Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Za sebou má 9 000 km nad Severním mořem, nyní už je zpět v Příbrami

  16:44aktualizováno  16:44
Divukrásné ostrovy severní Evropy má za sebou, dnes Jiří Pruša přistál po devíti tisících kilometrech a čtyřiačtyřiceti hodinách ve vzduchu na mateřském letišti v Příbrami.

Fotogalerie

Jaký hlavní dojem si odnášíš z druhé etapy projektu Evropa z nebe?Ostrovy v Severním moři jsou velmi odlišné od těch na jihu Evropy. Charakterizuje je divukrásné drsné pobřeží tvořené často rozervanými několik desítek metrů vysokými skalami, podobně divoké počasí. Překrásné ostrovy kolem Skotska, Shetlandy i Faerské ostrovy se mi navíc díky počasí podařilo i podrobně nafotit.

Počasí je přitom v této části Evropy velkou sázkou do loterie. Na Faerských ostrovech například s oblibou říkají, že zde můžete zažít čtyři roční období v jednom dni. Tak rychle a tak hodně se tam počasí mění. I proto je můj hlavní dojem z této etapy ten, že mi až obdivuhodně vyšlo počasí. 

On-line: Ostrovy Severního moře

Evropské ostrovy z výšky

Evropské ostrovy z výšky

Prohlédněte si fotografie a videa z desetidenní cesty pilota Jiřího Pruši nad ostrovy Severního moře s letounem Dynamic WT-9 (OK-LEX).

Kromě Fríských ostrovů, kterým jsem se z části dnes musel vyhnout kvůli místním bouřkám, jsem bez problémů mohl letět, fotit i filmovat vše, co jsem si naplánoval, což mě opravdu nadchlo. A to včetně Faerských ostrovů – jistotu, že se mi tam podaří přistát, jsem přitom měl až deset minut před přistáním.

Nejzajímavějším zážitkem bylo asi přistání na pláži…
Bezpochyby. Přistání na letišti na ostrově Barra, jehož přistávací dráha leží na pláži a přistát se na ní dá pouze při odlivu nebo nízkém přílivu, bylo i pro mě neobyčejnou zkušeností. Najít dráhu byla i přes veškerou přípravu docela detektivka. Pokyn dispečera zněl najít markery, tedy orientační tyče začátku a konce dráhy.

Ovšem z letadla najít dva kilometry od sebe vzdálené ne právě vysoké tyče bez jakékoli signalizace není zrovna jednoduché. Když jsem je našel, i samo přistání bylo docela drsné. 

Stáhněte si palubní deník

Jak probíhala cesta Jiřího Průši na Kanáry a zpět? Stáhněte si e-knihu na Knihy.iDNES.cz.

jiří průša e-kniha

Věděl jsem, že se tu přistává na pláži, že ale budu přistávat do vody, to jsem nečekal. Jak ostatně čtenáři mohli vidět na videu z přistání, vody a hlavně bláta a kamínků bylo dosti divoké. Už jsem pro své letadlo v Příbrami objednal pořádné čištění.

Kdy bude expedice pokračovat třetí etapou?
Rád bych pokračoval v srpnu. Během této etapy mám v plánu obletět ostrovy Baltského moře – Německo, Švédsko, Finsko, Rusko, Pobaltské republiky. Je to moc zajímavá, ale také velmi opomíjená a tedy neznámá část Evropy. Těším se, že se při ní zase sejdeme se čtenáři iDNES.cz.

Autor:




Nejčtenější

Tyrkysová hladina jezera Iskanderkul
Odpočívejte, vodky popijem. Tádžické Fanské hory překypují vstřícností

Fanské hory v severozápadní části Tádžikistánu jsou vyhlášené svými tyrkysovými jezery a dechberoucími scenériemi. Díky své kráse byly hojně navštěvovány již v...  celý článek

Přistání na řece Hudson
Zázrak na řece Hudson. Přistání, které se zapsalo do letecké historie

Úžasná přirozená ranvej. Široká, rovná. Ne příliš rušná. Až na to, že její povrch tvoří vodní hladina, na níž neplánovaně přistál airbus se 150 pasažéry. Po...  celý článek

"V den mých pětadvacátých narozen jsem se ráno podíval na svou kočku a uvědomil...
Moje kočka si žila lépe než já, říká muž, který brázdí svět bez motorů

V pětadvaceti opustil dobře placenou práci a rozhodl se věnovat své vášni – pomalému cestování. Dave Cornthwaite ukrajuje kilometry na paddleboardu, kajaku,...  celý článek

Další z rubriky

Severní část ostrova Mljet, Chorvatsko
Meteora, uprchlíci i kostelík z muzikálu Mamma Mia! Fotili jsme z nebe

Byly to jedny z nejhorších okamžiků, které Jiří Pruša ve vzduchu zažil. V protivětru rozbitém o jižní Alpy zakusil v malém letounu Dynamic nejsilnější...  celý článek

Písčitý výběžek u města Kurtulus
Průlet sopkou i důkaz, že gruzínští generálové neznají Google Earth

Šest tisíc kilometrů, 550 litrů paliva, 30 hodin v kokpitu. Proletěl jsem několika sopkami a zápasil s bouřkami i blesky. Díky této krásné expedici jsem na...  celý článek

Pilot Jiří Pruša startuje na letišti v Příbrami k letu na Kavkaz. (17. března...
Gruzínský Kavkaz, ruský Elbrus i biblický Ararat z českého letadla

Pilot Jiří Pruša pokračuje ve svém mapování letecky nejzajímavějších míst Evropy. Tentokrát zamířil se svým letounem Dynamic nad pohoří Kavkaz i po stopách...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.