Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak vybrat cyklohelmu: ne z internetu, dobrou značku a dokola zkoušet

aktualizováno 
Kdo jezdí často a aktivně na kole, moc dobře ví, jaký je problém s výběrem správné helmy. Nejdřív je třeba si o přilbách něco zjistit a pak v obchodě zkoušet, zkoušet a zkoušet. Správná helma musí být kvalitní, od dobrého výrobce, musí dobře sedět a měla by být zároveň pohodlná i dobře odvětraná.

Jeden jezdí s helmou, druhý zásadně bez ní

Nedávno proběhl na stránkách iDNES.cz duel mezi dvěma cyklisty - Vítem Štěpánkem, který jezdí bez helmy - z velké části jde prý o mediální masáž a obchod se strachem - a Petrem Pravdou. Ten naopak namítá, že jezdit dnes na kole bez helmy je hazard. Více o názorech na používání helmy ZDE.

Až na naprosté výjimky by se helma neměla kupovat z druhé ruky. Vnitřní tvrzená pěna může být prasklá po pádu a nemusí to být přitom moc vidět. Také se nikdy nedá koupit přes internet bez vyzkoušení. Každý zkušený cyklista proto nakupuje v "kamenném obchodě" a často připomíná při výběru helmy "ženskou v butiku". 

Fotogalerie

Je dobré předem znát cenové rozpětí (dobré helmy stojí od cca 1 000 korun do 5 000 korun) a několik značek, pro něž jsme se předběžně rozhodli. Jsou cyklisté, kteří už mají svého oblíbeného výrobce, a to proto, že jeho helmy jim dobře padnou. I tak si ale při novém výběru rádi zkusí i helmu jiné značky, co kdyby…

Co musí dobrá helma splňovat?

Musí být kvalitně vyrobena takzvanou in-mold technologií, kdy je do vrchní polykarbonátové vrstvy vstříknuta EPS pěna. Takže už žádné lepení tenké skořepinky na tvrzenou pěnu, jak to je u starých a dodnes některých levných helem. Při pádu by měla vnitřní pěna prasknout a helma se pak musí okamžitě vyměnit. 

Kvalitní výrobci

Rudy Project, Bell, Giro, Uvex, Specialized, Bontrager, Scott, Fox, Mango, Met, BBB, Briko, Zero RH+, POC. Limar …

Helma nesmí být ani velká, ani malá. Musí se dobře přizpůsobit tvaru hlavy a dobře na ní sedět. Nesmí sedět ani moc do čela, ani moc dozadu, nesmí z hlavy sjíždět. K tomu slouží dva systémy - upínací mechanismus, který upravuje velikost vnitřního rozměru přilby, a upínací řemínky pod bradou. Důležitým požadavkem je i dobré odvětrání.

Kontrola usazení helmy
Cyklistická biková helma s upínacím systémem a upínacími řemínky

Helma pro každé kolo

Helmy se od sebe liší podle druhu cyklistiky. Pro závodní silniční cyklistiku jsou nejvhodnější co nejlehčí, mělčí, ale přitom maximálně pevné, s mnoha větracími otvory - bývají také nejdražší. Pro MTB se hodí helmy "bytelnější", o něco těžší, s méně větracími otvory, které jsou víc protažené do zadní části hlavy a mívají protisluneční štítek.

Na streetové disciplíny a do "parků" se používají jednoduché helmy - "škopky", které jsou jakousi lehčí obdobou lyžařských helem. Na disciplíny enduro a sjezd pak integrální helmy, které chrání i bradu a obličej. 

Nejlepší helmy jsou vybavené technologií dvojité skořepiny - MIPS. Tenká plastová skořepina v helmě se při pádu utrhne a částečně pohltí rotační náraz, čímž zabrání těžkým pohmožděním mozku.

S helmou, či bez?

Karel Studnička, jeden ze šéfů známé prodejny Ski and Bike centrum Radotín, kde jsme článek připravovali, říká: "Přilba je rozhodně velmi důležitá. Chrání nám hlavu a úrazy hlavy jsou při jízdě na kole poměrně dost časté." Pro ty, kteří pochybují, připomeňme aspoň krátce statistické údaje BESIP, citované nedávno časopisem dTest. V roce 2013 u nás zemřelo 48 cyklistů, kteří neměli helmu, a přes 300 bylo těžce zraněno. S helmou zemřelo 10 cyklistů a zranilo se jich 100. Jen pro představu - pokud v rychlosti 25 km/hod spadne cyklista na hlavu, je to stejné, jako by skočil po hlavě na beton z výšky 2,5 metru.

Autoři:


Nejčtenější

Zakázaná místa lákají zvědavce, někteří se však z dobrodružství nevrátí

Turistka spadla ze skály v lomu Velká Amerika.

Lidé často zbytečně riskují, když chodí na místa se zákazem vstupu. Lezou do zatopených lomů, šplhají na komíny nebo se...

Deset tajných tipů na nevšední pláže v Chorvatsku

Pláž Punta rata, Brela

Chorvatsko má 1 246 ostrovů a 5 835 kilometrů pobřežní čáry. Přinášíme vám výběr z těch nejlepších a zároveň méně...



GLOSA: Kolo Favorit je opravdu legenda. Ale ze zoufalství

Výstava Fenomén Favorit v Národním technickém muzeu

Není legenda jako legenda. Některé věci si připomínáme zaslouženě pro jejich výjimečnost. Jiné se staly legendárními z...

Po Česku jezdí sto tisíc elektrokol. Bez přilby na ně nesedejte

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Elektrokola zažívají boom, podle odhadů prodejců jich po Česku jezdí už na sto tisíc. S rychlejším kolem však roste...

Kim má velké plány s turistikou. Vymění bomby za pláže?

Do Wonsanu za odměnu. Skupina žen pchjongjangské textilky se na pláže ve...

Wonsan. Zapamatujte si to jméno. Pokud všechno půjde tak, jak si vysnil severokorejský diktátor Kim Čong-un, možná už...

Další z rubriky

Cyklisté byli na dně společnosti. Teď Latinská Amerika šlápla do pedálů

Cyklisté na pravidelné akci Tweed Run v brazilském Săo Paulu

Mezi cyklisty nejobávanější kontinent mění svůj postoj vůči kolům. Ve městech Latinské Ameriky věčně ucpaných kolonami...

Test cyklistických helem: splňují normy, při bočním pádu však neochrání

S helmou nebo bez?

Nová laboratorní metoda při testování 22 vzorků cyklistických helem odhalila, že sice splňují současnou zákonnou normu,...

Už nejsou jen pro důchodce. Popularita elektrokol v Jizerkách stále roste

Cyklistka na elektrokole v Hraběticích v Jizerských horách.

Elektrokola se v Jizerských horách těší stále větší oblibě, shodli se oslovení zástupci půjčoven. Základní cena za...

Najdete na iDNES.cz