Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Když nejede vlak, může za to listí

  11:38aktualizováno  11:38
Možná jste znali tu Skoumalovu písničku o starém pánovi, který poslouchá staré desky a vzpomíná na prvorepublikové časy: ''…ráno si vzal čistý ponožky, zajel si do Paříže bez doložky…'' Tak na tento verš jsem si vzpomněl při nedávném výletu Eurostarem z Londýna do Paříže (Eurostar je název společnosti, která provozuje vlakové spojení mezi Londýnem a Paříží a Londýnem a Bruselem). Stručně řečeno, cesta totiž probíhá asi takto: ráno sednete na metro (samozřejmě poté, co jste si doma vzali čisté ponožky) a dojedete do stanice Waterloo, kde jste informováni o tom, že kromě dalších linek metra, příměstské a meziměstské dráhy, můžete přesednout také na ''European services''. Načež tak učiníte, uvelebíte se v Eurostaru, dle libosti se začtete či zaposloucháte do muziky ve sluchátkách, a za tří hodiny vystupujete na Gare du Nord v Paříži.

Pro toho kdo ví, jakou konkrétní náplň dávají pojmu ''železniční přeprava'' České dráhy, je cesta Eurostarem sama o sobě určitě zážitkem.  Říkal jsem si, že určitě bude stát za to o této cestě něco napsat.  Později mi však došlo, že vlastně téměř není o čem psát - všechno funguje tak, jak má, a najednou mě to začalo připadat úplně normální.  Začal jsem si říkat, proč by tomu vlastně mělo být jinak - vždyť co je na tom, provozovat nějakou vlakovou linku tak, aby se v ní lidi cítili normálně…

Ale přece jenom si lze všimnout, že není všechno tak úplně dokonalé - existuje totiž rozdíl mezi rychlostí vlaku v Anglii a rychlostí vlaku na kontinentě.  V Anglii totiž Eurostar díky stavu místní železnice není jaksi schopen předvést to, co umí.  Tím už ale opouštím téma Eurostaru a dostávám se k britské železnici jako takové - tady je rozhodně o čem psát, takže aspoň krátce. 

Opominu nedávný železniční chaos který je stále žhavým tématem - to je dočasný stav způsobený důkladnou kontrolou a opravou většíny tratí po nedávném vykolejení expresního vlaku na severu Londýna.  Pokud tedy panuje stav normální, tak ale stále platí, že jsou železniční společnosti ostře sledovány a musí čelit docela silnému mediálnímu tlaku na dokonalost služeb (oni jsou totiž Britové tak nějak posedlí tím, aby služby - myslím teď obecně - byly dokonalé…bohužel se jim to však většinou jaksi nedaří realizovat).  Takže někdy bývá docela zábavné sledovat, jak se publicisté do železnice trefují a jak se naopak železniční společnosti brání a vymlouvají. 

Jednou z nejčastěji používaných (a dle mého názoru nejkomičtějších) výmluv, proč je vlak zpožděn či zrušen, je ''listí na trati''.  O tom jsem si opravdu nejprve myslel, že jde o nějakou srandu - avšak v podzimním období je spadané listí opravdu tím nejmocnějším pánem na britské železnici a časy odjezdů a příjezdů vlaků se zdají být určovány zejména tímto faktorem.  Někdy to vede k vášnívým debatám na stránkách zdejšího tisku. 

Rozzlobený čtenář například píše: ''Nedávno jsem byl na služebních cestách ve Finsku a v Německu a v obou případech jsem hodně cestoval vlakem.  Nikde jsem nezažil žádná zpoždění, i když to bylo v době, kdy ze stromů padá listí.  Díval jsem se pozorně, ale nevšiml jsem si toho, že by Evropa byla zrovna nějakou bezlesnou pouští - předpokládám tedy, že i na kontinentě padá ze stromů listí.  Nechápu tedy, čím je naše listí tak vyjímečné, že činí Railtracku (společnost mající na starosti údržbu tratí) téměř nepřekonatelné obtíže.'' A tak dále.  Ještě že tady nesněží…Jiným častým důvodem, proč konkrétní vlakový spoj musí být zrušen, bývá to, že náhle není k dispozici žádná posádka, která by vlak obsluhovala.

