K cestování není příznivá doba

K cestování není příznivá doba. Proto v letošním roce vzroste turistický ruch ve světě jen o 1,5 procenta. Na jedné straně se snižuje růst celosvětové ekonomiky, na straně druhé panují obavy v reakci na útok teroristů ve Spojených státech. "Předpoklad růstu, s kterým jsme původně počítali, se pohyboval kolem tří až čtyř procent. Dnes čekáme růst o minimálně polovinu menší," prohlásila viceprezidentka Světové organizace cestovního ruchu Rocio Vasquezová. Organizace přitom růst cestovního ruchu měří na základě pohybu lidí.

K cestování není příznivá doba. Proto v letošním roce vzroste turistický ruch ve světě jen o 1,5 procenta. Na jedné straně se snižuje růst celosvětové ekonomiky, na straně druhé   panují obavy v reakci na útok teroristů ve Spojených státech. "Předpoklad růstu, s kterým jsme původně počítali, se pohyboval kolem tří až čtyř procent. Dnes čekáme růst o minimálně polovinu menší," prohlásila viceprezidentka Světové organizace cestovního ruchu Rocio Vasquezová. Organizace přitom růst cestovního ruchu měří na základě pohybu lidí.

Do Spojených států v loňském roce přicestovalo 50,9 miliónu turistů, což je 7,3 procenta všech příjezdů ve světě. "Turistika je vnímána jako luxusní činnost, kterou je možné odložit. Útok z 11. září však podkopal důvěru spotřebitelů, kteří se zrovna teď nedokáží rozhodnout, zda cestovat, anebo cesty odložit," podotkla Vasquezová, která je ministryní cestovního ruchu v Ekvádoru.

Vasquezová odhaduje, že by ze současné krize cestovního ruchu mohla nejvíce vytěžit Latinská Amerika, protože tato oblast je relativně vzdálena zemím Blízkého východu, kde je teď válka. Země Latinské Ameriky navíc zvýšily bezpečnostní opatření, aby přilákaly více turistů z vyspělých zemí. 

Světová turistika by se podle Vasquezové mohla začít postupně zotavovat asi v druhé polovině příštího roku, hodně však bude záležet na tom, zda se výrazněji zlepší ekonomické podmínky a zda bude jasnější další vývoj války, kterou proti terorismu vedou Spojené státy. "Je obtížné předvídat, co se stane v příštích
měsících. Čekáme, že se začne zlepšovat důvěra spotřebitelů a že se vrátí i růst," podotkla Vasquezová.