Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Německá stíhačka nad hlavou a setkání s nadšenci na letišti Maia

  14:02aktualizováno  14:02
Ve středu jsem dopoledne řešil problém s počítačem a satelitním telefonem. Satelit se podařil, počítač ne. Ještě teď večer čekám v hotelovém pokoji v Portu člověka, který mi ho slíbil opravit. Moc tomu nevěřím, ale chci mu dát příležitost, protože se trochu vytahoval, píše Jiří Pruša ze svého letu nad evropskými ostrovy.

Přistání na Madeiře | foto: Archiv Jiřího Pruši

Odlet z portugalského Benavente byl velmi přátelský, přišlo se tam podívat asi 10 pilotů. Vyletěl jsem v poledne a pozoroval směrem na sever překrásné pláže, na kterých nebylo ani živáčka. Letěl jsem nad nimi ve výšce jen 300 metrů, protože jich velká část leží ve cvičební oblasti portugalských vzdušných sil.

Fotogalerie

Vznášel jsem se tam z protekce, protože jeden z pilotů v Benavente je vojenský dispečer. To je samozřejmě fajn, ale ve chvíli, kdy asi 300 metrů nade mnou prosvištěla německá stíhačka F4 Phantom, jsem si nebyl tak jistý, že jsem měl takovou výhodu přijmout. Dispečer sice dával pilotovi instrukce, jak letět, aby se mi vyhnul, ale byl to i tak pěkný hukot...

Setkání s leteckými nadšenci na letišti Maia

Od dispečera z portského letiště jsem si vyžádal možnost proletět se nad středem města. S trochou zdráhání mě tam pustil. Bylo to milé. Pak jsem doletěl k dalšímu portugalskému letišti Maia, kde jsem se měl setkat s mladými nadšenci, kteří fotí letadla. Někteří někde našli informace o mém letu a tak mě pozvali, abych se zastavil na letišti. Musel jsem pro ně udělat dva nízké přelety nad ranvejí a oni se sbíhali a fotili mě. Pak jsme strávili asi hodinu a půl povídáním a trochou jídla a já jsem nakonec odstartoval do Santiaga.

On-line: Evropské ostrovy z nebe

Evropské ostrovy z výšky

Zkušený pilot Jiří Pruša vyrazil 22. dubna 2014 na dvoutýdenní cestu nad evropskými ostrovy. V kabině letounu Dynamic WT-9 (OK-LEX) je sám, čeká ho 8 600 kilometrů a odhadem 43 hodin letu. Aktuální snímky, data i průběh letu průběžně sdílí se čtenáři iDNES.cz.

Počasí se cestou postupně zhoršovalo. Nejdříve jsem šel stále výš, abych se dostal nad mraky, ale pak jsem změnil taktiku a snažil jsem se je podletět. Nakonec jsem už byl příliš nízko, přes hory bych nemohl a tak jsem raději vyletěl nad moře. To proto, abych se při nízkém letu a kličkování mez mraky nemusel bát, že do něčeho narazím. Viditelnost se stále zhoršovala a turbulence od bouřky se zvyšovala.

Pak mi letiště Santiago oznámilo, že jsou hluboko pod limity letu za viditelnosti a nemohou mě proto přijmout. To rozhodlo a tak jsem se otočil a po dalších 40 minutách přistál, odkud jsem odletěl. Tam už nikdo nebyl a tak jsem trochu smutně dokráčel na železniční stanici a dojel do Porta, kde jsem zůstal na noc Zítra svou trať trošku upravím, protože na cestu do Santiaga už nemám dostatek času. Počasí má být dobré, tak bych mohl něco odletět.

Autor: pro iDNES.cz



Nejčtenější

Za jídlem do Vratislavi. Polská gastronomie dokáže překvapit i pobavit

Jeden z nejjednodušších způsobů, jak ochutnat výbornou polskou kuchyni,...

Češi se dlouho dívali na polskou kuchyni skrz prsty a to je velká škoda. Současná gastronomie našich severních sousedů...

Vzhůru do Afriky. A s dětmi. Pohodová dovolená v Senegalu bez turistů

Senegalská vozidla a vozítka se vyznačují zběsilou konstrukcí a prakticky...

Není to typicky dovolenková destinace, kde byste potkali davy turistů, ale o to větší kouzlo Senegal má. S rodinou se...



VIDEO: Zaniklé tratě v Česku. Za kolejemi pod hladinou Lipna

Nádraží v Želnavě (Nové Peci)

V dnešním díle našeho historického seriálu se vydáme do nitra šumavských hvozdů. Trať směrem na České Budějovice...

Pořádné vybavení a prací prášek. Deset osvědčených dárků pro milovníky hor

Vysoká (754 m) a Schneeberg (2076 m) z Vápenné

Pokud chcete udělat radost někomu, kdo se rád toulá mimo civilizaci a zabloudí i do zasněžených hor, můžete najít...

Uděláme až 186 verzí jedné boty, říká výrobce špičkových lyžáků na míru

Naši zaměstnanci musí mít ortopedické znalosti, vyznat se v prodeji, být dobří...

Hannes Strolz je třetí generací majitelů malé rakouské firmy z horského střediska Lech, která už téměř 100 let vyrábí...



Další z rubriky

Gruzínský Kavkaz, ruský Elbrus i biblický Ararat z českého letadla

Pilot Jiří Pruša startuje na letišti v Příbrami k letu na Kavkaz. (17. března...

Pilot Jiří Pruša pokračuje ve svém mapování letecky nejzajímavějších míst Evropy. Tentokrát zamířil se svým letounem...

Českého pilota na Kavkaz nepustili. Prý jedině s vojenským kontrolorem

Hory kolem karpatského údolí Oltului

Je to nadlidský úkol. Na Kavkaz se nemám šanci dostat. Gruzínci mi do mého dvoumístného Dynamicu chtěli nacpat další...

Kličkování mezi sopkami a blesky. Český pilot si prožil turecké peklo

Zasněžené kopce v okolí Kayseri

Další dny expedice Evropské limity mi opět ukázaly hranice mých leteckých schopností. Poté, co mi Gruzínci zakázali...



Najdete na iDNES.cz