Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Javorie, nejtajemnější pohoří na Slovensku

  12:55aktualizováno  28. srpna 11:43
Chcete-li navštívit hory, které téměř nikdo nezná, vydejte se na střední Slovensko do Banskobystrického kraje. Jižně od Zvolena se rozkládá snad nejméně známé slovenské pohoří Javorie. Zahaluje jej určitý závoj tajemství, protože velká část horstva stále není veřejnosti přístupná.
Pohoří Javorie

Pohoří Javorie - Sovětský tank upomínající na slavné doby bratrské pomoci | foto: Martin JanoškaiDNES.cz

Ryzí síra v bývalé sopce

Pohoří Javorie se rozkládá jižně od Zvolena a Detvy. Ze severu vystupuje poměrně příkře, na jih se sklání pozvolna a svým podhůřím dosahuje až na samý jih Slovenska v okolí Lučence a Veľkého Krtíše. Nejvyšší, zalesněná kóta Lažtek dosahuje výšku 1043 m. V mapách a atlasech se setkáte také s názvem Ostrožky, která se vztahuje na nižší partie horstva.

Pohoří Javorie má oválný tvar, upomínající na sopečnou minulost. Podobně jako sousední, severněji ležící Poľana je i Javorie bývalým stratovulkánem tvořený vrstvami sopečných tufů a lávy. Lávové proudy vytékaly ze sopky především jižním směrem, kde horský terén přechází do rozsáhlých plošin.

Bohužel kromě kruhového až oválného tvaru na sopečnou minulost Javorie neupomíná žádný další výrazný terénní tvar – kopce jsou pokryty bukovými lesy, loukami a pastvinami a pro laika vypadají jako každé jiné. Za zmínku snad ještě stojí ložisko ryzí síry u obce Kalinka – svého času rarita na území Československa. To je však již mnoho desítek let vytěžené.



Javorie: nejvyšší vrchol Lažtek (1043 m)
* VÍCE FOTEK Z JAVORIE PROHLÍŽEJTE ZDE

Ve znamení Sovětské armády

Zapomenutost pohoří Javorie má na svědomí především vojenský výcvikový prostor Léšť, využívaný v letech 1968-90 Sovětskou armádou. Rozkládá se na jižních svazích v podobě úzkého pásu protáhlého ve směru sever – jih.

Podstatnou část tohoto vojenského prostoru tvoří rozsáhlé louky s rozptýlenými keři a zbytky sadů a zahrad. Paradoxně i zde, podobně jako v mnoha vojenských prostorech na území ČR, se mnohé partie nepřístupného území přeměnily na svérázné ekosystémy, v nichž se zabydleli ohrožení živočichové, především ptáci a motýli.

V současné době je vojenský výcvikový prostor Léšť využíván slovenskou armádou, probíhají zde i mezinárodní cvičení za přítomnosti vojsk NATO. Území je stále veřejnosti nepřístupné, velké množství munice a techniky je zahrabané a zarostlé vegetací. Případné povolenky ke vstupu se vydávají v sídle vojenského újezdu v obci Pliešovce, kde zároveň sídlí podnik Vojenské lesy a statky, obhospodařující krajinu mimo vlastní vojenská cvičiště.



Sovětský tank upomínající na slavné doby bratrské pomoci

Po Javorie pěšky i na kole

Pohoří Javorie při pohledu do mapy nabízí několik značených turistických cest. Páteřní trasu přitom tvoří červeně značená rudná magistrála, probíhající zhruba ve směru východ – západ. Pěší putování je však tak trochu dobrodružstvím – sporadickému zájmu turistické veřejnosti odpovídá i žalostný stav značení.

Ani mapa nemusí být vždy spolehlivým pomocníkem, protože po roce 1989 vyšla pouze jedna a dosud nebyla aktualizována. Zájemci o nejvyšší vrchol pak stejně musí jít nazdařbůh terénem, jelikož značená trasa prochází asi 2 km mimo.

Zajímavější a krajinářsky pestřejší bude pro většinu určitě putování na kole. Severní a západní úbočí hor je odlesněné, ve stráních je rozseto spousta osad, kterým se zde říká lazy. Obyvatelstva zde sice ubývá, přesto je však spousta osad obydlená a protkaná asfaltovými, či polními cestami. Provoz na nich je přitom minimální.



Charakteristické laznické osídlení

Může se hodit

Zajímavosti v okolí
DIVÍN
– zřícenina hradu nad stejnojmennou obcí, poblíž možnost koupání

VÍGĹAŠ – volně přístupná zřícenina hradu nad údolím Zvolenské Slatiny poblíž hlavní silnice Zvolen – Lučenec. V současnosti se provádějí průběžně rekonstrukční práce. Pod hradem památník Vígľašské lesní železnice, která odtud vedla do údolí Kyslinky. Památník tvoří deska a vlaková souprava s parní lokomotivou.

