VIDEO: Víte, na čem jezdíte? Exkluzivně z továrny na špičkové lyže

aktualizováno 
Dostali jsme nabídku navštívit moderní továrnu na výrobu lyží Dynastar v městečku Sallanches ve francouzských Alpách. Viděli jsme od A až do Zet, jak se moderní špičkové lyže vyrábějí, lepí, sestavují, lisují a brousí. Překvapila nás při tom zejména kombinace strojové pásové výroby s jemnou ruční prací.

Přesně takhle by měla vypadat továrna na lyže, řeknete si, když stojíte před branou fabričky v Sallaneches, kde za rok vyrobí přes 260 000 párů lyží. V obrovském horském údolí, 20 km vzdušnou čarou od vrcholu Mt. Blanc a lyžařské ikony střediska Chamonix. Ani malá, ani velká, uvnitř plná moderních mašin, dřeva, uhlíkových vláken, polic s lyžemi v různých fázích výroby a přitom všude čisto. A hlavně také zruční odborníci, kteří mají evidentně svou práci rádi.

Fotogalerie

Jak se tedy taková lyže vyrábí? Zkusíme to trochu zjednodušit. Především ve velmi úzké spolupráci mezi produktovými manažery, výrobou, výzkumným oddělením a vrcholovými sportovci.

Na začátku zapomeňte na supermoderní materiály. Základem, jádrem každé pořádné lyže je totiž stále staré dobré a dobře vysušené dřevo. Zejména topol, jasan (který je pevnější) a také různé exotické dřeviny. Ale nepředstavujte si, že se jen tak uřízne kus latě. Jádro lyže, takzvaný torzní box, vzniká slepením menších kousků dřeva ve velké špalky, pak jejich rozřezáním na tenčí destičky a dále opět jejich slepováním, ořezáváním, ohýbáním a broušením.

Továrna v číslech

  • V továrně na lyže Dynastar (a také Rossignol) ve francouzském Sallanches vyrobí ročně na 260 000 párů kvalitních špičkových lyží.
  • 95 % součástí lyže vyrobí přímo v této továrně. Za den tu zpracují asi 2 000 párů lyží a linkami továrny a rukama odborníků tu projde na 6 000 součástí  denně. Za rok tu zpracují na 500 kubíků dřeva.
  • Top modely značky bodují jak v závodech sjezdařského světového poháru, skicrossu, tak stále víc v disciplínách freeski. Zejména profi jezdci ve volném terénu se také podílejí na vývoji.

Teprve pak přicházejí na řadu moderní materiály: fibertex, skleněná vlákna, guma, karbon, titanalové pláty, které lyži zpevňují a dávají jí i další potřebné vlastnosti.

Závěrečná fáze výroby lyže pak probíhá tak, že další šikovní odborníci komponenty skládají, slepují a pak všechny části včetně ocelových hran, tvrzených plastových bočnic, grafitové skluznice a svrchní designové vrstvy ukládají jako skládačku do formy lisu. Poté lyži ve speciálním stroji pod tlakem 12 barů slisují.

Ale pozor, na tomto hrubém výrobku by si ještě nikdo moc nezalyžoval. Přicházejí na řadu brousicí a začišťovací mašiny a roboti. A ještě to není všechno.

V konečné fázi nastupují ti největší a nejlépe placení tovární fachmani, kteří lyži dobrušují a dolaďují jako diamant. Každá lyže si tak nakonec projde několika minutami drahé ruční práce. Tady nečekejte žádné mladíky. Lyže tu berou do rukou chlapíci, ale i ženské, kterým už dávno bylo třicet. Zato mají v rukách cit a za brýlemi stále přesné oko.

A nakonec je tu kontrola jakosti. Továrních "pardálů" se všichni tak trochu bojí, ale když nakonec ukážou palec nahoru, nemůže být lepší pochvala.

Poté, co tohle všechno vidíte, konečně pochopíte, proč jsou špičkové modely lyží tak drahé. Drahé materiály a drahá ruční práce.

Autor:


Nejčtenější

Brány a soutěsky Strážovských vrchů. Neskutečný výlet pro milovníky skal

Panoramatický rozhled ze zříceniny Súľovský hrad

Skalní města bývají vyhledávaným cílem turistů. Súľovské skály vám pak k malebnosti přidají bonus v podobě...

Ať žijí duchové. Podívejte se, kde skřítkové a tesaři vylezli z mechu

A ještě jeden snímek z poválečných oprav chátrající památky

Vy cizáci, zmizte! Tak odháněl ze svého hradu rytíř Brtník nezvané hosty. Dnešní hrad Krakovec je ovšem na hosty dobře...



Silný žaludek a trpělivost s sebou. Na co se připravit při cestě do Indie

Hmyzí trus a znečištěný vzduch zabarvily původně bílou hrobku Tádž Mahal v...

Do druhé nejlidnatější země světa míří na přelomu roku tisíce cestovatelů. Indie je pestrobarevná a hlavně...

Byl jsem ve všech zemích světa dvakrát, tvrdí cestovatelský rekordman

Babis Bizas na návštěvě Crozetových ostrovů v roce 2013

Řecký cestovatel Babis Bizas se na svou první cestu vydal v roce 1976 ve věku 22 let. Od té doby se v podstatě...

Buduje se 136 let, ale až teď dostane chlouba Barcelony stavební povolení

Sagrada Familia, Barcelona

Barcelonská katedrála Sagrada Familia, která je jednou z nejnavštěvovanějších španělských památek, se buduje už 136...

Další z rubriky

Lyžování v Česku pořád láká, skiareály se chlubí výbornou sezonou

Skiareál v Janských Lázních na Černé hoře

České skiareály mají za sebou jednu z nejlepších zimních sezon, počet návštěvníků se meziročně zvýšil o dvě procenta a...

Lyžování v Alpách, kde budete jako doma. Zillertal máme doslova za humny

Hochfügen. Když vyjde počasí, tak je to pohádka.

Zatímco Vídeňáci jezdí do Zillertalu hlavně za dobrým jídlem, pro české lyžaře má tyrolské údolí ještě jinou devizu....

Lyžování se sluncem. Přehled středisek, kde si ještě o víkendu zalyžujete

Ilustrační snímek

Lyžaři mohou o víkendu stále vyrazit do několika horských středisek v Česku. Některé skiareály dokonce zvažují, že...



Najdete na iDNES.cz