Ale abych moc nekritizoval a abych vše uvedl do správných souvislostí - mluvíme o spojích často frekventovaných (pro příměstskou dopravu ani nemusíte znát jízdní řád - stačí přijít na nádraží a během chvilky něco jede), o vlacích čistých a pohodlných, a o personálu, který je umytý, upravený, nesmrdí, je slušný a ochotný.  Prostě vlak je použitelný kulturní dopravní prostředek pro normální lidi a ne něco, čeho byste se museli štítit. 

My se sice považujeme za tzv. kulturní národ, ale někdy mi připadá, že nevím jak jsme na to vlastně přišli - rozhodně jsme smyslu pro kulturu moc nepobrali, pokud jde o hromadné cestování, údržbu veřejných prostor apod…Ale to by zase bylo o něčem jiném.  Já jsem chtěl jenom napsat něco o Eurostaru a o tom zákeřném listí, co padá na trať…

 

Autor:



Nejčtenější

Sovětské mapy světových měst byly jako Wikipedia a Google Maps v jednom

Sověti byli pečliví: takhle detailně zmapovali New York (vpravo) a přístavní...

Podle sovětských civilních map vlastních oblastí se spolehlivě bloudilo. A to byl záměr, měly totiž mást Západ i za...

Hitparáda turistických přešlapů. Čím zaručeně naštvete místní obyvatele

Turista si užívá krmení volně žijících hyen v Hararu v Etiopii.

Chtějí toho vidět co nejvíc a v neposlední řadě jsou důležitým zdrojem příjmů. Z pohledu místních obyvatel jsou však...



Nejkrásnější partie Krounky. Parádní výlet s ferratou, kterou zvládnou i děti

Krounka v Otradově

Doslova pohlazením po duši je putování údolím říčky Krounky na Chrudimsku. Nejhezčí pasáž pojmenovaná Šilinkův důl je...

Les nad Kateřinkami ukrývá tajemný pomník. Nikdo neví, kdo ho vztyčil

Vojtěch Mai objevil žulový pomník, který ve stráni nad Kateřinkami stojí...

Nikdo neví, proč tam je, ani kdo ho nechal postavit. Přitom ve stráni nad libereckými Kateřinkami stojí odhadem dobrých...

Český skialpinista nepřežil 300 metrů dlouhý pád ve Vysokých Tatrách

V Nízkých Tatrách zahynuli dva skialpinisté z Česka (26. listopadu 2017)

Český skialpinista ve čtvrtek nepřežil dlouhý pád ve Vysokých Tatrách na Slovensku. Informovala o tom horská záchranná...

Další z rubriky

Žlutý cirkus v Indii. Bez trabantů, ale s Leninem na každém kroku

Lenin vypouští své draky...tento kout Indie je zkrátka rudý - ovšem v mnoha...

Posádka žlutého cirkusu přistála v Indii, ale žlutý cirkus stále nemá. Jejich dva trabanti, maluch a jawa 250 se stále...

Nový hit v Bratislavě. Lidé se mohou projít po římse ve výšce 85 metrů

Nová atrakce s názvem Skywalk na mostě SNP v Bratislavě

Novou a originální vyhlídku na Bratislavu si můžete užít z římsy restaurace UFO na mostě SNP v Bratislavě ve výšce 85...

Apokalypsa v dinosvětě: Největší Jurský park minulosti postraší i pobaví

Obří monstra před lety děsila návštěvníky, nyní hnijí v lese a člověk by nad...

Obří monstra před lety děsila návštěvníky, nyní hnijí v lese a člověk by nad nimi spíš zaplakal. Podívejte se na fotky...

Najdete na iDNES.cz