Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Českého pilota na Kavkaz nepustili. Prý jedině s vojenským kontrolorem

  16:44aktualizováno  16:44
Je to nadlidský úkol. Na Kavkaz se nemám šanci dostat. Gruzínci mi do mého dvoumístného Dynamicu chtěli nacpat další dva lidi včetně vojenského kontrolora, takže jsem to „odpískal“ a změnil letový plán. Zdá se, že moje letecká sólovýprava, kterou jsem nazval Evropské limity, se jmenuje víc než trefně.

Hory kolem karpatského údolí Oltului | foto:  Jiří Pruša, pro iDNES.cz

Zapovězená Gruzie

A přitom všechno vypadalo od začátku startu tak nadějně. V pondělí jen trochu ranní mlhy, ale jinak bylo počasí na příbramském letišti už od pěti hodin ráno skvělé a přesně v 10 hodin jsem odstartoval na Košice, píše český pilot Jiří Pruša pro iDNES.cz.

Fotogalerie

Silný turbulentní vítr z jihu si se mnou vesele pohazoval a zároveň mě trochu zpomaloval. Na trase Vožice - Jihlava - Křižanov - Vyškov - Holešov - Žilina - Košice jsem musel nadlétávat a oblétávat několik aktivních vojenských prostorů.

Tatry byly krásně zasněžené, na řadě míst ještě jezdily vleky. A po třech hodinách konečně Košice a přistání na dráze 01. Pak odlet směrem na rumunskou Sibiu, asi pět minut po startu přišla hranice s Maďarskem a v Sibiu jsem dosedl ve čtvrt na šest místního času.

Večer jsem bohužel zjistil, že na Kavkaz nedoletím. Gruzínci mi zakázali letět tam, kam jsem chtěl, a ještě mi chtěli do mého Dynamicu vnutit rovnou dva lidi – navigátora a vojenského kontrolora. Původní povolení je mi tak k ničemu a trať jsem musel hned upravit a trochu zkrátit.

Sledujte speciál Kavkaz - evropské limity

Bulharsko po 25 letech, některá místa jsem nepoznal

Sibiu mě překvapilo historickou krásou, a tak jsem se rozhodl ho nafilmovat ze vzduchu. Pomohl mi i dispečer, který mi ještě před startem povolil dvě otáčky třistašedesát stupňů nad starým městem. Pak jsem se vydal na východ směrem nad Draculův hrad, který byl asi 120 km východně.

Když jsem už byl v nejlepším, tak mě dispečer upozornil, že vojáci aktivovali prostor, u něhož hrad leží a že se musím trochu vrátit a zahnout jedním z karpatských průsmyků směrem na jih, přímo k Bukurešti.

Dunaj – hranice mezi Bulharskem a Rumunskem, vpravo bulharské město Ruse

Dunaj – hranice mezi Bulharskem a Rumunskem, vpravo bulharské město Ruse

U Bukurešti jsem letěl přes naftová pole, pak jsem u Ruse přelétl Dunaj a byl jsem v Bulharsku. Po nějakých 40 minutách jsem se propracoval k Varně. Tady jsem přistál do silného studeného větru a poletujících vloček. Neuvěřitelné průtahy na letišti mě opět přinutily změnit letový plán, a tak jsem nestihl plánované přistání v Burgasu.

Varna v březnu vypadá z letadla celkem smutně. Hodně šedi. Podél pobřeží jsem ale nejdříve chtěl doletět na Zlaté písky a odtud pak zpět na jih kolem Varny, Obzoru, Slunečného pobřeží, Nesebru, Brugasu, Sozopolu až na tureckou hranici a odsud do Corlu u Istanbulu.

Pláž Evxinograd, Varna

Pláž Evxinograd, Varna

Zlaté písky

Zlaté písky

Zlaté písky „z betonu“

Polovinu cesty jsem ale bohužel letěl v celkem silné sněhové bouřce a turbulentním větru. Měl jsem také problém Zlaté písky poznat, protože za těch 25 let, co jsem je neviděl, tam přibylo takové množství betonu, že jsou nyní naprosto jiné než ten idylický obrázek, který mám ve svých vzpomínkách.

Tentýž pocit mi dalo pobřeží Slunečného pobřeží. Snad jedině Nesebr je stále ten hezký poloostrov. V Corlu jsem pak přistál asi po celkem hodině a půl letu.

Večer jsem se dozvěděl, že gruzínské úřady přišly s dalšími komplikacemi mého letu do jejich země a tak jsem se rozhodl jediným možným způsobem: Gruzii a Kavkaz a tím pádem i Arménii musím tentokrát vynechat.

Autor: pro iDNES.cz



Nejčtenější

Za fotku vyhoštění. Party u bazénu se úřadům v Kambodži nelíbila

Fotka z divoké party v pronajaté vile v městečku Siem Reap, kterou turisté...

Sedm západních turistů - pět mužů a dvě ženy - bylo vyhoštěno z Kambodže poté, co je tamní policie minulý měsíc zatkla...

Hádanka pro zarputilé lyžaře. Kolikrát za den se dá objet Sella Ronda?

Sasso Lungo

Přiznávám, byla to magořina, ale nádherná. Za necelých sedm hodin jsme ujeli 73 kilometrů sjezdovek po oranžovém...



S dcerkou zažila únos, přesto spolu cestují dál. Dítě boří bariéry, říká

Cestovatelka Ilona Bittnerová navázala v Tanzanii řadu přátelství, zde pózuje s...

Vydat se s malým potomkem do Afriky? Cestovatelka Ilona Bittnerová si nemůže podobné výlety vynachválit - navzdory...

Nová spojení i výhodnější ceny. Kam cestovat železnicí ve střední Evropě

Moc pěkné svezení. Německý Intercity Express třetí generace na rychlotrati...

Železniční cestování nejen po střední Evropě je již několik let na vzestupu. Tratě se postupně zrychlují, objevují se...

Nejlepší hi-tech novinky pro rok 2018. Co nás čeká příští rok na svahu

Sportovní veletrh ISPO 2018 se konal poslední lednový týden v Mnichově.

Speciální stahovací rukavice na běžky, revoluční freeridové boty s možností připnout mačky nebo nepromokavá péřovka...

Další z rubriky

Českého pilota na Kavkaz nepustili. Prý jedině s vojenským kontrolorem

Hory kolem karpatského údolí Oltului

Je to nadlidský úkol. Na Kavkaz se nemám šanci dostat. Gruzínci mi do mého dvoumístného Dynamicu chtěli nacpat další...

Přistání na nejtěžších letištích světa. Češi brázdí letadlem Karibik

Přiblížení na dráhu 12 letiště Grand Case ve francouzské části ostrova St....

Letec Jiří Pruša a režisér Petr Nikolaev několik dnů mapovali z letadla ostrovy Karibiku. Naposledy jsme je opustili...

Kličkování mezi sopkami a blesky. Český pilot si prožil turecké peklo

Zasněžené kopce v okolí Kayseri

Další dny expedice Evropské limity mi opět ukázaly hranice mých leteckých schopností. Poté, co mi Gruzínci zakázali...

Najdete na iDNES.cz