Specialized S-Works Epic FSR World Cup v sériovém provedení

Specialized S-Works Epic FSR World Cup v sériovém provedení | foto: Petr Pravda, iDNES.cz

Vyzkoušeli jsme kolo Jardy Kulhavého z olympijského souboje titánů

  • 85
Skoro každý ví, jak vypadá a jezdí běžné horské kolo. „Stříbrný“ stroj Jaroslava Kulhavého, se kterým závodil na olympiádě v Riu, vypadá z dálky sice podobně, ale má jiné materiály i spoustu specialit. Speciální jsou proto nejen jeho jízdní vlastnosti, ale také cena, která odpovídá novému menšímu vozu.

Postřehy znalce + jak to jezdí

Jarda je svojí postavou spíše na velikost kola XL, vozí však velikost L. Je to proto, aby získal větší prostor nad rámovým trojúhelníkem a kolo mělo větší tuhost, ta se vždy snižuje s velikostí rámu.

Kolo je hodně ostře laděno, má dlouhý představec 12 cm se sklonem 23 stupňů, řídítka natočená ohybem (8 stupňů) směrem dolů, to aby se dostal co nejníže. Sedlo je Járova specialita, jako první ho začal vozit více sklopené dolů (dnes už ho následuje většina jezdců XC), „puk“ mezi sedlem a sedlovkou je pak úplná anomálie.

Reprezentační mechanik Pavel Čábelický

Kolo vyžaduje hodně pevnou a zkušenou ruku, moc toho neodpustí. Reakce na změnu směru je okamžitá, kolo poslouchá všechny povely a kam ho pilot nasměruje, tam prostě letí. Akcelerace na kole je na 100 %, na pevném podkladu člověk nepozná rozdíl mezi pevným rámem a celoodpruženým kolem.

Pavel Čábelický, mechanik české reprezentace

Převládajícím materiálem u závodního modelu Specialized S-Works Epic FSR World Cup, který sedlá Jaroslav Kulhavý, je karbon. Jsou z něj rám, řídítka, sedlovka, ráfky kol. Zbytek jsou lehké, ale pevné komponenty, vesměs z hliníkových, nebo titanových slitin.

Kulhavého stroj má velká 29palcová kola, což je už dnes mezi českými bikery celkem běžné, a je celoodpružený (nemálo jezdců v Riu použilo naopak rámy pevné). Český závodník zvolil už před pár lety celoodpružený stroj pro všechny špičkové závody záměrně. Je přesvědčen, že takové kolo lépe kopíruje terén, a může být tedy o něco rychlejší.

Čtení terénu

Rám má závodní geometrii, což znamená, že jízda je na něm méně pohodlná (jezdec je na něm zjednodušeně shrbenější) než na běžných turistických i sportovnějších horských kolech. Zato výkon je co nejefektivnější.

Zadní tlumič Fox s brainovou jednotkou má zdvih 95 mm. Na rozdíl od většiny ostatních značek je Epic vybaven speciálním systémem Mini Brain, který je navržen tak, že čte terén a otevírá se (tedy pruží) jen při dotyku s nerovností. Podobný systém má pak i speciální, nově vyvinutá přední vidlice Rock Shox Sid, která má zdvih 100 mm.

Již brzy bude i test vítězného kola z Ria, Scott Spark 900 Nina Schurtera

Na rozdíl od běžného má toto kolo řazení jen na pravé straně řídítek. To znamená, že je vybaveno jen jedním převodníkem (u námi testovaného sériového kola má 34 zubů, český jezdec použil pro olympijský závod převodník větší - s 38 zuby). Zadní kazeta pak nemá obvyklých 10 pastorků, ani 11 (jako tomu bylo u vítězného kola Járy Kulhavého při minulé olympiádě v Londýně), ale dokonce 12 v rozpětí 10 – 50 zubů. Běžný turista by s tím měl v kopcích problémy, v prudších pasážích už by musel seskočit a tlačit. Naopak Kulhavý, jak bylo vidět v přímém přenosu z Ria, nikde seskakovat nemusel a s „jen“ 12 převody si poradil bravurně.

Specialized S-Works Epic FSR World Cup v sériovém provedení

Velkým rozdílem oproti běžnému horskému kolu jsou karbonové ráfky i náboje kol. Jsou lehké, nesmírně pevné a skvěle odvalují. V nábojích jsou pak keramická ložiska. Dohromady to celé kolo nesmírně zrychlí. Obrovský rozdíl je ovšem v ceně. Zatímco běžná sada zapletených hliníkových kol vyjde na pár tisíc, u kola Járy Kulhavého je za 58 tisíc, což je jinak cena už velmi dobrého horského kola.

