Tiché hory a léčivá koupel. Nádherný výšlap nejvyšší silnicí Japonska

aktualizováno 
Typická představa o Japonsku jsou nekonečné přelidněné metropole. Ovšem dominantní plochu této technologické velmoci ve skutečnosti zaujímají těžko obyvatelné hory pokryté hlubokými lesy. Japonci však věnovali enormní úsilí stavbě silnic, a ty tak vedou i do nejodlehlejších horských končin. Norikura Skyline je jednou z nich.

Panorama severním směrem: observatoř, Yake (světle zelený vrchol uprostřed), Hotaka a Yari na horizontu | foto: Jiří Pospíšilpro iDNES.cz

Norikura Skyline drží titul nejvýše položené silnice v Japonsku a je vyhledávanou oblastí pro cyklistiku. Dokonce ani základní stanice pro výstup na Fudži není výše. Na Norikuře můžete na kole vyšlapat až do výšky 2 700 m na Tatamidairu, odkud začínají různé turistické trasy.

Zdatnější můžou začít výšlap už v Matsumoto po silnici 158 z nadmořské výšky cca 500 metrů s úctyhodným převýšením 2 200 m. Silnice 158 je však poměrně frekventovaná a mnohem příjemnější je vyrazit na kole až z Norikura-kogen z parkoviště u informačního centra.

Fotogalerie

Zde je také užitečné se ubytovat. Převýšení se poté sice zmenší na cca 1 200 m, ale je dostatek času si cestu vychutnat, protože z tohoto místa až na vrcholové parkoviště Tatamidaira je Skyline uzavřena pro osobní automobily.

Navíc je možné cestou zastavit a navštívit vodopád Zengoro a především odložit kolo a z horního parkoviště vystoupit až na vrchol Kengamine do výšky 3 026 metrů.

Zde je úchvatný výhled nejen na podstatnou část Severních Alp s vrcholy Yake, Hotaka a Yari, ale také přesně opačným směrem na Ontake a četná kráterová jezírka s blankytně modrou průzračnou vodou. Mimochodem tři zmíněné vrcholy jsou opravdovou turistickou lahůdkou.

Výstup na Kengamine je velmi populární, protože není složitý a je dokonce oblíbeným cílem výletů základních škol. My jsme výstup zvládli i se dvěma syny - čtyřletým a dvouletým, částečně neseným manželkou v nosítku.

Kengamine vrchol

Kengamine vrchol

Odhodlání s sebou, vyplatí se

Pokud máte sílu a touhu na kole vyšlapat na skutečně nejvyšší japonskou silnici, je ještě možnost z parkoviště na Tatamidaira vyjet po kamenité cestě až k observatoři ve výšce 2 850 m, která byla dobře viditelná z Kengamine i Tatamidaira.

Nejsnazší cesta zpět je užít si sjezd ráno vyšlapaných 22 km serpentin do Norikura-kogen. Druhá možnost je vydat se dále po Skyline do Hirayu-Onsen, potom po staré silnici po serpentinách mimo tunel na silnici 158 a udělat kompletní okruh do Norikura-Kogen. To je však trasa spíše na dva dny s přespáním v Hirayu.

Dolní část serpentin Norikura Skyline

Dolní část serpentin Norikura Skyline

Norikura s blížícím se večerem

Norikura s blížícím se večerem

Díky bohaté sněhové nadílce je Skyline přes zimu až do pozdního jara uzavřená. Poté je silnice vyčištěna frézami. Vzniklé mnohametrové sněhové stěny jsou další zdejší populární atrakcí. Zbytky sněhu zůstávají na Norikuře obvykle po celý rok.

Norikura je také známé lyžařské středisko, sjíždět z vrcholu lze až do konce jara, kdy v nižších polohách panují již letní tropické teploty. Přestože je Norikura považována za spící vulkán, neustálá podzemní aktivita se projevuje přítomností četných horkých pramenů.

Jižním směrem je velmi dobře viditelný druhý nejvyšší japonský vulkán Ontake.

Jižním směrem je velmi dobře viditelný druhý nejvyšší japonský vulkán Ontake.

Tyto prameny činí z Norikury velmi tradiční místo, jelikož voda z nich je komplikovaným systémem kanálů jímána a vedena do zdejších rjokanů (ubytování v tradičním japonském stylu), kde si po náročné turistice a cyklistice můžete užít relaxaci v přírodních horkých sopečný lázních nazývaných onsen.

