Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kolo, nebo robot? Projeli jsme vítězný stroj Tour, který je už v Brně

  4:00aktualizováno  4:00
V předvečer zahájení cykloveletrhu Bike Brno, jsme dostali exkluzivní možnost projet vítězný stroj Tour de France 2011. Žlutočerný speciál BMC Australana Cadela Evanse jede úžasně. Stane se určitě jedním z hitů brněnského veletrhu, kterému se budeme v příštích dnech podrobněji věnovat.

Vítězný stroj váží asi 6,7 kg, je nesmírně tuhý, pevný ve zkrutu a přitom tlumí rázy z nerovné silnice. V záběru neuvěřitelně akceleruje a elektronické řazení šlape jako ten nejjemnější a nejpřesnější robot.

Minitest vítězného kola Tour

Vyzkoušet stroj Teammachine SLR01 ale vyžaduje od amatéra trochu ekvilibristiky. Když jsem se konečně trefil zadkem na sedlo (shodou okolností jsme s Cadelem stejně vysocí – 174 cm), pokusil se sklonit a uchopit řídítka, hrábl jsem do prázdna. Cadel je má výrazně níž a navíc (díky extrémně dlouhému představci – 14 cm) ještě o dost víc vpředu než většina ostatních profíků z pelotonu TdF. Propadl jsem se o půl metru níž a nosem narazil skoro do horizontální trubky karbonového rámu.

Umělecký zážitek

BMC Teammachine SLR01 TCC koncept znamená sladění důležitých prvků stavby rámu pro dosažení nejpříznivějších vlastností. Technologové např. použili dvojí karbonová vlákna Highmodus a Wavecarbon. Rám se kromě charakteristického poznávacího prvku kol BMC – rozdělené horní rámové trubky -  vyznačuje masivní hlavní rámovou trubkou, subtilní zadní stavbou, originální patentovanou sedlovkou a speciálně navrženou a odladěnou vidlicí. Sada váží pouhých 860 gramů. Brzy bude vyrobeno na 100 přesných replik vítězného stroje v ceně 259 tisíc Kč.

Poté, co jsem nakonec pochopil, že takhle to prostě musí být a šlápl pořádně do pedálů, rozjelo se Cadelovo kolo jako raketa. Neobyčejný až umělecký zážitek. Z 98 procent kompozitový stroj BMC za 259 000 korun mě začal ďábelsky unášet vpřed.

Jak však dokáže Australan na tomhle výtvoru nejmodernější techniky jet i přes 200 kilometrů a navíc v kopcích, je mi záhadou. Díky šílenému nastavení řídítek dosti nepohodlná záležitost.

A ty brzdy! Brzdit na tomhle speciálu v alpských serpentinách musí vyžadovat obzvláštní umění a vysokou citlivost. Speciální žluté gumové špalíky tu nekloužou po hliníku jako u kol, na něž jsme zvyklí my obyčejní smrtelníci. Doslova se zakusují do vysokých karbonových ráfků Easton. Ve smyku je tak člověk dřív, než bys řekl švec.

Evansovo kolo váží necelých 7 kg a lze je udržet na ukazováku jedné ruky.

Kolo Evanse váží necelých 7 kg a jde udržet na ukazováku jedné ruky.

Jako z jiné dimenze

Jak brzdí, tak i řadí. Přehazuje se nikoli tlakem, ale lehoučkým dotykem – jemným ťuknutím. Jako ovládáte iPhone. Když přehodíte na velký tác a trochu přitlačíte, začnete rázem konkurovat pomalejším autům. Jen pozor na změnu směru, tenhle bicykl budoucnosti reaguje, jak mu pán poručí. Čertovsky rychle, neexistuje prodleva. Je tohle ještě vůbec cyklistika? Připadáte si jako Faust. Ve službách ďábla…

I vy můžete zblízka vidět vítězný stroj Tour de France

Každý fanoušek může vidět Evansovo vítězné kolo včetně dresu BMC podepsaného všemi slavnými jezdci na mezinárodním cyklistickém veletrhu Bike Brno na stánku 045 v pavilonu "V" ve dnech 10. až 13. listopadu.

(BMC Teammachine SLR01 zapůjčila k exkluzivnímu testu divize speedweaponry.cz (www.s1w.cz), výhradní dovozce značky BMC pro Českou a Slovenskou republiku.)

Autor:




Nejčtenější

V Kerkyře na Korfu je nejmenší přistávací ranvej v jižní Evropě
VIDEO: Káva a letadla nad hlavou. Pohodová atrakce na řeckém ostrově

Na Korfu je jedna z nejmenších přistávacích ranvejí v jižní Evropě. Piloti musí mít speciální výcvik, neboť z jedné strany je moře a z druhé nejvyšší hora...  celý článek

Sedlo Zbojská
Divoký výlet do historie. Malý Slovenský ráj zbojníka Jakuba Surovca

Ve stínu legendárního Juraje Jánošíka působil v 18. století na Slovensku zbojník nemilosrdného jména Jakub Surovec. Jeho domovským rajonem byla oblast...  celý článek

Dopravní zácpy na vjezdu do Doveru, které přístav trápily loni v létě.
Brexit ochromí dopravu přes La Manche, Dover se děsí obřích kolon

Vystoupení Británie z Evropské unie ovlivní celou řadu obchodních sfér i životy obyčejných lidí. Velké problémy očekávají provozovatelé přístavu v britském...  celý článek

Tisíc vojáků se střetlo u Slavkova u Brna. Připomněli si rok 1805, kdy...
PŘÍMÝ PŘENOS: Originální procházka za bitvou tří císařů v okolí Slavkova

V rámci seriálu Cesty kulturní krajinou míříme do krajiny okolo Slavkova u Brna. Projdeme se pěšky a popojedeme kočárem taženým koňmi s hosty, kterým na tomto...  celý článek

Pokuta za porušení zákazu kouření na thajských plážích může dosáhnout až 100...
Za cigaretu u moře pokuta 60 tisíc. Thajsko zakazuje kouření na plážích

Jedna z nejpopulárnějších turistických destinací zavádí od 1. listopadu zákaz kouření na vybraných plážích. Thajský turistický úřad k zákazu přistoupil poté,...  celý článek

Další z rubriky

Ukázkové roubenky dodávají Vysokému nad Jizerou krkonošský horský ráz.
Relax na kole. Pohodové putování krajinou malebných Jizerek

Prázdniny, horké dny a doba dovolených jsou za námi, dostavilo se babí léto a barevný podzim. Sedět doma v krásných podzimních dnech by byl hřích, takže pokud...  celý článek

„Dnes už jsou bicykly o něčem jiném. Mají kola 29 palců, všechno je lehké z...
Hurikán, přepadení a 107 defektů. Jako první Čech objel svět na kole

Deset let příprav, tři roky dobrodružného cestování a pak dvě desítky let vzpomínání. V září uplyne 20 let od chvíle, kdy jeden z nejznámějších českých...  celý článek

Hrad Sklabiňa. Někdejší sídlo Turčianské župy lehlo popelem až rukama...
Skromné a tiché Slovensko. Cyklovýlet po Turčianské magistrále

Turiec je malebná slovenská kotlina sevřená horami ze všech stran. Velice estetická krajina s pohádkovými přírodními scenériemi a absencí masového moderního...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.