Jak se tam dostat

Oblast Javorie je nejlépe dostupná z měst Zvolenské kotliny. Ze Zvolena jezdí autobusy do obcí Pliešovce, Kráľová, Senohrad, Vígľašská Huta, Nová Huta. Z Detvy jsou dobře dostupné osady na severním úbočí pohoří. Zvolen má přímé vlakové i autobusové spojení s mnoha městy v České republice

Mapy

Javorie, Ostrožky 1 : 50.000 – VKÚ Harmenec.

Po zakázané cestě

Milovníky cyklistických přejezdů jistě zaujme horská silnice z Nové Huty šplhající až pod nejvyšší vrchol pohoří. Po ní lze z jihu obkroužit celý horský masív a přes Pliešovce, Záježovou a Vígľašskou Hutu se vrátit zpět. Bohužel v úseku asi 3-4 km silnice protíná vojenský prostor Léšť, kde je pohyb civilistů zakázán. Pokud byste měli zájem o tuto zajímavou trasu, pak je dobré začít v Pliešovcích a pokusit se získat povolení k přejezdu.

Z Pliešovců cesta stoupá po silnici asi 5 km na louky s názvem Oremov laz, odkud se nabízí pohled na nejvyšší partie pohoří směrem od jihu. Kousek odtud také začíná vlastní vojenský prostor, na jehož existenci vás upozorní závora a hlídkující vojáci. Pokud nemáte povolení, pak je další cesta málo pravděpodobná.

Samotný průjezd vojenským prostorem nepředstavuje nic zvláštního, za pozornost stojí snad jenom sovětský tank na podstavci. Po překonání další závory, ohraničující vojenské území z druhé strany, vás však čekají nádherné dlouhé kilometry liduprázdnými lesy. Je to opravdu zážitek, protože silnice je v perfektním stavu, provoz však žádný.

Dlouhými zákrutami překonáte několik hřbetů, občas se terén otevře do hlubokého údolí. Závěrečný dlouhý sjezd do Nové Huty nemá chybu.

Horskou silnici přes Javorie lze absolvovat také jenom jako trasu z Nové Huty k závoře vojenského prostoru a zpět. Vracet se po stejné cestě zpět a k tomu ještě do velkého kopce však není příliš lákavé.



Okrajové části vojenského prostoru Léšť se využívají k pastvě

 

Autoři:


Nejčtenější

Naivní Češi v sandálech jsou v Chorvatsku pojem. Znají je i záchranáři

Milovníci hor ocení při návštěvě Makarské výstup na vrcholky Biokova.

Makarska je klenot Dalmácie, ale umí být i nebezpečná. Nádherná a unikátní příroda totiž bývá při nepříznivém počasí...

V Paříži nainstalovali nové eko-pisoáry. Nechutné, bouří se místní

Pařížané si stěžují na výrazné pisoáry bez zástěn v centru města. (13. srpna...

Paříž přišla s novým nápadem, jak ekologicky využít lidskou moč. Nové červené pisoáry se slámou uvnitř dokážou vytvořit...



Musíte sebrat odvahu a se žralokem bojovat, řekl v Rozstřelu filmař žraloků

Steve Lichtag byl hostem pořadu Rozstřel.

Na začátku srpna usmrtil českého turistu v egyptském letovisku Marsá Alam žralok. V Egyptě nejde o ojedinělý útok, za...

Nejhezčí výstup na Praděd. Trasu z malebné osady moc lidí nevyužívá

Výstup na Praděd

Na Pradědu byl skoro každý, ale skutečně nejhezčí cestou se na nejvyšší kopec Jeseníků vydává jen málokdo. Řeč není o...

Do Pákistánu prý jezdí jen hlupáci, ale Žlutý cirkus si to stejně užil

Babu, trabant, který se nikdy nezastavil, se nám začal rozpadat. Čím dál jsme,...

Skoro čtvrt roku jsme cestovali Indií. Bylo to krásné, bylo to intenzivní, ale bylo toho dost. Před námi je Pákistán,...

Další z rubriky

Bioplynka na Everestu. Nový projekt má odstranit tuny horolezeckých výkalů

Horolezci se kochají pohledem na Mount Everest

Mount Everest je výzva. Tisíce vášnivých horolezců se každým rokem snaží pokořit vrchol nejvyšší hory světa, ale jen...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Soudruzi nás poslali rovnou pod rentgen. Trabanty dojely přes Čínu do Ruska

Expedice Dana Přibáně musela na čínské hranici projít důslednou kontrolou....

Dostat se do Číny letadlem je celkem snadné. Vjet tam autem je ale noční můrou. Pokud tedy není vaším snem...

Najdete na iDNES.cz