Onseny jsou nedílnou součástí japonské kultury a života a koupel v intenzivně modré, mléčně zakalené a sulfan uvolňující vodě je nezapomenutelným zážitkem, který částečně odhaluje závoj komplikované japonské kultury. Koupel je nejen velmi příjemná, ale Japonci věří v její blahodárné účinky na zdraví.

Může se hodit?

Kudy na Narikuru
Nejsnazší způsob, jak navštívit Norikuru, je jízda šinkansenem z Tokia směrem na Nagano, odtud do města Matsumoto, kde je určitě užitečné udělat malou přestávku a navštívit velmi zachovalý hrad. Z Matsumoto jezdí lokální vlak do Shinshimashima, odkud vyjíždí pravidelně autobusy až k nástupu na turistickou trasu na vrchol Norikury. Možné je také přijet autem, nicméně z Tokia je to poměrně dlouhá cesta, nejlépe si auto pronajmout v Naganu případně v Matsumoto.

Japonské třítisícovky
Nejznámější a nejvyšší je hora Fudži s vrcholem ve výšce 3 776 m. Japonsko se však pyšní dalšími dvaceti vrcholy přesahující magickou hranici 3000 m. Všechny se nacházejí v oblasti Japonských Alp na ostrově Honšú a jsou mezi nimi další dva vulkány. Ontake, s vrcholem ve 3 062 m na hranici prefektur Nagano a Gifu a na dohled třetí Norikura s výškou 3 026 m, cíl naší cesty. Navzdory důslednému monitoringu však Ontake ukázala nevyzpytatelnost sopek a zcela nečekaná exploze v roce 2014 zabila velký počet právě přítomných turistů (více informací zde). Vrchol je dodnes pro turisty uzavřen.

Kam se ještě podívat
Cestu na Norikuru je praktické spojit s výletem lanovkou na nedalekou Nishi-Hotaka. Ze stanice lanovky je velmi pěkný výhled na Yake, Kasagatake a hlavně štít Yari s vrcholem 3 180 m, který byl vidět z Kengamine na vzdáleném horizontu. Yari je díky svému tvaru také občas nazývána Matterhorn Japonska.

Autoři:

Nejčtenější

Otužilci se vydali na Sněžku ve spodním prádle, dolů je snášeli záchranáři

Sněžka (ilustrační snímek)

Sedm lidí, kteří se rozhodli zdolat Sněžku jen ve spodním prádle, snesli zpět dolů polští záchranáři. Otužilci se na...

Therme Erding. Největší termály na světě máme u sousedů

Therme Erding

Pokud existují lázně, kde mají nejvíc netradičních nápadů, pak jsou to bezesporu Therme Erding. Lokalita, kterou zatím...

Znáte Česko? Vyzkoušejte si kvíz a soutěžte o atlas

Pražský hrad - chrám sv. Víta. Ukázka z encyklopedie Český atlas

Atlasy a encyklopedie se v knihovnách nikdy neztratí. Zkuste si náš vědomostní kvíz o památkách a zajímavostech Česka....

Zachraňte si zadek, posviťte si do tmy. Vánoční dárky pro cestovatele

Vyrážet do světa bez zvídavosti je jedním z největších hříchů pod sluncem.

Některé dárky pro cestovatele, milovníky lyžování a outdooru nemusí okouzlit cenou, naopak jejich největší předností...

VIDEO: Na co zírá mašinfíra. Dráhou přes údolí a hřebeny Krušných hor

Motorový vůz M 131.1513 ve stanici Vejprty na trati 137

Dnes po železnici projedeme trať 137 z Vejprt do Chomutova. Čeká nás 58 kilometrů dlouhá jízda liduprázdnou krajinou,...

Další z rubriky

Zachraňte si zadek, posviťte si do tmy. Vánoční dárky pro cestovatele

Vyrážet do světa bez zvídavosti je jedním z největších hříchů pod sluncem.

Některé dárky pro cestovatele, milovníky lyžování a outdooru nemusí okouzlit cenou, naopak jejich největší předností...

Marx a hákové kříže. Výstava ukazuje, jak si Němci zdobili vánoční stromky

Vánoční stromky se v minulosti zdobily všelijak, třeba i hákovými kříži. Takové...

Vánoční stromky se v minulosti zdobily všelijak, třeba i hákovými kříži. Takové ozdoby přitom kdysi bylo v Německu...

Brusle, lokše a horký punč. Advent v Bratislavě vám bude chutnat

Vánoční trhy na Hviezdoslavově náměstí v Bratislavě

Vůně svařáku a medoviny, mastná pusa od lokší se škvarky, zelím nebo bryndzou. Vyzdobené ulice a laskavá náruč bezpočtu...

Najdete na iDNES.cz