Na kole na Smrk, nejvyšší horu Jizerek. Krásný letní výlet bez davů

Při nedávném cyklovýletu na Smrk, nejvyšší horu Jizerek, jsme si dali nelehké zadání: vyhnout se nejpopulárnějším místům a trasám a vše zvládnout se sedmiletými dětmi. K tomu jsme si dali za úkol projet alespoň půlku trasy Polskem a absolvovat tak výlet mezinárodní. Jak se nám to povedlo?
Ranní mlhy nad Jizerkou

Ranní mlhy nad Jizerkou | foto: Jan Hocek, pro iDNES.cz

Start volíme v osadě Jizerka. Ano, máte pravdu, toto je velmi navštěvované místo Jizerek, které si svou popularitu ovšem po právu zaslouží. Málokde u nás najdeme takový klenot v podobě horské louky ohraničené lesy, kterou se klikatí síť potůčků s rezavě hnědou rašelinnou vodou.

S ohledem na naše předsevzetí uniknout davům uhýbáme 400 m za Panským domem z hlavní "smědavské cesty" a stoupáme vpravo po Lasičí cestě do sedla pod Věžní skálou. Za sedlem se lesní asfaltka sklání a rychle klesá do údolí Jizery. Naše cesta odtud celá povede horním povodím Jizery a my se dostaneme až k jejím prameništím.

Díky průběžné kontrole naší polohy na mapě, zasunuté mezi bowdeny na horní rámové trubce, zastavuji u nenápadné skalky označené v mapě jako Houba. Od cesty toho moc nevidíme, jdeme se tedy podívat do hustého lesa a obchůzka se vyplácí: z druhé strany nám skála nastavuje impozantní tvář v podobě obrovské žulové houby. Poprvé odtud také spatříme rozložitý masiv Smrku, na jehož vrcholku se leskne konstrukce rozhledny (dětem raději zatím zatajuji, že až tam nahoru vlastně jedeme...).

K pramenům Jizery

Pobyty na horách

Podívejte se na nejnovější nabídku dovolené v Jizerských horách. Raketa.cz vám přináší aktuální slevy na jednom místě.

Cesta zatím stále vede lesem, občas přejedeme rašelinný potůček a pomalu se blížíme k našemu hlavnímu cíli. Na rozcestí Předěl potkáváme po hodině cesty první lidi, v jednom místě se tu totiž sbíhá pět cest a dva průseky. Jsme v místě, kde v hlubokých rašeliništích pramení Jizera.

Pohoda našich malých cyklistů záhy pomalu končí a lesní asfaltka se začíná nenápadně zvedat. Přijíždíme k odbočce zvané poeticky Nebeský žebřík: pohled na strmé stoupání, kudy k hraničnímu vrcholu Smrku směřuje modrá značka, nám příliš na optimismu nepřidává. Potíže tu mají i pěší, natož my, obtěžkáni koly. Celé se to však dá objet po lesních cestách, a tak nakonec vítězoslavně zdoláváme nejvyšší horu Jizerských hor.

Rozhledna na Smrku

Jeden z mnoha potůčků, rezervace Černá jezírka

Na plochém vrcholu stojí moderní rozhledna, lákající k výstupu a hezkému kruhovému rozhledu. Kdeže je ponurý pohled na vysířené Jizerky 80. let! Dnes tu dominuje zelená barva mladých smrků a po ekologické katastrofě zdánlivě není ani památky. V mobilním občerstvení pod rozhlednou doplňujeme energii a tekutiny a vyrážíme do Polska.

Letní ráno na Jizerce

Nejhezčí louka Jizerek

Na tuhle chvíli jsme čekali. Odteďka pojedeme pořád z kopce! Kousek od vrcholu míjíme turistický přechod, za kterým se doposud pohodová a bezpečná cesta mění v solidní tankodrom, připomínající vyschlé koryto kamenité Jizery. Naštěstí tento úsek po půlkilometru končí a napojujeme se na šotolinovou lesní cestu, klesající po úbočí Stógu Izerského do údolí.

Hledáme polský pramen Jizery, který by podle mapy měl být kousek pod rozcestím se žlutou značkou. U zřícené dřevěné stavby vedle cesty objevujeme jakousi louži s rodinkou žab a poblíž malý potůček. Zkouším jít proti jeho proudu, ale potok mizí v močálišti, takže to raději vzdáváme.

Hala Izerska, jedna z nejhezčích luk v Jizerských horách

Chata Górzystów je velmi populární místo k zastavení.

