Cyklistická óda na radost. Kubánci se opět vrací ke kolům

aktualizováno 
Jízdní kolo, symbol krizových let, se na Kubě znovu vrací do módy. Oblíbili si ho turisté, ale i pro Kubánce je vzhledem k problémům ve veřejné dopravě často nezbytností, píše agentura AFP.

V uličkách kubánského dělnického města Cárdenas potkáte několik terénních jízdních kol, hrstku moderních výletních kol, ale hlavně záplavu sešlých a zrezivělých bicyklů. | foto: Profimedia.cz

Vítejte v kubánské mekce jízdních kol: při vjezdu do města Cárdenas o 120 000 obyvatelích, které leží na severním pobřeží asi 150 kilometrů od Havany, vítá návštěvníky impozantní železný bicykl.

V uličkách tohoto dělnického města, které leží v rovině, potkáte několik terénních jízdních kol, hrstku moderních výletních kol, ale hlavně záplavu sešlých a zrezivělých bicyklů.

Osvaldo se pod žhavými slunečními paprsky potí na svém MB3 sovětské výroby, na němž se brzdí s pomocí protichodu pedálů. Nohy má spuštěné na osách šlapek, jelikož nic jiného na nich není, řídítka jsou bez přehazovačky a bez úchytů.

Fotogalerie

„V Cárdenas všichni jezdí na kole. Já ho používám k přepravě různých věcí, všeho, co kolo unese,“ vysvětluje pětačtyřicetiletý počítačový expert a ukazuje, které součástky nakoupil na burze.

Mezi starými modely, které na Kubě upoutají, převažují čínské Forever a Flying Pigeon, které zaplavily ostrov v době nedostatku v 90. letech. Můžete tu vidět i několik MB3 z 80. let a výjimečně i americké Schwinn z 50. let.

V polovině 90. let se Kuba pustila do výroby vlastního bicyklu Minervy. „Tato kola však byla nekvalitní. Často u nich praskly vidlice a lidé z nich padali,“ říká Lazaro Pereira, který v Cárdenas opravuje jízdní kola. Navíc toto kolo bylo navrženo pro jednu osobu, ale vozili se na nich až čtyři Kubánci, tudíž to bylo nebezpečné, dodává třiačtyřicetiletý mechanik.

Na ostrově je mnoho jízdních kol „vylepšováno“ a vybavováno dřevěnými sedačkami, aby si na ně mohlo nasednout více osob, a nejrůznějšími košíky.

Někteří Kubánci dávají do svých bicyklů malé motory ze sekaček na trávu. To je nebezpečné v případě, kdy chybí brzdy. Když sedadla prasknou stářím, dají se nahradit dřevem, pěnou z matrací a plastem.

Při vjezdu do města Cárdenas, které leží na severním pobřeží asi 150 kilometrů...

Při vjezdu do města Cárdenas, které leží na severním pobřeží asi 150 kilometrů od Havany, vítá návštěvníky impozantní železný bicykl.

Za hospodářské krize, následující po rozpadu sovětského bloku, který ostrov subvencoval, vyzýval Fidel Castro obyvatele, aby používali jízdní kola, a rozdal lidem tisíce bicyklů. Avšak pozvolné šíření motorové dopravy a nedostatek náhradních dílů nakonec mnohé cyklisty odradil.

Ještě dnes může být jízdní kolo spojováno s pocity chudoby, které tu dobu charakterizovaly. „Lidé nad padesát let většinou kolo odmítají, ale mladší generace si ho oblíbily,“ říká Naybis Diazová-Labautová, majitelka VeloCuba, jedné z mnoha agentur, které kola opravují a půjčují. Dodává, že kolo je vhodnou alternativou k veřejné dopravě, která je často považována za nedostatečnou.

VeloCuba také nabízí turistům projížďky s průvodcem. Má vlastní park 40 moderních kol. Všechna byla zakoupena od zahraničních turistů, protože ta kola, která se prodávají na Kubě, jsou čínské modely špatné kvality, vysvětluje Naybis Diazová-Labautová.

Podle majitelky VeloCuba má bicykl v Havaně před sebou slibnou budoucnost. Na venkově však není tolik populární. Na cyklisty dosud číhají mnohá nebezpečí mezi starými automobily, které špatně brzdí, nejsou tu jízdní dráhy pro cyklisty a řidiči nejsou poučeni, říká.

„V Havaně je obtížné a náročné šlapat na kole,“ svěřuje se Jake Lester, milovník výletů na kole, který přicestoval z Massachusetts na severovýchodě Spojených států. „Musíte dávat velký pozor na to, co se děje kolem vás!“ dodává Američan, který tři měsíce studoval na Kubě.

Autor:

Nejčtenější

VIDEO: Na co zírá mašinfíra. Velkolepá podívaná na trase z Košic do Prahy

Výhled z lokomotivy Siemens Vectron společnosti Regiojet v čele vlaku RJ 1012...

Nový seriál iDNES.cz zahajujeme přelomovým videem českého internetu. Jako vůbec první jsme natočili kompletní cestu...

VIDEO: Žebřík do nebe. Nová atrakce v Rakousku pro milovníky adrenalinu

V rakouských alpách postavili „žebřík do nebe“

Rakouskou oblast Gosaukamm znají hlavně horolezci. Nově si tu mohou všichni zájemci o dobrodružství vychutnat výstup po...

VIDEO: Kyslík jen za příplatek. Vtipná instruktáž rozesmála cestující v letadle

Vtipná palubní posádka bavila celé letadlo

Bezpečnostní instrukce patří k nejnudnější části cestování před vzletem letadla. Zpříjemnit pasažérům dlouhou chvíli se...

Vědci našli tajemství úspěchu Vikingů na moři. Lodě utěsňovali dehtem

Kvalitní lodě umožnily Vikingům daleké objevitelské cesty, v průběhu kterých...

Za nevídanými dobyvatelskými úspěchy Vikingů, severských nájezdníků, stály jejich pověstné štíhlé lodě. Rychlé, dobře...

Blesk nepotřebujete. Zaručené tipy jak udělat parádní fotografii v noci

Poměrně ojedinělý záběr na zasněžený Karlův most je fotografován časně ráno,...

Noční fotografování má mnoho kategorií, disciplín a podob. I když jde o poměrně náročnou disciplínu, o to více budeme...

Další z rubriky

VIDEO: Jágr trénuje na elektrokole. Zbývá kousíček, komentuje kariéru

Jágr objevil kouzlo elektrokola a je z něj nadšený.

Hokejista Jaromír Jágr se chystá na novou sezónu. Součástí jeho tréninků je i jízda na koloběžce, v létě si navíc v...

Pohoda v údolí i strmé výjezdy. Projeli jsme cyklistický ráj v Tyrolsku

Nečekané setkání v horách vysoko nad údolím Kaiserwinkl

Pot po dlouhém souboji s bezmála tisícimetrovým převýšením pálí v očích, ale nečekaně se stává lákadlem pro koně, kteří...

Kde je víc studánek než lidí. Opuštěným hřebenem Bílých Karpat na kole

Západ slunce na Velké Javořině

Česko-slovenské pohraniční pohoří se může pochlubit unikátní přírodou horských luk, bukových lesů a vápencových skal....

Najdete na iDNES.cz