Churchillovy hráze i slavná válečná zátoka Scapa Flow. Unikátní fotky

  12:33aktualizováno  12:33
Milovníci novodobé vojenské historie by se tady cítili jako v ráji. Vidět shora slavnou zátoku Scapa Flow, kde německá ponorka potopila britskou loď Royal Oak, Churchillovy zátarasy i britské opevnění je skutečným zážitkem. Pilot Jiří Pruša je zmapoval z nebe, podívat se můžete i na Kaledonský kanál a jezero Loch Ness.

Ostrovy Severního moře - den šestý

Glenforsa – Fort William – Inverness – Wick – Lamb Holm, Orknejské ostrovy

53 hodin v e-knize

Knihu o výpravě Jiřího Pruši na Kanáry si můžete stáhnout jako e-knihu na Knihy.iDNES.cz.

jiří průša e-kniha

Ráno jsme s Davidem opět vyrazili pro benzin. Den předtím jsem ho prolétal asi 70 litrů, tak jsem měl opět místo na dalších 100. 

David mi také vybavil možnost letět na ostrůvek Lamb Holm na Orknejích, tamní letiště totiž patří jeho kamarádovi. Tak jsem se alespoň vyhnul nutnosti telefonovat na letiště Kirkwall a žádal o povolení přistání (PPR).

Kaledonský kanál, svého času legendární stavba

Naložil jsem věci, sedl do letadla, do databáze vložil souřadnice Lamb Holm a vyrazil směrem na Orknejské ostrovy. Letěl jsem přes Fort William, kde začíná přibližně stokilometrový Kaledonský kanál, který byl postaven na začátku 19. století, aby spojil východní a západní pobřeží severního Skotska mezi Fort William a Inverness.

Fotogalerie

Jeho původně plánovaná šířka 6,5 metrů byla z úsporných důvodů během stavby zmenšená na 4,6 metrů. To se ukázalo jako velmi špatné rozhodnutí, protože modernější obchodní ani vojenské lodi ho pak nemohly používat.

Dnes slouží Kaledonský kanál především rekreaci, protože probíhá nejkrásnějšími částmi skotské Vysočiny a jeho součástí je také pověstné jezero Loch Ness.

Umělá část kanálu začíná ve Fort William, tzv. Neptune Staircase, což je soustava osmi zdymadel, která v době své stavby byla údajně největší svého druhu vůbec. Druhou stranu umělé části kanálu pak opět zakončuje soustava zdymadel ve Fort Augustus, kde kanál využívá jezera Loch Ness.

Spojení umělé části Kaledonského kanálu a jezera Loch Ness v městečku Fort...

Spojení umělé části Kaledonského kanálu a jezera Loch Ness v městečku Fort Augustus prostřednictvím zdymadel, která mění výšku plavby v opačném směru než Neptunovo schodiště. Umělý kanál je 20 metrů nad mořskou hladinou a tedy i cca 20 m nad hladinou jezer včetně Loch Ness, která jsou s mořem propojená.

Počasí bylo zamračené, ale nepršelo a viditelnost byla celkem slušná. Problémy s focením mi ale dělaly turbulence, které byly chvílemi při letu údolími ve výšce kolem 250 metrů velmi drsné. Při průletu nad jezerem Loch Ness jsem se spojil s řídící věží letiště Inverness, jejíž dispečeři se pak o mě starali až k městečku Wick na severním výběžku Skotska. Cestu lemuje mnoho majáků, když jsem přeletěl Duncansby Head, měl jsem před sebou už jen pár kilometrů na Orkneje.

Ruiny hradu Stalker, severně mezi Obanem a Fort William

Ruiny hradu Stalker, severně mezi Obanem a Fort William

Brough of Birsay – pěšina, která je využitelná jen při odlivu. Jedno ze...

Brough of Birsay – pěšina, která je využitelná jen při odlivu. Jedno ze slavných míst Orknejských ostrovů.

Churchillovy zátarasy a další slavné vojenské památky

Teprve nyní jsem začal pomalu zjišťovat, jak skvěle je letiště Lamb Holm umístěné – přesně na kraji slavné zátoky Scapa Flow a to mezi Churchillovými zátarasy číslo 1 a číslo 2, které jsem plánoval hledat. Jedná se překážky proti německým ponorkám, které Britové postavili poté, co se v říjnu 1939 do Scapa Flow proplížila německá ponorka a potopila britskou loď Royal Oak i s většinou její posádky.

