Cyklisté | foto: Profimedia.cz

Kolo už je chytřejší než vy. Vychytávky, jak si ho vybavit

  • 75
Zatímco většině rekreačních cyklistů donedávna bohatě stačila dvě kola a funkční brzdy, přibývá těch, kteří vyžadují mnohem víc. Bezdušové pláště, "krvácející" ráfek, inteligentní odpružení. To jsou jen některé z množství vychytávek. Posouzení jejich smyslu (nebo nesmyslu) necháváme jen a jen na vás.

Bezdušové pláště

Když to jde u aut, proč ne u kol! Bezdušový plášť přináší větší komfort jízdy, zlepšuje adhezi vzorku i další vlastnosti pláště a navíc je mnohem více imunní vůči defektům (duše je náchylná zvláště na procvaknutí o stěnu ráfku po najetí na tvrdou překážku). Bezdušový plášť vyžaduje ve většině případů speciální ráfek, některá provedení pak i použití tmelu. Existuje ale více způsobů, jak se k tomuto zajímavému řešení dopracovat.

Bezdušový systém Slime je vhodný pro každý ráfek
Bezdušový systém Slime je vhodný pro každý ráfek

Inteligentní odpružení

Mnozí cyklisté vidí jako neduh odpružení jeho stálé pohupování (zvláště při jízdě ze sedla), u něhož mají pocit, že jim zbytečně odsává energii. U některých modelů vidlic či tlumičů proto najdete tzv. inteligentní tlumení – speciální systémy způsobí, že odpružení reaguje méně nebo vůbec na pohyby jezdce, přijímá pouze impulzy od terénu.

Další možností pak je uzamčení chodu vidlice či tlumiče při jízdě po rovném povrchu, buď páčkou přímo na komponentu, nebo dálkově ze řídítek.

Krvácející ráfek

Čelisťové brzdy opotřebovávají nejen samy sebe (brzdové špalky), ale i ráfky. Pro indikaci konce jejich životnosti slouží drobné žlábky na brzdné ploše – jakmile zmizí, je čas vyměnit ráfek, jinak hrozí, že si člověk nabije hubu. Česká firma Remerx pak je autorem originálního, tzv. krvácejícího ráfku. Jeho bok je naplněn červenou tekutinou, jakmile dojde k opotřebení nad únosnou mez, tekutina vyteče. Krvavá doba!

Ventilek inteligentního systému tlumení SPV u vidlice
Ventilek inteligentního systému tlumení SPV u vidlice

Regulační prvek vidlice - ilustračníRegulační prvek vidlice - ilustrační




Regulační prvek vidlice

Různobarevné gumičky

Nejen u plášťů, ale také u brzdových špalíků záleží na tvrdosti směsi. Můžete se tak setkat i s trojbarevnými brzdovými segmenty: jedna barva/směs dobře čistí ráfek, následuje ta (ve směru otáčení kola), která výborně brzdí, a do třetice poslední, bránící pískání a vibracím při brzdění. Samozřejmostí brzdových špalíků jsou kanálky odvádějící nečistoty a vodu z ráfku a zlepšující i jeho chlazení.


Vícesměsné brzdové špalíky

Převodovka místo přehazovačky

Standardní podoba kola je ohrožena! Jelikož systém změny převodů přehazovačkou má jisté neduhy, možná jej zanedlouho nahradí různá pojetí převodovek. Poměrně rozšířené je řazení integrované v zadním náboji (až devět převodů), u sjezdových MTB speciálů pak různé převodovky v rámu. Důvodem je menší vystavení řazení nečistotám i mechanickému poškození, minimální poruchovost, maximální životnost atd. Jen tu řadící páku na řídítkách asi naštěstí nikdy nenajdeme, zůstaneme u páček a rukojetí.  

Každý zub jiná ves

Také jste se už při pohledu na pastorky, kazety či převodníky lekli, že na nich máte vylámané zuby? Zbytečná obava. Zuby jsou tvarovány tak, aby řetěz při změně převodů mohl snadno naběhnout na sousední pastorek/převodník, a to i při téměř plném zatížení. Proto některý zub téměř chybí, aby jiný o to více vyčníval z řady. Vše pak podtrhují náběhové nýty na bocích převodníků. Zubaře rozhodně netřeba!
 
Aby se řetěz "nekousl“

I u sebelépe seřízeného řazení se může stát, že řetěz spadne mezi rám a převodník a zasekne se. Ochrana spočívá v malém kousku malé pryže – trn na objímce se namontuje na sedlovou trubku pod převodníky a problémy jsou zažehnány. Dražší kus gumy ale budete těžko hledat! (Cena i okolo 300 Kč.)

