Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Klínovec nabízí razantní jízdu i rekreační svezení

aktualizováno 
Při příchodu z parkoviště vypadá krušnohorské zimní středisko Klínovec jako jiná velká horská centra. Za orientační mapou je vidět třísedačková lanovka, bar a široká spodní část Dámské sjezdovky. Další části střediska ale vrátí lyžaře do českých poměrů.

Třísedačková lanovka na Klínovci patří k nejmodernějším, má kapacitu 1400 lidí za hodinu | foto: Martin StolařMF DNES

popisek SOUTĚŽ
vyhrajte 10 skipasů do skiareálu Klínovec

O mikulášském víkendu počasí lyžařům příliš nepřálo. Na Klínovci museli jezdit v mlze, občas jim obličej smáčel padající sníh. Výhodou byly lanovky a vleky bez front a na počátek sezony kvalitně nasněžené sjezdovky. "Letos jsme zasněžovací systém posílili o dvacet procent," řekl iDNES.cz správce Skiareálu Klínovec Martin Píša.

2 lanovky, 10 vleků, 10 km sjezdovek: jeden skipas

O celé zimní středisko se dělí tři provozovatelé - Skiareál Klínovec, TJ Klínovec, a také město Jáchymov, které pronajímá jednosedačkovou lanovku. Pro celé středisko, které v plném provozu nabízí dvě lanovky, deset vleků a přes deset kilometrů sjezdovek, ale platí jeden společný skipas.

Nejdelší, dva a půl kilometru dlouhá Jáchymovská sjezdovka, byla ještě o víkendu uzavřena, a tak si lyžaři užívali nejdelší jízdu na 1350 metrů dlouhé Dámské sjezdovce. Její charakter odpovídá názvu, jedná se o mírnou, turistickou sjezdovku bez zákeřných míst, s výjimkou zúžení před dojezdem na louku u dolní stanice třísedačkové lanovky. Tam má řada návštěvníků bohužel tendenci zastavit, ať už proto, aby si vychutnali širokou pláň v posledním úseku sjezdovky, nebo skoky na připravených hromadách sněhu pod lanovkou.

Kromě modrých turistických nabízí Klínovec především čtyři červené sjezdovky v délce od 180 do 460 metrů. Také jediná černá sjezdovka U Zabitýho má v rozporu se svým názvem charakter spíše červené a není nijak extrémní. Na Klínovci nicméně patří k nejobtížnějším a podcenit se ji nevyplácí. O tom se o víkendu přesvědčila německy mluvící lyžařka, kterou na dojezdu zachytila až bezpečnostní síť. Vyvázla bez zranění.

Klínovec

Německy mluvící turistka, která pod sjezdovkou u Zabitýho zastavila až v ochraných sítích

Nebezpečná místa

Červené bezpečnostní sítě jsou na místech, kde nejvíce hrozí vylétnutí lyžaře ze sjezdovek. "Máme nataženo několik kilometrů bezpečnostních sítí a veškeré prvky na sjezdovce jsou obalené matracemi," uvedl správce Martin Píša.

Kromě sítí jsou ale někde podél sjezdovek ploty z dřevěných kuláčů. K těm je třeba mít respekt, protože se jim nedá, na rozdíl od stromu, v případě problémů vyhnout. Opatrnosti je třeba také v místech, kde sjezdovky přetíná takzvaný traverz, který umožňuje přejíždět z jedné na druhou. Křížení nejsou značena, a chybí i značení místa, kde se přejíždí vlek.

Rozšíření sjezdovek versus ochrana přírody

Většinu sjezdovek v Česku trápí obvyklý problém s šířkou. "Byli bychom rádi, kdyby šlo sjezdovky rozšířit. Jednáme o tom s Lesy ČR, protože část pozemků je našich, ale z části využíváme i jejich pozemky. Podmínkou ale je zalesnit stejně velká místa, o které chceme sjezdovky rozšířit, takže musíme sehnat a zalesnit jiné pozemky. Je to dlouhý proces," vysvětlil Píša.

"S ochránci je to podobné. Jsou tu vyznačené ptačí rezervace, krajinné prvky. Vše podléhá režimu, který se musí dodržovat. Sjezdovky máme široké od 25 do 50 metrů, což ale v dnešním trendu není úplně ideální," dodal.

Klínovec

Ubylo úrazů

Správce areálu si naopak pochvaloval, že většina lidí stále více používá helmy. U dětí je mívá až 80 procent. "Ubylo těžkých úrazů hlavy, i když loni jsme tu měli případ, kdy dítě bez helmy proletělo vedle bezpečnostní sítě do lesa a skončilo s těžkým poraněním hlavy, " řekl Martin Píša.

Také úrazy páteře nejsou podle něj tak časté jako v minulosti. Zejména snowboardisté se už často chrání používáním krunýřů. "Úrazy ale zcela nezmizí, je tu snowpark a rampa, a tam se občas něco stane," dodal Píša.

