Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Českého pilota na Kavkaz nepustili. Prý jedině s vojenským kontrolorem

  16:44aktualizováno  16:44
Je to nadlidský úkol. Na Kavkaz se nemám šanci dostat. Gruzínci mi do mého dvoumístného Dynamicu chtěli nacpat další dva lidi včetně vojenského kontrolora, takže jsem to „odpískal“ a změnil letový plán. Zdá se, že moje letecká sólovýprava, kterou jsem nazval Evropské limity, se jmenuje víc než trefně.

Hory kolem karpatského údolí Oltului | foto:  Jiří Pruša, pro iDNES.cz

Zapovězená Gruzie

A přitom všechno vypadalo od začátku startu tak nadějně. V pondělí jen trochu ranní mlhy, ale jinak bylo počasí na příbramském letišti už od pěti hodin ráno skvělé a přesně v 10 hodin jsem odstartoval na Košice, píše český pilot Jiří Pruša pro iDNES.cz.

Fotogalerie

Silný turbulentní vítr z jihu si se mnou vesele pohazoval a zároveň mě trochu zpomaloval. Na trase Vožice - Jihlava - Křižanov - Vyškov - Holešov - Žilina - Košice jsem musel nadlétávat a oblétávat několik aktivních vojenských prostorů.

Tatry byly krásně zasněžené, na řadě míst ještě jezdily vleky. A po třech hodinách konečně Košice a přistání na dráze 01. Pak odlet směrem na rumunskou Sibiu, asi pět minut po startu přišla hranice s Maďarskem a v Sibiu jsem dosedl ve čtvrt na šest místního času.

Večer jsem bohužel zjistil, že na Kavkaz nedoletím. Gruzínci mi zakázali letět tam, kam jsem chtěl, a ještě mi chtěli do mého Dynamicu vnutit rovnou dva lidi – navigátora a vojenského kontrolora. Původní povolení je mi tak k ničemu a trať jsem musel hned upravit a trochu zkrátit.

Sledujte speciál Kavkaz - evropské limity

Bulharsko po 25 letech, některá místa jsem nepoznal

Sibiu mě překvapilo historickou krásou, a tak jsem se rozhodl ho nafilmovat ze vzduchu. Pomohl mi i dispečer, který mi ještě před startem povolil dvě otáčky třistašedesát stupňů nad starým městem. Pak jsem se vydal na východ směrem nad Draculův hrad, který byl asi 120 km východně.

Když jsem už byl v nejlepším, tak mě dispečer upozornil, že vojáci aktivovali prostor, u něhož hrad leží a že se musím trochu vrátit a zahnout jedním z karpatských průsmyků směrem na jih, přímo k Bukurešti.

Dunaj – hranice mezi Bulharskem a Rumunskem, vpravo bulharské město Ruse

Dunaj – hranice mezi Bulharskem a Rumunskem, vpravo bulharské město Ruse

U Bukurešti jsem letěl přes naftová pole, pak jsem u Ruse přelétl Dunaj a byl jsem v Bulharsku. Po nějakých 40 minutách jsem se propracoval k Varně. Tady jsem přistál do silného studeného větru a poletujících vloček. Neuvěřitelné průtahy na letišti mě opět přinutily změnit letový plán, a tak jsem nestihl plánované přistání v Burgasu.

Varna v březnu vypadá z letadla celkem smutně. Hodně šedi. Podél pobřeží jsem ale nejdříve chtěl doletět na Zlaté písky a odtud pak zpět na jih kolem Varny, Obzoru, Slunečného pobřeží, Nesebru, Brugasu, Sozopolu až na tureckou hranici a odsud do Corlu u Istanbulu.

Pláž Evxinograd, Varna

Pláž Evxinograd, Varna

Zlaté písky

Zlaté písky

Zlaté písky „z betonu“

Polovinu cesty jsem ale bohužel letěl v celkem silné sněhové bouřce a turbulentním větru. Měl jsem také problém Zlaté písky poznat, protože za těch 25 let, co jsem je neviděl, tam přibylo takové množství betonu, že jsou nyní naprosto jiné než ten idylický obrázek, který mám ve svých vzpomínkách.

Tentýž pocit mi dalo pobřeží Slunečného pobřeží. Snad jedině Nesebr je stále ten hezký poloostrov. V Corlu jsem pak přistál asi po celkem hodině a půl letu.

Večer jsem se dozvěděl, že gruzínské úřady přišly s dalšími komplikacemi mého letu do jejich země a tak jsem se rozhodl jediným možným způsobem: Gruzii a Kavkaz a tím pádem i Arménii musím tentokrát vynechat.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

Nebezpečím jsou pro cyklisty nepozorní řidiči i koleje.
Dveře auta, zpomalovací prahy, zatáčky. Kdy jde cyklistům o život

Řidič otevřel dveře auta, cyklista do nich narazil a zemřel. Muž na kole přejel zpomalovací práh, spadl a oživit ho už nedokázali. To jsou příklady nehod...  celý článek

Jezero Onneto na úpatí sopky Meakan
Mlha a medvědi ostrova Hokkaidó. Výlet do snového Japonska bez turistů

Nejodlehlejším místem celého Japonska je poloostrov Širetoko, který vybíhá jako severovýchodní cíp ostrova Hokkaidó do Ochotského moře. Stejnojmenná rezervace...  celý článek

Čerpací stanice pro lodě na ostrově Ugljan
Chorvaté otestovali své mariny. Vítězem je přístav na ostrově Krk

Plachtění na jachtě podél jadranského pobřeží v Chorvatsku je stále populárnější i mezi českými turisty. Podívejte se, které mariny ocenili jako nejlepší sami...  celý článek

Další vodní plochou, kterou je možné se při cestě kochat, je Zámecký rybník u...
Na kole za prohranou bitvou Napoleona. Putování okolím Ústí nad Labem

Pokud je pro vás ideální cyklistický výlet spojený nejen s poznáváním krajiny, ale i s místy, kde se psaly dějiny, přesměrujte svoji pozornost na sever Čech....  celý článek

Další z rubriky

Pilot Jiří Pruša startuje na letišti v Příbrami k letu na Kavkaz. (17. března...
Gruzínský Kavkaz, ruský Elbrus i biblický Ararat z českého letadla

Pilot Jiří Pruša pokračuje ve svém mapování letecky nejzajímavějších míst Evropy. Tentokrát zamířil se svým letounem Dynamic nad pohoří Kavkaz i po stopách...  celý článek

Písčitý výběžek u města Kurtulus
Průlet sopkou i důkaz, že gruzínští generálové neznají Google Earth

Šest tisíc kilometrů, 550 litrů paliva, 30 hodin v kokpitu. Proletěl jsem několika sopkami a zápasil s bouřkami i blesky. Díky této krásné expedici jsem na...  celý článek

Pobřeží kolem ostrova Svatého Tomáše, Americké panenské ostrovy
Zátoka Sviní i kajmanský řidičák. Češi fotí a filmují Karibik z nebe

Pilot a dobrodruh Jiří Pruša, tentokrát ve dvojici s filmovým režisérem Petrem Nikolaevem, mapují od minulého týdne z letadla ostrovy Karibského moře.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.