"Je to jediný závod tohoto typu, který se v tuzemsku jede. Je také jednoznačně nejnáročnější. Na běžných závodech jezdí auta sedm minut," přiblížil jeden z blanenských pilotů Stanislav Vondra.
Závod absolvuje na dráze jedno auto, tři až čtyři piloti se střídají u řízení. Během dvanáctihodinového vytrvalostního závodu tak každý z pilotů stojí každý pilot asi tři hodiny na tribuně a řídí. Ani slunce, ani bolest rukou ho nemůže rozptylovat.
"Nejtěžší je opravdu koncentrovat se takovou dobu. Každý tým si určí pravidla, po jaké době se budou piloti střídat. Každý musí při řízení hlídat své auto, musí hlídat stopu, rychlost i auta za sebou a před sebou. Závod je dlouhý, je potřeba zůstat na silnici a vyvarovat se zbytečných chyb," míní závodník z týmu RC Autoklubu Hrádek z Liberecka Josef Olša.
A jakou jejich družstvo zvolilo taktiku? "Jsme tady proto, abychom jeli co nejrychleji a zvítězili jsme. Nejdůležitější je ujet co nejvíce kol. Ne však za cenu toho, aby se auto rozbilo," přiblížil Olša. Pohyb závodních aut po dráze doprovází tichý šum jejich motorků, po každých dvaceti minutách s nimi jejich piloti zajíždí do boxů. Mění totiž baterie a pokud je to nutné i kola.
Tyto přestávky většinou stačí i k prostřídání výměnu pilotů. Jako na každých závodech, ani zde se závodní auta nevyhnou haváriím. "Haváriím se nedá vyhnout. Při špatném manévru dochází ke střetům. Když se auto otočí na střechu, musí k němu někdo zaběhnout a otočit ho zpátky na kola," vysvětluje jednačtyřicetiletý Vodra pilotující model Porsche. Závod rozhodně nebere jako hru s autíčky pro malé kluky.
"Závod je stejně napínavý jako u skutečných automobilových soutěží nebo formulí. Nastavujeme podvozky, ladíme motory, stejný je i zápal boje a snaha vyhrát," tvrdí. Potřebný je také patřičný trénink. "Řízení není jednoduché, člověk si na ně musí zvyknout. Začátečníkům dělá problém uvědomit si, když jedou autem k sobě a chtějí zatočit doprava, musí vlastně zabočit doleva," vysvětluje záludnosti tohoto sportu Vondra.
Jezdci zápolili na autodráze
Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis
Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...
Unikátní přírodní úkaz na Litovelsku: povodně protrhly meandr řeky Moravy
Odborníci z Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK) a vědci z katedry geoinformatiky Univerzity...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček
Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...
Žádný porod a na toaletu vezměte pravítko! Podivná pravidla národních parků
Americké národní parky trhají rekordy, patří k nejvyhledávanějším destinacím světa. Ročně do nich...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln
Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...
Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis
Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...
VIDEO: Nahlédněte do Indie očima české poutnice hnutí Hare Krišna
Indická republika je sedmá největší a s více než miliardou obyvatel jednou z nejlidnatějších zemí...
OBRAZEM: Blýskalo se na horší časy. Procházka po Praze v roce 1941
Protektorátní správa začala už v březnu roku 1939, o dva roky později však Prahu čekaly výrazné...
Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček
Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...
Prodej obchodního prostoru
Karla Nového, Benešov
2 900 000 Kč