Na snowboardisty je ale mnohem více zaměřeno nedaleké středisko Neklid, které v neděli teprve zahajovalo provoz. Podle údajů z webových stránek zatím jezdí jediný vlek. "Pokud napadne ještě 10-15 centimetrů, pustíme do parku rolbici a připravíme nějaký rails," slibují na stránkách provozovatelé areálu.

Na Neklidu je celkem šest vleků a pět sjezdovek, z nichž nejdelší měří 1200 metrů. K hlavním tahákům patří ale zejména bohatě vybavený snowpark s řadou překážek.

Nejmodernější je třísedačková lanovka

Lyžař nebo snowboardista musí na Klínovci počítat s tím, že většinu sjezdovek obsluhují talířové vleky. Pokud si chce při cestě na vrchol sednout, pak využije především nejnovější třísedačkovou lanovku, která začíná u hlavního neplaceného parkoviště a má kapacitu 1400 lidí za hodinu.

Druhá, jednosedačková lanovka z Jáchymova, patří k těm letitým. Také její přepravní možnosti nejsou z nejvyšších. Za hodinu vyveze 240 lyžařů a snowboardistů.

Příjemné jsou ceny v restauracích. Například v té poblíž druhé kasy se dá pořídit polední menu za 70-75 korun. Ostatní jídla pak stála kolem 100-120 korun. Za krušnohorskou bramborovou polévku zaplatil zájemce 25 korun. V tomto případě se jednalo o soukromý podnik.

Ceny nejsou výrazně vyšší ani u vleků, kde zařízení patří provozovateli a ten je pronajímá. "Pro letošní sezonu jsme se věnovali zlepšení stravovacích služeb," uvedl správce Píša.

Klínovec

Klínovec

Klínovec

Jaké lanovky, vleky, ale i sjezdovky jsou na Klínovci v provozu, můžete zjistit ze zdařilé interaktivní mapy střediska na webových stránkách zima.klinovec.cz. Najdete tady také ceny, tipy na ubytování a v neposlední řadě pravidla bezpečného chování na sjezdovkách.

Klínovec

Nadmořská výška: vrchol 1224 m
Počet lanovek a vleků:  2/10
Celková délka tratí: 10,1 km
Přepravní kapacita: 7390 lidí za hodinu
Zasněžování: 80%
Ceny v hlavní sezoně v Kč - dospělý / dítě:
celodenní 530 / 400
šestidení 2490 / 1750


Klikněte na interaktivní mapku skiareálu

Ve spolupráci s RWE – energie českého lyžování



Nejčtenější

Sovětské mapy světových měst byly jako Wikipedia a Google Maps v jednom

Sověti byli pečliví: takhle detailně zmapovali New York (vpravo) a přístavní...

Podle sovětských civilních map vlastních oblastí se spolehlivě bloudilo. A to byl záměr, měly totiž mást Západ i za...

Hitparáda turistických přešlapů. Čím zaručeně naštvete místní obyvatele

Turista si užívá krmení volně žijících hyen v Hararu v Etiopii.

Chtějí toho vidět co nejvíc a v neposlední řadě jsou důležitým zdrojem příjmů. Z pohledu místních obyvatel jsou však...



Nejkrásnější partie Krounky. Parádní výlet s ferratou, kterou zvládnou i děti

Krounka v Otradově

Doslova pohlazením po duši je putování údolím říčky Krounky na Chrudimsku. Nejhezčí pasáž pojmenovaná Šilinkův důl je...

Les nad Kateřinkami ukrývá tajemný pomník. Nikdo neví, kdo ho vztyčil

Vojtěch Mai objevil žulový pomník, který ve stráni nad Kateřinkami stojí...

Nikdo neví, proč tam je, ani kdo ho nechal postavit. Přitom ve stráni nad libereckými Kateřinkami stojí odhadem dobrých...

Český skialpinista nepřežil 300 metrů dlouhý pád ve Vysokých Tatrách

V Nízkých Tatrách zahynuli dva skialpinisté z Česka (26. listopadu 2017)

Český skialpinista ve čtvrtek nepřežil dlouhý pád ve Vysokých Tatrách na Slovensku. Informovala o tom horská záchranná...

Další z rubriky

Rekordní lavina v Krkonoších: za 48 vteřin se utrhlo 50 tisíc tun sněhu

Archivní fotografie lavinového neštěstí v Krkonoších v roce 1968.

Přesně před padesáti lety se odehrálo největší lavinové neštěstí v moderní historii Krkonoš. Kolem poledne 20. března...

Lyžování v Alpách, kde budete jako doma. Zillertal máme doslova za humny

Hochfügen. Když vyjde počasí, tak je to pohádka.

Zatímco Vídeňáci jezdí do Zillertalu hlavně za dobrým jídlem, pro české lyžaře má tyrolské údolí ještě jinou devizu....

Strana řekla, tak to tak bude. V Číně se učí lyžovat 300 milionů soudruhů

Jihočínské lyžařské středisko Si-ling je nejluxusnějším lyžařským centrem v...

Pchjongčchang 2018 je minulostí, o slovo se hlásí zimní olympiáda Peking 2022. A Čína má ambiciózní plán – chce naučit...

Najdete na iDNES.cz