Karneval se podobá spíše reklamní kampani

Vystoupení řady škol samby, které soutěží na karnevalu v Riu de Janeiru, ovlivnili sponzoři. Tance a zpěvy se v řadě případů podobaly spíše reklamní kampani. Podle kritiků tak proslulý brazilský karneval získává nový, komerčnější ráz. Ačkoli podle pravidel je reklama na soutěži škol samby zakázaná, obchodníci a politikové, kteří nyní začínají skupiny čítající stovky hudebníků a tisíce tanečníků financovat, stále více diktují předváděná témata.

Například jedna z nejtradičnějších skupin Mangueira zahrnovala ve svém procesí také 20 dívek oblečených v zelených uniformách brazilské telefonní společnosti Embratelu. "Domnívám se, že budou reklamy velice brzy povoleny, protože je dnes využívá každý. Pomáhají totiž školám samby přežít," tvrdí jeden ze zástupců Mangueiry. Rozpočty vystupujících skupin v současnosti dosahují miliónů dolarů.
    

Každoroční karnevalové veselí neprobíhá pouze v Riu, ale také v dalších městech. Druhé nejpopulárnější oslavy hostí severovýchodní město Recife, kde letos podle televizní stanice Globo kráčelo v jediném průvodu rekordních 1,3 miliónu účastníků.

Kritikové tvrdí, že karneval se čím dál více odchyluje od svých kořenů, přičemž tento proces podle nich začal již přesunutím průvodů z ulic města na účelově postavenou promenádu sambadrom. "Karneval teď připomíná reklamní kampaň," zlobí se Celso de Andrade, organizátor nezávislého průvodu ulicemi, jehož účastníci tančí, zpívají a popíjejí většinou bez kostýmů. Andradovi se rovněž nelíbí, že si řada chudších obyvatel nemůže vstupenku na oslavu dovolit - 3,50 dolarů za nejlevnější lístek totiž odpovídá částce, s níž některé brazilské rodiny vystačí týden.
  

Slavný brazilský karneval začal v pátek, kdy klíče od Rio de Janeira převzal 140kilový král karnevalu "Momo". Organizátoři oslav očekávají letos rekordních 370.000 návštěvníků, kteří by měli v Brazílii utratit 130 miliónů dolarů. Velká část výdajů účastníků karnevalu přitom obvykle padne na kostýmy, jejichž cena často převyšuje 100 dolarů.