičkám?
Co lze a nelze vidět v římských zahradách?

Neděle:
V maďarské Ostřihomi stojí velkolepá napodobenina římského chrámu sv. Petra
Karaimové - malý a svérázný národ z litevsko-běloruské hranice
Šmoulové zestárli, slaví už padesátiny

Audiozáznamy a přepisy všech  reportáží naleznete na www.radiozurnal.cz/zzz

"Trolejbusová doprava byla státní, jízdné bylo laciné a všichni chtěli cestovat. Bylo to moc dobře zorganizované. Trolejbusy jezdily celý den," vzpomíná Karim.

V sedmdesátých a osmdesátých letech byl ještě Kábul relativně klidné město s fungující infrastrukturou. Elektřiny, kterou si dnes většina domů vyrábí za pomocí dieselového agregátu, byl ještě dostatek. Potom ale vstoupila válka i do ulic Kábulu a osud československých trolejbusů byl stejný jako osud celé země pod Hindúkušem. 

"Během občanské války mnoho autobusů vyhořelo, zařízení se rozkradlo. Byl konec."

Československé trolejbusy už v Kábulu od roku 1992 - 1993 nejezdí

Smutný konec československých trolejbusů v Kábulu. Autor: JAN ZRZAVÝ/ Společnost pro veřejnou dopravu

Trolejbusová doprava v Kábulu definitivně skončila v roce 1993. Dnes připomínají někdejší chloubu města jen smutné zbytky: řady ocelových sloupů, pár trolejbusových zastávek a na nádvoří vozovny hromady zničených trolejbusů. Stejně zničených jako celé staré město.

"Během občanské války jsem v Kábulu nebyl. Studoval jsem v tehdejším Československu. Měl jsem ale zprávy o tom, co se tady dělo. Když jsem se před dvěma lety do Kábulu vrátil, bylo mi do breku. Vzpomínal jsem, jak toto město vypadalo před devatenácti lety, když jsem odtud odjížděl. Ne že by to město bylo zrovna krásné, ale bylo to klidné i trochu zelené město. Teď bylo úplně zničené. Trvalo mi rok, než jsem si zvykl na to, že jsem opravdu v Kábulu." 

Zápisník zahraničních zpravodajů

Z webu Společnost pro specializovanou dopravu

  • První trolejbusovou trať v úseku Kino Pamir - Silo vystavěla Elektrizace železnic Praha spolu s vozovnou v letech 1976 - 1979
  • První linka s 25 modrobílými trolejbusy vyjela v únoru 1979
  • Ve 2. a 3. etapě již stavěli Afghánci sami -  nejdříve prodloužili úsek Silo Hotel - Spinzar, a nakonec postavili úsek Kino Pamir - Textil Fabrik
  • Při stavbě tratí se stavitelé potýkali s mnoha problémy. V Kábulu je velké  množství spodních vod, jejichž hladina není moc hluboko. Když kopali díry pro sloupy, museli je armovat ocelovými pruty. Vozovna byla vyasfaltovaná, ale pod ní byl systém drenáží, které obrovské množství vody odváděly do povrchové kanalizace (stoky tu totiž nejsou zakryté a u cest nahrazují škarpy).
  • Do Kábulu bylo dodáno 86 trolejbusů 9TrH23; v březnu 1988 jich bylo v provozu už jen 80

Autoři:


Nejčtenější

Útratu v kempu neuděláme. Nejcennější je pro nás pozemek, říká karavanistka

Blogerka a karavanistka Klára Hájek Velinská

Provozovatelé českých kempů by si měli uvědomit, že turistů přijíždějících ve vlastním karavanu bude přibývat, říká v...

Cesta do Chorvatska 2018. Pozor na nedokončené rekonstrukce u hranic

Sjezd z dálnice před Vinnetouuovým kaňonem, za mýtnou bránou Maslenica....

Hlavní trasu na jih do Chorvatska přes hraniční přechod Macejl a dále na Záhřeb letos nedoporučujeme. Našli a projeli...



Na vzedmutou Teplou Vltavu nesmí vodáci, z kempu evakuovali rodiny s dětmi

Zaplavené tábořiště Soumarský most, odkud se vodáci vydávají na atraktivní úsek...

Kvůli silným dešťům nesmí turisté splouvat šumavský úsek Teplé Vltavy. U Soumarského mostu na Prachaticku stoupla...

Polská „čínská zeď“ sloužila proti Čechům. Dnes je prvotřídní atrakcí

Téměř dvě stě kilometrů dlouhá linie opevněná hrady vznikla na ochranu Polského...

Cestu z Krakova do Čenstochové lemuje hrdá linie pětadvaceti hradů a strážních věží postavených na vysokých skalách,...

Brno jako bahniště a ve Zlíně žil zlý člověk. Jak vznikla jména měst

Hlavní město Praha

Původ názvů českých měst je obestřen mnoha legendami, jazykovědci však obvykle nabízejí střízlivější verze. Týdeník...

Další z rubriky

VIDEO: Nejvyšší bungee jump světa. Skok do propasti ze čtvrt kilometru

Nejvyšší bungee jumping

Od konce léta si budou moci turisté na skleněném mostu přes kaňon v čínské prefektuře Čang-ťia-ťie vyzkoušet rekordní...

Benátky umírají a místní zuří. Město není vaše, vzkazují turistům

Místní protestují proti turistům už několik let, každým rokem se však počet...

Nekonečné davy turistů, kterých je víc než obyvatel města. Obří výletní lodě zaclánějící výhled. Předražené kýčovité...

Cesta do Chorvatska 2018. Pozor na nedokončené rekonstrukce u hranic

Sjezd z dálnice před Vinnetouuovým kaňonem, za mýtnou bránou Maslenica....

Hlavní trasu na jih do Chorvatska přes hraniční přechod Macejl a dále na Záhřeb letos nedoporučujeme. Našli a projeli...

Najdete na iDNES.cz