VIDEO: To je sešup! Sjeli jsme z Dlouhých strání na koloběžce

  15:01aktualizováno  15:01
Přečerpávací vodní elektrárna Dlouhé stráně v Jeseníkách už neskýtá jen úžasný výhled od horní nádrže. Užijí si tu i lidé s chutí sportovat, kteří si na vrcholu mohou půjčit koloběžky a překonat na nich převýšení 750 metrů. Sjezd od horní nádrže do Koutů nad Desnou si zkusil i reportér iDNES.tv Matěj Smlsal.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Nahoru k nádrži se dá dostat pěšky i lanovkou. My zvolili pohodlnější způsob přepravy. Cesta šestisedačkovou lanovkou trvala jen deset minut. Lanovka nás vyvezla do nadmořské výšky 1 095 metrů. Poté jsme si počkali na kyvadlový autobus. Kdo má chuť, může vyjít k horní nádrži ve výšce 1 350 metrů nad mořem i pěšky.

„U horní nádrže funguje půjčovna, kde si lidé zapůjčí koloběžky, tam i zaplatí a poté sjíždí dolů sedmnáct kilometrů dlouhou trasu,“ informuje vedoucí prodejny a půjčovny Helia Sport Alena Dubská.

Ta nám také dává instrukce, jak se na koloběžce chovat. Stalo se tu už několik úrazů, proto je důležité dodržovat pokyny. „Musí se brzdit oběma brzdami. V případě, že lidé brzdí jen přední, tak někdy přepadávají přes řidítka. V případě zadního brzdění dochází k opotřebení zadního pláště, tím pádem k defektu a může také dojít k úrazu. Takže proto musíte brzdit oběma brzdami,“ upozorňuje Dubská.

Před jízdou dostává každý instrukce. Ta hlavní je, že brzdit se má oběma rukama...

Před jízdou dostává každý instrukce. Ta hlavní je, že brzdit se má oběma rukama naráz.

Vyrážíme. Několik prvních kilometrů je celkem prudkých a pokud si člověk nepřibrzďuje, nabere koloběžka vysokou rychlost. Na vozovce jsou nakreslené instrukce, které mimo jiné upozorňují jezdce, že mají brzdit. Nejčastěji kvůli prudké zatáčce. Na silnici jsou také šipky a informace, kolik kilometrů zbývá do cíle. Nápisy varují i před dírami.

Cestou potkáváme další koloběžkáře, ale i cyklisty nebo chodce. Důležité je držet se vpravo, jelikož po silnici jezdí například autobusy s exkurzemi, případně kyvadlová doprava mezi lanovkou a horní nádrží.

Fotogalerie

Výhledu si člověk moc neužije, jelikož většinu času jede obklopen stromy. „Máme tam však jednu zastávku nad spodní nádrží, kde je průsek, aby se lidé mohli podívat na nádrž i z vrchu, případně si udělat fotku,“ informovala nás vedoucí půjčovny.

Jeden z úseků vede kolem spodní nádrže. Ten je nejnáročnější, jelikož jedeme po rovině a najednou se musíme neustále odrážet. Poté opět začneme klesat, zatímco vedle nás bublá říčka Desná. Voda je průzračně čistá a ideální na osvěžení obličeje.

Do cíle, tedy do ski areálu Kouty, přijíždíme přibližně za hodinu. „Standardně se to jezdí za 40 minut. Na sjezd mají lidé hodinu a půl, takže je tam velká rezerva,“ dodává Alena Dubská.

Jízdu doporučuje i dětem, ale ideálně starším sedmi let, jelikož sjezd je dlouhý a navíc náročný na ruce při  brzdění. Koloběžky půjčují u horní nádrže každý den od 9:30 do 16:30, jeden sjezd vyjde na 350 korun.

Autor:


Nejčtenější

Brány a soutěsky Strážovských vrchů. Neskutečný výlet pro milovníky skal

Panoramatický rozhled ze zříceniny Súľovský hrad

Skalní města bývají vyhledávaným cílem turistů. Súľovské skály vám pak k malebnosti přidají bonus v podobě...

Ať žijí duchové. Podívejte se, kde skřítkové a tesaři vylezli z mechu

A ještě jeden snímek z poválečných oprav chátrající památky

Vy cizáci, zmizte! Tak odháněl ze svého hradu rytíř Brtník nezvané hosty. Dnešní hrad Krakovec je ovšem na hosty dobře...



Silný žaludek a trpělivost s sebou. Na co se připravit při cestě do Indie

Hmyzí trus a znečištěný vzduch zabarvily původně bílou hrobku Tádž Mahal v...

Do druhé nejlidnatější země světa míří na přelomu roku tisíce cestovatelů. Indie je pestrobarevná a hlavně...

Tísnivé pátrání po starém Bejrútu. Jak jsem si užil lekci pomíjivosti

Centrální čtvrt v Bejrútu byla tak zničená, že se zatím neví, co s ní.

Bejrútu a Libanonu se dříve říkalo Švýcarsko Blízkého východu, dnes však je bohužel pravdou opak. „Bejrút už není tím,...

Byl jsem ve všech zemích světa dvakrát, tvrdí cestovatelský rekordman

Babis Bizas na návštěvě Crozetových ostrovů v roce 2013

Řecký cestovatel Babis Bizas se na svou první cestu vydal v roce 1976 ve věku 22 let. Od té doby se v podstatě...

Další z rubriky

Zaniklé tratě v Česku. Podkováňka se proplétala hlubokým údolím

Lokomotiva BS 200 při zkouškách na trati Skalsko - Chotětov. 50.4008883N,...

Ve dvanáctém díle seriálu Zaniklé tratě zamíříme na sever středních Čech, do okolí Mladé Boleslavi. Podíváme se na...

Nestárnoucí klenoty Nízkého Jeseníku. Pět zaručených tipů na víkend

Pasecký vodopád

Drsné náhorní pláně Nízkého Jeseníku skýtají na rozlehlém území nepřeberné množství úžasných míst, která nemají nikde...

Po stopách železné opony. Výlet do zapovězené oblasti u hranic s Rakouskem

Obec Litschau v rakouském příhraničí

Měří přes deset tisíc kilometrů. Dálková cyklotrasa Eurovelo 13 sleduje dlouhý pás bývalé železné opony z Norska až do...



Najdete na iDNES.cz