Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


VIDEO: Víte, na čem jezdíte? Exkluzivně z továrny na špičkové lyže

aktualizováno 
Dostali jsme nabídku navštívit moderní továrnu na výrobu lyží Dynastar v městečku Sallanches ve francouzských Alpách. Viděli jsme od A až do Zet, jak se moderní špičkové lyže vyrábějí, lepí, sestavují, lisují a brousí. Překvapila nás při tom zejména kombinace strojové pásové výroby s jemnou ruční prací.

Přesně takhle by měla vypadat továrna na lyže, řeknete si, když stojíte před branou fabričky v Sallaneches, kde za rok vyrobí přes 260 000 párů lyží. V obrovském horském údolí, 20 km vzdušnou čarou od vrcholu Mt. Blanc a lyžařské ikony střediska Chamonix. Ani malá, ani velká, uvnitř plná moderních mašin, dřeva, uhlíkových vláken, polic s lyžemi v různých fázích výroby a přitom všude čisto. A hlavně také zruční odborníci, kteří mají evidentně svou práci rádi.

Fotogalerie

Jak se tedy taková lyže vyrábí? Zkusíme to trochu zjednodušit. Především ve velmi úzké spolupráci mezi produktovými manažery, výrobou, výzkumným oddělením a vrcholovými sportovci.

Na začátku zapomeňte na supermoderní materiály. Základem, jádrem každé pořádné lyže je totiž stále staré dobré a dobře vysušené dřevo. Zejména topol, jasan (který je pevnější) a také různé exotické dřeviny. Ale nepředstavujte si, že se jen tak uřízne kus latě. Jádro lyže, takzvaný torzní box, vzniká slepením menších kousků dřeva ve velké špalky, pak jejich rozřezáním na tenčí destičky a dále opět jejich slepováním, ořezáváním, ohýbáním a broušením.

Továrna v číslech

  • V továrně na lyže Dynastar (a také Rossignol) ve francouzském Sallanches vyrobí ročně na 260 000 párů kvalitních špičkových lyží.
  • 95 % součástí lyže vyrobí přímo v této továrně. Za den tu zpracují asi 2 000 párů lyží a linkami továrny a rukama odborníků tu projde na 6 000 součástí  denně. Za rok tu zpracují na 500 kubíků dřeva.
  • Top modely značky bodují jak v závodech sjezdařského světového poháru, skicrossu, tak stále víc v disciplínách freeski. Zejména profi jezdci ve volném terénu se také podílejí na vývoji.

Teprve pak přicházejí na řadu moderní materiály: fibertex, skleněná vlákna, guma, karbon, titanalové pláty, které lyži zpevňují a dávají jí i další potřebné vlastnosti.

Závěrečná fáze výroby lyže pak probíhá tak, že další šikovní odborníci komponenty skládají, slepují a pak všechny části včetně ocelových hran, tvrzených plastových bočnic, grafitové skluznice a svrchní designové vrstvy ukládají jako skládačku do formy lisu. Poté lyži ve speciálním stroji pod tlakem 12 barů slisují.

Ale pozor, na tomto hrubém výrobku by si ještě nikdo moc nezalyžoval. Přicházejí na řadu brousicí a začišťovací mašiny a roboti. A ještě to není všechno.

V konečné fázi nastupují ti největší a nejlépe placení tovární fachmani, kteří lyži dobrušují a dolaďují jako diamant. Každá lyže si tak nakonec projde několika minutami drahé ruční práce. Tady nečekejte žádné mladíky. Lyže tu berou do rukou chlapíci, ale i ženské, kterým už dávno bylo třicet. Zato mají v rukách cit a za brýlemi stále přesné oko.

A nakonec je tu kontrola jakosti. Továrních "pardálů" se všichni tak trochu bojí, ale když nakonec ukážou palec nahoru, nemůže být lepší pochvala.

Poté, co tohle všechno vidíte, konečně pochopíte, proč jsou špičkové modely lyží tak drahé. Drahé materiály a drahá ruční práce.

Autor:




Nejčtenější

Tyrkysová hladina jezera Iskanderkul
Odpočívejte, vodky popijem. Tádžické Fanské hory překypují vstřícností

Fanské hory v severozápadní části Tádžikistánu jsou vyhlášené svými tyrkysovými jezery a dechberoucími scenériemi. Díky své kráse byly hojně navštěvovány již v...  celý článek

Přistání na řece Hudson
Zázrak na řece Hudson. Přistání, které se zapsalo do letecké historie

Úžasná přirozená ranvej. Široká, rovná. Ne příliš rušná. Až na to, že její povrch tvoří vodní hladina, na níž neplánovaně přistál airbus se 150 pasažéry. Po...  celý článek

"V den mých pětadvacátých narozen jsem se ráno podíval na svou kočku a uvědomil...
Moje kočka si žila lépe než já, říká muž, který brázdí svět bez motorů

V pětadvaceti opustil dobře placenou práci a rozhodl se věnovat své vášni – pomalému cestování. Dave Cornthwaite ukrajuje kilometry na paddleboardu, kajaku,...  celý článek

Další z rubriky

Zimní inspekce prověřila lyžování na Králickém Sněžníku.
VIDEO: Zimní inspektor: Lyžování na Dolní Moravě milují i profesionálové

Populární lyžařské středisko na Králickém Sněžníku si oblíbil Ondřej Bank i Eva Samková. V moderním areálu si na své přijdou rodiny s dětmi i zkušení lyžaři a...  celý článek

Nejvýše položená otáčivá restaurace na světě Drehrestaurant Mittelallalin leží...
Celosezónní skipas v Alpách za pět tisíc. Bomba švýcarského Saas Fee

Těžko byste hledali jiné místo, které lépe dokazuje, že lidská touha lyžovat nezná překážek. Systém lanovek a tunelů vás v Saas-Fee dostane do neskutečné...  celý článek

Lavina ve francouzských Alpách smetla snowboardisty
Laviny v Alpách letos zabily už přes 50 lidí, živlu přeje počasí

Jen za uplynulých deset dní zahynulo při lavinách v Alpách nejméně jedenáct lidí. Přírodní živel, kterému letos nadmíru přejí výkyvy počasí, zabíjel v italském...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.