Vychytávky na medaili

Olympijský epic českého reprezentanta má i několik drobnějších a méně nápadných specialit. Například speciální vodítko řetězu CabTech, které zabraňuje tomu, aby při velkém drncání a skákání přes kameny nebo kořeny spadl řetěz z převodníku. Ten má pak, jak už bylo zmíněno výše, na rozdíl od sériového kola o 4 zuby více.

Někteří čtenáři si určitě všimli i toho, že sedlo měl Jára Kulhavý mírně naklopené kupředu, což by u běžného sportovního kola byl hrubý nedostatek. Český závodník to má ale proto, že jeho závod se jen málo odehrává na rovině a mnohem méně času tráví v sedle.

Většinou jede do kopce, kde mu pak z naklopeného sedla „nesjíždí zadek“, nebo z kopce a to pak nesedí, ale stojí v pedálech. Pod spíše silničním sedlem Romin (sériový model má sedlo Phenom) s karbonovými ližinami má pak Jára Kulhavý dokonce zaražený kus hokejového puku, aby byl posed pevnější a tvrdší.

Jezdec nemusí být zrovna profesionál, aby při jízdě ihned poznal změnu. Kolo českého olympijského medailisty je oproti běžnému stroji za 20 - 30 tisíc velmi rychlé, výborně manévruje, je tuhé při šlapání i v jízdě z kopce a má skvělou stoupavost.

Na rozdíl od závodního nádobíčka v jiných sportovních oblastech se na něm dá skvěle jezdit a i „obyčejný“ biker si na něm užije spoustu zábavy, prostě bude jízdou nadšený. Jediný „nedostatek“ pro nezávodníka může být pohon 1 x 12, který v prudkých kopcích vyžaduje větší sílu a zdatnost.

Přepákování tlumiče Fox s čepy
Zadní stavba s mohutným spodním ramenem, pohonem 1 x 12 a přehazovačkou SRAM...

Ještě jednu zajímavost měl Epic Járy Kulhavého (ale také třeba Petera Sagana) v Riu. Specialized natřel rámy kol lakem nazvaným „Torch edition“, který měnil odstín podle teploty. Při teplotě vyšší než 22 °C se rám barvil více do žluté až zlaté, naopak s klesající teplotou dostával tmavší, oranžový odstín. Zlatou barvu má ostatně i řetěz a prvních 11 pastorků kazety.

Závěrem ještě v úvodu zmíněná cena: sériové provedení kola S-Works Epic FSR World Cup přijde na 234 999 korun, což je přibližně stejná cena upraveného stroje, který jezdí Jaroslav Kulhavý.

V čem se liší Epic 2012 z Londýna a 2016 z Ria?

Kola se na první pohled až tak dramaticky nezměnila, ale soubor změněných detailů vytvořil úplně jiný stroj. Změnilo se přepákování tlumiče, model 2016 má o jeden čep v zadní straně méně a na vahadle tlumiče je použit koncentrický čep pro zvýšení tuhosti zadní stavby.

Geometrie: Zkrátila se zadní stavba o 10 mm, úhel hlavové trubky je o 0,5 stupně strmější. Kolo je tak mnohem živější, rychleji reaguje na změnu směru, akceleraci.

Materiál rámu se nezměnil: Jde o karbon FACT 11. Profilace trubek je však mnohem masivnější, kolo je jako celek tužší.

Vidlice: Stejný typ Rock Shox SID, ale to je tak vše, co zůstalo stejné. V Londýně byla vidlice ještě na rychloupínák, teď je na pevnou osu 15 mm. Přepracovaný je i systém Brain a o 2 mm silnější jsou vnitřní nohy vidlice. Vzduchový systém byl přepracován z dvoukomorového na jednokomorový (dual air x solo air).
Kola: Jsou kompletně přepracovaná, počet drátů se změnil z 32 (přední i zadní) na 24 na předním a 28 na zadním. Ráfky jsou o 4 mm širší, mají vyšší vnitřní hranu bez žlábku pro plášť. Zlepšily se vlastnosti pro použití bezdušových systémů, větší šíře napomáhá plášti k lepší přilnavosti a tím, že se plášť tak nedeformuje, lépe se odvaluje. V Riu měl Jára na předku bezdušový plášť Fast Track 2.2 a na zadku plášť Renegade 2.2.
Pohon: Z 1x11 na 1x12! Kazeta z počtu zubů 10 - 42 na 10 - 50 a převodník pak z 36 na 38 zubů. A přibylo vodítko řetězu CabTech.

Pavel Čábelický, mechanik české reprezentace