Frčíme zadarmo a každým metrem se přibližujeme výchozímu bodu. Na mapě by naše trasa připomínala nakousnutou okurku s řekou Jizerou a státní hranicí uprostřed. Teď máme tři čtvrtiny za sebou a vyjíždíme z lesa na louku zvanou Hala Izerska. Sousedící rezervace s názvem Rašeliniště Jizery je největším rašeliništěm Jizerských hor a byla organizací UNESCO zařazena do sítě nejvýznačnějších evropských rašelinišť.

Míjíme chatu Górzystów, která stojí v místě bývalé osady Velká Jizera a dnes široko daleko tvoří na této krásné louce jediné stavení. Popularita zdejší kuchyně je veliká a v létě tu postojíte ve frontě na občerstvení i půlhodinu!

Rezervace Rašeliniště Jizerky

Zpátky na Jizerku

Šlapeme po louce a vpravo vidíme meandrující Jizeru, jejíž tok se však záhy mění v balvanité koryto s velkým spádem. Protože frontu na oblíbené palačinky s tvarohem a borůvkami jsme stát nechtěli, začíná nás pohánět vidina občerstvení na Jizerce. Trochu ještě váháme na rozcestí pod Granicznikem, kde šipky jasně mluví ve prospěch restaurace Orle (500 m) před Panským domem na Jizerce (3 km), ale protože "doma je doma", nakonec míříme přímo k hranici.

O kilometr po proudu řeky, v hlubokých lesích na soutoku potoka Jizerka s Jizerou se dnes nachází pěkná dřevěná lávka klenoucí se přes balvanitou Jizeru. Dříve tu dokonce stával betonový most a hraniční ruch tu pravděpodobně panoval již od 17. století. Tady přecházíme zpět na českou stranu. Poslední úsek odtud na Jizerku (asi 1,5 km) musíme kola tlačit, cesta je rozbitá a navíc označena jako stezka pro pěší.

Start a cíl: osada Jizerka, respektive parkoviště 1 km před Jizerkou.
Délka trasy: 34 km na kole, 2,5 km pěšky. Kompletně po cestách se zákazem vjezdu motorových vozidel.
Náročnost: trasa vede přibližně z 50 % po lesních asfaltových cestách, zbytek po kvalitních lesních cestách a částečně po kamenitých úsecích. Celkové převýšení je 890 m.
Vhodné kolo: MTB nebo treking.
Ubytování na Jizerce:
Panský dům a chata Pyramida – www.dudovi.cz
Penzion Sklárna - http://www.penzionsklarna-tazirna.cz/

Občerstvení na trase: Vrchol Smrku (pojízdné občerstvení, v létě denně, jinak jen o víkendech), chata Górzystów, Orle, Jizerka.

Autor: , pro iDNES.cz

1. října 2021,  aktualizováno  17.3 19:21

Světové legendy lenošení. Seznamte se s nejkrásnějšími termály světa

16. března 2024

Po celém světě bychom napočítali přes šest tisícovek termálních pramenů, ale koupat se dá jen v...

Kapverdy jsou perla uprostřed Atlantiku. Bílé pláže, ferraty i život pod sopkami

11. března 2024

Premium Sopečné peklo, zelený ráj a tisíce lidí v dírách v zemi. Kapverdské ostrovy nabízejí rozmanité...

Až tři metry sněhu. Rakouská střediska, kde si prodloužíte lyžařskou sezonu

14. března 2024

Letošní zimní sezona v Alpách pokračuje. A to bez ohledu na teploty, které v posledním měsíci...

Tajemství přehrad: Slapy jsou ikonou našich vodních děl

17. března 2024

Seriál Tajemství přehrad nás dnes zavede k jednomu z nejznámějších vodních děl u nás, na Slapy. Třetí...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

OBRAZEM: Kde se natáčí Survivor. Ostrov Hispaniola je rájem i peklem

19. března 2024

Nejnovější série reality show Survivor Česko & Slovensko se natáčí v Dominikánské republice na...

Amsterdam v boji proti zlým turistům přitvrzuje a nasadil kvíz

18. března 2024  17:22

Amsterdam v průběhu let vyzkoušel různé způsoby, jak potlačit nepříjemný cestovní ruch, od...

Pozoruhodné botanické zahrady světa zrcadlí džungle, pouště i velehory

18. března 2024

Byť jde primárně o respektované badatelské instituce, návštěva jejich areálů suchopárná rozhodně...

1. října 2021,  aktualizováno  17.3 19:21

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...