Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Německá stíhačka nad hlavou a setkání s nadšenci na letišti Maia

  14:02aktualizováno  14:02
Ve středu jsem dopoledne řešil problém s počítačem a satelitním telefonem. Satelit se podařil, počítač ne. Ještě teď večer čekám v hotelovém pokoji v Portu člověka, který mi ho slíbil opravit. Moc tomu nevěřím, ale chci mu dát příležitost, protože se trochu vytahoval, píše Jiří Pruša ze svého letu nad evropskými ostrovy.

Přistání na Madeiře | foto: Archiv Jiřího Pruši

Odlet z portugalského Benavente byl velmi přátelský, přišlo se tam podívat asi 10 pilotů. Vyletěl jsem v poledne a pozoroval směrem na sever překrásné pláže, na kterých nebylo ani živáčka. Letěl jsem nad nimi ve výšce jen 300 metrů, protože jich velká část leží ve cvičební oblasti portugalských vzdušných sil.

Fotogalerie

Vznášel jsem se tam z protekce, protože jeden z pilotů v Benavente je vojenský dispečer. To je samozřejmě fajn, ale ve chvíli, kdy asi 300 metrů nade mnou prosvištěla německá stíhačka F4 Phantom, jsem si nebyl tak jistý, že jsem měl takovou výhodu přijmout. Dispečer sice dával pilotovi instrukce, jak letět, aby se mi vyhnul, ale byl to i tak pěkný hukot...

Setkání s leteckými nadšenci na letišti Maia

Od dispečera z portského letiště jsem si vyžádal možnost proletět se nad středem města. S trochou zdráhání mě tam pustil. Bylo to milé. Pak jsem doletěl k dalšímu portugalskému letišti Maia, kde jsem se měl setkat s mladými nadšenci, kteří fotí letadla. Někteří někde našli informace o mém letu a tak mě pozvali, abych se zastavil na letišti. Musel jsem pro ně udělat dva nízké přelety nad ranvejí a oni se sbíhali a fotili mě. Pak jsme strávili asi hodinu a půl povídáním a trochou jídla a já jsem nakonec odstartoval do Santiaga.

On-line: Evropské ostrovy z nebe

Evropské ostrovy z výšky

Zkušený pilot Jiří Pruša vyrazil 22. dubna 2014 na dvoutýdenní cestu nad evropskými ostrovy. V kabině letounu Dynamic WT-9 (OK-LEX) je sám, čeká ho 8 600 kilometrů a odhadem 43 hodin letu. Aktuální snímky, data i průběh letu průběžně sdílí se čtenáři iDNES.cz.

Počasí se cestou postupně zhoršovalo. Nejdříve jsem šel stále výš, abych se dostal nad mraky, ale pak jsem změnil taktiku a snažil jsem se je podletět. Nakonec jsem už byl příliš nízko, přes hory bych nemohl a tak jsem raději vyletěl nad moře. To proto, abych se při nízkém letu a kličkování mez mraky nemusel bát, že do něčeho narazím. Viditelnost se stále zhoršovala a turbulence od bouřky se zvyšovala.

Pak mi letiště Santiago oznámilo, že jsou hluboko pod limity letu za viditelnosti a nemohou mě proto přijmout. To rozhodlo a tak jsem se otočil a po dalších 40 minutách přistál, odkud jsem odletěl. Tam už nikdo nebyl a tak jsem trochu smutně dokráčel na železniční stanici a dojel do Porta, kde jsem zůstal na noc Zítra svou trať trošku upravím, protože na cestu do Santiaga už nemám dostatek času. Počasí má být dobré, tak bych mohl něco odletět.

Autor: pro iDNES.cz


Nejčtenější

Útratu v kempu neuděláme. Nejcennější je pro nás pozemek, říká karavanistka

Blogerka a karavanistka Klára Hájek Velinská

Provozovatelé českých kempů by si měli uvědomit, že turistů přijíždějících ve vlastním karavanu bude přibývat, říká v...

Cesta do Chorvatska 2018. Pozor na nedokončené rekonstrukce u hranic

Sjezd z dálnice před Vinnetouuovým kaňonem, za mýtnou bránou Maslenica....

Hlavní trasu na jih do Chorvatska přes hraniční přechod Macejl a dále na Záhřeb letos nedoporučujeme. Našli a projeli...



Na vzedmutou Teplou Vltavu nesmí vodáci, z kempu evakuovali rodiny s dětmi

Zaplavené tábořiště Soumarský most, odkud se vodáci vydávají na atraktivní úsek...

Kvůli silným dešťům nesmí turisté splouvat šumavský úsek Teplé Vltavy. U Soumarského mostu na Prachaticku stoupla...

Polská „čínská zeď“ sloužila proti Čechům. Dnes je prvotřídní atrakcí

Téměř dvě stě kilometrů dlouhá linie opevněná hrady vznikla na ochranu Polského...

Cestu z Krakova do Čenstochové lemuje hrdá linie pětadvaceti hradů a strážních věží postavených na vysokých skalách,...

Brno jako bahniště a ve Zlíně žil zlý člověk. Jak vznikla jména měst

Hlavní město Praha

Původ názvů českých měst je obestřen mnoha legendami, jazykovědci však obvykle nabízejí střízlivější verze. Týdeník...

Další z rubriky

Vyzkoušel jsem hranici mezi odvahou a drzostí, píše pilot Jiří Pruša

Pilot Jiří Pruša krátce po dosednutí na příbramském letišti.

Známý český pilot tento týden ukončil expedici Azorské ostrovy. Cestou na nejzápadnější místo Evropy se bohužel...

Průlet sopkou i důkaz, že gruzínští generálové neznají Google Earth

Písčitý výběžek u města Kurtulus

Šest tisíc kilometrů, 550 litrů paliva, 30 hodin v kokpitu. Proletěl jsem několika sopkami a zápasil s bouřkami i...

Pro nouzové přistání na moři Pruša pořídil pilu. Na Azory nedorazil

Jiný způsob létání…. Vírník.

V letecké expedici Azorské ostrovy došlo hned na začátku k zásadnímu zlomu. Počasí, zejména prudký vítr na Madeiře,...

Najdete na iDNES.cz