“Žalobu podáme během ledna nebo února. Podáme ji na velkou cestovní kancelář. Zkoušeli jsme se dohodnout, ale soud se v tuto chvíli jeví jako nejlepší řešení,” uvedla právnička SOS Klára Přikrylová. Jméno zatím tají. “Půjde o cestovní kancelář, na kterou dostáváme i množství stížností kvůli jejich službám,” dodala Přikrylová.
Žalované jsou i aerolinky
Podle právníků SOS dochází neuváděním plné ceny k porušování zákona o ochraně spotřebitele. “Cena nesmí vzbuzovat zdání, že je nižší, než jaká je ve skutečnosti,” vysvětlil právník SOS Martin Reisinger.
SOS se domnívá, že cestovky porušují svým chováním obchodní zákoník a zákon o regulaci reklamy. Spotřebitelé již za podobné praktiky zažalovali i aerolinky SkyEurope. Vadí jim rozdíl mezi inzerovanou cenou letenky bez poplatků a skutečnou a také to, že lidé musí platit kartou. Soud ještě nenařídil jednání.
Přikrylová věří, že případný úspěch sdružení přiměje ostatní cestovky, aby přestaly zákazníky klamat cenou, a trh se zájezdy se dostane na úroveň Německa. Tam cestovní kanceláře uvádějí vždy plnou cenu zájezdu. V Česku pouze základní, k té se přičítají například letištní taxy, palivový příplatek nebo i povinné pojištění cestovní kanceláře.
Klamavá cena
Podle ministerstva průmyslu a obchodu by měly kanceláře uvádět plné ceny nebo upozorňovat, o kolik poplatky konečnou cenu navýší. “Cena v reklamě by měla být uvedena tak, aby způsob uvedení nemohl vyvolat klamnou představu o ceně zájezdu, jehož se reklama týká,” uvedla Kateřina Koubová z tiskového odboru ministerstva.
Na změnu tlačí i členové Unie cestovních agentur. Ti zájezdy prodávají a odměny dostávají z provizí základní ceny. Čím více položek si cestovní kanceláře naúčtují do příplatků, tím je odměna agentur menší.
“U některých cestovních kanceláří je patrný posun, například Čedok už u inzerovaných zájezdů začíná uvádět předpokládanou výši příplatků,” říká Reisinger. Cestovních kanceláří, které nabízejí plné ceny, je poskrovnu.
Například CK Alex sice ve svém katalogu nabízí jen plné ceny, ale na internetu je uvádí bez tax. “Jinak bychom nemohli být cenově konkurenceschopní,” uvedl ředitel CK Alex Radek Dreschler.
Některé zájezdy v plné ceně má i cestovní kancelář Marco Polo International. “Nemohli jsme to udělat u všech zájezdů. Ty, které nabízíme také internetovým agenturám, uvádíme stále bez poplatku. Tam by lidé dali přednost na první pohled levnější nabídce,” uvedl jednatel firmy Jan Papež, který zároveň předsedá sekci touroperátorů v Asociaci cestovních kanceláří.
“Na tahu jsou letecké společnosti, které by nám měly začít účtovat konečné ceny a ne si dávat všemožné příplatky,” podotkl. Připustil však, že některé kanceláře si do poplatků schovávají i část svého zisku.
Plné ceny ze zákona
Cestovní kanceláře odmítají uvádět ceny v plné výši například kvůli měnící se ceně leteckého paliva. Obávají se i toho, že pokud by zavedly plné ceny a ostatní ne, v konkurenčním boji by je to poškodilo.
“Oddělení poplatků od základní ceny je na domácím trhu všeobecně známá skutečnost. Kdybychom začali účtovat plné ceny, nic bychom tím nezískali. Nebráníme se uvádění cen včetně tax a poplatků, pokud bude taková praxe jasně stanovena zákony a budou tak postupovat všichni na trhu,” řekl ředitel CK Fischer Jiří Jelínek.
SOS má obavy, že trend vyčleňování položek mimo základní cenu se může rozšířit i do dalších oborů závislých na proměnlivé výši vstupů, například do autobusové dopravy.
Loňský průzkum MF DNES navíc odhalil, že cestovní kanceláře neříkají zákazníkům ohledně poplatků plnou pravdu a často si za ně účtují více, než kolik jim například fakturuje letecká společnost nebo letiště. O tom svědčí i rozdílná výše poplatků různých cestovních kanceláří do stejné destinace.
Cena zájezdu v Kč | Destinace | bez poplatků | s poplatky |
Exim Tours | Kuba | 26 990 | 33 217 |
Sunny Days | Djerba | 2 990 | 4 680 |
Fischer | Gran Canaria | 5 990 | 9 170 |
*JAKÉ JSOU VAŠE ZKUŠENOSTI S RŮZNÝMI PŘÍPLATKY CESTOVNÍCH KANCELÁŘÍ ZA ZÁJEZDY? PODĚLTE SE SE O NĚ S OSTATNÍMI ČTENÁŘI V DISKUZI