Tam i zpět

Tzv. duopíst je snaha z malé hustilky pro huštění duše na cestách dostat maximální výkon. Běžná pumpa fouká pouze při stlačení pístu, duopíst však oběma směry. V malé pumpičce může být pro větší výkon skryt také teleskopický píst. To jsou pak větry!

Padací mosty

Technické ježdění na horském kole vyžaduje mimo jiné nízko situovaný posed. Pokud se však na kole současně rádi přepravujete, znamená to neustálé vytahování a zasouvání sedlovky. I v tomto okamžiku se našli koumáci a vytvořili teleskopickou sedlovku s možností měnit výšku posedu za jízdy.

Přijedete nad prudký sjezd, zmáčknete páčku na řídítkách a sedlovka zajede do rámu. Pod kopcem pak zmáčknete tutéž páčku a sedlo se po odlehčení vrátí na původní pozici. (Žádné strachy, pánové, zpětný chod je kontrolovaný!)

Mapník

Pomůcka, která vzešla z orientačních závodů na horském kole. Do tvrdých desek se pod průhledné víko vloží mapa, je tak stále na očích a po ruce. Mapníky jsou navíc otočné pro snadnější orientaci mapy. Víko s průhledným krytem najdete také u některých brašen na řídítka. Toto pouzdro je jen nepatrně méně praktické, protože jím nejde otáčet.

Pumpička integrovaná v sedlovce
Kromě duopístu můžete sehnat třeba i pumpičku integrovanou v sedlovce

Sedlovka s nastavitelnou délkou během jízdy
Sedlovka s nastavitelnou délkou během jízdy


Nevypijte nářadí!

Pokud nevíte, kam na cestách s nářadím, vězte, že v nabídce jsou i na pohled běžné cyklistické lahve, které ve svých útrobách skrývají téměř vše, co je pro opravu technického problému v terénu potřeba. Vše je snadno přístupné, láhev lze přepravovat v běžném košíku v rámu.

Anatomické gripy na řídítkách

Na koncích řídítek horských, krosových a trekkingových kol najdete pryžové gripy pro větší komfort úchopu. I u sportovních kol narazíte na jejich anatomické provedení v podobě protažené zadní části pro pohodlnější opření dlaně.

Originalita především

Anglická firma Brooks, specialista na práci s kůží, nabízí pro cyklisty mimo jiné lahůdkové gripy na řídítka. Jejich základem jsou kožené kroužky, které se navlékají, světe div se, na dráty z výpletu kola.


Silniční komfort

Na pohodlí je myšleno i u silničních kol. Pěnové omotávky jej nabízejí dostatek, přesto pod ně lze navíc umístit gelové polštáře, které komfort ještě znásobí lepším pohlcováním vibrací.  

Reflexní samolepky

Jsou malé, nabízené v několika barvách. Nic neváží, nenaruší design kola, nepřekážejí, nevybíjejí se jim baterky, a přesto odvádějí skvělou práci pro bezpečí cyklisty – odrážejí světlo. Světloodrazivost pak je na přibližně stejné úrovni u všech barevných variant, černou nevyjímaje. 

Výškově stavitelný představec

Také se na svém kole ne a ne pohodlně usadit? Pomoci by vám mohl představec (komponent, v němž jsou upevněna řídítka) s nastavitelným úhlem sklonu v rozsahu i 30 stupňů. Kolo si jím doladíte k maximální spokojenosti. Jen doporučuji nezapomenout utáhnout.
 
Tmelem na defekt i proti němu

Oprava defektu duše může být standardní pomocí záplat, ať už samolepících, nebo "lepených" (nejde o lepidla, ale o vulkanizační roztoky). Oprava defektu však nemusí být tak zdlouhavá, není dokonce ani třeba vyjímat duši z pláště! Stačí vlastnit speciální tmel ve spreji – nasadíte na ventilek, zmáčknete stejně jako lak na vlasy. Současně dojde k zatmelení otvoru (do určité velikosti) a k nafoukání duše. Za komfort si samozřejmě připlatíte.

Jiné tmely pak fungují i jako prevence, stačí je při huštění vpravit do duše. Pokud dojde k defektu, tmel během chvilky otvor zacelí. Jde jen o okamžik - při zkušební aplikaci se povede udělat šroubovákem i 20 děr, a přesto nedojde k zásadnějšímu úniku tlaku!

