Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jen jedno nádraží z devíti je bezpečné

  18:35aktualizováno  18:35
Jen tři z osmadvaceti nádraží a významných dopravních uzlů v západní Evropě vyhovují kritériím bezpečnosti. Zjistil to belgický spotřebitelský měsíčník Test-Achat. Průzkum provedl ve spolupráci s Evropskou komisí; dospěl na jeho základě k závěru, že při požáru nemají ve většině zkoumaných míst lidé moc šancí na přežití. Nejlépe z prověrky vyšly nádraží Amsterodam Central, Lisabon Oriente a Lyon Perrache. Velmi špatné jsou naopak podmínky na londýnském nádraží King's Cross a na pařížské podzemní křižovatce metra a předměstské dráhy Chatelet-Les Halles.

Dalších dvanáct míst dostalo nedostatečnou, včetně hlavních nádraží v Mnichově a ve Frankfurtu, obou bruselských velkých nádraží, pařížského nádraží Nord či stockholmského hlavního nádraží. Osm bylo označeno za průměrně bezpečné.

Testovací komisaři zkoumali hlavně možnosti rychlé evakuace cestujících v případě požáru nebo atentátu, tedy počet bezpečnostních východů, délka chodeb, kterými je třeba projít, výška schodišť, označení únikových cest, jejich prostupnost, i materiály, z nichž je vyrobeno zařízení nádraží.

Například na londýnském King's Cross Station jsou v metru místa, odkud je na čerstvý vzduch je cesta vzdálená půl kilometru. V Madridu je třeba absolvovat 200 schodů, než se člověk dostane na ulici.

"Kdyby katastrofa vyžadovala rychlou evakuaci ve špičce, dostane se vysoký počet cestujících nezvratně do pasti," píše se v komentáři redakce. Lidé budou ohroženi hlavně jedovatým či dusivým dýmem, daleko méně plameny. V některých uzavřených
tunelech však může při hoření plastových materiálů dosáhnout teplota během několika minut nesnesitelné výše.

Autoři průzkumu připomínají poučení z požáru metra v Baku v roce 1995 (289 mrtvých), plynového útoku v metru v Tokiu v témže roce (3000 hospitalizovaných) a zejména nedávnou tragédii v tunelové lanovce v rakouském Kaprunu. Zdůrazňují, že situaci lze mnohdy napravit jen s malými náklady - je třeba především dodržovat zákaz kouření v uzavřených prostorách, přehledně a dostatečně označit únikové cesty a udržovat je v neustálém provozu, vybavit všechny vagóny náčiním pro rozbití oken, zdůrazňovat zákaz používání výtahů v případě požáru.

Autor:


Nejčtenější

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, nejslabší mají stále Afghánci

Pokud by prý města a obce ze svých peněz nedotovaly úkony, které na ně přenáší...

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, ale Singapurci. Obyvatelé tohoto městského státu v jihovýchodní Asii se díky...

Sezona skončila, lidé jsou pryč. Kam na poslední chvíli k moři a do hor

Noli, ležící západně od Janova, patří k nejpěknějším místům Ligurie.

Mnohem méně lidí, mírnější ceny, přitom ještě stabilní počasí. Takové jsou hlavní výhody návštěvy přímořských i...



Experti varují před tuningem elektrokol. Stroj zničí a je nebezpečný

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Někteří majitelé elektrokol své stroje upravují a navyšují jejich maximální rychlost s podporou motoru. Proti tuningu...

Pilot boeingu zapomněl vyrovnat tlak v kabině, cestující krváceli z nosu

Ilustrační foto

Nejméně třicet pasažérů muselo vyhledat ošetření poté, co pilot indických aerolinek „zapomněl“ stisknout tlačítko...

Na Mount Everestu řádí pojistná mafie. Horolezce okrádaly i nemocnice

Horolezci se kochají pohledem na Mount Everest

Stovky milionů dolarů během několika posledních let měly vydělat na pojistných podvodech nemocnice, společnosti s...

Další z rubriky

Bez stativu nejdu. Největší hříchy fotografa při cestě za skvělými obrázky

Hříchy fotografů 01

Fotíte dobře a rádi? Možná, že čtete i odbornou literaturu, časopisy, diskuse na internetu, nebo se bavíte se stejně...

Zbourat a znovu postavit. Unikátní most v Kambodži přitahuje tisíce turistů

Oprava bambusového mostu přes řeku Mekong v kambodžském Kampong Chamu

Měří víc než kilometr, tvoří jej padesát tisíc bambusových stébel a každý rok jej místní strhnou a znovu postaví. V...

Sezona skončila, lidé jsou pryč. Kam na poslední chvíli k moři a do hor

Noli, ležící západně od Janova, patří k nejpěknějším místům Ligurie.

Mnohem méně lidí, mírnější ceny, přitom ještě stabilní počasí. Takové jsou hlavní výhody návštěvy přímořských i...

Najdete na iDNES.cz