Kamionům pomohla do tunelu policie

  11:18aktualizováno  11:18
Dopravní chaos u tunelu pod Mont Blankem skončil. Za policejního dohledu ráno projely touto spojnicí mezi Itálií a Francií první konvoje kamionů. Bezpečnostní síly v noci rozehnaly slzným plynem poslední stovky ekologických aktivistů, kteří vjezdu kamionů do tunelu od pondělního večera bránili.

Tisíce ochránců přírody a odpůrců automobilové dopravy zablokovaly v úterý ve francouzském Chamonix nájezdovou rampu do tunelu pod Mont Blankem. Podle policie se protestu zúčastnilo 2000 lidí, podle organizátorů jich bylo více než 5000.

Organizátoři blokády tunelu později sdělili, že jejich akce v úterý večer skončila. Dvě stovky demonstrantů ale pokračovaly až do zásahu policie v protestních akcích dál. Nikdo nebyl zraněn ani zadržen.

ÚTERÝ 25. června
Dopravní chaos pod Mont Blankem
Vjezd do tunelu byl v úterý možný pouze z území Itálie. Na francouzské straně ho v Chamonix blokovalo dva tisíce ekologických aktivistů. Protestovali proti tomu, že úřady povolily od půlnoci průjezd nejtěžším kamionům. Dopravní středisko v Lyonu doporučilo řidičům, aby k přejezdu přes Alpy používali tunel Fréjus.

Několik desítek aktivistů v bílých kombinézách potištěných zákazovými dopravními značkami s nápisem "kamiónům zakázáno", zahájilo v Chamonix protest už v pondělí večer.

Za provokaci označili fakt, že první velký kamión, který se s televizním štábem "na palubě" marně pokoušel přijet k tunelu, patřil belgické firmě. Požár v březnu 1999, při němž zahynulo 39 lidí, totiž vypukl v belgickém kamiónu, do kterého narazila další nákladní vozidla.

Aktivisté drželi stráž na přivaděči k tunelu po celou noc a na památku obětí požáru zapálili podél silnice ohně.

Spor o tunel
Po požáru v březnu 1999 byl tunel pod nejvyšší evropskou horou tři roky uzavřen. Po rozsáhlé rekonstrukci byl znovu zprovozněn letos začátkem března. Od 9. března ho mohou využívat osobní automobily a autokary a od dubna i lehčí kamiony. Návrat těžších kamionů 13. května provázely demonstrace ekologických aktivistů.

Znovuotevření tunelu nákladním automobilům se začátkem roku stalo předmětem sporu mezi Francií a Itálií, přičemž Řím se v této záležitosti dokonce obrátil až na Evropskou komisi. Itálie si stěžovala na ekonomické ztráty, které jí uzavření této cesty způsobuje.

Francie se hájila tím, že chce zajistit co největší bezpečnost dopravy, nakonec ale ustoupila. Francouzský ministr dopravy Gilles de Robien navrhl zavedení stálého monitoringu ovzduší a hlučnosti v údolí Chamonix.

Omezení v tunelu
Před požárem jezdilo denně tunelem v průměru 2100 kamionů. Stejně hustá nákladní doprava se zde však v nejbližší době nedá očekávat, neboť na příjezdové komunikaci z francouzské strany budou pokračovat rekonstrukční práce ještě tři roky. V tunelu je navíc z bezpečnostního důvodu pro kamiony zavedena doprava jen jedním směrem, který se každou hodinu střídá.

Ekologičtí aktivisté brání vjezdu nejtěžších kamionů do tunelu pod Mont Blankem. (25. června 2002)

Ekologičtí aktivisté protestují proti vjezdu nejtěžších kamionů do tunelu pod Mont Blankem (25. června 2002)

Autoři: ,


Nejčtenější

Brány a soutěsky Strážovských vrchů. Neskutečný výlet pro milovníky skal

Panoramatický rozhled ze zříceniny Súľovský hrad

Skalní města bývají vyhledávaným cílem turistů. Súľovské skály vám pak k malebnosti přidají bonus v podobě...

Silný žaludek a trpělivost s sebou. Na co se připravit při cestě do Indie

Hmyzí trus a znečištěný vzduch zabarvily původně bílou hrobku Tádž Mahal v...

Do druhé nejlidnatější země světa míří na přelomu roku tisíce cestovatelů. Indie je pestrobarevná a hlavně...



Tísnivé pátrání po starém Bejrútu. Jak jsem si užil lekci pomíjivosti

Centrální čtvrt v Bejrútu byla tak zničená, že se zatím neví, co s ní.

Bejrútu a Libanonu se dříve říkalo Švýcarsko Blízkého východu, dnes však je bohužel pravdou opak. „Bejrút už není tím,...

Byl jsem ve všech zemích světa dvakrát, tvrdí cestovatelský rekordman

Babis Bizas na návštěvě Crozetových ostrovů v roce 2013

Řecký cestovatel Babis Bizas se na svou první cestu vydal v roce 1976 ve věku 22 let. Od té doby se v podstatě...

Trendy nejlepších restaurací světa. Co objevili čeští kuchaři na cestách?

Kachní prsa s kachními játry foie gras v La Verandě – inspirace ze Singapuru

Návštěva nejlepších restaurací světa je zážitek, na který se nezapomíná. Co všechno v nich hosty čeká, prozradí...

Další z rubriky

Tísnivé pátrání po starém Bejrútu. Jak jsem si užil lekci pomíjivosti

Centrální čtvrt v Bejrútu byla tak zničená, že se zatím neví, co s ní.

Bejrútu a Libanonu se dříve říkalo Švýcarsko Blízkého východu, dnes však je bohužel pravdou opak. „Bejrút už není tím,...

VIDEO: Okrasné pole v Číně zničili turisté. Kvůli selfie

Růžová tráva v Číně

Jen dva týdny trvalo, než se turistům podařilo zničit políčko s okrasnou pampovou trávou v čínské provincii Če-ťiang. V...

Kolo, surf i naháči. Podzimní dobrodružství v portugalském Algarve

Surf: vypadá to tak lehce, ve skutečnosti je to ukrutná dřina.

Na jihu Portugalska opadla spalující vedra a nastává ideální čas pro aktivní dovolenou. Do plážové provincie Algarve,...



Najdete na iDNES.cz