Norské fjordy a ledovce z nebe. Pohádka, jaká se hned tak nevidí

  11:12aktualizováno  11:12
Je to krása, kterou si ze země není možné ani představit. Let nad ledovci a fjordy kolem norského Bergenu byl jeden z nejhezčích, jaké jsem zažil, píše pilot Jiří Pruša z posledního dne své expedice nad Severním mořem.

Ostrovy Severního moře - den desátý

Bergen, Norsko – ledovce Folgefona a Hardanger-jokulen – Skien – Esbjerg

Fotogalerie

Odlet z Begenu zkomplikovaly byrokratické průtahy, které tu zřejmě zažívají všichni piloti malých letadel, jejichž odbavení je pro toto letiště evidentní přítěží. Vlastní odlet ale nakonec vše vynahradil – řídící letového provozu z věže mi povolil letět přímo nad město Bergen, což bylo jedním slovem dechberoucí. Malebný přístav, modrá mořská voda, úchvatné zátoky...

Pak jsem se otočil zpět na jihovýchod a zamířil přes fjord Hardanger směrem k ledovci Folgefona. Ten je asi 5 500 stop vysoko a kvůli blízkosti letiště jsem musel postupně žádat o povolení stoupat vždy o 1 000 až 1 500 stop výše. Pak už jsem se vznášel nad ledovcem – bílá plocha působí trochu oslepivě, ale pohledy to byly majestátní.

On-line: Ostrovy Severního moře

Evropské ostrovy z výšky

Evropské ostrovy z výšky

Prohlédněte si unikátní fotky a videa z desetidenní cesty pilota Jiřího Pruši nad ostrovy Severního moře, s letounem Dynamic WT-9 (OK-LEX).

Poté jsem se přehoupl směrem nad druhé rameno fjordu Hardanger a pokračoval nad ním nad ledovec Hardanger-jokulen. Asi hodinové létání nad ledovci a fjordy ve slunečném počasí bylo jedním z nejpůsobivějších, jaké jsem kdy zažil. Nakonec jsem ale odletět musel, abych se v rozumný čas dostal do Skienu, což bylo moje mezipřistání na cestě na Helgoland.

Ve Skienu ale nastalo tolik zádrhelů, že jsem musel změnit plány. 

Stáhněte si deník z první výpravy

Na jakém středomořském letišti jde při přistání o život? To se dozvíte v e-knize o výpravě na Kanárské ostrovy. Stáhněte si ji na Knihy.iDNES.cz.

jiří průša e-kniha

Měli na tři hodiny zavřenou ranvej, a když mi po vyjednávání dovolili přistát na začátku dráhy, nenašel jsem nikoho u benzinové pumpy.

Nakonec vzhledem k tomu, že letový plán se tu musí podávat nezvykle už dvě hodiny před odletem a letiště na Helgolandu zavírá už v 18:30, jsem musel Helgoland oželet a zamířit do Esbjergu v Dánsku. Tam mi potvrdili, že jsou otevření až do deseti večer a že mají benzin. Cesta do Esbjergu pak proběhla zcela v klidu a kolem sedmé večer jsem tam přistál.

Autor: pro iDNES.cz

Nejčtenější

VIDEO: Kyslík jen za příplatek. Vtipná instruktáž rozesmála cestující v letadle

Vtipná palubní posádka bavila celé letadlo

Bezpečnostní instrukce patří k nejnudnější části cestování před vzletem letadla. Zpříjemnit pasažérům dlouhou chvíli se...

Sova nic neuloví, tetřívek nepřeběhne. Nové sjezdovky škodí Krkonoším

Ilustrační snímek

Rok po vzniku Krkonošského národního parku se tam lyžovalo na 65 hektarech sjezdových tratí. Po více než padesáti...

Blesk nepotřebujete. Zaručené tipy jak udělat parádní fotografii v noci

Poměrně ojedinělý záběr na zasněžený Karlův most je fotografován časně ráno,...

Noční fotografování má mnoho kategorií, disciplín a podob. I když jde o poměrně náročnou disciplínu, o to více budeme...

Vědci našli tajemství úspěchu Vikingů na moři. Lodě utěsňovali dehtem

Kvalitní lodě umožnily Vikingům daleké objevitelské cesty, v průběhu kterých...

Za nevídanými dobyvatelskými úspěchy Vikingů, severských nájezdníků, stály jejich pověstné štíhlé lodě. Rychlé, dobře...

Lesníci obnaží zříceninu hradu Trosky. Skály bez stromů chtějí ekologové

Rekonstrukce silnice z Borku do Troskovic přišla Liberecký kraj na 42 milonů...

Hradní věže Panna a Baba vystoupí ze zajetí stromů a dají najevo ještě důrazněji svůj majestát. Stejně jako celé...

Další z rubriky

Vyzkoušel jsem hranici mezi odvahou a drzostí, píše pilot Jiří Pruša

Pilot Jiří Pruša krátce po dosednutí na příbramském letišti.

Známý český pilot tento týden ukončil expedici Azorské ostrovy. Cestou na nejzápadnější místo Evropy se bohužel...

Ostrovy z nebe: hrozba tureckých stíhaček a zakázaný Bospor

Karpaty, Rumunsko

Letiště bez letadel a bez kapky benzínu a ještě obava z tureckých stíhaček Jiřímu Prušovi poněkud zkalily závěr mise na...

Gruzínský Kavkaz, ruský Elbrus i biblický Ararat z českého letadla

Pilot Jiří Pruša startuje na letišti v Příbrami k letu na Kavkaz. (17. března...

Pilot Jiří Pruša pokračuje ve svém mapování letecky nejzajímavějších míst Evropy. Tentokrát zamířil se svým letounem...

Najdete na iDNES.cz