Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kláštery Meteora: místo, které spojuje nebe se zemí

aktualizováno 
Eroze pískovcových skal vytvořila během miliónů let ve středním Řecku v Thesálské rovině mohutný komplex skalních věží zvaných Meteora. Na vrcholcích skal tu bylo postaveno 24 klášterů. Ty se staly domovem pro mnichy, kteří zde vedli poustevnický a asketický život.

Kláštery Meteora se vypínají na vrcholcích skal | foto: Profimedia.cz

Kláštery se vypínají na vrcholcích skalnatých věží až 400 metrů nad Thesálskou rovinou. Podle geologů se tyto útvary objevily asi před 60 miliony let v třetihorách a vznikly mimo jiné i díky zemětřesení. Skalní pilíře jsou z hnědého pískovce.  

Kláštery Meteora, Řecko

Rozsáhlý komplex skalních věží byl plný jeskyní, kam se již od 11. století usazovali mniši a poustevníci.

První kláštery začaly na nepřístupných vrcholcích skal vznikat ve 14. století. Největší úspěchy zažili mniši během 15. a 16. století. Pak se ale začala mnišská komunita zmenšovat. Během druhé světové války byly kláštery bombardovány a mnoho cenných věcí ukradeno.

Kláštery Meteora, Řecko

Prvním stavitelem klášterů v Meteoře byl Athanasios. Mnich začal budovat na jedné z vysokých skal klášter, kterému se začalo říkat Megalon Meteoron, tj. velký klášter vznášející se ve vzduchu. Dnes se klášter využívá jako muzeum. V 16. století tu už stálo celkem 24 klášterů. Dnes bydlí mniši pouze v šesti z nich. V klášterech je k vidění mnoho vzácných nástěnných fresek, ikon a relikvií.

Mniši žili v klášterech, a to často bez přístupové cesty. Po dostavení kláštera bylo totiž strženo lešení. Pokud chtěli mniši klášter opustit, tak to bylo v koši nebo síti spouštěném na laně pomocí kladky. Stejným způsobem se do klášterů dopravovaly také potraviny. Dnes už jsou ale ke klášterům vytesány schůdky. V roce 1988 byla Meteora zapsána na seznam UNESCO.

Kláštery Meteora, Řecko

UPOZORNĚNÍ: K návštěvě klášterů je nutné vhodné oblečení. Ženy musí mít sukně, které jim zakryjí kolena, muži dlouhé kalhoty. Všichni musí mít zahalená ramena. Pokud si toto oblečení zapomenete, je možné si je vypůjčit u pokladny v klášterech. 



Nejčtenější

VELKÝ TEST ELEKTROKOL: Špatné už nekoupíte, jsou jen dobrá a výborná

Test elektrokol - Full

Redakce iDNES.cz testovala spolu s cyklistickým magazínem Elektrokola a servisem a prodejcem ekolo.cz vzorek elektrokol...

Zakázaná místa lákají zvědavce, někteří se však z dobrodružství nevrátí

Turistka spadla ze skály v lomu Velká Amerika.

Lidé často zbytečně riskují, když chodí na místa se zákazem vstupu. Lezou do zatopených lomů, šplhají na komíny nebo se...



GLOSA: Kolo Favorit je opravdu legenda. Ale ze zoufalství

Výstava Fenomén Favorit v Národním technickém muzeu

Není legenda jako legenda. Některé věci si připomínáme zaslouženě pro jejich výjimečnost. Jiné se staly legendárními z...

Plasty v oceánech jsou globální katastrofa, řekl hrdina úklidu v Rozstřelu

Spoluzakladatel projektu Trash Hero Jan Bareš v diskusním pořadu iDNES.cz...

Thajský ostrov Lipe pomalu zaplavovaly odpadky v době, kdy tam žil Jan Bareš s kamarády. Jednoho dne se rozhodl...

Lekce z dějepisu za tisícovku. Otestovali jsme hrady a zámky pro rodiny

Zámek Telč

Dopřejte si v létě kromě koupání i atraktivní výlet do historie. MF DNES navštívila patnáct památek, aby zjistila, jaké...

Další z rubriky

Pozor na GPS navigace. Kvalitní mapu si vytvoříte i ve své hlavě

Čtení map a orientace v terénu bývala základní dovedností, které jsme se učili....

K orientaci v neznámém prostoru jsme donedávna používali papírovou mapu a buzolu. Dnes má skoro každý GPS navigaci. Ten...

Nejnavštěvovanější polské destinace. Místa, která byste neměli vynechat

Wawel je nízký vrch v Krakově na levém břehu Visly, na němž stojí Královský...

První místo v žebříčku nejnavštěvovanějších polských destinací asi nikoho nepřekvapí, další už ano. V první desítce...

Poslední průsmyk: Trabanty se vyšplhaly do pěti tisíců a přejely Himálaj

Najednou maluch zaječí a vyrazí do proudu. „Co ten blázen dělá?!“ Maluch se rve...

Vybojovali jsme výškový rekord dvoutaktního auta, přejeli dvě pětisícovky, utkali se s prachem, blátem, deštěm, sněhem,...

Najdete na iDNES.cz