Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jezdci zápolili na autodráze

  0:37aktualizováno  0:37
Blansko - Pilot závodního vozu na tribuně, závodní trať na ploše několika desítek čtverečních metrů, depo v podobě obyčejného stolu - to není žádný legoland, to je skutečný závod rádiem řízených modelů aut. V sobotu navíc na čtyřicet pilotů i jejich deset aut čekalo na blanenské dráze neuvěřitelné. Dvanáctihodinový maraton skončil o půlnoci.

"Je to jediný závod tohoto typu, který se v tuzemsku jede. Je také jednoznačně nejnáročnější. Na běžných závodech jezdí auta sedm minut," přiblížil jeden z blanenských pilotů Stanislav Vondra.

Závod absolvuje na dráze jedno auto, tři až čtyři piloti se střídají u řízení. Během dvanáctihodinového vytrvalostního závodu tak každý z pilotů stojí každý pilot asi tři hodiny na tribuně a řídí. Ani slunce, ani bolest rukou ho nemůže rozptylovat.

"Nejtěžší je opravdu koncentrovat se takovou dobu. Každý tým si určí pravidla, po jaké době se budou piloti střídat. Každý musí při řízení hlídat své auto, musí hlídat stopu, rychlost i auta za sebou a před sebou. Závod je dlouhý, je potřeba zůstat na silnici a vyvarovat se zbytečných chyb," míní závodník z týmu RC Autoklubu Hrádek z Liberecka Josef Olša.

A jakou jejich družstvo zvolilo taktiku? "Jsme tady proto, abychom jeli co nejrychleji a zvítězili jsme. Nejdůležitější je ujet co nejvíce kol. Ne však za cenu toho, aby se auto rozbilo," přiblížil Olša. Pohyb závodních aut po dráze doprovází tichý šum jejich motorků, po každých dvaceti minutách s nimi jejich piloti zajíždí do boxů. Mění totiž baterie a pokud je to nutné i kola.

Tyto přestávky většinou stačí i k prostřídání výměnu pilotů. Jako na každých závodech, ani zde se závodní auta nevyhnou haváriím. "Haváriím se nedá vyhnout. Při špatném manévru dochází ke střetům. Když se auto otočí na střechu, musí k němu někdo zaběhnout a otočit ho zpátky na kola," vysvětluje jednačtyřicetiletý Vodra pilotující model Porsche. Závod rozhodně nebere jako hru s autíčky pro malé kluky.

"Závod je stejně napínavý jako u skutečných automobilových soutěží nebo formulí. Nastavujeme podvozky, ladíme motory, stejný je i zápal boje a snaha vyhrát," tvrdí. Potřebný je také patřičný trénink. "Řízení není jednoduché, člověk si na ně musí zvyknout. Začátečníkům dělá problém uvědomit si, když jedou autem k sobě a chtějí zatočit doprava, musí vlastně zabočit doleva," vysvětluje záludnosti tohoto sportu Vondra.

Autoři:


Nejčtenější

Sezona skončila, lidé jsou pryč. Kam na poslední chvíli k moři a do hor

Noli, ležící západně od Janova, patří k nejpěknějším místům Ligurie.

Mnohem méně lidí, mírnější ceny, přitom ještě stabilní počasí. Takové jsou hlavní výhody návštěvy přímořských i...

Pilot boeingu zapomněl vyrovnat tlak v kabině, cestující krváceli z nosu

Ilustrační foto

Nejméně třicet pasažérů muselo vyhledat ošetření poté, co pilot indických aerolinek „zapomněl“ stisknout tlačítko...



Na Mount Everestu řádí pojistná mafie. Horolezce okrádaly i nemocnice

Horolezci se kochají pohledem na Mount Everest

Stovky milionů dolarů během několika posledních let měly vydělat na pojistných podvodech nemocnice, společnosti s...

Nejmenší skanzen a opuštěné lázně. Moravským krajem, který ani nemá jméno

Skanzen v Horním Smržově

Tento kraj nemá žádný zažitý zeměpisný ani národopisný název, a možná právě proto patří k nejhezčím venkovským oblastem...

Bez stativu nejdu. Největší hříchy fotografa při cestě za skvělými obrázky

Hříchy fotografů 01

Fotíte dobře a rádi? Možná, že čtete i odbornou literaturu, časopisy, diskuse na internetu, nebo se bavíte se stejně...

Další z rubriky

Magický masiv Ondřejníku trápí kůrovec, přesto jde téměř o povinný výlet

Hřeben Ondřejníku z Palkovických hůrek

Panorama Beskyd si nelze představit bez masivu Ondřejníku, výrazně a izolovaně vystupujícího z podbeskydské krajiny....

Tady nepospíchá ani řeka. Pěšky naším nejmenším národním parkem

Ráno u Dyje na rakouské straně

Řeka Dyje vyhloubila za miliony let mezi Vranovem a Znojmem divoký a zalesněný kaňon se spoustou meandrů, kamenných...

Správný pivovar hledali i na Slovensku. Postřižiny zachránila až Vysočina

Magda Vášáryová, Rudolf Hrušínský, Jaromír Hanzlík a Jiří Schmitzer ve filmu...

Poetika filmových Postřižin dokáže okouzlit téměř všechny generace českých diváků. Najít vhodné lokace pro natáčení...

Najdete na iDNES.cz