Kam letos vyrazí Češi na dovolenou?

  • 43
Více než tři a půl milionu obyvatel Česka letos vyrazí na dovolenou do zahraničí. Přesněji: má to být kolem 3.700.000 lidí! Tak si to aspoň dopředu spočítaly cestovní kanceláře. A současně se snaží odpovědět i na otázku, kterou si kladou také v desítkách tisíc domácností: Kam se pojede letos?

Některé odpovědi jsou dané předem. Stejně jako v minulých letech není pochyb o tom, že nejvíce našich turistů zamíří k moři. Chorvatsko, Itálie, místa, kam se dá dojet autem, jsou jednoznačným hitem.

Stálice Chorvatsko
Žebříček neochvějně vede Chorvatsko, každý rok se sem vypraví kolem milionu Čechů a Moravanů. Ti ho navíc dobře znají, jezdí sem už skoro sto let. Chorvatsko je nám blízké nejen vzdáleností, ale i jazykem.

Oblíbené Slovensko
Jedinou zemí bez moře, která se vtlačí mezi přímořské státy hned na špici, bude Slovensko. Mezi našinci je dovolenkovým cílem číslo dvě, hned po Chorvatsku.

Bulharsko - hit sezomy
Hitem sezony se letos opravdu stane Bulharsko, které se zřejmě poprvé prosadí mezi deset nejvyhledávanějších států. A samozřejmě zůstanou staré, osvědčené stálice, jako Španělsko a Řecko.

Lidé si začínají dopřávat luxus
Ale objevuje se i nový trend: "Obyvatelé Česka se začnou víc dělit na skupiny podle toho, kolik jsou ochotni za dovolenou zaplatit a jak aktivně ji chtějí strávit," říká odbornice na cestovní ruch Věra Kudynová.

Jinými slovy - končí doby, kdy všichni jezdili zhruba do stejných hotelů a dovolenou proleželi pod slunečníkem na pláži. Neprojevuje se to výraznou změnou turistických destinací, ale hlavně změnou požadavků. Mnozí lidé chtějí stále stejná místa, ale už vyšší standard. "Poptávka po ubytování se čtyřmi či pěti hvězdičkami je obrovská," říká k tomu Svatopluk Rada z Čedoku.

Dovolená na míru
Turisté také chtějí trávit dny volna jiným stylem. Jedou sice s cestovní kanceláří na místo vybrané podle katalogu, ale chtějí mít dovolenou šitou na míru, takže si nechají připravit individuální program. "Objevil se nový trend - aktivní dovolená. Lidé mají zájem o potápěčské kurzy v Egyptě a o golfové zájezdy," říká v této souvislosti Jozef Ftorek, mluvčí cestovní kanceláře Fischer.

Hitem je také ekoturistika, kdy lidé unavení celoroční prací chtějí vypnout mobily, odložit kravatu a žít v chýších kdesi na pokraji civilizace. Klasické poznávací zájezdy, tedy hrady a města, už tolik netáhnou. Lidé si přejí jít pěšky, raftovat, jet na kole, vyjet na výlet do dun. Přesto klasika - jako třeba Slovensko - zůstává.

"Na Slovensko jezdí často starší lidé. Rozhodují se podle příznivé ceny. Určitou roli zde hraje i strach, že se v jiných zemích nedomluví," říká Jaromír Beránek, ředitel analytické firmy Mag Consulting. Mladí lidé sem pak jezdí lézt po horách.

K moři i v zimě
Více Čechů než loni se letos uvelebí na plážích Kanárských ostrovů, Egypta a Tuniska. "Začalo to už v lednu, Češi objevili kouzlo letní dovolené v zimě," říká Jozef Ftorek. "Poznávačky" už tolik netáhnou, ale neplatí to úplně.

Letošní novinkou budou výlety do zemí EU. "Souvisí to s naším vstupem do unie. Prim budou hrát místa, kam létají nízkonákladové letecké společnosti. Například Londýn," říká Beránek. Mladší lidé si však takový výlet raději naplánují sami, než aby využili služeb cestovní kanceláře.

Čím dál, tím lépe...
A pak je tady ještě jeden trend. Stále více lidí chce letět na dovolenou někam dál, neboť zjistili, že mezi Řeckem na úrovni a Keňou není žádný rozdíl. Letošním hitem je Brazílie. Klasikou už je Keňa či Emiráty, Thajsko, Bali, Karibik.

O tom, kam Češi nakonec pojedou, rozhoduje hodně okolností. Nyní se k nim přidává i bezpečnost. Z průzkumů však vyplývají dvě konstanty - nejdůležitější je vždy cena a poslední slovo má vždy žena.

,