Jelení příkop má bohatou historii

  13:10aktualizováno  13:10
Východní část Dolního Jeleního příkopu pod Pražským hradem sice dělí od serpentiny Chotkovy silnice jen několik metrů, tramvajové skřípění a klaksony aut tam však utichají.

"Jelení příkop jest nyní úplně neschůdný, bez pěšin, znečistěn vyhazovanými odpadky z kasáren a obydlených věží. Celá jeho plocha jest zarostlá necenným křovím a slabými do výše vyhnanými stromky, které znemožňují jakýkoliv průhled k letohrádku, k dómu a k obranným zdím a věžím," posteskl si v roce 1919 architekt Kamil Hilbert. V té době už po oboře, jelenech a daňcích nebylo ani památky. Podle pramenů je do jednoho postřílelo a snědlo francouzské vojsko, když v roce 1742 za válek o rakouské dědictví obléhalo českou metropoli. Zvířena se do Jeleního příkopu už nikdy nevrátila.

Hluboká strž s protékajícím potokem Brusnice chránila slovanské hradiště a později románský a gotický hrad proti napadení ze severu. Ještě do 14. století byla rokle zalesněná, pak dnešní severní předpolí, zvané kdysi Bruska, ovládly vinice, což bylo strategicky výhodnější. Obranu posílil i Vladislav Jagellonský, když v opevnění zřídil dělostřelecké bašty. Ve třetině 16. století tak už mohl rokli překlenout dřevěný most na kamenných pilířích, přezdívaný Prašný. O horní část nad mostem, tedy o vinici pod Královským letohrádkem s Bažantnicí, však příkop rozšířil až Rudolf II. Území uzavřel zdmi a nasadil tam jelení stádo. Za tereziánské přestavby roku 1770 nahradil Prašný most sypaný val, který příkop definitivně rozdělil na dvě části, horní a dolní.

O kultivaci zpustlé přírodní rezervace se v roce 1923 pokusil hradní architekt Josip Plečnik, kterého nadchla myšlenka spojit Horní Jelení příkop, Lumbeho zahrady a území Nového světa. Dlouho však zůstávalo jen u plánů, teprve v kritickém období 1943-44 se Pavlu Janákovi podařilo radikálně odstranit navážky a obnovit sesuté zdi fíkovny i oranžerie.

Blízkost prezidentské rezidence a neustálé stavební práce však z prohlídky rokle téměř vyloučily veřejnost. Od 20. let byla přístupná pouze východní polovina Horního Jeleního příkopu až po medvědinec a teprve ve čtyřicátých letech tam stavební správa zřídila dvě cesty: vyhlídková vedla od Prašného mostu kolem Míčovny ke Královskému letohrádku, druhá končila v ulici U Brusnice. Zpevňování zdiva od Daliborky k Bílé věži a především generální oprava domků v Zlaté uličce v 50. a 60. letech však průchodnost opět oddálily. Na turistickou (spíše než výletní) stezku Dolním Jelením příkopem s ocelovými mostky, lávkami, dřevěnými rošty a břečťanovou vegetací si tak museli zájemci počkat až do minulého jara. Jelení příkop je otevřen denně od 10 do 18 hodin.

Nejčtenější

Otužilci se vydali na Sněžku ve spodním prádle, dolů je snášeli záchranáři

Sněžka (ilustrační snímek)

Sedm lidí, kteří se rozhodli zdolat Sněžku jen ve spodním prádle, snesli zpět dolů polští záchranáři. Otužilci se na...

Lidé zámek nechtěli, obec ale odolala milionům z prodeje a vítá turisty

Obyvatelé Police zámek nejdříve v majetku obce nechtěli. Památka se však...

Referendum v polovině 90. let dopadlo v Polici na Třebíčsku jasně. Více než osmdesát procent obyvatel obce rozhodlo,...

Jeskyně i podzemní továrny. Výlet do zapomenutého Moravského Švýcarska

Františčina huť v Josefově

Nejenom nejhlubší, ale zřejmě i nejhezčí v celém Moravském krasu je údolí mezi Křtinami a Adamovem. Krása zdejší...

Zaniklé tratě v Česku. Dráha pod Lysou horou nedostala šanci na přežití

Poslední vlak projíždí kolem nádraží Ostravice Řečice 11. ledna...

Ve 14. dílu Zaniklých tratí se vydáme mezi strmé svahy Beskyd. Podíváme se na dráhu, která musela ustoupit přehradě s...

Od Kanárských ostrovů po Kuvajt. Prověřené tipy na zimní dovolenou u moře

Pláž Pearl Beach v centru izraelského Ejlatu

Podzimní plískanice a chladné prosincové dny vybízejí k „útěkům“ do teplejších krajin. Přinášíme prověřené tipy, kde...

Další z rubriky

Praha neznámá: Smutný výlet po stopách vraha Prokopským údolím

Prokopské údolí (ilustrační foto)

Zatímco Jaroslav Foglar zde ukazoval skautům světlo na konci tunelu, František Zenker tu připravil o život dvě dívky....

VIDEO: Na co zírá mašinfíra. Dráhou přes údolí a hřebeny Krušných hor

Motorový vůz M 131.1513 ve stanici Vejprty na trati 137

Dnes po železnici projedeme trať 137 z Vejprt do Chomutova. Čeká nás 58 kilometrů dlouhá jízda liduprázdnou krajinou,...

VIDEO: Na co zírá mašinfíra. Projeďte se klášterní železnicí pod Lipnem

Lokomotiva 210.045-1 čeká ve stanici Lipno nad Vltavou na trati 195 na jízdu do...

Další díl seriálu Na co zírá mašinfíra nás zavede do jižních Čech, do kaňonu řeky Vltavy. Jedna z nejromantičtějších...

Najdete na iDNES.cz