Kamionům pomohla do tunelu policie

  11:18aktualizováno  11:18
Dopravní chaos u tunelu pod Mont Blankem skončil. Za policejního dohledu ráno projely touto spojnicí mezi Itálií a Francií první konvoje kamionů. Bezpečnostní síly v noci rozehnaly slzným plynem poslední stovky ekologických aktivistů, kteří vjezdu kamionů do tunelu od pondělního večera bránili.

Tisíce ochránců přírody a odpůrců automobilové dopravy zablokovaly v úterý ve francouzském Chamonix nájezdovou rampu do tunelu pod Mont Blankem. Podle policie se protestu zúčastnilo 2000 lidí, podle organizátorů jich bylo více než 5000.

Organizátoři blokády tunelu později sdělili, že jejich akce v úterý večer skončila. Dvě stovky demonstrantů ale pokračovaly až do zásahu policie v protestních akcích dál. Nikdo nebyl zraněn ani zadržen.

ÚTERÝ 25. června
Dopravní chaos pod Mont Blankem
Vjezd do tunelu byl v úterý možný pouze z území Itálie. Na francouzské straně ho v Chamonix blokovalo dva tisíce ekologických aktivistů. Protestovali proti tomu, že úřady povolily od půlnoci průjezd nejtěžším kamionům. Dopravní středisko v Lyonu doporučilo řidičům, aby k přejezdu přes Alpy používali tunel Fréjus.

Několik desítek aktivistů v bílých kombinézách potištěných zákazovými dopravními značkami s nápisem "kamiónům zakázáno", zahájilo v Chamonix protest už v pondělí večer.

Za provokaci označili fakt, že první velký kamión, který se s televizním štábem "na palubě" marně pokoušel přijet k tunelu, patřil belgické firmě. Požár v březnu 1999, při němž zahynulo 39 lidí, totiž vypukl v belgickém kamiónu, do kterého narazila další nákladní vozidla.

Aktivisté drželi stráž na přivaděči k tunelu po celou noc a na památku obětí požáru zapálili podél silnice ohně.

Spor o tunel
Po požáru v březnu 1999 byl tunel pod nejvyšší evropskou horou tři roky uzavřen. Po rozsáhlé rekonstrukci byl znovu zprovozněn letos začátkem března. Od 9. března ho mohou využívat osobní automobily a autokary a od dubna i lehčí kamiony. Návrat těžších kamionů 13. května provázely demonstrace ekologických aktivistů.

Znovuotevření tunelu nákladním automobilům se začátkem roku stalo předmětem sporu mezi Francií a Itálií, přičemž Řím se v této záležitosti dokonce obrátil až na Evropskou komisi. Itálie si stěžovala na ekonomické ztráty, které jí uzavření této cesty způsobuje.

Francie se hájila tím, že chce zajistit co největší bezpečnost dopravy, nakonec ale ustoupila. Francouzský ministr dopravy Gilles de Robien navrhl zavedení stálého monitoringu ovzduší a hlučnosti v údolí Chamonix.

Omezení v tunelu
Před požárem jezdilo denně tunelem v průměru 2100 kamionů. Stejně hustá nákladní doprava se zde však v nejbližší době nedá očekávat, neboť na příjezdové komunikaci z francouzské strany budou pokračovat rekonstrukční práce ještě tři roky. V tunelu je navíc z bezpečnostního důvodu pro kamiony zavedena doprava jen jedním směrem, který se každou hodinu střídá.

Ekologičtí aktivisté brání vjezdu nejtěžších kamionů do tunelu pod Mont Blankem. (25. června 2002)

Ekologičtí aktivisté protestují proti vjezdu nejtěžších kamionů do tunelu pod Mont Blankem (25. června 2002)

Autoři: ,

Nejčtenější

Otužilci se vydali na Sněžku ve spodním prádle, dolů je snášeli záchranáři

Sněžka (ilustrační snímek)

Sedm lidí, kteří se rozhodli zdolat Sněžku jen ve spodním prádle, snesli zpět dolů polští záchranáři. Otužilci se na...

Lidé zámek nechtěli, obec ale odolala milionům z prodeje a vítá turisty

Obyvatelé Police zámek nejdříve v majetku obce nechtěli. Památka se však...

Referendum v polovině 90. let dopadlo v Polici na Třebíčsku jasně. Více než osmdesát procent obyvatel obce rozhodlo,...

Jeskyně i podzemní továrny. Výlet do zapomenutého Moravského Švýcarska

Františčina huť v Josefově

Nejenom nejhlubší, ale zřejmě i nejhezčí v celém Moravském krasu je údolí mezi Křtinami a Adamovem. Krása zdejší...

Zaniklé tratě v Česku. Dráha pod Lysou horou nedostala šanci na přežití

Poslední vlak projíždí kolem nádraží Ostravice Řečice 11. ledna...

Ve 14. dílu Zaniklých tratí se vydáme mezi strmé svahy Beskyd. Podíváme se na dráhu, která musela ustoupit přehradě s...

Od Kanárských ostrovů po Kuvajt. Prověřené tipy na zimní dovolenou u moře

Pláž Pearl Beach v centru izraelského Ejlatu

Podzimní plískanice a chladné prosincové dny vybízejí k „útěkům“ do teplejších krajin. Přinášíme prověřené tipy, kde...

Další z rubriky

SLEPÁ MAPA: Kišiněv, Podgorica, Lisabon. Najdete velká města v Evropě?

Ilustrační snímek

Žijeme v srdci Evropy, ale nakolik opravdu známe kolébku západní civilizace? Otestujte si své znalosti a zkuste najít...

Marx a hákové kříže. Výstava ukazuje, jak si Němci zdobili vánoční stromky

Vánoční stromky se v minulosti zdobily všelijak, třeba i hákovými kříži. Takové...

Vánoční stromky se v minulosti zdobily všelijak, třeba i hákovými kříži. Takové ozdoby přitom kdysi bylo v Německu...

Od Kanárských ostrovů po Kuvajt. Prověřené tipy na zimní dovolenou u moře

Pláž Pearl Beach v centru izraelského Ejlatu

Podzimní plískanice a chladné prosincové dny vybízejí k „útěkům“ do teplejších krajin. Přinášíme prověřené tipy, kde...

Najdete na iDNES.cz