Lodi potopené u překážky číslo 3 k zabránění průniku německých ponorek

Lodi potopené u překážky číslo 3 k zabránění průniku německých ponorek

Věž Martello – součást britského opevnění Scapa Flow z 19. století.

Věž Martello – součást britského opevnění Scapa Flow z 19. století.

On-line: Ostrovy Severního moře

Evropské ostrovy z výšky

Evropské ostrovy z výšky

Sledujte devítidenní cestu pilota Jiřího Pruši nad ostrovy Severního moře, s letounem Dynamic WT-9 (OK-LEX).

Zjistil jsem, že souřadnice od Davida jsou správné, protože se přede mnou vyhoupl krásný zelený ostrůvek, jehož velkou část zabírá soukromá přistávací plocha. Na další části stojí italský kostelík, který prý postavili za války italští zajatci, kteří zde byli internování. Odhlásil jsem se letištní věži v Kirkwallu, zakroužil nad letištěm, abych rozhodl směr přistání a zjistil, jestli na dráze nejsou lidé, překážky nebo zvířata, a přistál jsem. Davidův kamarád mě tam už čekal, což bylo velmi příjemné.

Za chvíli ale musel odjet a tak jsem tam uprostřed prázdného letiště zůstal sám, hladový jako vlk, protože už byly asi dvě hodiny odpoledne. Využil jsem tedy své železné zásoby, otevřel si konzervu a k tomu zakousl trvanlivý chleba. Po obědě jsem pak odstartoval na cestu k prozkoumání Scapa Flow, opevnění z druhé světové války a všech zajímavostí, které Orkneje nabízejí.

Autor: pro iDNES.cz

Nejčtenější

VIDEO: Kyslík jen za příplatek. Vtipná instruktáž rozesmála cestující v letadle

Vtipná palubní posádka bavila celé letadlo

Bezpečnostní instrukce patří k nejnudnější části cestování před vzletem letadla. Zpříjemnit pasažérům dlouhou chvíli se...

Sova nic neuloví, tetřívek nepřeběhne. Nové sjezdovky škodí Krkonoším

Ilustrační snímek

Rok po vzniku Krkonošského národního parku se tam lyžovalo na 65 hektarech sjezdových tratí. Po více než padesáti...

Blesk nepotřebujete. Zaručené tipy jak udělat parádní fotografii v noci

Poměrně ojedinělý záběr na zasněžený Karlův most je fotografován časně ráno,...

Noční fotografování má mnoho kategorií, disciplín a podob. I když jde o poměrně náročnou disciplínu, o to více budeme...

Vědci našli tajemství úspěchu Vikingů na moři. Lodě utěsňovali dehtem

Kvalitní lodě umožnily Vikingům daleké objevitelské cesty, v průběhu kterých...

Za nevídanými dobyvatelskými úspěchy Vikingů, severských nájezdníků, stály jejich pověstné štíhlé lodě. Rychlé, dobře...

Lesníci obnaží zříceninu hradu Trosky. Skály bez stromů chtějí ekologové

Rekonstrukce silnice z Borku do Troskovic přišla Liberecký kraj na 42 milonů...

Hradní věže Panna a Baba vystoupí ze zajetí stromů a dají najevo ještě důrazněji svůj majestát. Stejně jako celé...

Další z rubriky

Vyzkoušel jsem hranici mezi odvahou a drzostí, píše pilot Jiří Pruša

Pilot Jiří Pruša krátce po dosednutí na příbramském letišti.

Známý český pilot tento týden ukončil expedici Azorské ostrovy. Cestou na nejzápadnější místo Evropy se bohužel...

Ostrovy z nebe: hrozba tureckých stíhaček a zakázaný Bospor

Karpaty, Rumunsko

Letiště bez letadel a bez kapky benzínu a ještě obava z tureckých stíhaček Jiřímu Prušovi poněkud zkalily závěr mise na...

Gruzínský Kavkaz, ruský Elbrus i biblický Ararat z českého letadla

Pilot Jiří Pruša startuje na letišti v Příbrami k letu na Kavkaz. (17. března...

Pilot Jiří Pruša pokračuje ve svém mapování letecky nejzajímavějších míst Evropy. Tentokrát zamířil se svým letounem...

Najdete na iDNES.cz