Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kolo, které pomáhá šlapat

aktualizováno 
Zapomeňte na babetu nebo na těžká a neohrabaná motokola. Dopravním prostředkem budoucnosti je elektrokolo neboli e-kolo.

Jak vůbec takové kolo funguje? "Na elektrokole se jezdí jako na jakémkoli jiném kole - šlape se. U středového složení je umístěn senzor, který snímá frekvenci otáčení klik a někdy také tlak na pedály. Nazývá se to PAS - Pedal Assist," vysvětluje princip fungování Jakub Ditrich, který "asistovaná" kola do země dováží a prodává je.

"Informace je pak zaslána do řídící jednotky kola, která ji vyhodnotí a dává pokyn elektromotoru, který je typicky umístěn na ose zadního kola," pokračuje.

Výsledkem je, že pro cyklistu přestanou "existovat" kopce. Jednoduše šlape pořád se stejnou zátěží a sílu, která mu chybí ke zdolání svahu, dodá elektromotor.

"Při měření průměrné rychlosti dosažené na elektrokole se dostáváme přibližně na 30 km/h, při průměru 23 km/h do kopce, 26,5 km/h po rovině a 39 km/h při jízdě z kopce. Průměrná rychlost klasického cyklisty v terénu je asi poloviční," vypočítává výhody elektrokola Ditrich.

Metody, jak lze jezdit na elektrokole, jsou podle něj celkem tři. Buď jezdíte jako na obyčejném kole - šlapete, řadíte rychlosti přehazovačkou, protože buď nechcete plýtvat energií v baterii nebo vám baterie už došla, případně jste ji dneska nechali doma, protože si chcete zajezdit jen tak.

Druhou možností je jakýsi automatický režim. Kolo se prostě postará, aby jezdec šlapal se stejnou zátěží. "Do kopce motor pomáhá více, na rovině trochu, z kopce vůbec. Zákonný rychlostní limit asistovaných kol je v Evropské unii stanoven na 25 km/h a většina kol jej dodržuje," vysvětluje Ditrich.

Třetí možností je otočné držadlo "plynu", jak jej lidé znají ze skútrů či motorek. Díky němu je možné se na některých elektrokolech vozit i bez šlapání, nicméně síla samotného motoru stačí většinou jenom do mírného kopce.

Elektrokolo

Kolik to stojí?

Provoz málo, kolo víc Kolo na jedno dobití baterií, pokud má dvě, ujede až 120 kilometrů, běžně asi padesát. Při jednom dobíjecím cyklu si ze zásuvky baterie odebere asi jednu kilowatthodinu, která stojí kolem čtyř korun. Zatímco auto spotřebuje na jeden kilometr pohonné hmoty za dvě až tři koruny a skútr nebo babeta kolem šedesáti haléřů až korunu, "elektrocyklista" cestuje za tři až čtyři haléře.

S pořizovací cenou je to horší. Nejlevnější e-kolo stojí kolem 12 tisíc, to je ale velmi těžké a nepříliš kvalitní, takže asistovaná kola pro pohodovou  jízdu začínají na 23 tisících korun. Takové elektrokolo váží do 25 kilo, má baterii, která vydrží minimálně  40 kilometrů v normálním terénu a vydrží až tisíc nabíjecích cyklů (tedy zhruba 3 roky při denním provozu). Zatím nejluxusnější model v naší nabídce – horské ekolo Wisper - stojí ale stále méně než výměna poškozených dveří ve značkovém autoservisu.

Nejúspěšnějším modelem je zatím skládací elektrokolo. Pohodlně se vejde do kufru auta, do autobusu, kamkoliv. "Já takhle jezdím do Brna. Jedu autobusem, pak vyndám kolo a už nemusím čekat na 'šalinu,' říká Jakub Ditrich.

Pokud vás e-kola zajímají, můžete se na ně podívat na  veletrhu Sport Life v Brně od 6. - 9.11.2008. Bude se tam konat velká testovací akce těchto kol.





Nejčtenější

Karaoke z Islandu
Přijeďte a zlomíte si jazyk. Nejtěžší karaoke píseň má přilákat turisty

Že je váš rodný jazyk komplikovaný a turisté vás nedokážou ve vaší řeči ani pozdravit? Udělejte z toho výhodu. Originální karaoke písnička s komplikovanými...  celý článek

Přistání na řece Hudson
Zázrak na řece Hudson. Přistání, které se zapsalo do letecké historie

Úžasná přirozená ranvej. Široká, rovná. Ne příliš rušná. Až na to, že její povrch tvoří vodní hladina, na níž neplánovaně přistál airbus se 150 pasažéry. Po...  celý článek

Před letošní cestou na Gašerbrum I. měl obavu, zda v něm výstup nerozvíří...
Bál jsem se, že na Gašerbrumu najdu parťákovy ostatky, říká Marek Holeček

Letos poprvé vylezl jihozápadní stěnou na osmitisícovku Gašerbrum I. Před čtyřmi lety tam při druhém společném pokusu tragicky zahynul jeho parťák Zdeněk...  celý článek

"V den mých pětadvacátých narozen jsem se ráno podíval na svou kočku a uvědomil...
Moje kočka si žila lépe než já, říká muž, který brázdí svět bez motorů

V pětadvaceti opustil dobře placenou práci a rozhodl se věnovat své vášni – pomalému cestování. Dave Cornthwaite ukrajuje kilometry na paddleboardu, kajaku,...  celý článek

Značka na golfovém hřišti v Austrálii upozorňující na přítomnost žraloků.
Už žádné další útoky žraloků. Australské pláže budou hlídat drony

Austrálie vyšle na pláže bezpilotní letouny s kamerami, aby hlídaly výskyt žraloků u pobřeží a okamžitě vysílaly poplach pobřežní hlídce a na chytré hodinky...  celý článek

Další z rubriky

Specialized Roubaix Expert UDI2
Rok na silničním kole s plným komfortem. Jsou tyto novinky potřebné?

Nejmodernější silniční kolo dneška disponuje třemi zásadními vychytávkami - elektrickým řazením, hydraulickými brzdami a odpruženými řídítky. Od března jsme na...  celý článek

Ke Zvíkovu se to dá vzít po vodě. Parníky jsou na cyklisty zvyklé.
Na kole za Švejkem a starým dědou Homolkou. Super výlety v okolí Písku

Jižní Čechy jsou bezesporu krásnou krajinou, ve které hraje prim malebnost a prostota. Čekají tu na vás zurčící řeky, rybníky přeplněné kapry, prosluněné lesy...  celý článek

Bruslařská dráha v Praze
Jízda s mistry. In-line bruslaři se chystají na velkou událost v Praze

V neděli se v Praze na Rohanském nábřeží uskuteční velká mezinárodní in-line akce pro stovky českých i zahraničních milovníků kolečkových bruslí. Svoje síly tu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.