Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Měnící se klima zpomaluje lety, zjistili američtí vědci

aktualizováno 
Je známým faktem, že dlouhé lety ze západu na východ trvají kratší dobu než lety opačným směrem. Letadla ve vysokých vrstvách atmosféry totiž při letech na východ „popohání“ (a směrem na západ naopak brzdí) silný vítr, tzv. jet stream čili tryskové proudění. To vzniká na rozhraních velkých atmosférických mas s rozdílnou teplotou.
Letadlo - ilustrační foto

Letadlo - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Tryskové proudění se vyskytuje především mezi 30° až 50° severní a jižní šířky. Zasahuje tedy do nejfrekventovanějších letových tras – atlantické z Evropy na východní pobřeží USA a pacifické ze západního pobřeží USA do Asie.

Vědci z Oceánografického institutu ve Woods Hale (WHOI) a z Wisconsinské univerzity nyní zjistili, že se tryskové proudění mění a jde podle nich o důsledek globálního oteplování. Hannah Barkleyovou, jednu z autorek projektu, podle britského listu Daily Mail k výzkumu inspirovala jedna z cest z havajského Honolulu do USA. Uvědomila si totiž, že let byl kratší než obvykle. „Jako první mě napadlo, jaký byl asi ten den vítr ve vysokých letových hladinách,“ říká její kolega a vedoucí projektu Kris Karnauskas.

Vědci pak z databáze Národního úřadu pro oceán a atmosféru (NOAA) zjistili, že onoho dne byl polární jet stream mimořádně silný. Zpomalování a zrychlování tryskového proudění je způsobeno změnami teplot oceánů zejména v rovníkové oblasti a mění se v průběhu roku. Vědecký tým však zjistil, že výkyvy jsou stále extrémnější.

Výzkumníci si vyžádali také záznamy o délce letů čtyř amerických leteckých společností, které provozují lety mezi Honolulu a městy na západním pobřeží USA, a porovnali data za posledních 20 let. Zjistili, že délky letů naprosto přesně odpovídají rychlosti tryskového proudění v daném období. Rovněž si ověřili, že zpomalení letů při cestě z východu na západ je větší než zrychlení při cestě opačným směrem.

Začarovaný kruh: delší let, více paliva, více emisí, více změn

Například pokud se let na východ kvůli větru zkrátí o deset minut, let opačným směrem proti stejně silnému větru cestu se prodlouží o jedenáct minut. Rozdíly se tedy nevynulují a celková doba, kterou letadla stráví ve vzduchu, se pomalu zvyšuje.

A v tom je problém. Čím delší dobu totiž letadlo ve vzduchu stráví, tím více spálí paliva a vyprodukuje více skleníkových plynů, které vedou k dalším klimatickým změnám. A v důsledku k dalšímu prodloužení času letů.

Patrick Smith, dopravní pilot a letecký publicista, však upozorňuje, že z růstu objemu emisí nelze vinit jen leteckou dopravu. „Komerční letecká přeprava je zodpovědná za méně než čtyři procenta emisí skleníkových plynů.“

Nic to však nemění na tom, že prodlužování letů, byť by šlo i o krátké časové úseky v rozmezí několika minut, vede k velkému nárůstu emisí. Tým z WHOI a Wisconsinské univerzity vypočítal, že kdyby se jen lety z a do USA prodloužily o uvedenou minutu na každý zpáteční let, znamenalo by to, že letadla ročně stráví ve vzduchu o 300 tisíc hodin navíc. To znamená značný nárůst spotřeby paliva, nákladů a také emisí skleníkových plynů, hlavně oxidu uhličitého.

Aerolinky podle vědců zatím tento jev příliš nebraly v potaz při plánování letů (vyhnout se mu do jisté míry dá například úpravou letové trati nebo volbou takové letové hladiny, kde není protivítr tak silný). O omezení spotřeby paliva, a tím pádem o ušetření nákladů i o snížení emisí, však usilují i výrobci letadel a jejich součástí, zejména motorů.





Nejčtenější

Jezero Como patří k těm lokalitám, kam se dá z Česka snadno zaletět na víkend....
Kam létat v zimě: k moři v Maroku se dá dostat už za pětistovku

Nebe nad Evropou nikdy nebylo tak plné, ceny za leteckou dopravu tak nízké a pro cestovatele z Česka se nově přibližují i některé destinace, do kterých...  celý článek

Petrova bouda v Krkonoších už zvenčí opět vypadá jako horská chalupa...
VIDEO: Krkonošská Petrovka už vypadá jako horská bouda, je pod střechou

Petrova bouda na hřebenech Krkonoš, kterou před šesti lety zničil požár, už znovu vypadá jako horská chalupa. Přes léto dostala dřevěná okna a střechu. Zima...  celý článek

Na západě Francie se můžete přes Airbnb ubytovat třeba v letadle.
Recept na nudu na cestách. Noc v letadle, věži či perníkové chaloupce

Sdílená ekonomika nerezonuje jen v oblasti služeb pro přepravu osob, ale také na poli krátkodobého ubytování. Celosvětová platforma Airbnb získává stále více...  celý článek

Kotelský potok pramení ve Velké Kotelní jámě nedaleko Vrbatovy boudy a táhne se...
Vodí turisty na zapomenuté stezky Krkonoš, zná cesty budařské i dřevařské

Jana Tesařová v Krkonoších rozplétá pavučinu horských pěšin, svážnic, stezek a zanikajících chodníků. Pronikla až do míst, o kterých se návštěvníkům hor ani...  celý článek

Tak samozřejmě, polévání slečen v bikinách šampaňským je přesně to, o čem muži...
Ostrov bude plný sexu, drog a alkoholu, láká na svou dovolenou agentura

Neomezený sex, dvě dívky denně, vstřícný postoj k drogám, alkoholu a jídla, co hrdlo ráčí. Čarokrásné pláže, party na jachtě. Ony čtyři dny na soukromém...  celý článek

Další z rubriky

V Kerkyře na Korfu je nejmenší přistávací ranvej v jižní Evropě
VIDEO: Káva a letadla nad hlavou. Provoz na nejkratším letišti Evropy

Na Korfu je nejmenší přistávací ranvej v jižní Evropě. Piloti musí mít speciální výcvik, neboť z jedné strany je moře a z druhé nejvyšší hora Korfu...  celý článek

Zbytky táborových baráků zarůstají, tím více z nich mrazí. Tady trávily léta...
Zapomenutý koncentrák na kraji Evropy. Stíny komunismu v deltě Dunaje

Dunajská delta je proslulá romantickými zákoutími slepých vodních ramen či tisícovými hejny mnoha druhů ptáků. Území do dnešních dnů značně izolované a...  celý článek

Pohled z Ostré na hřeben mezi Ostrou a Zadnou ostrou
Podzimní ráj bez lidí. Projděte si nejhezčí celodenní túru ve Velké Fatře

Slovenské pohoří Velká Fatra je opravdu velké. Naplánovat tady jednodenní výšlap, který by ukázal tyto pusté a divoké hory v celé své kráse není jednoduché....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.