Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jedenáct věcí, které byste měli vědět o řetězu na kolo

  12:00aktualizováno  12:00
Při jízdě na kole ho nevnímáte, tedy do doby, než spadne nebo praskne. Cyklistický řetěz nevydrží vše. Je to křehká věc, o kterou se musíte starat. Když se pravidelně nevyměňuje, může poškodit kazetu s převody.

Řetěz na kole | foto: Profimedia.cz

Nákup jízdního kola dokáže pěkně provětrat peněženku. Jaký rám je nejvhodnější? Jaké brzdy jsou nejúčinnější?  To jsou nejčastější otázky většiny nakupujících. Slovo řetěz přitom většinou vůbec nepadne. Přesto jde o důležitou součást bicyklu, která by se neměla úplně přehlížet.

1. Neexistuje univerzální řetěz na všechna kola

Jeden řetěz na všechny typy kol je nesmysl, vysvětlují odborníci. Existují totiž hned čtyři typy a ty se rozhodně nedají vzájemně zaměňovat. Na bicykly s jedním převodem; na kola s pěti, šesti, sedmi a osmi zadními převodovými kolečky; na kola s devíti kolečky. Do posledních dvou skupin spadají horská a trekkingová kola. Úplně speciální skupinou jsou silniční kola s desetikolečkem. Liší se od sebe šířkou řetězu, na kterou je třeba dát si při nákupu toho náhradního pozor. U silničních strojů jsou nejužší.

Řetěz na kole

2. Řetězy z horších sad kol se nehodí na ty lepší

Jednotliví výrobci prodávají různě kvalitní řady kol s různě kvalitními komponenty. "Na nejméně kvalitní sadu musíte mít i odpovídající řetěz. Když použijete řetěz z nejvyšší sady na některou méně kvalitní, tak vám sice vydrží, ale bude vám ničit pastorky a převodníky," vysvětluje odborník na kola Josef Tetek.

3. Komponent je třeba pravidelně vyměňovat

Cyklistický řetěz má omezenou životnost. Stará pravda našich otců, že na favoritu používali jeden řetěz patnáct let, už dnes neplatí. "Na měsíce nebo týdny to nepředpovím, ale na jeden řetěz ujedete přibližně patnáct set kilometrů," říká Jiří Fiala z obchodu Krab Cycles.

Pokud rádi jezdíte na kole z Prahy do Brna a zpátky, tak byste měli řetěz vyměnit již při třetím příjezdu do moravské metropole. Při klidné jízdě může podle Josefa Tetka řetěz vydržet i dva a půl tisíce kilometrů. To obecně platí pro všechny typy.

4. Vytahaný řetěz se nedá opravit

Vytahaný řetěz musí rovnou do šrotu. Nedá se opravit. Kdyby zůstal na stroji delší dobu, zničí nejčastěji používané převodové kolečko nebo celou zadní kazetu.

5. Používání poškozeného řetězu se prodraží

Když se nasadí nový řetěz na poničenou zadní kazetu, začne to na poškozeném kolečku přeskakovat. Jediným řešením je nákup nové kazety se zadními převodovými kolečky. Po jednom se totiž většinou neprodávají. A tak se může obyčejná výměna řetězu pořádně prodražit. Za řetěz zaplatíte okolo 450 korun a za novou kazetu okolo tisícovky. I tak je třeba pravidelně vyměňovat i zadní kazetu. "I když jsem opatrný, tak zadní kazeta na mém kole vydrží výměnu tří řetězů a jde pryč,"  vysvětlil Josef Tetek.

Cyklista upravuje řetěz na kole

6. Speciální měrka určí míru opotřebení

Ne každý je odborník na kola, a proto nemusí poznat, že je řetěz už "unavený". V jednotlivých článcích se totiž natahuje jen o setiny milimetru, které okem nezaznamenáte. "Když se ale chyba ze všech zhruba 110 článků nasčítá, může to udělat pěknou paseku," upřesňuje Jiří Fiala. Pro tento případ prodávají v obchodech s cyklistickými potřebami speciální laserem vyrobenou mechanickou měrku. Když po vložení do článků řetězu úplně zapadne do čepu, ortel je jasný. Řetěz se musí vyměnit.

7. Křížení řetězu na převodech škodí

Co nejvíc škodí řetězu? Jeho křížení. Když máte vpředu přehozeno na největší tác a vzadu na největší kolečko. Řetěz se napíná přes převodníky a může se tím roztrhnout. Zlaté pravidlo zní: na velký převodník vpředu používejte jen tři nejmenší pastorky vzadu. Na prostřední převodník jezděte tři prostřední pastorky. Na nejmenší převodník jezděte tři největší kolečka vzadu.

8. Dobré zacházení zvýší životnost

Na "zdravotním" stavu řetězu se projeví i to, jak s ním kdo zachází. Odborníci doporučují zlehka šlapat a plynule přehazovat. Když jedete do kopce na těžké převody, tak to řetěz namáhá, ale neničí.

"Když to ale rvete silou a s nenamazaným zkříženým řetězem profrčíte několika brody, pak můžete řetěz odepsat po několika desítkách kilometrů," říká s nadsázkou Jiří Fiala. Kdo si chce užít rychlé adrenalinové jízdy v terénu, plné skoků a nárazů do výmolů, musí počítat s tím, že svůj řetěz zničí mnohem dříve než rodina, která jezdí po rovné asfaltové silnici.