Odpružené sedlovky

U pevného rámu (bez zadního odpružení) bývá problém pohodlí sedacích partií (mnohdy i přes kvalitní sedlo). Odpružená sedlovka (součástka, na níž je upevněno sedlo) sice nezlepší jízdní vlastnosti kola jako cele odpružené kolo, ovšem přínos pro komfort je značný. Lze jí vybavit jakýkoliv bicykl, je třeba jen dát pozor na správný průměr odpovídající rámu. 
 
Hubená přehazovačka

Zvláště při jízdě v terénu je klasická přehazovačka poměrně ohrožena. Vyčnívá do strany, stačí kontakt s větví, kamenem či jinou překážkou a snadno dojde k jejímu poškození. Shimano ve své kolekci pro rok 2008 představilo konstrukci Shadow, kdy je přehazovačka zavěšena novým systémem, a je tak skryta pod rámem.

Automatické seřizování brzd

Mechanicky ovládané brzdy chtějí náš stálý dohled: vyčistit lanka, přitáhnout je, když se opotřebí špalík/destička. Hydraulické kotoučové brzdy, to je jiná píseň. Jejich otevřený systém pracující s expanzní nádobkou mimo jiné automaticky reguluje délku kroku brzdové páky při opotřebení destiček. Bez vašeho zásahu je tak stále stejně dlouhý.

Hydraulická kotoučovka - ilustrační
Hydraulická kotoučovka


Vodní rezervoáry v batozích

U mnoha sportovních batohů, nejen cyklistických, najdete poznámku, že jsou uzpůsobeny pro vodní rezervoár. Tento "igelitový pytlík" umožňuje převážet až tři litry tekutiny, která je izolovaná od vnějších podmínek. Pití probíhá pomocí náustku spojeného s vakem hadičkou, je hygienické a velmi bezpečné. A aerodynamické! Proto například někteří silniční profesionální závodníci používají malé batůžky pod dres při časovce.

Stále více integrace

Brašny lze na kole převážet mnoha způsoby a na mnoha místech. Novinkou je brašnička na nářadí a rezervní duši jednoho z výrobců sedel. Část jejího upínacího mechanizmu je integrována přímo do skeletu sedla. Jak jinak také přimět zákazníka, aby si koupil ještě více produktů stejné značky, že?


Batoh CamelBak Dream s rezervoárem

Více směsí pro maximální užitek

Tvrdá směs použitá pro výrobu pláště má jiné vlastnosti než měkká (zjednodušeně řečeno je odolnější a plášť také jede rychleji, měkčí je přilnavější, bezpečnější ve zhoršených podmínkách).

Často se tak setkáte s kombinací různých směsí u jednoho pláště – tvrdá pro rychlost uprostřed, měkčí na bocích pro jistotu v zatáčkách. Pláště lze navíc vybírat nejen podle tvaru vzorku, ale i různé tvrdosti směsi… Čert aby se v tom vyznal!

Vzorek pláště, ilustrační foto
Vzorek pláště, ilustrační foto


Pevné osy

Že rychloupínací táhla jsou skvělým vynálezem pro snadnost rozebírání kola? Ano, nepochybně. Zejména v technických disciplínách u horského kola však jejich měkčí konstrukce zhoršuje vedení kola terénem. Tak trochu návratem ke kořenům tak jsou pevné osy až 20mm průměru.
 
Maximální tuhost, maximální výkon

Roztočit kliky a jimi středovou osu znamená vyrazit vpřed. Čím je tato partie tužší, tím snáze a beze ztrát. Současnost cyklistiky znamená tyto trendy: vnitřek klik je dutý (nebo jsou alespoň vybaveny vnějším žlábkem na vnitřní straně), ložiska středových os jsou vysazena vně rámu a samotné středové osy jsou duté a velkého průměru. To vše maximalizuje tuhost, a přitom snižuje hmotnost. Dvě (a více) much jednou ranou.

Zadky v peřinkách

Na bolesti sedacích partií si stěžuje mnohý, nejen sváteční cyklista. Je proto dobré vědět, že i výrobci sedel se stále snaží o naši úlevu: gelovými polštáři, otvory v sedlech, speciálními profily skeletů atd.


Odlehčené sedlo s otvory


Autor článku Rudolf Hronza je šéfredaktorem magazínu VELO. Nejnovějším projektem magazínu je CD-ROM "Na horském kole podél českých řek", kde zájemci najdou 27 tras. Více ZDE.

Ve 2. díle cyklovychytávek, který vyjde příští týden, se můžete těšit na vše "elektro" od sporttesterů přes přídavné motorky až po GPSky.

Text a foto: RUDOLF HRONZA, VELO


Témata: jízdné