Připravujeme online reportáž

Jihovýchodní Evropa z letadla

Jihovýchodní Evropa z letadla - letecká expedice Jiřího Pruši nad Řecko, řecké ostrovy, západní Turecko a Balkán.

15:27
V úterý v 15.38 jsem doletěl do Příbrami. Poslední úsek Portorož-Příbram nebyl moc příjemný, protože severní vítr o rychlosti 70-80 kmh rozbíjený o vysoké hory vytvářel po dobu skoro dvou hodin asi nejsilnější turbulenci, jakou jsem dosud zažil. Síla kombinovaná s délkou trvání turbulence člověka znaví a tak jsem z letadla v Příbrami vystoupil poměrně vyšťavený a už jsem ani nezvládl nic napsat, za což se omlouvám. Na závěr tedy pár informací: nejvzdálenějším bodem celé trasy byl ostrov Kos. Celkem jsem přistál na 11-ti letištích, z nichž 6 bylo pro mě nových (Brno, Bělehrad, Skopje, Kos, Skiathos, Pula). Cesta přes Bělehrad a Skopji je výborná v tom, že na těchto letištích je velmi levný benzín (1.- a 1.5 EUR) Avgas. Při cestě na ostrovy v severním Egejském moři je Skopje vlastně také jediné místo, kde lze natankovat (Soluň ani jiná řecká mezinárodní letiště v té oblasti benzín nemají). Celkově jsem odletěl 2600 námořních mil, což je téměř 5000 km, na což jsem potřeboval asi 25 letových hodin. Počasí nebylo vždy ideální (silný boční vítr od Tivatu až do Portorože – tzn. poslední dva dny), nízká oblačnost a nedostatečná viditelnost na Skiathosu (musel jsem čekat do druhého dne), ale celkově ok, protože jsem se (kromě nutností divertovat z Rijeky do Puly) nedostal do žádné složité meteo situace. Bohužel se mi nepodařilo vyfotit Olymp (zahalený v mracích) a Mt Athos (nízká oblačnost/déšť), ale „nad plán“ jsem přeletěl Akropoli v Aténách. Také jsem našel a vyfotil kláštery v Meteoře, které jsou úchvatné. Za podporu a pomoc s koordinací a vybavením povolení tam, kde bylo třeba, bych rád speciálně poděkoval kolegům z ABS Jets. Pokud bude někdo plánovat let do Řecka a bude potřebovat nějaké informace/doporučení – pište.
30.9.2015
15:28
Uz za Tynem nad Vltavou. Vse OK.
14:26
Jizne od Vidne. Stale bojuji s protivetrem a silnou turbulenci. Let se tak protahuje o hodinu oproti vypoctu. ETA LKPM asi 15:30 LT.
14:26
U Mariboru. Protivitr stale kolem 70 km/h, ale uz bez turbulenci. Pocasi jinak OK.
12:43
Po startu z Portoroze ve 12:09 jsem se dostal do velmi tezke turbulence zpusobene protivetrem 70 km/h, rozbitym o hory prede mnou. Ted jsem nastoupal 7500 stop a situace lepsi. Protivitr ale 80 km/h takze postupuji pomalu...
8:29
Let kolem jaderského pobřeží (Montenegro a Chorvatsko) je vždycky úchvatný a byl i včera – doufám, že alespoň trochu je to vidět na fotkách. Pohodu trochu komplikoval silný a hodně turbulentní vítr, který ze mě po celkem asi 3 hodinách letu vymačkal většinu energie. Nakonec jsem pak ještě musel divertovat z Rijeky do Puly, protože při přiblížení na dráhu 32 foukal vítr o rychlosti přes 30 uzlů ze směru 40 stupňů, tzn. prakticky kolmo. Když jsem byl na krátkém finále k dráze téměř bokem, rozhodl jsem se přistávací manévr přerušit a přeletět do Puly, kde dráha 09 dává lepší možnosti. Také vítr tady už nebyl tak silný a foukal ze směru 60 stupňů. Stojánka letiště Pula se pak pomalu zaplňovala dalšími stroji od King Air až po A320, které postupně také divertovaly. Dneska plánuji přeletět do nejbližšího letiště v Schengenu – slovinský Portorož a odsud pak podél chorvatsko/slovinské a pak maďarsko/rakouské hranice na sever k bodu Stein – chci ještě zkusit nalézt místa přechodu běženců do Schengenu. Nebude to ale asi jednoduché. Následně pak přímo směrem na Příbram. Přistát bych chtěl někdy mezi třetí a čtvrtou odpoledne.
29.9.2015
15:39
Kvuli narazovemu bocnimi vetru v Rijece, az 32 uzlu, jsem divertoval do Puly. Tady maji drahy 09/27, takze vitr nesel uplne z boku. Bylo to trochu nervozni, ale vse OK. Pula se plni divertovanymi stroji. Nyni jiz 5 vcetne Ryanairu...
12:50
Bojuji s tezkou turbulenci jizne od Splitu. Jinak vse OK.
11:04
Pristani v silnem narazovem vetru, ale vse OK. Jsem v Dubrovniku... Trochu odpocinu a pokracuji do Rijeky.
10:37
Pocasi idealni - bezvetri, skvela viditelnost, bez mraku. Nyni severozapadne od Tirany. Do Dubrovniku jeste hodinu.
6:24
Včerejší den byl celkem úspěšný – podařilo se mi přeletět Atény, což není vždy možné. Našel jsem kostelík z Mamma Mia na Skopelosu, podařilo se mi vystoupat k vrcholku Olympu (i když ten se zahalil v mracích) a našel jsem i vyfotil oblast skalních klášterů Meteora. Nepodařilo se mi naopak dostat se k Mt Athos, kde jsou kolem pobřeží také skalní kláštery. Počasí v severním Řecku (nízké základny mraků, déšť) to bohužel znemožnilo. Nyní jsem v Korfu a kolem deváté pražského času plánuji odletět do Dubrovníku. Odsud pak po krátké přestávce chci pokračovat podél chorvatského pobřeží do Rijeky a tam zůstat na noc.
28.9.2015
13:56
Podarilo se mi vyfotit svatebni kostelik z Mama Mia filmu na ostrove Skopelos, ostrov Skoathos a skalni klastery v Meteora. Mt Athos byl desti a Olymp az na vrcholek v mracich... Ted jsem sedl v Korfu. Vse OK.
9:16
Tak Atheny se podarilo preletet! Nyni jeste 30 minut do Skiathosu.
8:14
Po vzletu ze Syrosu. Povoleny fpl pres Atheny! Tak uvidim zda se podari... Aby mi to jeste cestou nezrusili...
6:25
Ráno na Syrosu vypadá dobře. Počasí na Skiathosu je nyní marginální VFR (nízká oblačnost) s tendencí zlepšování, takže doufám, že to bude ok. Finální rozhodnutí udělám za hodinku na letišti. Cestou bych rád letěl co nejblíže Athénám a pokusil se toto město měst také nafotit a nafilmovat ze vzduchu. Dnešní konečný cíl je Korfu. Pokud by vyšlo počasí, tak bych rád filmoval Mt Athos, Olymp a Meteori. Úspěch akce závisí zcela na počasí.
27.9.2015
10:42
Pocasi ve Skiathosu nic moc, ale hlavni problem je cestou. Pry se uz vratila dve letadla na ceste z Athen, tak to nebudu hrotit a zustanu do zitrka tady na Syrosu. Benzin uz mam, tak o starost mene... Kam poletim zitra rozhodnu rano podle pocasi.