"Ženám řetězy vydrží většinou podstatně déle, protože se k nim chovají mírněji," přiznal s úsměvem Jiří Fiala.

9. Kdo nemaže, velmi brzy dojede

I správné mazání prodlužuje životnost řetězu. Samozřejmostí je ošetření bicyklu po zimě i kontrola po každém náročném výletu. Jednoduché pravidlo zní: Když je řetěz suchý a začne při jízdě "šustit", měl by se namazat. Ochrání ho to před vnějšími nepřáteli, jako je voda, prach nebo bahno. Odborníci na cyklistiku už dnes nedoporučují používání klasických olejů jako v minulosti. Ty řetězu škodí, protože se na ně nabalují nečistoty a prach. Z nich se vytvoří brusná pasta, která ho poškozuje.

V současné době se používají jednoduché spreje nebo přípravky s kapátkem, které obsahují příměs teflonu. Žádný z výrobců kol ovšem nevyžaduje pro své stroje speciální přípravky. Jiří Fiala, který má velké zkušenosti s opravou bicyklů, říká, že on sám nepoužívá žádné speciální cyklistické nádobíčko. "Nejvíce mi vyhovuje mazání od firmy, která vyrábí chemikálie do nástrojů a pro dílny," dodává.

Mazání řetězu prodlužuje jeho životnost

10. V zimě se používají mastnější přípravky

Před nákupem spreje na řetěz je lepší si zjistit jeho složení. Některé se hodí více do podzimního a zimního počasí, protože jsou mastnější. V horkém létě se po jejich použití zalepí řetěz prachem - a pak pomůže jediné, strčit ho do speciální pračky, pořádně vyčistit a nechat oschnout.

V létě odborníci doporučují používání přípravků s příměsí rozpouštědel, na které se nenachytávají nečistoty. Mastnější přípravky mají jednu velkou výhodu. Nemusíte je nanášet na řetěz tak často, protože vydrží déle.

11. Co se chybně traduje o řetězu

Zaprvé: Lidé z venkova a z chat jsou zvyklí, že se řetěz na pilu nebo na motorku dá natáhnout a znovu použít. Pro kolo však tato stará pravda neplatí. Cyklistický řetěz se totiž pohybuje po přesně matematicky vytvarovaných pastorcích a převodnících.

Zadruhé: Žádný odborník si nedovolí říci, který řetěz je nejkvalitnější. Ať už je tvrdší nebo měkčí, každý typ je vhodnější pro jiné kolo a do jiného prostředí.

Autor:


Nejčtenější

Naivní Češi v sandálech jsou v Chorvatsku pojem. Znají je i záchranáři

Milovníci hor ocení při návštěvě Makarské výstup na vrcholky Biokova.

Makarska je klenot Dalmácie, ale umí být i nebezpečná. Nádherná a unikátní příroda totiž bývá při nepříznivém počasí...

Amsterdam pohlcuje kriminalita, v noci se z města stává džungle

Amsterdam se stabilně řadí mezi nejnebezpečnější evropské metropole. Na sto...

Nizozemská metropole je po setmění místem, kde přestávají platit zákony, varuje tamní ombudsman. Přetížená policie...



V Paříži nainstalovali nové eko-pisoáry. Nechutné, bouří se místní

Pařížané si stěžují na výrazné pisoáry bez zástěn v centru města. (13. srpna...

Paříž přišla s novým nápadem, jak ekologicky využít lidskou moč. Nové červené pisoáry se slámou uvnitř dokážou vytvořit...

Slovensko bez turistů. Nejkrásnější dolina Nízkých Tater zeje prázdnotou

Dolina Štiavnica od Štefánikovy chaty

Za nejkrásnější dolinu Nízkých Tater bývá obvykle považována Demänovská dolina s turistickým střediskem Jasná a...

Nebuďte povýšení a nechovejte se jako stádo. Sedm cestovatelských hříchů

Vyrážet do světa bez zvídavosti je jedním z největších hříchů pod sluncem.

Chcete si prázdninové toulky po světě opravdu užít? Podívejte se na seznam zásadních chyb, které nesmíte na cestách...

Další z rubriky

Jak si užít Lednicko-valtický areál na kole. Tři tipy na parádní výlety

Unikátem Lednicko-valtického areálu jsou mimo jiné stavby nazývané „salety“,...

Do jihomoravských Valtic jezdíme každoročně, našli jsme zde totiž ideální základnu pro výlety na kole i večerní...

Po Česku jezdí sto tisíc elektrokol. Bez přilby na ně nesedejte

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Elektrokola zažívají boom, podle odhadů prodejců jich po Česku jezdí už na sto tisíc. S rychlejším kolem však roste...

GLOSA: Kolo Favorit je opravdu legenda. Ale ze zoufalství

Výstava Fenomén Favorit v Národním technickém muzeu

Není legenda jako legenda. Některé věci si připomínáme zaslouženě pro jejich výjimečnost. Jiné se staly legendárními z...

Najdete na iDNES.cz