Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Norské fjordy a ledovce z nebe. Pohádka, jaká se hned tak nevidí

  11:12aktualizováno  11:12
Je to krása, kterou si ze země není možné ani představit. Let nad ledovci a fjordy kolem norského Bergenu byl jeden z nejhezčích, jaké jsem zažil, píše pilot Jiří Pruša z posledního dne své expedice nad Severním mořem.

Ostrovy Severního moře - den desátý

Bergen, Norsko – ledovce Folgefona a Hardanger-jokulen – Skien – Esbjerg

Fotogalerie

Odlet z Begenu zkomplikovaly byrokratické průtahy, které tu zřejmě zažívají všichni piloti malých letadel, jejichž odbavení je pro toto letiště evidentní přítěží. Vlastní odlet ale nakonec vše vynahradil – řídící letového provozu z věže mi povolil letět přímo nad město Bergen, což bylo jedním slovem dechberoucí. Malebný přístav, modrá mořská voda, úchvatné zátoky...

Pak jsem se otočil zpět na jihovýchod a zamířil přes fjord Hardanger směrem k ledovci Folgefona. Ten je asi 5 500 stop vysoko a kvůli blízkosti letiště jsem musel postupně žádat o povolení stoupat vždy o 1 000 až 1 500 stop výše. Pak už jsem se vznášel nad ledovcem – bílá plocha působí trochu oslepivě, ale pohledy to byly majestátní.

On-line: Ostrovy Severního moře

Evropské ostrovy z výšky

Evropské ostrovy z výšky

Prohlédněte si unikátní fotky a videa z desetidenní cesty pilota Jiřího Pruši nad ostrovy Severního moře, s letounem Dynamic WT-9 (OK-LEX).

Poté jsem se přehoupl směrem nad druhé rameno fjordu Hardanger a pokračoval nad ním nad ledovec Hardanger-jokulen. Asi hodinové létání nad ledovci a fjordy ve slunečném počasí bylo jedním z nejpůsobivějších, jaké jsem kdy zažil. Nakonec jsem ale odletět musel, abych se v rozumný čas dostal do Skienu, což bylo moje mezipřistání na cestě na Helgoland.

Ve Skienu ale nastalo tolik zádrhelů, že jsem musel změnit plány. 

Stáhněte si deník z první výpravy

Na jakém středomořském letišti jde při přistání o život? To se dozvíte v e-knize o výpravě na Kanárské ostrovy. Stáhněte si ji na Knihy.iDNES.cz.

jiří průša e-kniha

Měli na tři hodiny zavřenou ranvej, a když mi po vyjednávání dovolili přistát na začátku dráhy, nenašel jsem nikoho u benzinové pumpy.

Nakonec vzhledem k tomu, že letový plán se tu musí podávat nezvykle už dvě hodiny před odletem a letiště na Helgolandu zavírá už v 18:30, jsem musel Helgoland oželet a zamířit do Esbjergu v Dánsku. Tam mi potvrdili, že jsou otevření až do deseti večer a že mají benzin. Cesta do Esbjergu pak proběhla zcela v klidu a kolem sedmé večer jsem tam přistál.

Autor: pro iDNES.cz


Nejčtenější

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, nejslabší mají stále Afghánci

Pokud by prý města a obce ze svých peněz nedotovaly úkony, které na ně přenáší...

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, ale Singapurci. Obyvatelé tohoto městského státu v jihovýchodní Asii se díky...

Sezona skončila, lidé jsou pryč. Kam na poslední chvíli k moři a do hor

Noli, ležící západně od Janova, patří k nejpěknějším místům Ligurie.

Mnohem méně lidí, mírnější ceny, přitom ještě stabilní počasí. Takové jsou hlavní výhody návštěvy přímořských i...



Experti varují před tuningem elektrokol. Stroj zničí a je nebezpečný

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Někteří majitelé elektrokol své stroje upravují a navyšují jejich maximální rychlost s podporou motoru. Proti tuningu...

Pilot boeingu zapomněl vyrovnat tlak v kabině, cestující krváceli z nosu

Ilustrační foto

Nejméně třicet pasažérů muselo vyhledat ošetření poté, co pilot indických aerolinek „zapomněl“ stisknout tlačítko...

Na Mount Everestu řádí pojistná mafie. Horolezce okrádaly i nemocnice

Horolezci se kochají pohledem na Mount Everest

Stovky milionů dolarů během několika posledních let měly vydělat na pojistných podvodech nemocnice, společnosti s...

Další z rubriky

Pro nouzové přistání na moři Pruša pořídil pilu. Na Azory nedorazil

Jiný způsob létání…. Vírník.

V letecké expedici Azorské ostrovy došlo hned na začátku k zásadnímu zlomu. Počasí, zejména prudký vítr na Madeiře,...

Kličkování mezi sopkami a blesky. Český pilot si prožil turecké peklo

Zasněžené kopce v okolí Kayseri

Další dny expedice Evropské limity mi opět ukázaly hranice mých leteckých schopností. Poté, co mi Gruzínci zakázali...

Českého pilota na Kavkaz nepustili. Prý jedině s vojenským kontrolorem

Hory kolem karpatského údolí Oltului

Je to nadlidský úkol. Na Kavkaz se nemám šanci dostat. Gruzínci mi do mého dvoumístného Dynamicu chtěli nacpat další...

Najdete na iDNES.cz